SSD-köp: Intel 510 eller Crucial m4?

Permalänk
Medlem

SSD-köp: Intel 510 eller Crucial m4?

Snart jul och jag tänkte skämma bort mig själv med en SSD-disk, prissklass 1500-2000:-
Fastnade för två modeller: Intel 510 120Gb och det något osäkrare kortet Crucial m4 128Gb.
Vill gärna ha lite synpunkter angående snabbhet och stabilitet på dessa båda från folk med erfarenhet.

Förslag på andra SSD i samma prisklass välkomnas också!

(Obs! Mitt moderkort stödjer 6Gb Sata)

Visa signatur

i5 2500k @ 4.4Ghz (Noctua NH-D14) | P8Z68-V PRO | Vengeance 8GB 1600Mhz | GeForce GTX 780 | Crucial m4 128Gb | Fractal Design Define R3 | Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Crucial m4 128G. Har haft den i några månader nu, aldrig vart problem och går som en klocka! Billig och har bra prestanda. Får med senaste firmwire dessutom.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Crucial m4. Aldrig hört om någon som haft problem med denna och jag har haft min i 3 månader utan problem. När det gäller snabbhet så märker du ingen skillnad utan gå istället på tillförlitligheten.

Permalänk

Crucial M4 128G...skitbra SSD!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Crucial m4 128G. Har haft den i några månader nu, aldrig vart problem och går som en klocka! Billig och har bra prestanda. Får med senaste firmwire dessutom.

Hur vet man att man har senaste firmwaren på ssd:n fören man beställer den? tänkte beställa en 64gb och en 128gb crucial m4 men orkar inte flasha dem, vill gärna ha senaste firmwaren fören jag installer win7 och spel på dem så.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Hur vet man att man har senaste firmwaren på ssd:n fören man beställer den? tänkte beställa en 64gb och en 128gb crucial m4 men orkar inte flasha dem, vill gärna ha senaste firmwaren fören jag installer win7 och spel på dem så.

Lättaste är att ringa återförsäljaren och fråga vilken firmware den har. Om den senaste inte är installerad så ska du veta att det är otroligt enkelt och snabbt gjort att uppdatera den direkt när du får hem den, enda kravet är en dvd-läsare. Själv har jag uppdaterat firmware 2 ggr med w7 och rubbet installerat och har aldrig haft något strul, samt det tog aldrig mer än 15-20 sekunder.

http://www.crucial.com/support/firmware.aspx

Permalänk

Rekomenderar crucial m4. Funkar bra och stabilt. För mig iallafall

Visa signatur

| Intel Core i7 4790K |NZXT Kraken X61 | ASUS Z97-A |Asus GTX 780 DCII OC 3GB SLI |16 gb Corsair 1600Mhz vengeance |Cooler Master V1200 | Kingston Hyper X 240GB , Corsair force series3 120GB, 1TB WD Caviar Black | Fractal Design Define XL R2 | Acer Predator XB270HU| Win 10 Pro 64 bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dowers:

Lättaste är att ringa återförsäljaren och fråga vilken firmware den har. Om den senaste inte är installerad så ska du veta att det är otroligt enkelt och snabbt gjort att uppdatera den direkt när du får hem den, enda kravet är en dvd-läsare. Själv har jag uppdaterat firmware 2 ggr med w7 och rubbet installerat och har aldrig haft något strul, samt det tog aldrig mer än 15-20 sekunder.

http://www.crucial.com/support/firmware.aspx

Okej jo men läste nånstans att man absolut inte får uppdatera FW med saker installerade på cruc diskarna?, förövrigt så där jag skulle beställa dem i från så har ingen blekaste aning antagligen om vad för firmware de har, de är lika stora frågetecken som jag på den frågan, vi i finland har dålig service på finska datorbutikhemsidor så, väldigt dålig jämfört mot svenska sidor. De vet mindre än vad köparen vet oftast. och talar inte svenska eller engelska oftast... :/

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Jordskredsseger för Crucial m4 som synes, blir nog en sådan då.
Tack för att ni tar er tid och svarar!

Relaterad fråga:
Hur ska jag koppla in disken i mitt P8Z68-V PRO? Standard 6gb-porten eller Marvell 6gb controllern? What's the diff?

Visa signatur

i5 2500k @ 4.4Ghz (Noctua NH-D14) | P8Z68-V PRO | Vengeance 8GB 1600Mhz | GeForce GTX 780 | Crucial m4 128Gb | Fractal Design Define R3 | Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Okej jo men läste nånstans att man absolut inte får uppdatera FW med saker installerade på cruc diskarna?, förövrigt så där jag skulle beställa dem i från så har ingen blekaste aning antagligen om vad för firmware de har, de är lika stora frågetecken som jag på den frågan, vi i finland har dålig service på finska datorbutikhemsidor så, väldigt dålig jämfört mot svenska sidor. De vet mindre än vad köparen vet oftast. och talar inte svenska eller engelska oftast... :/

Som sagt, har aldrig strulat för mig dom 2 ggr jag uppdaterat (från 0001-0002 och 0002-0009). Jag hade personligen bränt ner en skiva med version 0009, och sedan direkt efter bygget av datorn hade jag startat från den skivan. Oavsett vilken version du har kan du då uppdatera eller få reda på att du redan har 0009, och efter det är det bara att installera windows 7.

Taget från crucial m4 firmware guide:

WARNING: As with all firmware updates, it is strongly recommended that you backup or make copies of all important files
(and passwords) before performing this update. This firmware update process is done entirely at your own risk. If performed correctly, there will be no loss of system or user data on the drive. However, if the firmware process is interrupted for any reason, your solid state drive may not function properly.

Permalänk
Medlem

Crucial m4 varje dag.

Funkar galant för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fork_:

Jordskredsseger för Crucial m4 som synes, blir nog en sådan då.
Tack för att ni tar er tid och svarar!

Relaterad fråga:
Hur ska jag koppla in disken i mitt P8Z68-V PRO? Standard 6gb-porten eller Marvell 6gb controllern? What's the diff?

Du kan använda vilken du vill, men intels 6gb/s fungerar bättre för dem flesta.

Hade själv lite trassel med denna. Därpå så får du snabbare boot om du sätter marvell på disable i bios (slipper att den söker efter disk, kanske du sett).

Kör Intels tycker jag iaf.

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Hur vet man att man har senaste firmwaren på ssd:n fören man beställer den? tänkte beställa en 64gb och en 128gb crucial m4 men orkar inte flasha dem, vill gärna ha senaste firmwaren fören jag installer win7 och spel på dem så.

Är la bara kontakta säljaren annars om du vill veta till 100%, jag köpte min på komplett.se och där var det senaste firmwire.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk

Köpte min för en månad sen från komplett, den hade senaste firmware. Den är för övrigt märkt med vilken firmware som ligger på disken. Du kan fråga butiken om de är villiga att öppna kartongen och kolla efter (Det syns genom antistat-påsen).