Skärmtillverkare på väg med högupplösta paneler, IPS i 120 Hz och PLS under 2012

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Helt fel ... Spel är inte alls gjorda för 16:9, de fungerar lika bra på 16:10 etc. Om det är fov du snackar om så kan man ändra den i de flesta spel via konsolen.

Nej, de fungerar inte lika bra i 16:10. Uttala dig inte när du har brist på kunskap i ämnet. Dels är FOV:n anpassad för 16:9 vilket bland annat ger en konkurrensnackdel att spela i mer kvadratiskt format. I flertalet spel är FOVn per automatik i 16:9 så att du får svarta kanter uppe och nere med en 4:3 eller 16:10 skärm.

Exempel
L.A. Noire, Assassins Creed, Witcher 2 etc

Inga dussinspel direkt.

Permalänk
Avstängd

120hz IPS för gaming?
nu har dom supit till det?

IPS är för långsamt för 120hz
vill inte se hur mycket crosstalk det är på dom i 3D
troligen mer än vad det är utan 3d brillor.

frågan är om man hinner med en kaffeklunk efter varje knapptryckning innan skärmen visar det?
vad tror ni?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk

Frågan är om inte det här med 120hz IPS kommer för sent med tanke på att 2012 KAN bli året då OLED börjar säljas på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

120hz IPS för gaming?
nu har dom supit till det?

IPS är för långsamt för 120hz
vill inte se hur mycket crosstalk det är på dom i 3D
troligen mer än vad det är utan 3d brillor.

frågan är om man hinner med en kaffeklunk efter varje knapptryckning innan skärmen visar det?
vad tror ni?

Nu tog du i så du sprack

Skrivet av Tony Clifton:

Frågan är om inte det här med 120hz IPS kommer för sent med tanke på att 2012 KAN bli året då OLED börjar säljas på riktigt.

OLED kommer inte förrän om några år på bred front.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Nej, de fungerar inte lika bra i 16:10. Uttala dig inte när du har brist på kunskap i ämnet. Dels är FOV:n anpassad för 16:9 vilket bland annat ger en konkurrensnackdel att spela i mer kvadratiskt format. I flertalet spel är FOVn per automatik i 16:9 så att du får svarta kanter uppe och nere med en 4:3 eller 16:10 skärm.

Exempel
L.A. Noire, Assassins Creed, Witcher 2 etc

Inga dussinspel direkt.

Witcher 2 har inga svarta kanter. Vad spelar svarta kanter för roll förresten?

Facepalm

Permalänk
Skrivet av landahl:

Witcher 2 har inga svarta kanter. Vad spelar svarta kanter för roll förresten?

Facepalm

Kanske har dom patchat bort det vid det här laget, men vid release hade spelet endast support för 16:9 så alla som inte satt med en sån skärm fick svarta kanter.

Permalänk
Medlem

Jag har en DELL u2711 (=

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptenpilot:

Kanske har dom patchat bort det vid det här laget, men vid release hade spelet endast support för 16:9 så alla som inte satt med en sån skärm fick svarta kanter.

Och? Jag får ändå med svarta kanter i ett spel 3 cm högre och 5 cm bredare bild än en 27 2560x1440 skärm.

Batman Arkham City= Inga svarta kanter
Skyrim= Inga svarta kanter
Bf3 = Inga svarta kanter (ny motor)
Serious Sam 3= Inga svarta kanter
Sonic Generations = Inga svarta kanter
Anno 2070 = Inga svarta kanter
Trine 2 = Inga svarta kanter
Need for Speed: The Run = Inga svarta kanter
Rage = Inga svarta kanter (ny motor)
etc etc...

Och jag skiter fullständigt i svarta kanter med min uberstora skärm. Får ändå störst bild och högsta upplösning på en skärm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Vad spelar svarta kanter för roll förresten?

Köper man en skärm finns det absolut ingen anledning att köpa ett format som ger svarta pixlar istället för bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Köper man en skärm finns det absolut ingen anledning att köpa ett format som ger svarta pixlar istället för bild.

Men man kanske gör annat än att spela på skärmen, har du tänkt på det?

Och såg du inte spelen jag räknade upp? Det tar ju inte en dag att spela dem direkt...

Batman Arkham City= Inga svarta kanter
Skyrim= Inga svarta kanter
Bf3 = Inga svarta kanter (ny motor)
Serious Sam 3= Inga svarta kanter
Sonic Generations = Inga svarta kanter
Anno 2070 = Inga svarta kanter
Trine 2 = Inga svarta kanter
Need for Speed: The Run = Inga svarta kanter
Rage = Inga svarta kanter (ny motor)

Svarta kanter kommer du aldrig ifrån vare sig du har 21:9 16:9, 16:10 skärm etc. Kollar du på 21:9 film på 16:9 skärm får du kanter. Tänk efter lite innan du öppnar munnen. Som du ser på kommentarerna här så är det väldigt många som tycker mer om 16:10 än 16:9 och det är inget du kan göra åt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Men man kanske gör annat än att spela på skärmen, har du tänkt på det?

Fast när det gäller 120Hz skärmar och 3D som den här nyheten gäller så är det skärmar som är avsedda för underhållning (spel och film). Såväl 16:10 som 4:3 är inte kommersiellt gångbara bildformat för dessa ändamål.

Jag bara förklarar varför dessa skärmar är 16:9. Sedan får man tycka vad man vill om det. Kontorsskärmar kan vi diskutera i en annan tråd.

Permalänk
Medlem

Gött. Hoppas de släpper 16:10 nu bara. Nöjer mig med 22" i 1680x1050, 120Hz, IPS. Hoppas, hoppas! Men men, detta är juh nästa säsong.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Jag har inget intresse av högre upplösning, jag ser det faktiskt nästan som något negativt då det drar en bra bit mer kraft från datorn i spel.

120hz IPS däremot låter perfa.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Ehm

Kör alla 16:9 idag eller, gissar såfall på att ni köpt Text oNly (TN) paneler och sån skit kan man inte sitta med.
Köper man riktig skärm från början så har man inte det problemet...
Och bra IPS paneler för 3k.. tillåt mig smålé...
http://www.necdisplay.com/p/desktop-monitors/pa241w-bk
Där har vi bra skit.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _niko_:

Kör alla 16:9 idag eller, gissar såfall på att ni köpt Text oNly (TN) paneler och sån skit kan man inte sitta med.

Varför utgår du från det? Majoriteten av såväl IPS som VA skärmar är 16:9 på marknaden idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _niko_:

Kör alla 16:9 idag eller, gissar såfall på att ni köpt Text oNly (TN) paneler och sån skit kan man inte sitta med.
Köper man riktig skärm från början så har man inte det problemet...
Och bra IPS paneler för 3k.. tillåt mig smålé...
http://www.necdisplay.com/p/desktop-monitors/pa241w-bk
Där har vi bra skit.

Skulle "Text oNly" vara fyndigt på något sätt?

Jag kör dessutom (fortfarande) med en Samsung T220 16:10. Och bara väntade på denna nyheten.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av landahl:

Och? Jag får ändå med svarta kanter i ett spel 3 cm högre och 5 cm bredare bild än en 27 2560x1440 skärm.

Batman Arkham City= Inga svarta kanter
Skyrim= Inga svarta kanter
Bf3 = Inga svarta kanter (ny motor)
Serious Sam 3= Inga svarta kanter
Sonic Generations = Inga svarta kanter
Anno 2070 = Inga svarta kanter
Trine 2 = Inga svarta kanter
Need for Speed: The Run = Inga svarta kanter
Rage = Inga svarta kanter (ny motor)
etc etc...

Och jag skiter fullständigt i svarta kanter med min uberstora skärm. Får ändå störst bild och högsta upplösning på en skärm.

Jag sitter själv med en 22" 16:10 skärm så för mig var de svarta kanterna rätt störande. Nu är det som du säger bara ett fåtal spel som har valt att endast ha 16:9 support. Jag tycker själv att 16:9 på en datorskärm är långt åt helvete för brett och utvecklarna som inte stödjer annat borde bli slagna med en stor fisk.

Börjar bli dags att fixa en ny skärm snart, hoppas bara att det fortfarande kommer finnas vettiga 16:10 alternativ när man väl ska slå till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och när tänker de börja med 5:4-skärmar med högre upplösning? Orka sitta med widescreen när man surfar och det. De flesta webdesigners ignorerar ju helt Wide-screen problemet.

Problemet med widescreen-anpassning av hemsidor är att, om man inte fattar att man ska göra skalbara hemsido, det är svårt att få bra kombatibiletet. När jag sitter på min netbook t.ex. så är ju det värsta som finns att scrolla i sidlded, att scrolla lodrätt är dock inte lika obehagligt. Men, när man väl gör skalbara hemsidor så är det fortfarande svårt att få hemsidans innehåll i bredd på ett snyggt sätt. Långa texter gör sig så mycket bättre i fler kortare rader än få långa rader.
Men det är ju ett problem för webdesigners. Däremot föredrar jag 16:10, eller för den delen 5:4 eftersom inte bara hemsidor har detta problem utan även GUIn (och så hade ju det varit smidigare att göra hemsidor om färre satt på 16:9).

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

1920x800 var en konstig upplösning jag aldrig har stött på. Jag kör nu 1280x800 och det är för få pixlar i vertikala ledet. Vrida min laptop 90 grader är ingen höjdare. Apple kör med 16x10 på sina skärmar vilket jag uppskattar. Tyvärr tar Apple ut 26 000 kr för en 17"-laptop som likvärdig kostar ungefär hälften på marknaden med eller utan Windows. Mac OS X är tyvärr inte värt så mycket. Plus att Apple fortfarande saknar USB3.

Responstid för vad? Jag har en gammal HP Pavilion f1904 och responstiden är helt ok. Jag har också en 10 år gammal TFT-skärm som är i 15" och den fungerade det ypperligt att spela Half-Life 2 på. Reponstid känns som det mestadels gäller gamers. Inputlag är inget jag bryr mig om. Om jag kan skrolla i webfönster utan direkt märkbar fördröjning så är jag nöjd.

Varför denna enorma jakt på stor skärm? Dom har ändå inte mycket högre upplösning än laptop-skärmar. Jag hade hellre sett mindre skärmar med högre upplösning. Det känns som många vill ha enorm datorskärm som en form av skrytfaktor. Det påminner om bilar med enorma fälgar så det ser löjligt ut.

Om du kollar på en film med 1280x800 och inte får svarta kanter uppe och nere så måste det vara en ganska gammal film ala 4:3...
Man måste ha skärmar för alla, 16:9 för filmtittare & gamers, 16:10 för kontors folk, ips för folk som är kräsna gällande färger, TN för dom som inte har råd osv.

Ju större skärm desto mer info får plats och man behöver inte sitta lika nära. Btw jag snackar om vanliga skärmar if you didn't notice =P.

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shocker:

Om du kollar på en film med 1280x800 och inte får svarta kanter uppe och nere så måste det vara en ganska gammal film ala 4:3...
Man måste ha skärmar för alla, 16:9 för filmtittare & gamers, 16:10 för kontors folk, ips för folk som är kräsna gällande färger, TN för dom som inte har råd osv.

Ju större skärm desto mer info får plats och man behöver inte sitta lika nära. Btw jag snackar om vanliga skärmar if you didn't notice =P.

Om du inte kör multiscreen är 16:9 tveklöst att föredra även för kontor och det är väl det som är anledningen till att även de flesta kontorsskärmarna är 16:9 nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen köpt denna skärmen ---->

http://www.dustinhome.se/hp-zr2740w-27-wide-tft-led-black/pro...

Jag använder den till tv tittande, you tube etc. Spel använder jag endast min Dell U3011 (16:10, 2560x1600) till.

Dota 2 kommer ut 2012... oj då spelet stödjer 16:10!!!

http://widescreengamingforum.com/dr/defense-ancients-dota-2/e...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Kör alla 16:9 idag eller, gissar såfall på att ni köpt Text oNly (TN) paneler och sån skit kan man inte sitta med.
Köper man riktig skärm från början så har man inte det problemet...
Och bra IPS paneler för 3k.. tillåt mig smålé...
http://www.necdisplay.com/p/desktop-monitors/pa241w-bk
Där har vi bra skit.

Du gissar fel. Idiotiskt inlägg iofs, man är ju dum nog som svarar på det.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Om du inte kör multiscreen är 16:9 tveklöst att föredra även för kontor och det är väl det som är anledningen till att även de flesta kontorsskärmarna är 16:9 nu för tiden.

16:9 är knappast att föredra för kontor överlag, de extra pixlarna ä höjd är guld värda vid allt från bildhantering, textbearbetning, layout till 3D. Nästan enda anledningen till att 16:9 tar in på kontor är snåla eller okunniga arbetsgivare som köper 16:9 pga att de är billigare i inköp.

Största bristen med 16:9-formatet är nog inte formatet i sig utan bristen på skärmar med hygglig upplösning. FullHD tjosanset är det värsta påhittet på länge, 'Vi har nya 23" skärmar med lägre upplösning och klistrar FULLHD-lappar på dem'. Come and buy!

Sitter själv med en 16:9 idag, men mest pga att den hade såpass hög upplösning att man kunde komma undan med det (2560x1440) Skulle dock ta en 16:10 i samma storlek före denna varje dag då jag mest arbetar på den. En 30" hade varit optimalt men ekonomin nådde inte riktigt dit.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

16:9 är knappast att föredra för kontor överlag, de extra pixlarna ä höjd är guld värda vid allt från bildhantering, textbearbetning, layout till 3D. Nästan enda anledningen till att 16:9 tar in på kontor är snåla eller okunniga arbetsgivare som köper 16:9 pga att de är billigare i inköp.

Största bristen med 16:9-formatet är nog inte formatet i sig utan bristen på skärmar med hygglig upplösning. FullHD tjosanset är det värsta påhittet på länge, 'Vi har nya 23" skärmar med lägre upplösning och klistrar FULLHD-lappar på dem'. Come and buy!

Sitter själv med en 16:9 idag, men mest pga att den hade såpass hög upplösning att man kunde komma undan med det (2560x1440) Skulle dock ta en 16:10 i samma storlek före denna varje dag då jag mest arbetar på den. En 30" hade varit optimalt men ekonomin nådde inte riktigt dit.

Man får hoppas att 30 tummarna som kommer ut i framtiden kommer att få lägre priser. Jag älskar min dell u3011 och kommer aldrig i livet att spela eller arbeta på en mindre skärm. Jag har dock en nyinköpt hp 27 2560x1440, den har jag bara till you tube, webb tv och lite serier.
Som du säger 16:10 är överlägset till allt, spel, arbete etc etc. 16:10 är super som allroundskärm, man får en mycket trevligare bild i spel än en 16:9.

Permalänk
Medlem

Här har ni något jag håller med om till 100 procent ...

http://compreviews.about.com/od/PC-Gaming-Peripherals/tp/Top-...

Citat: The Dell UltraSharp U3011 is the cream of the crop when it comes to PC gaming. With 2560x1600 resolution, this monitor is extremely large without sacrificing the resolution. It also has excellent viewing angles, since it features IPS (in-plane switching) technology. The Dell U3011 also has an abundance of connections, including HDMI, DisplayPort, DVI-D, and USB ports, as well as a 7-in-1 media card reader for grabbing photos on the fly. One downside to owning a monitor of this size, though, is increased power consumption.

Permalänk
Avstängd

har tittat på lite skärmar med 2560*1600 upplösning, det kanske kommer vettiga sådana sett till pris och vad de levererar nu då. 60hz, snabb responstid, 2560*1600, riktigt bra färgåtergivning samt pris under 7000kr är väl inte för mycket begärt, eller?

Permalänk
Relik 📜

*tråd halvrensad - ge er!*

Vill landahl och kol envist tjafsa vidare i det här brutalt uttjatade ämnet 16:10 vs 16:9, gör det via PM och sluta smutsa ned var och varannan tråd. Jag är 100% att ni båda har blivit tillsagda innan, och det här är sista gången. Ger ni inte upp blir det semester.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

*tråd halvrensad - ge er!*

Vill landahl och kol envist tjafsa vidare i det här brutalt uttjatade ämnet 16:10 vs 16:9, gör det via PM och sluta smutsa ned var och varannan tråd. Jag är 100% att ni båda har blivit tillsagda innan, och det här är sista gången. Ger ni inte upp blir det semester.

Håller med dig det är uttjatat. Jag lägger ner pratet gällande detta. God Jul (Fin luva jag har va?)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Håller med dig det är uttjatat. Jag lägger ner pratet gällande detta. God Jul (Fin luva jag har va?)

Ja, framförallt hamnade vi för off topic här.

Permalänk
Avstängd

Fan att jag precis köpte en 60hz IPS-skärm! Jävla skit.