Permalänk
Medlem

Kursval i universitet

Hej alla!

Jag ska få en individuell studieplan och har ett val att göra. Bakgrunden är att förra året innan jag blev tvungen till ett studieuppehåll hade jag läst Grafiska Tillämpningar och Människa-Dator Interaktion (MDI), klarade Grafiska Tillämpningar men har en tenta kvar i MDI.

Det val jag har att göra är att antingen läsa Gränssnittsutveckling som är en sammanslagning av Grafiska Tillämpningar och Människa-Dator Interaktion (MDI) men med mer fokus på gränssnitt för webben eller tenta jag upp MDI.

Jag vet inte vad jag ska välja och om arbetsgivare gör skillnad på kursnamn, etc. Gränssnittsutveckling låter onekligen bättre än de andra två.
Några tips och råd?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning till att en arbetstagare skulle kolla efter kursnamn, ivf inte framför andra mer prioriterade urval så som intervju, magkänsla och fullbordad utbildning. Däremot, om arbetgivaren skulle fråga varför du valt just denna väg examen så bör du ju kunna motivera det med mer än "nah..". Fråga dig själv varför du skulle vilja läsa det ena framför det andra. Och glöm inte att det finns tidigare studerande som läst kurserna. Ta reda på vilka och skicka ett vänligt mail till två av dem.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Som Alakai sa så skiter nog en arbetsgivare i vad kursernas exakta namn, då kursnamnen inte ovanligtvis är lite visslande, eller i alla fall svårt att veta vad som ingår.

Angående rådet så tenta upp MDI. Vad du ska sedan ska läsa för någon annan kurs, så beror helt på vad du har för inriktning och vad du kommer att ha läst när du är klar. Detta ska du sedan fundera på om det speglar bra de jobb som du kommer att söka.
Om du t.ex. läser datavetenskap, så tycker jag personligen att det blir lite väl mycket fokus på detta område om du vill arbeta som vanlig programmerare. Och problemet är att det är så himla mycket som en datavetenskapare bör kunna, mycket mer än vad som ingår i ett vanligt 4års program. Och därför man måste planera valen noga eller som många läsa mer än de ordinarie 240poängen. Problemet kvarstår dock ändå och många får praktisk begränsa sig.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".