SteelSeries Diablo III Headset vill inte ansluta

Permalänk
Medlem

SteelSeries Diablo III Headset vill inte ansluta

Nyligen införskaffat Steelseries Diablo III headset och kopplat in i min nya rigg hemma. Allt funkade perfekt fram tills igår då jag startade om systemet för första gången med hörlurarna i, därefter så får jag inget ljud ur lurarna längre och i enhetshanteraren ser det ut som föjer:

Citat:

Den här enheten kan inte starta. (Kod 10)

Har installerat SteelSeries egna mjukvara för att hantera och uppdatera drivrutinerna för headsetet men varje gång jag avinstallerar lurarna direkt i enhetshanteraren så hittar den inte några drivrutiner för dom. Har prövat byta USB-port till alla tänkbara USB anslutningar inklusive USB 3.0 portarna men inget verkar vilja funka. Har även prövat att installera av drivrutinerna till USB portarna helt och hållet och låta Windows installera om dom på nytt men utan resultat.

Lurarna funkar på min Mac utan problem men inte i PCn.

Tips på felsökning?

Visa signatur

Main: AMD Ryzen 3600X || ASUS ROG STRIX X470-F || HyperX Fury Black 32GB || Noctua NH-U12A || Corsair RM750X V2 || Fractal Design Define C

Server: Intel Core i7 2600K 3.4GHz || Asus P8Z68-V PRO/GEN3 || Corsair Vengeance DDR3 16GB || Corsair Cooling Hydro H80 || Corsair AX 850W Professional Series Gold || Fractal Design R3

Permalänk
Medlem

Kanske måste vänta på att D3 släpps? ^^

Visa signatur

| i7 4770k | Asus z87-pro | 8GB Corsair CL9/1600Mhz Vengeance | EVGA GTX 970 | Asus Xonar DX 7.1 | Intel 180GB SSD | Samsung 2TB 5400 | Samsung 1TB 7200 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av devel:

Kanske måste vänta på att D3 släpps? ^^

I hope not >_<

Visa signatur

Main: AMD Ryzen 3600X || ASUS ROG STRIX X470-F || HyperX Fury Black 32GB || Noctua NH-U12A || Corsair RM750X V2 || Fractal Design Define C

Server: Intel Core i7 2600K 3.4GHz || Asus P8Z68-V PRO/GEN3 || Corsair Vengeance DDR3 16GB || Corsair Cooling Hydro H80 || Corsair AX 850W Professional Series Gold || Fractal Design R3

Permalänk
Entusiast

Hej Isak! Har du tillgång till en annan PC?

OT: Medverkande i Swedish Meal Time?

Mvh,
Patrik

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Hej Isak! Har du tillgång till en annan PC?

Jepp testat på min Mac där headsetet funkar utan problem även med SteelSeries mjukvara installerat. Verkar vara något med mina USB portar, kanske nån strömförsörjningsgrej.

Skrivet av Jonssown:

OT: Medverkande i Swedish Meal Time?

Ja, är co-founder.

Visa signatur

Main: AMD Ryzen 3600X || ASUS ROG STRIX X470-F || HyperX Fury Black 32GB || Noctua NH-U12A || Corsair RM750X V2 || Fractal Design Define C

Server: Intel Core i7 2600K 3.4GHz || Asus P8Z68-V PRO/GEN3 || Corsair Vengeance DDR3 16GB || Corsair Cooling Hydro H80 || Corsair AX 850W Professional Series Gold || Fractal Design R3

Permalänk

Ser ut som nåtot är fel med drivrutinerna. Lite svårt för mig att försöka lista ut eftersom jag inte har headsettet själv, men försök detta:
1. Högerklicka på Steelseries Diablo III Headset i enhetshanteraren och välj uppdatera drivrutiner
2. Välj Browse my computer for driver software
3. Navigera till mappen du instalerade mjukvaran på (t.ex: C:\Program Files\SteelSeries) och välj "SteelSeries Engine" mappen. Glöm inte att trycka i "Include Subfolders"
4. Tryck på next och se vad som händer

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ProsaCC:

Jepp testat på min Mac där headsetet funkar utan problem även med SteelSeries mjukvara installerat. Verkar vara något med mina USB portar, kanske nån strömförsörjningsgrej.

Att USB portarna bara skulle sluta funka efter en omstart är jag ytterst skeptisk till. Har du någe annat tex USB minnen du kan testa i dina USB anslutningar?

Skrivet av ProsaCC:

Ja, är co-founder.

Tyckte att jag kände igen namnet & Avataren, kul att se dig på Sweclockers.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathtrip2k:

Ser ut som nåtot är fel med drivrutinerna. Lite svårt för mig att försöka lista ut eftersom jag inte har headsettet själv, men försök detta:
1. Högerklicka på Steelseries Diablo III Headset i enhetshanteraren och välj uppdatera drivrutiner
2. Välj Browse my computer for driver software
3. Navigera till mappen du instalerade mjukvaran på (t.ex: C:\Program Files\SteelSeries) och välj "SteelSeries Engine" mappen. Glöm inte att trycka i "Include Subfolders"
4. Tryck på next och se vad som händer

Jepp testat, utan framgång. Ska nämnas att jag dragit iväg en ticket till SteelSeries support med alla firmware nummer osv, får se vad dom kommer fram till.

Visa signatur

Main: AMD Ryzen 3600X || ASUS ROG STRIX X470-F || HyperX Fury Black 32GB || Noctua NH-U12A || Corsair RM750X V2 || Fractal Design Define C

Server: Intel Core i7 2600K 3.4GHz || Asus P8Z68-V PRO/GEN3 || Corsair Vengeance DDR3 16GB || Corsair Cooling Hydro H80 || Corsair AX 850W Professional Series Gold || Fractal Design R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Att USB portarna bara skulle sluta funka efter en omstart är jag ytterst skeptisk till. Har du någe annat tex USB minnen du kan testa i dina USB anslutningar?

Precis, allt verkar skumt, dom har som sagt funkat innan jag installerade mjukvaran från SteelSeries och där tror jag dom fick en firmware update som kan ha förstört något. Vi får väl se vad dom har att säga. När jag kopplar in annat i mina USB-portar funkar allt, förutom just headsetet. Headsetet fungerar dock som sagt utan problem på min Mac med samma mjukvara.

Skrivet av Jonssown:

Tyckte att jag kände igen namnet & Avataren, kul att se dig på Sweclockers.

Tack Har varit här ett tag nu och alltid tyckt om medlemmarna och innehållet.

Visa signatur

Main: AMD Ryzen 3600X || ASUS ROG STRIX X470-F || HyperX Fury Black 32GB || Noctua NH-U12A || Corsair RM750X V2 || Fractal Design Define C

Server: Intel Core i7 2600K 3.4GHz || Asus P8Z68-V PRO/GEN3 || Corsair Vengeance DDR3 16GB || Corsair Cooling Hydro H80 || Corsair AX 850W Professional Series Gold || Fractal Design R3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ProsaCC:

Precis, allt verkar skumt, dom har som sagt funkat innan jag installerade mjukvaran från SteelSeries och där tror jag dom fick en firmware update som kan ha förstört något. Vi får väl se vad dom har att säga. När jag kopplar in annat i mina USB-portar funkar allt, förutom just headsetet. Headsetet fungerar dock som sagt utan problem på min Mac med samma mjukvara

Då är det alltså felet mjukvarurelaterat. Testa i Steelseries egna program som du nämnde tidigare, om det finns något alternativ att ta bort eller nedgradera drivrutinen eller liknande. Här kanske det finns någe instressant att ladda ner.
Lycka till!

Mvh,
Patrik

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Hej har exakt samma problem och detta va det enda jag hittade efter en snabb googling. ProsaCC du får gärna meddela vad supporten har att säga om saken. Mycket märkligt detta tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbit-:

Hej har exakt samma problem och detta va det enda jag hittade efter en snabb googling. ProsaCC du får gärna meddela vad supporten har att säga om saken. Mycket märkligt detta tycker jag

Skönt att veta att jag inte är den enda

Det här är vad supporten har haft att säga (det enda dom egentligen svarat på alla mina mail)

Mike S, Dec-08 14:38 (CST):

Thanks for all of those details. On your Windows machine:

If you had SteelSeries Engine installed with a DIFFERENT SteelSeries Peripheral previously (ZBoard, Shift, Diablo 3 mouse, Sensei), please see below.
If you did not have any other SteelSeries devices previously - take the same steps but omit the parts with other SteelSeries devices being plugged in.
a. Unplug the D3H and leave it unplugged until instructed.
b. Plug in the SteelSeries device(s) that you were using with SteelSeries Engine previously - NOT D3H

Go to Start -> Control Panel -> Programs and Features: Find SteelSeries Engine and Uninstall it. When prompted, choose NOT to keep custom profiles.
d. Restart your computer
e. Plug in your SteelSeries devices one at a time and allow Windows to recognize and install base drivers for the device - wait until the 'your device is now ready to use' message pops up. Be sure to plug the devices into separate USB ports on the back of your machine (do NOT plug the D3H into a Shift USB hub for example)

f. Download the latest version of SteelSeries Engine (do not rely on a previous download).
http://cdn.steelseries.com/engine/SteelSeriesEngine.exe
g. With all SteelSeries devices plugged in, right click the installer and 'run as administrator'
Please let us know if this resolves the issues.

Regards,
Mike S

Har inte funkat för mig dock så jag börjar ju ana fel i hårdvaran...

Visa signatur

Main: AMD Ryzen 3600X || ASUS ROG STRIX X470-F || HyperX Fury Black 32GB || Noctua NH-U12A || Corsair RM750X V2 || Fractal Design Define C

Server: Intel Core i7 2600K 3.4GHz || Asus P8Z68-V PRO/GEN3 || Corsair Vengeance DDR3 16GB || Corsair Cooling Hydro H80 || Corsair AX 850W Professional Series Gold || Fractal Design R3

Permalänk
Medlem

han svarade samma till mig och efter det sa han att jag kunde skicka det till dom och se om det kunde gå på garantin. men antar att det är lönlöst eftersom det funkar på andra datorer förutom på en dator som dom har varit installerade på en gång. dessutom fick man stå för fraktkostnaderna själv vilket va lite snålt kan jag tycka. tror du det kan komma fixas i en updatering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbit-:

han svarade samma till mig och efter det sa han att jag kunde skicka det till dom och se om det kunde gå på garantin. men antar att det är lönlöst eftersom det funkar på andra datorer förutom på en dator som dom har varit installerade på en gång. dessutom fick man stå för fraktkostnaderna själv vilket va lite snålt kan jag tycka. tror du det kan komma fixas i en updatering?

Har löst det!

Fick detta som svar från deras support idag! Hade troligtvis någoting att göra med att mina power saving options hade gjort om lite med USB-portarna. Pröva detta:

If the headset doesn't work even on a completely separate machine, there may be a problem with the headset itself. Even if there is a problem though, I would guess it is firmware (as you initially suggested). I would try the following steps:

- If you haven't already, disable USB suspend. Go to Control Panel -> Power Options. "Change plan settings" on the setting you are using, and select "Advanced power settings". In the new menu, open "USB settings" -> "USB selective suspend setting", and make sure it is Disabled.
- Plug in the headset, then go to Start -> All Programs -> SteelSeries -> SteelSeries Engine -> SteelSeries Firmware Repair Tool. Select the Diablo Headset update.
- Uninstall the SteelSeries Engine completely (and choose NOT to save custom profiles). If you want to save the profile you had with the Diablo Mouse, before you uninstall, right click on the profile name and "Export" it.
- Go to the Device Manager, and go to the drivers that are not working properly (it looks like there are two of them - the SteelSeries Diablo III Headset, and the Unknown Device). Right click and uninstall the drivers. If there is a checkbox that says something like "Also delete drivers for this device", be sure to check that box too.
- Reconnect the headset, and let generic drivers load.

There is a chance you may have already tried this because you already tried many of the advanced troubleshooting tips I would have suggested in a situation like this. However, if you did not, it is worth trying. I'm going to be honest, driver problems do occur sometimes, but usually it is fixed by reinstalling or upgrading SSE. Please let me know if these steps do not work or if you encounter some other problem.

Still, I will do what I can to help you with the issue. This is a lot of reading, but I appreciate your patience and your effort to make this work.

Visa signatur

Main: AMD Ryzen 3600X || ASUS ROG STRIX X470-F || HyperX Fury Black 32GB || Noctua NH-U12A || Corsair RM750X V2 || Fractal Design Define C

Server: Intel Core i7 2600K 3.4GHz || Asus P8Z68-V PRO/GEN3 || Corsair Vengeance DDR3 16GB || Corsair Cooling Hydro H80 || Corsair AX 850W Professional Series Gold || Fractal Design R3

Permalänk
Medlem

Fungerade utmärkt! Vilken lättnad
TACK!