Permalänk
Medlem

SSD vilket MÖG

köpte en SSD på dustin.se...

haft den installerad i 3 dagar å jag har fått 2st BSOD redan.... jag är jälvligt nära på att sätta i min magnet disk igen..

vad köpte jag? jo en CORSAIR FORCE SERIES 3 2.5" 120GB SSD MLC

EDIT: efter som många påpekat att jag skapat en tråd bara för att gnälla, vilket stämmer, så har jag haft en riktigt dålig dag pga min hälsa/sjukdom.
och kände att jag behövde ventilera lite efter strulet jag haft i helgen. ber om ursäkt för onödig tråd.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

lämna in den på garantin då...

Permalänk
Medlem

Kollar du i andra SSD problem trådar så ska du uppdatera något. Minns inte om det var firmware på SSD eller om det var bios på moderkortet.

Permalänk
Medlem

japp uppdatera till senaste firmware (på SSD), om det inte redan är gjort via fabrik vilket det borde vara kan man tycka. Fortfarande BSOD efter det, garanti.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Hedersmedlem

ja, uppdatera firmware på ssd:n om inte det funkar så finns garantin

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Det är alltid bra att göra lite research när man stöter på problem istället för att bara gnälla.

Läs http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=100162 och följ instruktionerna.

Men jag håller med om att problemet inte borde finnas från början alls.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på hur många SSD-trådar som finns, och desto mer eftersom TS inte ställer någon fråga, så är jag mest intresserad av vad "mög" är.

Permalänk
Medlem

Satsa på Intel istället. Har inte haft ett enda problem med min 510 än så länge.

Bästa uppgraderingen jag någonsin gjort.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Med tanke på hur många SSD-trådar som finns, och desto mer eftersom TS inte ställer någon fråga, så är jag mest intresserad av vad "mög" är.

Nått skånskt/sydsvenskt ord för saker som är jobbig/dåligt typ =P

Skrivet av jookeer:

Den dagen det bara kommer en ny SSD-problemtråd i veckan - ja först då kommer jag att köpa SSD.

Hur länge kan det ta?

Kommer ju upp lika många trådar med folk som har problem med moderkort.. Avstår du från detta också? Nä, men.. Klart folk har problem med ssd-diskar då det är en relativt ny komponent. Och i nio fall av tio så är det en enkel lösning. Jag har aldrig haft problem med min ssd.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Den dagen det bara kommer en ny SSD-problemtråd i veckan - ja först då kommer jag att köpa SSD.

Hur länge kan det ta?

Ja köpte "de onda barnet" OCZ agility 3. I princip varenda en som köp den verkar ha problem, ja har inte haft ett enda. Inte en enda BSOD...

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Nått skånskt/sydsvenskt ord för saker som är jobbig/dåligt typ =P

Som östgötas ord "träligt"

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WDac:

köpte en SSD på dustin.se...

haft den installerad i 3 dagar å jag har fått 2st BSOD redan.... jag är jälvligt nära på att sätta i min magnet disk igen..

vad köpte jag? jo en CORSAIR FORCE SERIES 3 2.5" 120GB SSD MLC

måste få fråga NÄR får du dina bsods , när du spelar eller i vänteläge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Den dagen det bara kommer en ny SSD-problemtråd i veckan - ja först då kommer jag att köpa SSD.

Hur länge kan det ta?

Så fort folk följer de anvisningar som finns istället för att gnälla det första de gör.
Dvs uppdatera firmware och bios, se till att bios är rätt inställt och att alla chipset drivrutiner är installerade i Windows.
Det skulle eliminera de flesta trådarna som skapas.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Är det inte allmänt känt att vanliga Force 3 har otroligt mycket problem?

Permalänk

Det är allmänt känt att SSDer med Sandforce 2280 chippet klyddar, dvs Force 3, Force GT, Agility 3 osv. Corsair och OCZ har haft mest problem

Inga problem med Samsung, Intel eller Crucial. För min del kommer jag köpa en Samsung 830 120gb för den är snabbast/minst klydd med.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Grumie:

Nått skånskt/sydsvenskt ord för saker som är jobbig/dåligt typ =P

Kommer ju upp lika många trådar med folk som har problem med moderkort.. Avstår du från detta också? Nä, men.. Klart folk har problem med ssd-diskar då det är en relativt ny komponent. Och i nio fall av tio så är det en enkel lösning. Jag har aldrig haft problem med min ssd.

Fast jämför hur många som har ett moderkort och hur många som har en SSD så ser du problemet.
Det intressanta är inte att saker krånglar för allt krånglar. Det intressanta är hur ofta de går sönder. Just Sandforce verkar ha haft en hel del problem med firmware de senaste generationerna av sina styrkretsar.

Det är inte så konstigt egentligen. SSD är fortfarande nytt och dras med en del barnsjukdomar. Det löser sig inom tid när tekniken mognar mer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Cruical och intel 320 borde man köra dem har inte direkt haft problem. 320 hade en bugg förut men det har intel fixat nu.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Som östgötas ord "träligt"

Mög är inte något jobbigt... MÖG är "ett jävla skit"

Visa signatur

Intel i9 13900K @ 5,8 ghz, Corsair Hydro H150i PRO RGB, Corsair Vengeance Pro 64GB DDR5 6400mhz , Asus ProArt OC RTX 4080 Super 16GB GDDR6X, MK ASUS ROG Z690 MAXIMUS HERO , HDD1 Samsung 990 Pro 2TB, HDD2 4TB Samsung 990 Pro 2TB , Creative Recon 3D, Asus Hyperion™ GR701 =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Den dagen det bara kommer en ny SSD-problemtråd i veckan - ja först då kommer jag att köpa SSD.

Hur länge kan det ta?

Jag sitter fortfarande med 2st Intel X25-M 80GB som vid detta laget är 3 år gamla. Inga problem, inga BSOD! I syntetiska tester har mina SSDer blivit lite långsammare men inget jag har märkt av vid vanlig användning.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvickstick:

Jag sitter fortfarande med 2st Intel X25-M 80GB som vid detta laget är 3 år gamla. Inga problem, inga BSOD! I syntetiska tester har mina SSDer blivit lite långsammare men inget jag har märkt av vid vanlig användning.

Samma här, min är runt 2 år och aldrig haft några problem (över 16TB skrivningar och fungerar som ny)

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Har denna disk, köpte den för två veckor sedan. Gått som en klocka.

Två saker som ska kollas.
AHCI
Firmware

Hoppas det löser sig för det är en väldigt kompetent SSD enligt mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag litar mer på ssd en en vanlig disk men jag skulle inte köpa något annat en crucial och intel i dagsläget. Jag hatar när hårddiskar låter och som operativ system vill man ju ha en 7200rpm i alla fall visst samsung f3 är ganska tyst men black låter bra mycket har en i htpc men stör mig inte på den har bara på den när jag ser film. Själv kör jag Crucial c300 tror jag den heter köpt för 500kr på 1337 dealen som komplett hade köpte även deras m4 på 1337 dealen vid ett senare tillfälle. Jag har c300 i min burk och sedan bara 5400rpm diskar green från wd Re4 och vanliga.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Klarläggande ang. "mög"

mög kan direktöversättas med skit, även mögig/möged = skitig,smutsig

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk
Medlem

Skyll dig själv när du köper en ssd med sandforcekontrollern Intel, crucial och samsung är de enda som duger

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av snozan:

Som östgötas ord "träligt"

Träligt är mer tråkigt än dåligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Efter att min VelociRaptor dog och Thailand svämmade över valde jag en Intel 320 300GB (med Intels egen kontroller). Har fungerat perfekt. Säljarna ville ha mig att köpa Corsair GT, men jag valde hellre något lägre hastighet än potentiellt större driftproblem. I vilket fall är jag nöjd.

Fick t o m BF3 på köpet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Efter att min VelociRaptor dog och Thailand svämmade över valde jag en Intel 320 300GB (med Intels egen kontroller). Har fungerat perfekt. Säljarna ville ha mig att köpa Corsair GT, men jag valde hellre något lägre hastighet än potentiellt större driftproblem. I vilket fall är jag nöjd.

Fick t o m BF3 på köpet.

Var det stor skillnad mellan dem tyckte du? Har en annan fråga med vet att du och jooker har många hårddiskar som går 24/7 brukar dem ge någon varning tex dåliga sectorer innan dem packar ihop? Har inte fått någon crash alls har 5 st som går 24/7

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av skydiver:

Mög är inte något jobbigt... MÖG är "ett jävla skit"

Skrivet av SuperRetard:

Träligt är mer tråkigt än dåligt.

Hmm sant, men de används allt som oftast för att symbollera något "negativt". Inte bara tråkigt utan, jobbigt etc

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Var det stor skillnad mellan dem tyckte du? Har en annan fråga med vet att du och jooker har många hårddiskar som går 24/7 brukar dem ge någon varning tex dåliga sectorer innan dem packar ihop? Har inte fått någon crash alls har 5 st som går 24/7

Har själv en hel massa hårddiskar som tuffar 24/7.
Just nu är det idel WD green diskar, ett gäng 3TB just nu och en massa 2TB som agerar backup.
Förrutom en 2TB som var DOA har jag inte sett minsta lilla problem med nån av dom.
Enda diskarna jag haft problem med är Samsung F1 1TB, ALLIHOPA (6st) har dött nånstans mellan 8300 och 8500 timmar.
Och det helt utan nån som hellst varning.
Tack och lov är jag duktig på backup O.o