Permalänk
Medlem

Omröstning nr1-Gångtrafik!

Hej!

Vi har ett skolprojekt i samarbete med trafikkontoret där vi ska få befolkningen att börja gå mer!
Därför skulle det vara väldigt hjälpsamt om ni kunde rösta och visa vad ni tycker.

Permalänk
Medlem

En länk till en omröstning skulle nog underlätta.

Edit: gött

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

En länk till en omröstning skulle nog underlätta.

Edit: gött

hahahah jo det skulle verkligen underlätta Tack så mycket för svaret!

Permalänk
Medlem

hoppsan, upptäckte nu vilken rolig stavning det var på "trängsel"

Permalänk
Medlem

Annat: Cykel

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Det kan vara bra med ett alternativ för de som tycker att de går tillräckligt Jag röstade som ovanstående.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Får la lägga rösten på "Långa gångsträckor". Går rätt mycket redan, så skall jag gå mer så blir det för långt typ

Permalänk
Hedersmedlem

Annat: Jag är nog vanligtvis ute och rör mig när jag ska någonstans och då är det bekvämare med cykeln. Promenerar gör jag nog om cykeln är trasig eller det är sociala skäl, man tar en promenad för att umgås med nån och prata t ex.

Permalänk
Medlem

Bor mitt i skogen ca. 1 mil från närmsta...någonting alls, så gå kommer inte på fråga

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

1 & 4: för långa avstånd gör att det skulle ta för lång tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Det kan vara bra med ett alternativ för de som tycker att de går tillräckligt Jag röstade som ovanstående.

Jo jag förstår hur du tänker. Men de(trafikkontoret) var ganska tydliga med att vilja öka gångtrafiken oavsett dagsläget. Inte heller fick man involvera cykeltrafiken vilket jag och många andra tycker är dumt.

Permalänk

Jag bor i Växjö. Det är Sveriges näst regnigaste stad. Det är fan inte motiverande att ta en uppfriskande promenad när det är skitväder allt som oftast.

Men nog om gnäll! Jag tränar ganska mycket så jag känner inte att jag behöver gå i motionssyfte. Om man pratar att gå för att transportera sig så föredrar jag cykel eftersom det går snabbare.

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Medlem

Går längre rundor på 6-10km två till tre gånger i veckan.... Samt att jag bara i princip går till vardags, använder varken cykel, bil m.m.

Permalänk
Medlem

Garanterat trängseln, full med folk som står och dräller. Folk går extremt långsamt, stannar upp rakt framför för att kolla på någonting osv.

Går från jobbet varje dag och sena promenader ibland.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Mest att man är lat, kan inte riktigt kalla det tidsbrist. Det gäller bara att man prioriterar. Försöker gå halva vägen från jobbet varje dag. ca 1h promenad om dagen. Men ibland är man för hungrig / trött eller har något annat planerat så man inte hinner.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

För att det är tråkigt!

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Sträckor upp till 3km kan jag gärna promenera.
Sträckor upp till 30km tar jag gärna cykeln.

Båda ovanstående är så klart under förutsättningen att jag inte har bråttom och att det inte är pissregn, stormvindar eller flera decimeter med snö att pölsa igenom.

Röstade: Annat.

Det som skulle få mig att gå ännu mer är kanske olika tävlingar via jobb, t.ex. där de utrustar alla med en (vettig) pedometer t.ex., och den som gått längst per månad vinner någonting.

Ett förslag till de som tycker att promenader för promeneringens skull är tråkigt - börja turfa! www.turfa.se :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Vad är anledningen till att de tycker man ska gå mer? Om man vet syftet är det lättare att se vilka aktiviteter som konkurrerar med gåendet.

Vill de att folk ska motionera mer?
Vill de minska biltrafiken?

Jag menar, för min del är anledningen att jag inte har någon anledning att gå. Det är inget som hindrar mig, jag ser bara inte varför jag ska gå mer.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

I somras gick jag från Sthlm till Gävle, ba såni vet. Om nån har tråkigt och vill ha lite läsning att fördriva tiden med kan jag hänvisa till den fina bloggen som en kompis till mig gjorde under vandringen. Missa inte bambuser-delen.

www.ettmarathonomdan.se

Edit: ajustja, det är lite bilder från en segling där också.

Edit: Haha, fan, Anna (som bloggerskan heter) är helt underbar. Börja för övrigt från det äldsta inlägget och läl frammåt. Ni tror att det kommer vara en skittråkig blogg som endast är rolig för mig och mina vänner, men nej nej, Anna är proffsbloggare (en ren och skär lögn, men roligt är det).

Permalänk
Medlem

Människan är av naturen lat och kommer på diversa uppfinningar för att slippa gå. vi har cyklar, motorcyklar bilar, tåg, flyg, båtar osv.

Det är just därför man tar bilen till jobbet eller bussen till skolan istället för att gå de km.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Vad är anledningen till att de tycker man ska gå mer? Om man vet syftet är det lättare att se vilka aktiviteter som konkurrerar med gåendet.

Vill de att folk ska motionera mer?
Vill de minska biltrafiken?

Jag menar, för min del är anledningen att jag inte har någon anledning att gå. Det är inget som hindrar mig, jag ser bara inte varför jag ska gå mer.

Jag ställde samma fråga till lärarna och fick svaret att det beror på det mesta, miljöfrågan, trafikproblem och motion. Men trafikkontoret har skrivit att det är de rådande trafikproblemen som är anledningen. Antar att det gäller både bil och kollektivtrafik.

Permalänk
Medlem

Att inte jag går till jobb eller nån annan stans beror helt å hållet på lathet/bekvämlighet, tidsbrist kan man väll kanske skylla på i vissa lägen, men oftast går tiden att få fram genom planering om man bara går in för det.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Går inte till jobbet eller till platser i närområdet eftersom jag hellre cyklar. Går snabbare och man kan ta med sig mer packning utan att det blir jobbigt.

Går inte som motionsform eftersom jag hellre sysslar med annat (löpning, simning, innebandy och gym för tillfället).

Ska jag in till stan eller åka lite längre av någon annan anledning tar jag för det mesta tunnelbanan. Att gå till stan skulle ta flera timmar och vägen är inte superrolig.

Kort sagt är jag inte särskilt förtjust i att gå. Det är för långsamt och tråkigt, man är utsatt för väder och vind och man kan inte ta med sig så mycket grejer utan att det blir tungt att bära. Promenader kan vara trevligt om det är fint väder men som allmänt transportmedel tar jag mycket hellre cykeln eller bussen.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

7km från bostaden till centrum och 8 mil till jobbet så det skulle nog bli lite svårt Däremot går jag promenader med hunden för nöjes skull.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Går inte så ofta då det är mycket tråkigt att gå samma sträcka varje dag och jag orkar inte åka till andra städer för att se nya miljöer Sen så orkar jag inte slösa bort livet på att gå när man kan sitta och ha det trevligt framför skärmen

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Måste nog säga som vissa andra redan sagt - För att det är tråkigt.

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk
Medlem

Älskar att gå och hade gärna gått mer om jag haft hur mycket tid som helst.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

I somras gick jag från Sthlm till Gävle, ba såni vet. Om nån har tråkigt och vill ha lite läsning att fördriva tiden med kan jag hänvisa till den fina bloggen som en kompis till mig gjorde under vandringen. Missa inte bambuser-delen.

www.ettmarathonomdan.se

Edit: ajustja, det är lite bilder från en segling där också.

Edit: Haha, fan, Anna (som bloggerskan heter) är helt underbar. Börja för övrigt från det äldsta inlägget och läl frammåt. Ni tror att det kommer vara en skittråkig blogg som endast är rolig för mig och mina vänner, men nej nej, Anna är proffsbloggare (en ren och skär lögn, men roligt är det).

Ja just, den följde man ju :).

Skulle du säga att din rutt skulle lämpa sig för cykel? Asfalterad väg och gärna med bra utrymme längs vägkanten?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Ja just, den följde man ju :).

Skulle du säga att din rutt skulle lämpa sig för cykel? Asfalterad väg och gärna med bra utrymme längs vägkanten?

Absolut skulle det gå att cykla den sträckan, det är huvusakligen gamla E4-an (hela vägen mellan uppsala och gävle). Men den är väl inte världens trevligaste sträcka, mest bara skog och nerstängda restauranger. Men däremot sträckan jag gick några dagar på slutet, den sk kustvägen från typ sundsvall och en bit söderut var riktigt trevlig, massa små fik och badstränder och fina utsikter och trevligheter.