Köpråd av surfplatta till morsan

Permalänk
Medlem

Köpråd av surfplatta till morsan

Hej Sweclockers-medlemmar!

Jag sitter och funderar på att köpa en surfplatta till min mor i julklapp, hon är ganska så synskadad och har därför svårt att läsa vanliga böcker, förutom de få som finns anpassade för synskadade, sådana med stor text. Därför tänkte jag köpa en platta till henne där hon kan läsa böcker och nyheter samt surfa på nätet, se SVT play och dylikt. På en platta kan hon ju zooma och göra texten riktigt stor, är tanken.

Pris spelar inte så stor roll, det absolut viktigaste är att det är en platta med bra flyt och kvalitet, ingen skit alltså. Den behöver inte ha 3g, hon har wifi hemma i sitt hus.

Har tittat lite på iPad2, men är skeptiskt till apple produkter, har haft en ipod själv och fingrat rättså mycket med kompisars iPhones. Föredrar helt klart Android för egen del, men för morsan kanske just en simple och något låst platform är att föredra? Skiljer sig utbudet av böcker etc på de olika paltformarna? Har väl tänkt att kunna låna böcker på bibloteken etc, men apps för att läsa eböcker måste väl finnas i mängder till båda platformar?

Själv har jag bara linux och windows burkar, så funderar lite på om det blir strul att konfigurera en apple produkt?

Kasta på mig tips om olika plattor, och gärna motivation till varför!

Tacksam för alla svar, ha det fint!

Thare

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du menar med "konfigurera", det låter som du är linuxskadad. En ipad behöver inte "konfigureras" annat än att du lägger in hennes mailinställningar osv. Det är bara att packa upp ur lådan och slå igång den.

För att köra itunes krävs windows eller os x, och itunes behöver du om du vill lägga över saker från en dator till en iProdukt. Det är dock inte ett krav utan iOS fungerar på "egen hand" utan itunes nuförtiden. Det blir inte mer strul att äga en iPad om du kör Windows hemma än det skulle bli att äga en Samsung-TV trots att din dammsugare är tillverkad av Electrolux... om du fattar.

Kindle finns till både android och iOS. Sen har du ju Apples egna iBooks-affär som naturligtvis inte finns på Android. Hur det är med att låna i bibliotek vet jag inte, det har jag aldrig testat, men det borde ju fungera. "SVT Play och dylikt", tja, Flash finns ju inte men SVT har en applikation för iphone som fungerar på ipad även om den inte drar nytta av skärmstorleken. TV4 Play släpptes precis till ipad. Hur det är med dom andra kanalerna vet jag inte.

Andelen webbvideoklipp som "bara funkar" växer dock hela tiden, en naturlig utveckling eftersom så många idag surfar med iOS och andra plattformar som inte stöder flash. Då jag skaffade iPhone 2009 var det i stort sett bara youtube som funkade men idag är det rätt vanligt att webbsidor erbjuder HTML5-spelare åt iOS-användare. SVT.se t.ex fungerar, dock inte hela sajten, ännu, men stora delar.

iOS har även mycket bra inbyggda funktioner för synskadade, med talsyntes och speciella grafiklägen och sånt. Hur Android är på den fronten vet jag inte.

Siri kommer antagligen till andra iPrylar i något skede men idag fungerar det officiellt bara på 4S och endast på engelska, tyska och franska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Vet inte vad du menar med "konfigurera", det låter som du är linuxskadad. En ipad behöver inte "konfigureras" annat än att du lägger in hennes mailinställningar osv. Det är bara att packa upp ur lådan och slå igång den.

För att köra itunes krävs windows eller os x, och itunes behöver du om du vill lägga över saker från en dator till en iProdukt. Det är dock inte ett krav utan iOS fungerar på "egen hand" utan itunes nuförtiden. Det blir inte mer strul att äga en iPad om du kör Windows hemma än det skulle bli att äga en Samsung-TV trots att din dammsugare är tillverkad av Electrolux... om du fattar.

Kindle finns till både android och iOS. Sen har du ju Apples egna iBooks-affär som naturligtvis inte finns på Android. Hur det är med att låna i bibliotek vet jag inte, det har jag aldrig testat, men det borde ju fungera. "SVT Play och dylikt", tja, Flash finns ju inte men SVT har en applikation för iphone som fungerar på ipad även om den inte drar nytta av skärmstorleken. TV4 Play släpptes precis till ipad. Hur det är med dom andra kanalerna vet jag inte.

Andelen webbvideoklipp som "bara funkar" växer dock hela tiden, en naturlig utveckling eftersom så många idag surfar med iOS och andra plattformar som inte stöder flash. Då jag skaffade iPhone 2009 var det i stort sett bara youtube som funkade men idag är det rätt vanligt att webbsidor erbjuder HTML5-spelare åt iOS-användare. SVT.se t.ex fungerar, dock inte hela sajten, ännu, men stora delar.

iOS har även mycket bra inbyggda funktioner för synskadade, med talsyntes och speciella grafiklägen och sånt. Hur Android är på den fronten vet jag inte.

Siri kommer antagligen till andra iPrylar i något skede men idag fungerar det officiellt bara på 4S och endast på engelska, tyska och franska.

Tack så mycket för ett utförligt svar.
Med konfigurera menade jag just det, att man måste ha bloatware-itunes, hade för mig det sen jag hade min ipod, men hoppades att det kanske blivit bättre med det :). Det strulade alltid för mig back then, tänkte att det berodde på att itunes inte gillade windows. Men detta var 5-6 år sedan. Vet att det var lite meck när syrrans iPhone skulle startas up, var tvungen att synca med itunes etc. Gillas inte!

Ok, kindle är en ebook affär eller?
Men när det gäller just biblotek så har jag själv lånat rättså mycket eböcker men läst på min windows-laptop, då med Adobe digital editions. Men man kanske inte kan flytta över filer hipp som happ på en ipad då utan kan bara lägga över saker som itunes gillar? Eller kan man montera ipaden som en vanlig flashlagring nu för tiden? Som du märker är jag inte så hemma på apple. Lite skraj för strulet jag är rädd kommer!

Ska in och känna på en ipad och andra plattor senare idag, ser vad man får för bild av det. Ska prova funktionerna för synskadade du nämner.

Permalänk
Medlem

Både android och iOS Klarar att att låna böcker från biblioteket.
Om bara Läsa och surfa ligger på agendan tror jag inte de spelar så stor roll vad du skaffar då alla plattor klarar av det (tveksam till androidplattor innan honeycomb).

Själv tycker jag att android är bättre för surf, då det är högra uppläsning på skärmen, men när de kommer till att läsa tycker jag formen på en ipad är bättre.

Till din mor skulle jag dock rekomendera ipad1, då den har bra flyt och klarar de du vill. den har inte lika många finesser men mest prisvärd.

edit: En svaghet me iOS är att det krävs itunes när filer ska överföras osv, något man slipper helt med android. Men det är inte ofta man behöver föra över filer

Permalänk
Medlem

Finns det inget svenskspråkigt i kindle?

Ska kolla priset på ipad1 ema. Se hur mycket det skiljer.

EDIT: 1an och 2an kostar lika mycket, så känns onödigt med 1an :).

EDIT2: Såg också att ipad1 saknar kamera, tror kamera är bra, hon skypar rättså mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Både android och iOS Klarar att att låna böcker från biblioteket.
Om bara Läsa och surfa ligger på agendan tror jag inte de spelar så stor roll vad du skaffar då alla plattor klarar av det (tveksam till androidplattor innan honeycomb).

Själv tycker jag att android är bättre för surf, då det är högra uppläsning på skärmen, men när de kommer till att läsa tycker jag formen på en ipad är bättre.

Till din mor skulle jag dock rekomendera ipad1, då den har bra flyt och klarar de du vill. den har inte lika många finesser men mest prisvärd.

edit: En svaghet me iOS är att det krävs itunes när filer ska överföras osv, något man slipper helt med android. Men det är inte ofta man behöver föra över filer

Android har bättre upplösning?
vissa modeller med Android har bättre upplösning

att trådskaparen tar köpråd av surfplattan är ju intressant det med

nej jag är inte bitter

---
On.t
en ipad är smidigare om hon inte är teknisk kunnig, eller vill ha det superenkelt, för eböcker gör den nog jobbet minst lika bra som en Android.
ska det skrivas på kan ju Asus transformer vara intressant, den första borde gå ner i pris nu när primen är påväg, och där har hon ju möjlighet att docka tangentbord, med bättre batteritid som bonus.

för er mer tekniskt kunniga är Android en fördel, hade jag själv haft behovet hade det blivit Android, ladda ner torrent med pdf-böcker, packa upp rar filen, och allt det direkt i plattan.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thare:

Finns det inget svenskspråkigt i kindle?

Ska kolla priset på ipad1 ema. Se hur mycket det skiljer.

EDIT: 1an och 2an kostar lika mycket, så känns onödigt med 1an :).

EDIT2: Såg också att ipad1 saknar kamera, tror kamera är bra, hon skypar rättså mycket!

Skypar hon mycke kan jag rekomendera asus transformer, går även att använda som notebook vid lättare användning med framför allt gör tangentbordet att de är lätt att ha den i knät, elelr när man ligger i sängen och ändå fixa en bra vinkel för kameran, tror inte vanliga fodral till surfplattor klarar de lika bra och enkelt.

Skrivet av Bellerefon:

Android har bättre upplösning?
vissa modeller med Android har bättre upplösning

att trådskaparen tar köpråd av surfplattan är ju intressant det med

nej jag är inte bitter

---

för er mer tekniskt kunniga är Android en fördel, hade jag själv haft behovet hade det blivit Android, ladda ner torrent med pdf-böcker, packa upp rar filen, och allt det direkt i plattan.

När jag menar android plattor pratar jag om tegra 2 plattor i allmänhet och asus transforer i synnerhet då det är dem jag har egen erfarenhet av. Har även en ipad hemma men kan inte säga mycke om ipad 2 då jag bara som hastigast hållt i den.

Permalänk
Medlem

Kindle är egentligen inte bara en bokaffär utan en hel ebok-plattform som Amazon tagit fram. Dom säljer ju ett gäng olika läsplattor också som heter just Kindle. Då man köper en bok dyker den automatiskt upp på alla Kindles man har, och även på de prylar där man installerat kindlemjukvaran, t.ex iphone eller ipad eller nån androidpryl.

Du kan lägga över vad du vill till ipaden via t.ex dropbox utan att blanda in itunes. iTunes krävs om du t.ex vill lägga in mp3or i musikspelaren... precis som på din gamla ipod dvs.

iOS-prylar har ingen "hemkatalog" som du kan montera över usb utan kort sagt så har alla program sina egna avskiljda lagringsplatser. iTunes ser alla program du har installerade som stöder fillagring och där kan du lägga in filer. Har du en fil i mailen eller dropbox kan du välja "öppna i" och få en lista på alla program du har installerat som stöder det filformatet. På så vis kan du lägga över filer mellan olika program.

Det är ett helt annat tänk än ett vanligt datoroperativsystem (eller android för den delen) och jag skulle inte vilja påstå att det fungerar sämre, tvärtom. Som vanligt när det gäller apple så fungerar det riktigt bra så länge man håller sig till den användarmodell som Apple tänkt sig. Det är ju trots allt en integrerad pryl med begränsat användningsområde och låtsas inte på nåt vis fungera som ersättare till en fullfjädrad dator.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!!!

Kände på massor av plattor idag, något som störde mig med iOS var webbläsaren och att den inte anpassade texten efter skärmen bra, när jag zoomat mycket var jag tvungen att scrolla mycket i sidled för att läsa text.. knepigt?

Man ipaden flyter ju välidgt mycket bättre än samtliga plattor jag prövade.. svårt val det här.

Permalänk
Medlem

Ja, webbläsaren "emulerar" en datorskärm på typ 1024x768 och ritar sidan därefter, och så gör väl alla andra mobila webbläsare också? Du får zooma in på delar av sidan och zoomar du för mycket får du panorera i sidled. Det funkar inte som i gamla versioner av IE t.ex att den ändrar storlek på texten och flödar om innehållet.

Permalänk
Medlem

Hm, njaa. På min androidlur anpassas texten så man slipper att scrolla i sidled även om man zoomar in. Har en HTC sensation. Lyckades dock inte prova på android plattorna då klåparna på elgiganten inte visste hur de anslöt dem till Wifi.. något som verkade förunnat iPads..

Permalänk
Medlem

Kanske lite svårt o ta hänsyn till då man inte riktigt vet hur det kommer att bli men om jag inte minns fel så använder ingen officiell version av android idag gpun för att rita upp hemskärmen/webläsaren. Det leder ju naturligtvis till ett sämre flyt än t.ex. iPad och iPhone som använder även gpun till det. Dock så är det något som kommer att ändras när nya versionen av android kommer 4.0 eller Ice Cream Sandwich som den också heter. Enligt vad jag läst så ska flytet vara bra mycket bättre med ICE än innan, men har själv ej testat. Kan vara värt o ha i åtanke om man stör sig på flytet.

Visa signatur

Se till att jävlas med livet innan livet jävlas med dig!

Permalänk
Medlem

min mor köpte en samsung 10.1 platta. å den kör hon utan problem. då ska jag tillägga att när hon ska ut på facebook på datorn hemma så vill hon ha hjälp. så hon är inte så teknisk.

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Skrivet av Perc:

Ja, webbläsaren "emulerar" en datorskärm på typ 1024x768 och ritar sidan därefter, och så gör väl alla andra mobila webbläsare också? Du får zooma in på delar av sidan och zoomar du för mycket får du panorera i sidled. Det funkar inte som i gamla versioner av IE t.ex att den ändrar storlek på texten och flödar om innehållet.

Android anpassar texten. Själv fattar jag inte hur man kan klara sig utan det.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Just nu står det mellan Asus Transformer och Galaxy Tab 10.1.. alternativt iPad 2

Permalänk
Medlem

Galaxy tab av de tre imho.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

ja har en galaxy tab och är sjukt nöjd med den

Permalänk

Sitter med en Transformer och har gjort det sedan den släpptes i Sverige. Har inte haft något problem överhuvud taget faktiskt. Har du läst i tråden gällande Transformern här på Sweclockers har du mest troligt stött på ett antal barnsjukdomar som många användare faktiskt haft med sina Transformers, värt att poängtera i detta avseende är att det lätt blir ganska mörkt om man grundar sitt besult på det sättet då det i regel är de med problem som vänder sig till forumet, åtminstone i större utsträckning än de med en felfri produkt gör.

Till ämnet, jag använder min Transformer till dokumentshantering vilket innefattar enklare inmatningar med hjälp av tangentbordet, läser nyheter på webben, redigerar en del bilder och slutligen som en stor alldeles lysande navigator i bilen med Navigon installerat.

Jag gillar produkten just för att den bjuder på mer än bara mediekonsumption, man kan om man har behovet vara produktiv utan några problem.
Själv har jag en iPhone 4 som jag tycker om, men iOS är inget jag skulle vilja byta mot Honeycomb då jag med Android på min platta faktiskt har tillgång till en stor del av de funktioner en Netbook med Windows skulle komma att erbjuda mig.

Ledsen för eventuella stavfel och annat slarv då jag i nuläget sitter i baksätet på en bil ansluten via en 3G hotspot.

Lycka till med dit beslut!

Visa signatur

Namn: Hampus Gustafsson Ålder: 29 Bosatt: Göteborg, centrum. Yrke: IT-Tekniker, serverkonfig, runtresande.
Ägare av stationär spelburk, server för fillagring samt en Asus eee pad Transformer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotel_Golf:

Sitter med en Transformer och har gjort det sedan den släpptes i Sverige. Har inte haft något problem överhuvud taget faktiskt. Har du läst i tråden gällande Transformern här på Sweclockers har du mest troligt stött på ett antal barnsjukdomar som många användare faktiskt haft med sina Transformers, värt att poängtera i detta avseende är att det lätt blir ganska mörkt om man grundar sitt besult på det sättet då det i regel är de med problem som vänder sig till forumet, åtminstone i större utsträckning än de med en felfri produkt gör.

Till ämnet, jag använder min Transformer till dokumentshantering vilket innefattar enklare inmatningar med hjälp av tangentbordet, läser nyheter på webben, redigerar en del bilder och slutligen som en stor alldeles lysande navigator i bilen med Navigon installerat.

Jag gillar produkten just för att den bjuder på mer än bara mediekonsumption, man kan om man har behovet vara produktiv utan några problem.
Själv har jag en iPhone 4 som jag tycker om, men iOS är inget jag skulle vilja byta mot Honeycomb då jag med Android på min platta faktiskt har tillgång till en stor del av de funktioner en Netbook med Windows skulle komma att erbjuda mig.

Ledsen för eventuella stavfel och annat slarv då jag i nuläget sitter i baksätet på en bil ansluten via en 3G hotspot.

Lycka till med dit beslut!

Tack för din input!! Upskattas mycket med utförliga svar