Snabb och stabil ssd?

Permalänk
Medlem

Snabb och stabil ssd?

Hej

Jag ska skaffa min första ssd och behöver lite tips. Jag vill ha den snabbaste, stabilaste (att den alltid funkar), och gärna så billigt som möjligt. Tänkte ha en på 100-150gb och den får helst inte kosta mer än 1500-2000. Någon som har bra tips!?(:

Permalänk
Medlem

Köp en intel 120 gb 320 på cdon då. Den kostar runt 1250 kr med 15% rabattkoden. Folk verkar vara väldigt nöjda med den. Annars har Crucial m4 fått väldigt bra kritik när det kommer till stabilitet, likaså samsungdiskarna. Vad jag förstår så skall Corsairs diskar i denna prisklass vara snabbast på pappret, men enligt många skall det inte skilja så mycket irl. Corsair verkar dessutom ha haft ganska mycket problem med sina diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazzo:

Köp en intel 120 gb 320 på cdon då. Den kostar runt 1250 kr med 15% rabattkoden. Folk verkar vara väldigt nöjda med den. Annars har Crucial m4 fått väldigt bra kritik när det kommer till stabilitet, likaså samsungdiskarna. Vad jag förstår så skall Corsairs diskar i denna prisklass vara snabbast på pappret, men enligt många skall det inte skilja så mycket irl. Corsair verkar dessutom ha haft ganska mycket problem med sina diskar.

Om man jämför intel disken, Överföringshastighet (läsa) 270 MB/s Överföringshastighet (skriva)130 MB/s, med en Samsung SSD 830 Series 128GB, 520 MBps (läs)/ 320 MBps (skriv) så är samsung disken mer än dubbelt så snabb. Bör man inte köpa en samsungen istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwinoa:

Om man jämför intel disken, Överföringshastighet (läsa) 270 MB/s Överföringshastighet (skriva)130 MB/s, med en Samsung SSD 830 Series 128GB, 520 MBps (läs)/ 320 MBps (skriv) så är samsung disken mer än dubbelt så snabb. Bör man inte köpa en samsungen istället?

Gör som du vill, men du lär nog knappast märka större skillnad.

Permalänk
Medlem

Är inte överföringshastighet som gör skillnad mellan SSD och HDD Har en intel 320 själv, är sanslöst mycket snabbare nu.

Visa signatur

Case: Fractal Design Arc MoBo: Asus SaberTooth P67 B3 CPU: Intel Core i5 2500k @4.5 GHz Cooler: Noctua NH-D14 GFX: Asus Geforce GTX 690 RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz SSD: Intel 320 series 160GB HDD: WD Caviar Green 2 TB PSU: Corsair TXV2 650W Monitor: LG IPS231P Accessories: Steelseries Sensei ¤ MS Sidewinder X4 ¤ Steelseries Siberia V2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Svj0hn:

Är inte överföringshastighet som gör skillnad mellan SSD och HDD Har en intel 320 själv, är sanslöst mycket snabbare nu.

+1, det är access tiden som är dag och natt.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Japp det är accestiden som gör skillnaden. Kan själv rekomendera crucial m4 som stabil och snabb. Men det är ganska lika mellan den och samsung och intel i pris/prestanda

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

ok, tack för alla svar!

Permalänk

Enligt SweClockers egna test var det ganska stor skillnad mellan olika SSDer.

http://www.sweclockers.com/recension/14204-ssd-sommaren-2011/...

Nu är jag inte säker på hur många sekunder i skillnad det skulle ta att öppna, t ex Photoshop med en Crucial M4 och en Intel 320, men detta testet gör mig iaf osäker på vad som är mest värt att införskaffa. Är det någon av de lite snabbare diskarna som INTE har beryktats med att vara problematiska?

Permalänk
Skrivet av Celeritax:

Enligt SweClockers egna test var det ganska stor skillnad mellan olika SSDer.

http://www.sweclockers.com/recension/14204-ssd-sommaren-2011/...

Nu är jag inte säker på hur många sekunder i skillnad det skulle ta att öppna, t ex Photoshop med en Crucial M4 och en Intel 320, men detta testet gör mig iaf osäker på vad som är mest värt att införskaffa. Är det någon av de lite snabbare diskarna som INTE har beryktats med att vara problematiska?

Vad jag vet så är Samsung 830 serien problemfri och snabb också.

Visa signatur