Storläcka avslöjar Intel Ivy Bridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vi har nu lärt oss att läckta grejer oftast är Äkta. Kul för intel att de lyckas igen. Som det ser ut nu lär aldrig AMD komma ikapp. De utvecklade Bulldozer i en halv evighet och när resultatet stod klart visade det sig att de ägnat en halv evighet åt att polera en bajskorv.

Haha detta fick mig att spruta ut kaffet rakt över hela tangentbordet, har nu fnittrat som en tok i 2minuter! Tack min gode herre för att du har förgyllt min morgon

Permalänk
Medlem

Klart att dom dom släpper detta medvetet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Så, Intel får mer IPC med ett vanligt Tick än vad AMD får med ny grundarkitektur, Tick +Tock och hela fadderullan? Sedan får de en GPU som kan mäta sig med AMDs Fusion när Intel inte ens har något fokus på den delen. Utöver det minskar de strömförbrukningen markant när AMD ökar. Nästa Fusion sägs öka AMDs prestanda på grafiken, men då den är så bandbreddssvulten så kommer de ha svårt att öka framöver.

Permalänk
Medlem

+10-15% i tester gjorda av de själva, jämfört med en GPU som nästan ingen använder - gääääsp.
PCIexpress 2.0?? Jag trodde 3.0 var klar, men man vill ju kunna sälja nästa version också.
USB 3.0 titta, här fick vi faktiskt något ... eller nja det har ju funnits tidigare men inte i intels chipset specifikation.

Jag har fortfarande svårt att motivera ett byte från 775 till IVY.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Det känns som Intel tillåter dessa läckor eller medvetet har dessa läckor för att hålla ett intresse i deras produkter.

Kan inte Intel läcka lite om deras Ivy Bridge för bärbara marknaden? Det är nog många, inklusive mig, som är väldigt intresserade av detta Ivy Bridge-segment.

Skrivet av RainesX:

Klart det är.
Gratis PR.
Dom bygger mycket mer hype om dom "läcker" info. Om dom inte legat bakom detta så hade vi hört mycket mer skrik och kickad personal etc. Troligen inte många som suttit med det material som SweC har nu så letat reda på läckn hade vart enkel.

Snabb läcka och sen tillbakadra info är hur vanligt som helst, det som en gång kommit ut stannar där ute och sprider sig själv och snabbt.
Läckt info sprider sig mycket snabbare än tex reklam, den läses dessutom igenom mycker mer noggrant då man vill vara skeptisk och verifiera en form av äkthet.

Sen gissar jag även på att dom fiskar lite feedback också.

Yeap, känns helt klart som att de gör detta med flit. Det är inte helt ovanligt att svenska företag gör det heller.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders_w:

+10-15% i tester gjorda av de själva, jämfört med en GPU som nästan ingen använder - gääääsp.
PCIexpress 2.0?? Jag trodde 3.0 var klar, men man vill ju kunna sälja nästa version också.
USB 3.0 titta, här fick vi faktiskt något ... eller nja det har ju funnits tidigare men inte i intels chipset specifikation.

Jag har fortfarande svårt att motivera ett byte från 775 till IVY.

GPU-prestandan har förbättrats med betydligt mer än så. Men om du inte tänkt använda integrerad grafik så borde du kanske fokusera på dom andra förbättringarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders_w:

+10-15% i tester gjorda av de själva, jämfört med en GPU som nästan ingen använder - gääääsp.
PCIexpress 2.0?? Jag trodde 3.0 var klar, men man vill ju kunna sälja nästa version också.
USB 3.0 titta, här fick vi faktiskt något ... eller nja det har ju funnits tidigare men inte i intels chipset specifikation.

Jag har fortfarande svårt att motivera ett byte från 775 till IVY.

Jag ser 10-15% högre prestanda mot en CPU som många använder och anses vara måttstocken för dagens processorer. Det motsvarar en SB i 3.9GHz basfrekvens! Angående GPUn så är det upp till 3x så snabbt! Och om vi ska se till tillförlitligheten så har Intel prickat väldigt rätt med sina egna benches mot vad testare får, åtminstone sedan Core 2 kom.

Lär dig läsa!

Redan SB är ofta dubbelt eller nära dubbelt så snabb som en C2X quadcore!
http://www.tomshardware.com/charts/desktop-cpu-charts-2010/co...
http://www.anandtech.com/bench/Product/48?vs=287

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders_w:

Jag har fortfarande svårt att motivera ett byte från 775 till IVY.

Kommer heller inte byta från q9550 till IVY bridge. Gör 5-10% FPS i skillnad i spel i 1080p. Uppgraderar 2013-2014 istället. Bf3 flyter fint...

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

GPU-prestandan har förbättrats med betydligt mer än så. Men om du inte tänkt använda integrerad grafik så borde du kanske fokusera på dom andra förbättringarna.

Förvisso använder jag diskret grafikkort, men gällande integrerat så hade man givetvis velat sett jämförelse med 3000 och inte 2000 GPUn.

Skrivet av Aleshi:

Jag ser 10-15% högre prestanda mot en CPU som många använder och anses vara måttstocken för dagens processorer. Det motsvarar en SB i 3.9GHz basfrekvens! Angående GPUn så är det upp till 3x så snabbt! Och om vi ska se till tillförlitligheten så har Intel prickat väldigt rätt med sina egna benches mot vad testare får, åtminstone sedan Core 2 kom.

Redan SB är ofta dubbelt eller nära dubbelt så snabb som en C2X quadcore!
[/url]

Min käre Aleshi, jag (och de flesta andra här) är mycket väl medveten om att SB är rejält snabbare än 775 plattformen
Problemet, eller snarare avsaknaden av dylika i 775 plattformen gör SB onödig hemma hos mig.
Visst,rendering , serverplattformar, senaste FPSerna med eye-finity .... men det är inget jag nyttjar privat.
För de som vill ha rejäl prestanda förbättring så menar jag att denna modell ser ut som en SB med "go fasta stripes".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders_w:

Min käre Aleshi, jag (och de flesta andra här) är mycket väl medveten om att SB är rejält snabbare än 775 plattformen
Problemet, eller snarare avsaknaden av dylika i 775 plattformen gör SB onödig hemma hos mig.
Visst,rendering , serverplattformar, senaste FPSerna med eye-finity .... men det är inget jag nyttjar privat.
För de som vill ha rejäl prestanda förbättring så menar jag att denna modell ser ut som en SB med "go fasta stripes".

Okej, då ser jag din synpunkt, tyckte du var lite väl hård mot IB bara.
Personligen är det strömförbrukningen jag är ute efter, eller snarare avsaknaden av strömförbrukning. Jag köper inte IB för att klocka, jag köper den för att undervolta. Sedan det bästa passiva från 7000-serien sedan så har man det tyst och bra med godtagbar prestanda.

Permalänk
Medlem

Hoppas att Intel HD 4000 är tillräckligt bra att spela lättare spel med så att även billigare bärbara klarar av en del.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Är sandy lika snabb som ivy bridge vid samma klockfrekvens?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanken:

Är sandy lika snabb som ivy bridge vid samma klockfrekvens?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det skiljer några procent till Ivys fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanken:

Är sandy lika snabb som ivy bridge vid samma klockfrekvens?

Skickades från m.sweclockers.com

Läste du artikeln? Benches visar 10-15% snabbare vid samma frekvens överlag, med extremfall på ännu högre prestanda.

Permalänk
Skrivet av Gargamel123:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=994049

Såg nu att denna först kommer ut om några dagar... Men ändå.

Den finns väl i handeln, problemet är ju bara att den är 4kärning men med 2 trådar per kärna...

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Permalänk
Medlem

Nu blev det svårt.. har en e8500, vänta eller köra på 2500k..?

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

AMD har aldrig haft en chans mot Intel. De hade prestandatronen senast i början av 2000-talet med Athlon, men det var bara p.g.a Intels totala breakdown med P4. AMD har varit ur spelet helt sedan Conroe -06.

Nu är du allt lite historielös, minst sagt.

Intel fick dra tillbaka sin P3 933MHz eftersom den blev för varm, dog och hade sig medan AMD var först att nå GHz gränsen.

AMD var bättre Intel inte bara efter P4an kom utan även knäckte även Pentium 3, både i absolut prestanda, prestanda per krona och prestanda per watt.

Intel har haft ett klart prestandaövertag sedan Netburst arkitekturen gjorde sitt uttåg men AMD har fortfarande varit prisvärd i flera segment, på sistone är det dock knappt att det stämmer.

Intel hade ett par glansdagar även med Netburst dock så den var inte helt kass, den skalade bara väldigt dåligt efter ett litet tag och var helt idiotiskt planerad med RIMM och skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Nu blev det svårt.. har en e8500, vänta eller köra på 2500k..?

Varje gång någon frågar detta så ställer jag ett par motfrågor, har du något spel eller något program du använder där du känner dig begränsad av den plattform du sitter på?

Hur mycket begränsad?

Vill du uppgradera mest för att det är skoj i sig så tycker jag du ska vänta, Sandy Bridge är gamla nyheter, mycket roligare att uppgradera till en ny spännande plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Quatermain:

Den finns väl i handeln, problemet är ju bara att den är 4kärning men med 2 trådar per kärna...

Det beror på hur man definierar "kärna".
Den har 8st helttalsenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Varje gång någon frågar detta så ställer jag ett par motfrågor, har du något spel eller något program du använder där du känner dig begränsad av den plattform du sitter på?

Hur mycket begränsad?

Vill du uppgradera mest för att det är skoj i sig så tycker jag du ska vänta, Sandy Bridge är gamla nyheter, mycket roligare att uppgradera till en ny spännande plattform.

Tjaaa.. När jag sitter vid macbooken med ssd känner jag hur världen springer ifrån mig, men när jag sätter mig vid stationära med gammal e8500 och mekaniska diskar känner jag hur skägget vitnar..
Använder den mest till spel och studier, just nu är väl BF3 aktuellt.. Så frågan är..

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Tjaaa.. När jag sitter vid macbooken med ssd känner jag hur världen springer ifrån mig, men när jag sätter mig vid stationära med gammal e8500 och mekaniska diskar känner jag hur skägget vitnar..
Använder den mest till spel och studier, just nu är väl BF3 aktuellt.. Så frågan är..

Köp en SSD?
http://www.dustinhome.se/intel-320-series-25-120gb-ssd-sata-3...

Den kan du ju även ta med dig när du uppgraderar till ny dator.
Har du provspelat BF3 och känt hur det flyter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Köp en SSD?
http://www.dustinhome.se/intel-320-series-25-120gb-ssd-sata-3...

Den kan du ju även ta med dig när du uppgraderar till ny dator.
Har du provspelat BF3 och känt hur det flyter?

Ja en SSD kan bli aktuellt istället för uppgradering, men är det värt att vänta på prissänkning/något nyare? Någon som vet hur ssdmarknaden framöver ser ut?
Ja, bf har jag spelat, kan köra det mesta på high med stabila fps, dock droppar dom lite ibland, och jag tycker inte det borde bero på mitt 5870..?

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Ja en SSD kan bli aktuellt istället för uppgradering, men är det värt att vänta på prissänkning/något nyare? Någon som vet hur ssdmarknaden framöver ser ut?
Ja, bf har jag spelat, kan köra det mesta på high med stabila fps, dock droppar dom lite ibland, och jag tycker inte det borde bero på mitt 5870..?

SSD-prsierna kommer antagligen fortsätta gå neråt men jag tror inte på något stort kliv inom den närmsta tiden.
Det där erbjudandet med en 120 GB Intel för 1500 tycker jag är riktigt bra.

När det gäller hastighet tycker jag SSD i sig är själva grejen, att slippa den höga söktiden och fragmenteringen hos hårddiskar.
Även om hastigheten går framåt och t.ex. Sandforce är snabbare än Intel så är det liksom ingen större skillnad alls i praktiken.

Kan vara processorn, framförallt om det är i multiplayer.

Jag tycker du ska vänta på IB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

SSD-prsierna kommer antagligen fortsätta gå neråt men jag tror inte på något stort kliv inom den närmsta tiden.
Det där erbjudandet med en 120 GB Intel för 1500 tycker jag är riktigt bra.

När det gäller hastighet tycker jag SSD i sig är själva grejen, att slippa den höga söktiden och fragmenteringen hos hårddiskar.
Även om hastigheten går framåt och t.ex. Sandforce är snabbare än Intel så är det liksom ingen större skillnad alls i praktiken.

Kan vara processorn, framförallt om det är i multiplayer.

Jag tycker du ska vänta på IB.

Uppskattar dina åsikter väldigt mycket, då jag pendlar dag till dag huruvida jag ska beställa eller vänta, men nu lutar det mycket åt att vänta på ivy och köpa en julklapp till mig själv i form av en ssd Eller så väntar jag tills jag köper nytt moderkort och processor, då det verkar kunna vara problem att installera windows på ssd, har inte läst så mycket om det. Asus p5k kanske inte har det stöd för ssd som krävs

Visa signatur

Ridå

Permalänk

Appropå vissa inlägg med drag av konspiration från Intels sida varför man kör 4-kärnor och delvis 6-kärnor (mot 8 i AMDs mindre bra bulldozer) så skriver Anandtech en utmärkt analys. Andas ut fanboys och konspirationsvänner, visserligen har Intel ibland kört med fula kort (och blivit dömda för det) men AMDs nuvarande situation tror jag ej påverkar intels planer mycket för tillfället.

Artikeln med Anand-gängets analys; http://www.anandtech.com/show/5174/why-ivy-bridge-is-still-quad-core

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Skrivet av Autotragisk:

Källa på det?

Varför behöver du en källa på det? 8 cores är inget att höja på ögonbrynen för.
http://www.tgdaily.com/hardware-features/33451-tilera-announc...
http://arstechnica.com/hardware/news/2007/08/MIT-startup-rais...

Även Oracle har cpu'er (SPARC) med 64 cores och mera i labmiljö.

Enda orsaken varför Intel och AMD väntar med att lansera cpu'er med fler kärnor är att dom vill tjäna så mycket som möjligt på deras (i dagsläget) nuvarande produktion. Och om AMD inte lanserar något hot så är det mer ekonomiskt att vänta tills dom börjar utgöra lite av ett hot.

Dessutom, behöver vi som konsumenter verkligen fler än fyra kärnor? Tycker fortfarande det finns dåligt med program som verkligen använder sig av multi-tråds systemen vi har idag.

Visa signatur

Stationär: ASUS P6X58D-E|i7-920-D0|HD4870|6GB Kingston|750W Seasonic|W7 Pro 64-bits|2x1,5TB WD Green|LTO-3|SB X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ehrliches:

Varför behöver du en källa på det? 8 cores är inget att höja på ögonbrynen för.
http://www.tgdaily.com/hardware-features/33451-tilera-announc...
http://arstechnica.com/hardware/news/2007/08/MIT-startup-rais...

Även Oracle har cpu'er (SPARC) med 64 cores och mera i labmiljö.

Enda orsaken varför Intel och AMD väntar med att lansera cpu'er med fler kärnor är att dom vill tjäna så mycket som möjligt på deras (i dagsläget) nuvarande produktion. Och om AMD inte lanserar något hot så är det mer ekonomiskt att vänta tills dom börjar utgöra lite av ett hot.

Dessutom, behöver vi som konsumenter verkligen fler än fyra kärnor? Tycker fortfarande det finns dåligt med program som verkligen använder sig av multi-tråds systemen vi har idag.

Jag som bygger whitebox vmware/vitrualiseringsmaskiner skulle gärna se konsumentprodukter med många fler kärnor
8 minnessocklar är inte fel det heller. X79 är väl okej men tyvärr verkar dom korten/chipsetet sakna ipmi/vpro samt vt-d stöd

Permalänk
Medlem

Tycker alltid det är så spännande att stora läckor med grafikkort, processorer osv har så filma fina grafiska och välgjorda bilder.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Skrivet av Asteroid:

Kommer heller inte byta från q9550 till IVY bridge. Gör 5-10% FPS i skillnad i spel i 1080p. Uppgraderar 2013-2014 istället. Bf3 flyter fint...

Ångrar på mitt uppgradering till 2500K..helt enig med at q9550 och liknande fungerar fint i bl.a BF3

Visa signatur

Intel 2500K @4GHz | 2*4GB Crucial Vengance DDR3 | Asus P8Z68 Pro-V |Sapphire 7950 3Gb | Corsair 750w |
Samsung Spinpoint F3 + Seagate 250Gb | Windows 7 64bit | Logitech z-5400 | Benq 24" |

Permalänk

Trodde jag skulle ångra mitt nybygge men ivy bridge är knappast 1,a val spec med pris per prestanda jämnfört med sandy bridge.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO