behöver råd inför 1:a htpc köp

Permalänk
Medlem

behöver råd inför 1:a htpc köp

Har länge funderat på att köpa en htpc och nu är det dags

Krav:
klara av 1080p 24hz med DTS-HD och TrueHD laggfritt
kunna köra lite youtube klipp samt se Starcraft 2 turnerninger i 720p

gärna så billigt som möjligt skall streama alla filmer/serier via min server här hemma.

länk till kundkorg som jag funderade på: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1198781/1-a-htpc
men jag undrar om fusion verkligen klarar av att hantera youtube och andra streams i 720p

tips tas gärna emot

/Simon

Uppdatering
Visa signatur

System 1: Intel i5 4670K || 8gb Ram || Asus 7970 Matrix Platinum || Corsair TX650w || Samsung T220

Permalänk
Medlem
Skrivet av W1zard:

Har länge funderat på att köpa en htpc och nu är det dags

Krav:
klara av 1080p 24hz med DTS-HD och TrueHD laggfritt
kunna köra lite youtube klipp samt se Starcraft 2 turnerninger i 720p

gärna så billigt som möjligt skall streama alla filmer/serier via min server här hemma.

länk till kundkorg som jag funderade på: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1198781/1-a-htpc
men jag undrar om fusion verkligen klarar av att hantera youtube och andra streams i 720p

tips tas gärna emot

/Simon

720 är inga som helst problem. 1080 blir knepigare utan hårdvaruaccelleration, vet inte riktigt hur det ser ut med WebM som verkar börja slå igenom nu.

Jag har samma chassi som du valt där och jag tyckte nätaggets fläkt var ganska högjudd så bytte den mot en Nexus nedställd i hastighet men tycker fortfarande den låter. Högt mostånd för luften genom agget skulle jag tro. Beror nog på hur känslig man är också, den hörs ju inte när någon film är igång så är egentligen inget problem.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

720 är inga som helst problem. 1080 blir knepigare utan hårdvaruaccelleration, vet inte riktigt hur det ser ut med WebM som verkar börja slå igenom nu.

Jag har samma chassi som du valt där och jag tyckte nätaggets fläkt var ganska högjudd så bytte den mot en Nexus nedställd i hastighet men tycker fortfarande den låter. Högt mostånd för luften genom agget skulle jag tro. Beror nog på hur känslig man är också, den hörs ju inte när någon film är igång så är egentligen inget problem.

1080p hade väl varit trevligt då man ska se dreamhack/Mlg sc2 finaler i soffan men annars så lär det duga med 720p, kikar på en Liano (tror dom heter så iaf) också, blir ungefär samma pengar http://www.inet.se/kundvagn/visa/1200385/htpc-nr2

kanske är lite mer att köra med

Visa signatur

System 1: Intel i5 4670K || 8gb Ram || Asus 7970 Matrix Platinum || Corsair TX650w || Samsung T220

Permalänk
Entusiast
Skrivet av W1zard:

1080p hade väl varit trevligt då man ska se dreamhack/Mlg sc2 finaler i soffan men annars så lär det duga med 720p, kikar på en Liano (tror dom heter så iaf) också, blir ungefär samma pengar http://www.inet.se/kundvagn/visa/1200385/htpc-nr2

kanske är lite mer att köra med

Jag har ett sånt kort som du har i den första kundvagnen, fast inte delux-versionen. Använder det till server via remote connection, men jag kopplade in det till min full-HD tv nyss för att testa hur det fungerade med youtube och höga upplösningar, kan säga som så att 720p hackade ganska kraftigt (jag väntade såklart till hela filmen hade laddat innan jag spelade upp den)
Och den är ganska seg måste jag säga, så jag rekommenderar att du skaffar dig ett grafikkort. Din andra kundvagn ser lite bättre ut men kan inte säga om det kommer vara laggfritt

Permalänk
Medlem

Llano-setupen kommer fungera mycket bättre så kör på den tycker jag. Den kam du ju dessutom uppgradera på fler sätt.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Llano-setupen kommer fungera mycket bättre så kör på den tycker jag. Den kam du ju dessutom uppgradera på fler sätt.

Nu till den omöjliga ekvationen, jag vill ju helst ha det jävlat knäppt tyst =), min popcorn hour a-100 låter ju ingenting så drar jag dit nått som låter lite väl mkt så lär frugan kasta ut skiten.

tänkte att i början får hon ta oljudet men sen så måste jag försöka få den så pass tyst att den inte skall störa vid film tittande osv

Visa signatur

System 1: Intel i5 4670K || 8gb Ram || Asus 7970 Matrix Platinum || Corsair TX650w || Samsung T220

Permalänk
Medlem
Skrivet av W1zard:

Nu till den omöjliga ekvationen, jag vill ju helst ha det jävlat knäppt tyst =), min popcorn hour a-100 låter ju ingenting så drar jag dit nått som låter lite väl mkt så lär frugan kasta ut skiten.

tänkte att i början får hon ta oljudet men sen så måste jag försöka få den så pass tyst att den inte skall störa vid film tittande osv

Jag har en shuriken och upplever den som väldigt tyst, fläkten snurrar riktigt mjukt och kyler väl även på lägre RPMs, så du kan ju sätta den på 5v om du inte är nöjd. Llano blir inte så varm vad jag hört och upplevt. Vet inte om fläktarna i chassit du valt låter mycket, men dom kanske kan ersättas om du upplever dom som högljdudda. Annars är det väl bara psut kvar, och det vet jag dessvärre heller inget om. Men det lilla jag har erfarenhet av med Shuriken så lär du bli nöjd ljudmässigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Jag har en shuriken och upplever den som väldigt tyst, fläkten snurrar riktigt mjukt och kyler väl även på lägre RPMs, så du kan ju sätta den på 5v om du inte är nöjd. Llano blir inte så varm vad jag hört och upplevt. Vet inte om fläktarna i chassit du valt låter mycket, men dom kanske kan ersättas om du upplever dom som högljdudda. Annars är det väl bara psut kvar, och det vet jag dessvärre heller inget om. Men det lilla jag har erfarenhet av med Shuriken så lär du bli nöjd ljudmässigt

okej bra, jo PSU och chassi fläktarna blir ju faktiskt att byta ut till tystare, aja då är beställningen lagd, bara invänta leverans då

Visa signatur

System 1: Intel i5 4670K || 8gb Ram || Asus 7970 Matrix Platinum || Corsair TX650w || Samsung T220

Permalänk
Medlem

Det går ju att lösa så att det blir tvärtyst med ett passivt kylt chassi a la Streacom FC8 och en picoPSU, men då får du räkna med att lägga ut minst en tusenlapp till...

Det kan ju bli en kommande uppgradering om det du beställt låter för mycket. Men jag tror nog att det går att få tillräckligt tyst, Llano går ju att undervolta rätt bra så de blir svalare så det kan du ju prova när du byggt ihop grejerna.

Lycka till och återkom gärna med resultat och intryck!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Avstängd
Skrivet av W1zard:

1080p hade väl varit trevligt då man ska se dreamhack/Mlg sc2 finaler i soffan men annars så lär det duga med 720p, kikar på en Liano (tror dom heter så iaf) också, blir ungefär samma pengar http://www.inet.se/kundvagn/visa/1200385/htpc-nr2

kanske är lite mer att köra med

lite överdrivet med en NSK 2480. Har en sådan själv och den är stor. I storlek med en ordentlig förstärkare.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

lite överdrivet med en NSK 2480. Har en sådan själv och den är stor. I storlek med en ordentlig förstärkare.

aja det blir säkert luftigt iaf, det är redan beställt bara hoppas posten är snabba upp till norrland såhär vid juletider :

Visa signatur

System 1: Intel i5 4670K || 8gb Ram || Asus 7970 Matrix Platinum || Corsair TX650w || Samsung T220

Permalänk
Medlem

Sådär delarna har anlänt och dom är monterade. allting fungerar bra i xbmc (windows 7), spotify och se SC2 på 720p fungerar galant iaf. Tyvärr inga bilder på bygget :/ fick sitta uppe och få igång den så att frun och dottern kunde använda sig av den direkt

Posetivt:
*Kvaliten på bilden och ljudet är bra mkt bättre än vad min Popcorn Hour A-110 gav ifrån sig.
*BD backups via eac3to och muxa ihop med MkvMerge utan behöva köra SupToSrt är en guda gåva. Inga lagg på filmer så som tex Thor 1080p
*SVTplay, frun älskar detta (fråga mig inte varför)
*Scrapping bra mkt bättre än yamj (iaf enligt mitt tycke)
*XBMC addon som tex Day[9] och Sc2Casts (jag gillar att se kommenterade SC2 matcher)

Negativt:
*Cpu fläkt vill till att leva om lite, ska testa lite bios inställningar
*VGA porten på moderkortet "flexar" lite väl mkt då man ska försöka få fast vga kontakten (körde VGA till pc monitor vid installation)
*Chassit: som SeF.Typh00n skrev så är det riktigt stort. Jag tog måtten i tvbänken och måtten från inet's sida, skulle ha 0,5cm till godo, MEN mest troligt så är mina sidor på tv bänken sneda/skeva u name it, får inte in chassit utan att bruka våld. Så för tillfället så står den på bänken och inväntar att jag ska ta lös ena sidan och fräsa ner den lite (skall även borra upp hål för chassi fläktarna som sitter på sidan).
*XBMC: hittar bara 4gb ram av 8möjliga (windows har hittat allt iaf), den rapporterar dock alltid 4gb ledigt
*XBMC, inget native stöd för DTS-MA & TrueHD (vet det finns sätt att få till det, kommer testa det snarast)

Slutsats: Är grymt nöjd med köpet, kommer att bygga ut med tv-kort efter jul. Ångrar inte en sekund att det blev en HTPC istället för en ny media extender, är så mkt mer flexibelt med HTPC. Chassit är igenteligen inte en negativ grej, kommer rymma det jag planerar i det men det blev en liten besvikelse då det inte rymdes utan åtgärd

Visa signatur

System 1: Intel i5 4670K || 8gb Ram || Asus 7970 Matrix Platinum || Corsair TX650w || Samsung T220

Permalänk
Medlem

XBMC är 32-bitars så det kan inte räkna till mer än 4 GB minne.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Mac mini

Varför inte köpa en Mac Mini kostar 5000 kr när man ändå är uppe i 4000.

Snygg design, lite kompakt, klara 1080p , låter inget, drar lite ström, behöver nästan aldrig boota,

Visa signatur

Stationär: Core i5 760 @ 3.8 GHz | Gigabyte GA-P55A-UD4 | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz @ 8GB | NOCTUA NH-U12P | Sparkle GTX 460 1GB OC | OCZ MODXSTREAM PRO 700W, 80+ | Fractal Define R3 | WB CAVIAR BLACK 1TB S/600 |