Problem med Samsung 830?

Permalänk
Medlem

Problem med Samsung 830?

Tjena,

Jag funderar på att köpa en SSD-hårddisk och just nu lutar det åt antingen en Samsung 830 (128GB) eller en Crucial m4 (128GB) då det verkar som att de har fått bra testresultat (jag tolkar testresultaten som att de presterar bättre än Intel). Många skriver att Crucial är stabil och lätt att komma igång med, men jag hittar inte så mycket info om Samsungen. Beror det på att den också är stabil, eller har ni upplevt några problem? Jag vet inte om det spelar någon roll, men mitt moderkort är ett Intel HM65.

Tack på förhand för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Tystnaden i tråden kanske är svar på frågan
Har en Samsung 830 128 sen några veckor och
jag är i alla fall nöjd än så länge.

Permalänk
Medlem

Jag har bytt från Corsair Force Series 3 120gb till Samsung 830 128gb. Jag fick blåskärm med Corsair men har inte fått detta med samsung. Dock så har Samsung startat om helt random en gång vilket gjort mig nervös. Kanske bara är någon inställning jag bör ha men samsungs program ska ju optimera windows för SSDn. Tror det är något annat som knasat i så fall.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk

Väg inte min röst allt för tungt nu, men jag skulle gått på Samsungen.

Visa signatur

PC1: MSI P67A-GD65 / i5 2500K @ 4.4Ghz / HD6950 2GB / 8GB 1600Mhz / Corsair TX650W / SSD 128GB / ~1,5TB HDD
PC2: GA-990FXA-UD3 / Athlon 965 @ 3,4GHz / 2x HD5770 1GB / 4GB 1600Mhz / Antec 480W / SSD 128GB / 280GB HDD
HP Probook: i5 2410M @ 2,3GHz / 8GB / 256GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Har samsung 830 128 GB. Är helt nöjd, inte märkt några problem. Köpte den just för att verkliga prestandan var rätt bra och absolut inte orkade med firmwarejakter på något som är stabilt som sandforce-ägare verkar ha fått ägna sig åt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

En polare har en samsung 830 fast 64gb, och han är nöjd. Inte krånglat de minsta

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Läste någon recension där de placerade samsungs nya diskar på samma plats som inte. Det vill säga stabila, men inte snabbast. Sandforce är ju typ söndertrimmat och därför inte stabilast. Nu är samsungdiskarna ju inte ett beprövat kort, men inget annat talar iaf emot dem än.

Permalänk

Precis installerat min samsung 830 128 utan problem.

Permalänk
Avstängd

Samsung 830 256GB här, plug and play i princip.

Permalänk
Medlem

Stabiliteten verkar vara hugget som stucket men hur är det med prestandan? Tycker Samsungen verkar snäppet vassare?
Står i samma val...

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

Satt just också och googlade runt. Mycket snack om många SSDs, men inte mycket om Samsungs..
Det jag hittade var i princip: Intel = Slö, men stabil. Sandforce SF2200 = Snabb men buggar som fan. Samsung=Snabb och stabil.

Så efter ha läst kommentarerna här, känner jag för att skippa Sandforcebaserade helt och hållet, och titta närmare på Samsung 830 64GB. De går för runt tusenlappen.

Och naturligt vis, hittar ni något riktigt läsvärt om Samsung 830. Länka ^^

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Samsung 830 256GB här, plug and play i princip.

Vad får du ut för prestandasiffror/boottider? Just den modellen som intresserar mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

Ser att du har ett Gigabyte P55A-UD4 då sitter du med Marvel Sata3 skräp controllern precis som jag
och då blir resultatet sämre. Fast det var jag medveten om när jag köpte min Samsung.
Så jag är nöjd med det jag kan få ut med mitt Gigabyte P55A-UD3 moderkort.

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1060825-installera...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sjodden:

Vad får du ut för prestandasiffror/boottider? Just den modellen som intresserar mig

Skickades från m.sweclockers.com

Det är den första benchmarken jag gjorde, har inte gjort någon mer.

Boottiderna är runt 30sekunder med ett 20 tal program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kadett:

Ser att du har ett Gigabyte P55A-UD4 då sitter du med Marvel Sata3 skräp controllern precis som jag
och då blir resultatet sämre. Fast det var jag medveten om när jag köpte min Samsung.
Så jag är nöjd med det jag kan få ut med mitt Gigabyte P55A-UD3 moderkort.

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1060825-installera...

Jo jag vet, den är inte mycket att hänga i granen. Men funderade på om en Marvell-krets i SSDn kanske ger bättre prestanda än en Samsung-krets.
Tidiga Sata3 verkar funka lika bra som Sata2 så kanske får köra på det i alla fall. Du har inga siffror på hur det presterar/boot-tider?

Skrivet av SweFox*:

http://dl.dropbox.com/u/266556/as-ssd-bench%20SAMSUNG%20SSD%2...

Det är den första benchmarken jag gjorde, har inte gjort någon mer.

Boottiderna är runt 30sekunder med ett 20 tal program.

Ser ju bra ut, bättre seq än M4. Min 7200rpm bootar från Win7-flaggan till att det är klart att användas på strax under 2 min så allt kommer väl kännas som racerfart med vilken SSD som helst.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjodden:

Jo jag vet, den är inte mycket att hänga i granen. Men funderade på om en Marvell-krets i SSDn kanske ger bättre prestanda än en Samsung-krets.
Tidiga Sata3 verkar funka lika bra som Sata2 så kanske får köra på det i alla fall. Du har inga siffror på hur det presterar/boot-tider?

Ser ju bra ut, bättre seq än M4. Min 7200rpm bootar från Win7-flaggan till att det är klart att användas på strax under 2 min så allt kommer väl kännas som racerfart med vilken SSD som helst.

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1060825-installera...

Läs tråden där är alla tester på SATA2 och Marvel SATA3
Boottider är ointressant för mig.
Man vinner lite på sekventiell läsning med Sata3
men i mitt fall måste grafikbandbredden begränsas.
Kolla vad som gäller ditt moderkort på Gigabytes hemsida.
Vill du ligga i topp återstår byte av moderkort och processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kadett:

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1060825-installera...

Läs tråden där är alla tester på SATA2 och Marvel SATA3
Boottider är ointressant för mig.
Man vinner lite på sekventiell läsning med Sata3
men i mitt fall måste grafikbandbredden begränsas.
Kolla vad som gäller ditt moderkort på Gigabytes hemsida.
Vill du ligga i topp återstår byte av moderkort och processor.

Det stryper bandbredden för mig också men lite tråkiga siffror måste jag säga, dock inget man kan göra åt (förutom att byta halva riggen då)

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjodden:

Det stryper bandbredden för mig också men lite tråkiga siffror måste jag säga, dock inget man kan göra åt (förutom att byta halva riggen då)

Nä det är väl tyvärr den verkligheten som gäller.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, det uppskattas verkligen! Funderar dock på att vänta till efter nyår med att köpa SSD och hoppas på att priserna faller något, men det kanske bara är naivt att tro det?

Permalänk
Medlem

Kommer inte falla nämnvärt, ev. prisjustering på 20-100:- för att konkurrera med andra återförsäljare men mer än så har jag svårt att se. På längre sikt får vi lägre priser men inte så att man kommer märka nån skillnad på att handla nu, nästa vecka eller början av januari.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840