Permalänk
Medlem

Slut på ideer...

Tjena!
Har två datorer liggandes där hemma och tänkte jag skulle bygga nåt av dem. Nån som har nåt förslag?
Den ena datorn har en 800Mhz cpu och är cirka 11år gammal, medan den andra har 5 år på nacken och har en 2.3Ghz amd.
Den 5 år gamla har trasiga PCI slots, så inget grafikkort funkar förutom internt, ett mATX kort
Vad behöver man en HTPC till? Skulla va roligt att få något längre projekt att göra nu..
Dela med era ideer, inga ideer är dåliga! Kanske lägga i nån annan låda, klocka ner och köra utan kylning? Nåt konstigt men kul!

Tacksam för alla ideer!

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Jag har också två datorer skräpandes och går i samma banor som dig så om någon har förslag så skulle det hjälpa mig också.

Visa signatur

| Core i9 9900K @ 5Ghz All core clock | Corsair H115i Platinum| 16GB Corsair Vengeance 3200MHz | ASUS ROG Strix z390-f Gaming| ASUS RTX 3080 TUF | NZXT Switch 810| OCZ 250GB ssd, 2x Samsung Spinpoint F3 i Raid 0 | Asus ROG Thor 850w |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Gör en SIP-server av den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Gör en SIP-server av den?

Tackar för svaren.. Vad för nåt? Vad är det?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Funderade om det är möjligt att få en dator ihopkopplad med min stereo och på det sättet få spela musik via spotify?
Skulle iallafall nli något i retrostil...Hur låter det? Är det möjligt?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Funderade om det är möjligt att få en dator ihopkopplad med min stereo och på det sättet få spela musik via spotify?
Skulle iallafall nli något i retrostil...Hur låter det? Är det möjligt?

Går ju att göra väldigt enkelt om stereon har AUX ingång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skaldjur:

Går ju att göra väldigt enkelt om stereon har AUX ingång

Jeeps, stereon har AUX och USB, någon guide?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

1. köp en kabel
2. koppla in den mellan högtalarutgången i datorn och AUX-ingången i stereon :>

kabeln ska ha en 3,5mm stereoplugg i ena änden och två RCA(en röd och en vit) hanar i andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Joo, så har jag redan, med med usb. Tänkte om det skulle gå att på något sätt ha inkopplat moderkortet med stereon, och på det sättet få internet tillgång. Men inte ha någon skärm elr nåt utan byta låt via stereon med? Skulle va så fett najjs

Edit: 3 datorer över..

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

pfsense server, htpc med xbmc, arkadmaskin etc. etc.

Det finns mycket saker man kan göra med gamla datorer

Permalänk
Medlem

höhm.. just det pfsense vad? xbmc? arkadmaskin?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

höhm.. just det pfsense vad? xbmc? arkadmaskin?

pfsense = brandvägg, router och vpn
xbmc = media center, spela musik, film och bilder
arkadmaskin = emulerar gamla konsoller, spelmaskiner etc. http://www.sweclockers.com/galleri/7677-mini-arkadmaskin

Permalänk
Medlem

Notera dock att det krävs någorlunda bra maskin för att kunna spela upp filmer i vettig kvalité, speciellt om det är HD. Så just htpc är nog rätt kört såvida du inte investerar i något grafikkort som till exempel nvidia GT210 eller 220 som kan avlasta CPU'n vid uppspelning av filmer

Permalänk
Medlem

xbmc låter fint, kanske blir något liknande. Annars någon som har några fina funderingar om min ide, att bygga en spotify spelare?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Tror jag kommit fram till vad jag skall göra nu. Blir antagligen en xbmc eller htpc som ska sitta i vardagsrummer och kommer antagligen bli en fin julklapp åt både Mor och Far samt min brorsa! Ska använda den 3:e datorn som är en mATX låda och har en färdig riser till grafikkortet. Kommer att köpa grafikkort så att den klarar av spel som Dirt och Need for speed liknande spel. Kommer antagligen köpa en passiv CPU kylare och graffet ska också vara passivt. Låter det bra? Spelen ska spelas med en Xbox kontroll eller liknande.
Någon som har nån bra ide på hur man kan styra datorn i OS? Vill helst inte ha ett tangentbord och mus freamme i vardagsrummet, vore bra med någon touch pad eller någon slags kontroll.
Tackar för era ideer!

EDIT: Kan någon rekommendera ett graffe på ~600kr?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Entusiast
Skrivet av _oZZar_:

Tror jag kommit fram till vad jag skall göra nu. Blir antagligen en xbmc eller htpc som ska sitta i vardagsrummer och kommer antagligen bli en fin julklapp åt både Mor och Far samt min brorsa! Ska använda den 3:e datorn som är en mATX låda och har en färdig riser till grafikkortet. Kommer att köpa grafikkort så att den klarar av spel som Dirt och Need for speed liknande spel. Kommer antagligen köpa en passiv CPU kylare och graffet ska också vara passivt. Låter det bra? Spelen ska spelas med en Xbox kontroll eller liknande.
Någon som har nån bra ide på hur man kan styra datorn i OS? Vill helst inte ha ett tangentbord och mus freamme i vardagsrummet, vore bra med någon touch pad eller någon slags kontroll.
Tackar för era ideer!

EDIT: Kan någon rekommendera ett graffe på ~600kr?

Har ni alla en iPhone, iPod touch eller iPad och trådlöst nätverk så kan du styra datorn med den, bara att hitta någon najs app som tex Mobile Mouse eller Logitech Touch mouse

Permalänk
Medlem

Jag skulle dratt igång en av datererna som Emulatormaskin till äldre spelkonsoller

Det är underbart roligt och du kan använda "joy2mouse" för att använda en annalog styrspak som mus Så slipper du ha tangentbord framme

Underbart är det

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Buhuuu... Var tyvärr inte PCI 16x utan 4X risers! :/ Är nu utan grafikkortsplats!

Edit: Har någon en bra ide på vad man kan göra med 3 datorer + en laptop utan grafikkort, endast internt?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling