Alina fick mig i onödan att köpa nytt grafikkort! :@

Permalänk
Medlem

Alina fick mig i onödan att köpa nytt grafikkort! :@

Hahaha, herregud vilket jävla skämt.
Funderade på att sälja mitt "defekta" amd HD6950 för 200 kr.
Jag fick reda på att det var "defekt" genom att lämna in hela datorn till alina systems, som kollade igenom datorn, och drog beslutet att det var trasigt.
Bad dem då att sätta in ett asus gtx 570 directCUII (se bild).
Jag tänkte kolla en sista gång om mitt kort var defekt, sagt och gjort jag satte in de, dock med en extra 6pinskabel denna gång som jag hade beställt (gratis) för att alina sa att 570:it åt el som ett as.
Se på faaaan, skiten funkar?
Vad ska jag göra nu undrar jag?
Skälla på alina för brist på kunskap, eftersom en outbildad 15 åring lyckades lösa problemet genom o stoppa in en extra kabel från nätagget (vilket dom borde ha prövat) och kräva dom tillbaks på pengar?
Eller behålla det och sälja vidare det, då mitt gtx 570 (nuvarande) är bättre.
Snälla hjälp!?

Permalänk
Medlem

2 veckors returrätt om du handlat på nätet.
D.v.s är du minsta lilla osäker så handla -aldrig- över disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

2 veckors returrätt om du handlat på nätet.
D.v.s är du minsta lilla osäker så handla -aldrig- över disk.

Vill dock behålla det jag köpte och sälja de dom felbedömde.
Har haft det i ca 1 månad

Permalänk
Avstängd

Känns inte så bra att sälja ett grafikkort som fått en "defekt-stämpel" på sig heller.. då det kanske fungerar men bara ibland osv.

P.S eller så får du skriva i annonsen hur det ligger till.. annars kommer folk tro att du försöker blåsa nån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thebestbuyer:

Känns inte så bra att sälja ett grafikkort som fått en "defekt-stämpel" på sig heller.. då det kanske fungerar men bara ibland osv.

P.S eller så får du skriva i annonsen hur det ligger till.. annars kommer folk tro att du försöker blåsa nån.

Självklart, kommer hänvisa hit.

Permalänk

Men hade du bara 1x6pin i kortet från början?

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

Men hade du bara 1x6pin i kortet från början?

Ursäkta om jag var otydlig.
Mitt agg har 6+6(+2) pins kablar, dvs att en kan göras om till 8 pin.
hade 2 6 pins från den kabeln i hela tiden innan.
har nu en separat kabel till varje 6 pin dvs 2 st 6+6(+2) men bara en 6 pin från varje ikopplad.
U with me?

Permalänk
Skrivet av InZ-Audio:

Men hade du bara 1x6pin i kortet från början?

Jag reagerade också på det. Vadå "en extra kabel från nätaggregatet"? Är det ett grafikkort med exempelvis 2x6 pin kontakter så ska alltid båda vara ikopplade.

EDIT: Tror jag förstår nu

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Jag reagerade också på det. Vadå "en extra kabel från nätaggregatet"? Är det ett grafikkort med exempelvis 2x6 pin kontakter så ska alltid båda vara ikopplade.

Ursäkta om jag var otydlig.
Mitt agg har 6+6(+2) pins kablar, dvs att en kan göras om till 8 pin.
hade 2 6 pins från den kabeln i hela tiden innan.
har nu en separat kabel till varje 6 pin dvs 2 st 6+6(+2) men bara en 6 pin från varje ikopplad.
U with me?

Permalänk
Avstängd

Tycker det låter mycket oseriöst att folk på Alinasystem säger: "570 äter el som ett as"
Klar du ska gå tillbaka och säga att ditt grafikkort fungerar nu, och se vad dom har att säga.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att du har flera 12V rails från nätagget och den inte klarade av belastningen på varje och därför behövde ström från en annan rail. Verkligen inget konkret men en möjlighet..

Permalänk
Avstängd

Har handlat mycket på Alina, men på senare tiden har dom börjat vara väldigt "jobbiga" köpte en h80 som det var fel på skulle åka till affären för att simpelt få en ny då de var fabriksfel på den jag fick.. men absolut kunde dom inte göra det utan dom skulle titta på den själva och det skulle ta "1-2 veckor" jaha??

Problemet är inte stort på den men tillräkligt, orkar inte dra vad det är.. men men dom lär inte hitta något fel och så kommer jag få en undersöknings avgift på 400kr... riktigt löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thebestbuyer:

Har handlat mycket på Alina, men på senare tiden har dom börjat vara väldigt "jobbiga" köpte en h80 som det var fel på skulle åka till affären för att simpelt få en ny då de var fabriksfel på den jag fick.. men absolut kunde dom inte göra det utan dom skulle titta på den själva och det skulle ta "1-2 veckor" jaha??

Problemet är inte stort på den men tillräkligt, orkar inte dra vad det är.. men men dom lär inte hitta något fel och så kommer jag få en undersöknings avgift på 400kr... riktigt löjligt.

Har massa skräckhistorier från dom :@
Webhallen e sjukt goa.
Inet har jag ingen erfarenhet av, men de kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jggr:

Hahaha, herregud vilket jävla skämt.
Funderade på att sälja mitt "defekta" amd HD6950 för 200 kr.
Jag fick reda på att det var "defekt" genom att lämna in hela datorn till alina systems, som kollade igenom datorn, och drog beslutet att det var trasigt.
Bad dem då att sätta in ett asus gtx 570 directCUII (se bild).
Jag tänkte kolla en sista gång om mitt kort var defekt, sagt och gjort jag satte in de, dock med en extra 6pinskabel denna gång som jag hade beställt (gratis) för att alina sa att 570:it åt el som ett as.
Se på faaaan, skiten funkar?
Vad ska jag göra nu undrar jag?
Skälla på alina för brist på kunskap, eftersom en outbildad 15 åring lyckades lösa problemet genom o stoppa in en extra kabel från nätagget (vilket dom borde ha prövat) och kräva dom tillbaks på pengar?
Eller behålla det och sälja vidare det, då mitt gtx 570 (nuvarande) är bättre.
Snälla hjälp!?

Hej Jggr,

Jag har kollat igenom loggen på din service order hos oss.
Vad jag kan se har vår tekniker genomfört en komplett felsökning och kommit fram till att ditt kort är defekt.
Enligt loggen var den tredjeparts kylaren som monterats på grafikkortet felaktigt monterat. Detta har orsakat överhettning och gjort att kortet visar konstiga linjer och artefakter (även med extra ström ansluten i en helt annan dator). Att kortet ger bild är inget vi motstrider, men kortet ville inte alls lira i våra testriggar.

Ifall det visar sig att ditt kort nu fungerar, och alltså även fungerar under belastning måste någon miss ha skett hos oss och då får du givetvis tillbaka felsökningsavgiften. Kom isf in med grafikkortet till oss på nytt så får vi göra en ny felsökning för att bekräfta att kortet är helt.

Thebestbuyer:
Ifall du köpt en kylare av oss som är defekt vid leverans ska vi givetvis byta denna direkt i butiken! (förutsatt att vi har nya i lager)
Maila mig ditt ordenr så ska jag undersöka varför våra tekniker tagit in kylaren istället för att byta ut den och se till att ditt ärende löses snabbt och smidigt.
peter.tallroth@alina.se

Robalm:
Jag hävdar bestämt att GTX 570 INTE äter el som ett as... ett as är ett dött djur.. dom kan inte äta alls.

Ha en bra dag!
Peter - Alina

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Peter Tallroth:

Hej Jggr,

Jag har kollat igenom loggen på din service order hos oss.
Vad jag kan se har vår tekniker genomfört en komplett felsökning och kommit fram till att ditt kort är defekt.
Enligt loggen var den tredjeparts kylaren som monterats på grafikkortet felaktigt monterat. Detta har orsakat överhettning och gjort att kortet visar konstiga linjer och artefakter (även med extra ström ansluten i en helt annan dator). Att kortet ger bild är inget vi motstrider, men kortet ville inte alls lira i våra testriggar.

Detta var ju en grymt viktig information som TS har glömt? att nämna

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Trist att höra om ditt grafikkort, tänk på att den mänskliga faktorn spelar in och att de säkert står för sitt misstag om du ger dem möjligheten. Jag har personligen haft goda erfarenheter med Alina. I de allra flesta situationer som jag har haft returärenden där har det varit jag som gjort bort mig katastrofalt men det har alltid vart snabbt och välhanterat.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter Tallroth:

Robalm:
Jag hävdar bestämt att GTX 570 INTE äter el som ett as... ett as är ett dött djur.. dom kan inte äta alls.

Ha en bra dag!
Peter - Alina

Hej Peter!

Här på internet hittar man texter av varierande kvalitet och speciellt i forum där många förmågor blandas är det viktigt att ha det i åtanke.
När TS skriver "äter el som ett as" så menar han förstås inte ett dött djur!

Han använder as som ett förstärkningsord och de flesta (..) uppfattar denna mening som att den drar väldigt mycket el, mer än rimligt eller mer än vad man är van vid. Hoppas det underlättar för dig i framtida serviceärenden på Sweclockers.

Ha en fortsatt trevlig afton.

Till TS, har du benchmarkat kortet någonting, mer än att konstatera det ger bild i Windows/idle?

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

2 veckors returrätt om du handlat på nätet.
D.v.s är du minsta lilla osäker så handla -aldrig- över disk.

vad menar du?