Intel SSD 320 Series 120GB vs Corsair SSD Force Series F80A, 80GB

Permalänk
Medlem

Intel SSD 320 Series 120GB vs Corsair SSD Force Series F80A, 80GB

Jag har tänkt köpa en SATA2 SSD.

Det är två diskar jag är intresserad av och skulle vilja ha era åsikter om vilken som är bäst.

Intel SSD 320 Series 120GB: 270 MBps (läs)/ 130 MBps (skriv)

Corsair SSD Force Series F80A, 80GB: 285 MBps (läs)/ 270 MBps (skriv)

Intels SSD-diskar ökar läs/skriv-prestandan i takt med storleken på disken och som sagt har Intel disken jag kollat på 120GB.
Jag hittade ingen 120GB i Corsair Force Series, bara i Force Series 3 som är SATA3. Den disken jag hittade har bara 80GB, dock är läs/skriv-hastigheten snabbare på den.

Sammanfattning: Intel mer utrymme, Corsair Snabbare.

Permalänk

Jag tror även att intel disken ska vara stabilare men jag är inte riktigt insatt i SSD världen...

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av haapppoooo:

Jag tror även att intel disken ska vara stabilare men jag är inte riktigt insatt i SSD världen...

Jo det stämmer säkert. Dock så är jag osäker på om jag ska satsa på Intels stabilitet/utrymme eller Corsairs snabbhet.

Permalänk
Medlem

Det är accesstiden som gör skillnad mellan SSD och HDD. Läs/Skrivhastigheter märks bara i enstaka fall när man flyttar/läser in enstaka stora filer.

Så sammanfattning igen:

Intel: Stabil och rymlig.
Corsair: Ibland, i något enstaka fall och benchmark, snabbare, men oftast ingen skillnad.

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Finns ju fler att välja mellan, titta på tillverkare så som OCZ (sitter själv på en Vertex 3 MAX IOPS, grymt nöjd), Mushkin (kan vara svåra att få tag i Sverige går dock att ta hem från tex Tyskland utan problem), Samsung, A-data, Kingston. Titta runt lite och jämför allt från GB per krona, hastigheter se om du kan läsa resencioner och om stabilitets tester finns osv. Dumt att snöa in sig på 2 tillverkare när det finns så många fler. Med tanke på att det är rätt dyra ska man ju se till att man köper något som man är nöjd med till 100%.

Permalänk
Medlem

Intel utan tvekan.. Varför?: Stabilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svj0hn:

Det är accesstiden som gör skillnad mellan SSD och HDD. Läs/Skrivhastigheter märks bara i enstaka fall när man flyttar/läser in enstaka stora filer.

Så sammanfattning igen:

Intel: Stabil och rymlig.
Corsair: Ibland, i något enstaka fall och benchmark, snabbare, men oftast ingen skillnad.

Okej, låter som det lutar åt Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfsaurus:

Intel utan tvekan.. Varför?: Stabilitet

Fattar inte allt detta prat om att "alla" andra SSDer som inte Intel gör skulle vara så instabila har ägt en Corsair Nova Series som kördes i 1 år av mig och just nu används av en polare och den har ALDRIG krånglat på nu strax över 2 år. Just nu kör jag en OCZ Vertex 3 MAS IOPS (120 GB) har heller ALDRIG stött på problem med den, kör även en OCZ Agility 3 och den ska vara "känd för att krångla" samma sak där fel fri so far (snart 1 år).

EDIT: Ska även tilläggas att det är oftast lättare att hitta folk som är missnöjda (brukar skrika högst) då man letar info om PC hårdvara, gäller även SSDer.

EDIT
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjolle:

Finns ju fler att välja mellan, titta på tillverkare så som OCZ (sitter själv på en Vertex 3 MAX IOPS, grymt nöjd), Mushkin (kan vara svåra att få tag i Sverige går dock att ta hem från tex Tyskland utan problem), Samsung, A-data, Kingston. Titta runt lite och jämför allt från GB per krona, hastigheter se om du kan läsa resencioner och om stabilitets tester finns osv. Dumt att snöa in sig på 2 tillverkare när det finns så många fler. Med tanke på att det är rätt dyra ska man ju se till att man köper något som man är nöjd med till 100%.

Jo iofs. Men utifrån det jag läst så har jag fastnat för antingen Intel eller Corsair.

Permalänk
Skrivet av Kjolle:

Fattar inte allt detta prat om att "alla" andra SSDer som inte Intel gör skulle vara så instabila har ägt en Corsair Nova Series som kördes i 1 år av mig och just nu används av en polare och den har ALDRIG krånglat på nu strax över 2 år. Just nu kör jag en OCZ Vertex 3 MAS IOPS (120 GB) har heller ALDRIG stött på problem med den, kör även en OCZ Agility 3 och den ska vara "känd för att krångla" samma sak där fel fri so far (snart 1 år).

Du har antagligen haft väldigt tur, en kompis har en agility 3 som BSOD:ar någon gång i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffestisse:

Du har antagligen haft väldigt tur, en kompis har en agility 3 som BSOD:ar någon gång i veckan.

Firmware uppdateringar finns av en anledning "facepalm"

Permalänk

RMA rate:

- Intel 0.59%
- Corsair 2.17%
- Crucial 2.25%
- Kingston 2.39%
- OCZ 2.93%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjolle:

Fattar inte allt detta prat om att "alla" andra SSDer som inte Intel gör skulle vara så instabila har ägt en Corsair Nova Series som kördes i 1 år av mig och just nu används av en polare och den har ALDRIG krånglat på nu strax över 2 år. Just nu kör jag en OCZ Vertex 3 MAS IOPS (120 GB) har heller ALDRIG stött på problem med den, kör även en OCZ Agility 3 och den ska vara "känd för att krångla" samma sak där fel fri so far (snart 1 år).

EDIT: Ska även tilläggas att det är oftast lättare att hitta folk som är missnöjda (brukar skrika högst) då man letar info om PC hårdvara, gäller även SSDer.

OCZ Agility 3 använder sig av SandForce, vilket inte Intel, Samsung och Cruzial gör. (?)

Permalänk
Skrivet av Kjolle:

Firmware uppdateringar finns av en anledning "facepalm"

Självklart så är både han och jag metveten om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfsaurus:

OCZ Agility 3 använder sig av SandForce, vilket inte Intel, Samsung och Cruzial gör. (?)

Det stämmer ja, Intel har även sagt att Sandforce aldrig kommer att komma nära deras SSDer dock har det nu sagt att några av deras kommande kommer att köra med sandforce de med.