AMD Radeon HD6950 till HD6970 Mod

Permalänk
Skrivet av ieex:

Har du en BIOS-switch på kortet?

japp.

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem

Har lyckats flasha mitt hd6950 med fel bios (eller gjort det helt fel).

Blue screen så fort jag startar win är det som gäller nu ^^

Har satt bios-switchen till läge 2 så nu funkar det, men på läge 1 (där mitt fail bios ligger) funkar det då inte. Hur flashar jag tillbaka? För nu när jag har bios-switchen på läge 2 kommer jag väl skriva till denna bios istället? och när jag kör med läge 1 så startar ju datorn inte...

Så hur gör jag? :S

EDIT:

Hittade hur man ska göra, ska testa och återkomma. TS, om du fortfarande tittar på tråden, kanske vore bra att uppdatera första-posten med instruktioner för detta, om det nu fungerar.

- Set the BIOS switch (pictured above) in the 2 position to enable the recovery BIOS and restart the computer. This will let you boot the card without problems.
- Boot into Windows/DOS prompt and get ready to flash the card - do not start the flashing process just yet.
- Set the BIOS switch in the 1 position with the system running and ready to flash.
- Flash your saved BIOS to the card.
- Reboot, done.

EDIT:
Fungera utmärkt.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Skrivet av kriggus:

Har lyckats flasha mitt hd6950 med fel bios (eller gjort det helt fel).

Blue screen så fort jag startar win är det som gäller nu ^^

Har satt bios-switchen till läge 2 så nu funkar det, men på läge 1 (där mitt fail bios ligger) funkar det då inte. Hur flashar jag tillbaka? För nu när jag har bios-switchen på läge 2 kommer jag väl skriva till denna bios istället? och när jag kör med läge 1 så startar ju datorn inte...

Så hur gör jag? :S

EDIT:

Hittade hur man ska göra, ska testa och återkomma. TS, om du fortfarande tittar på tråden, kanske vore bra att uppdatera första-posten med instruktioner för detta, om det nu fungerar.

- Set the BIOS switch (pictured above) in the 2 position to enable the recovery BIOS and restart the computer. This will let you boot the card without problems.
- Boot into Windows/DOS prompt and get ready to flash the card - do not start the flashing process just yet.
- Set the BIOS switch in the 1 position with the system running and ready to flash.
- Flash your saved BIOS to the card.
- Reboot, done.

EDIT:
Fungera utmärkt.

det är amds usla drivrutiner som gör att det blir blue screen, varför flashade du till ett anat bios?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kalle@anka:

det är amds usla drivrutiner som gör att det blir blue screen, varför flashade du till ett anat bios?

För att få kortet att fungera, vilket också lyckades.
Läs hans inlägg en gång till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

För att få kortet att fungera, vilket också lyckades.
Läs hans inlägg en gång till.

jag menade första gången han flashade,
det går inte flasha bios om man ändrar klock elr fläkthastighet om man inte får id att stämma med dom
gissar på att det vart enklare för amd att att kontrollera hur mkt tilverkarna fick ändra klockfrekvenser

för att låssa upp 6950 så behöver manju inte bytta bios, bara klicka i en ruta i rbe o sen flasha bios med winflash

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kalle@anka:

jag menade första gången han flashade,
det går inte flasha bios om man ändrar klock elr fläkthastighet om man inte får id att stämma med dom
gissar på att det vart enklare för amd att att kontrollera hur mkt tilverkarna fick ändra klockfrekvenser

för att låssa upp 6950 så behöver manju inte bytta bios, bara klicka i en ruta i rbe o sen flasha bios med winflash

Aha OK!
Ja, absolut, så gjorde jag också, enklast och säkrast på det sättet.
Vill man klocka går det ju att göra det senare, på det vanliga och säkrare sättet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

jag menade första gången han flashade,
det går inte flasha bios om man ändrar klock elr fläkthastighet om man inte får id att stämma med dom
gissar på att det vart enklare för amd att att kontrollera hur mkt tilverkarna fick ändra klockfrekvenser

för att låssa upp 6950 så behöver manju inte bytta bios, bara klicka i en ruta i rbe o sen flasha bios med winflash

Riktigt, det va clock mm jag ändra i rbe. Skrev dock inte exakt vad jag flasha i första posten, tyckte det va orelevant vad för junk som låg i "bios minnet" när jag ändå tänkt skriva över det igen.

Ändrade som jag sa fläktkurvan, vcore och clock och ignorera varningen om att p/n va fel ^^

Nu har jag det iaf fungerande och upplåst, klockat med MSI Afterburner istället. Hade ju iofs varit smidigt att flasha det istället, så man slipper ha igång Afterburner men men, allt kanske man inte kan få.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Skrivet av kriggus:

Nu har jag det iaf fungerande och upplåst, klockat med MSI Afterburner istället. Hade ju iofs varit smidigt att flasha det istället, så man slipper ha igång Afterburner men men, allt kanske man inte kan få.

Varför inte klocka med CCC ? går inte att ändra volten i CCC men om du kör standard volt så slipper du ha Afterburner igång

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Varför inte klocka med CCC ? går inte att ändra volten i CCC men om du kör standard volt så slipper du ha Afterburner igång

Den klarar tyvärr inte att alla 1536 shaders stabilt på 1.1v, inte ens i 800Mhz. Så jag måste ändra spänningen för att få det att fungera. Med 1.175v som är standard för hd6970 så funkar det dock bra upp till runt 920Mhz om jag minns rätt, kör 880Mhz nu.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Skrivet av kriggus:

Den klarar tyvärr inte att alla 1536 shaders stabilt på 1.1v, inte ens i 800Mhz. Så jag måste ändra spänningen för att få det att fungera. Med 1.175v som är standard för hd6970 så funkar det dock bra upp till runt 920Mhz om jag minns rätt, kör 880Mhz nu.

Konstigt, 920mhz på 1.175v är väl ändå helt ok.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Konstigt, 920mhz på 1.175v är väl ändå helt ok.

Yep, visst är jag nöjd. Kör det ju som ett hd6970 när jag köpt ett hd6950 så

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Skrivet av kriggus:

Yep, visst är jag nöjd. Kör det ju som ett hd6970 när jag köpt ett hd6950 så

Jag har också ett 6950 med upplåsta shader och möjlighet att klocka till 6970, härligt att kunna köra det som ett 6970

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Skrivet av kriggus:

Den klarar tyvärr inte att alla 1536 shaders stabilt på 1.1v, inte ens i 800Mhz. Så jag måste ändra spänningen för att få det att fungera. Med 1.175v som är standard för hd6970 så funkar det dock bra upp till runt 920Mhz om jag minns rätt, kör 880Mhz nu.

tror det går att ändra i regedit för ccc vad som är default volt pga att den läser bioset och sen vad kortet borde ligga på med det id det har, fick iallafall mit kort att gå på 1.2V

har inget 6950 längre men ska se om jag kan hitta nåt

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

detta har switch

Skrivet av Lergöken:

Är i köptankarna på hd6950 med men vilka kort vet man att switchen finns på? Går alla som har switchen att unlocka shaderserna i? (vet att en del kan ha defekta shaders)

MVH Lergöken

Sapphire 6950 på cdon har switch,jag köpte ett förra veckan och det var bara att trycka över switchen,sen hade jag 1536 shaders

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec 300, PSU 680w, Intel quad 8200 2,8ghz, gigabyte p45, 4gb cruciall ram, sapphire 6950 2gb dirt edition,samsung ssd 840 120bg WD500gb, benq 24" fullhd.

Permalänk
Medlem

XFX HD6950 800 Mhz Core 2048 MB DDR5 Dual Mini-DisplayPort
HD-695X-CNFC

Kortet som CDON sålde för 1700 kr är upplåsbart!
Följ instruktionerna i första posten, använd dock atiflash istället för atiwinflash!
Boota allra helst med en dos-usb sticka och flasha från DOS, starta om och ni har ett fenomenalt prestanda/kr!

Kortet klockar dessutom väldigt bra, inga problem att köra 1 ghz på cora @1,25v på vatten... går säkert att pressa ännu mer.

EDIT: Behövs inga hårdvarumodifieringar. Kör endast med atiflash så blir det bra, atiwinflash fungerar ej!

Permalänk
Medlem

Är sjukt sugen på att låsa upp mina shaders på mitt XFX 6950 2GB, men eftersom att jag fick en batch mellan bios-switchens död och laserskurningen så är jag sjukt klyven.
Jag kan ju låsa upp shaders, men eftersom att jag inte har någon BIOS-switch så är jag så sjukt osäker. Har också bara en PCI-E slot så jag kan ju inte koppla in ytterligare ett kort för att flasha om mitt 6950 om det går fel.

Visa signatur

- You are now breathing manually -

CPU: 2500k@4.2GHz, 1.320V with Noctua DH-14 | GFX: XFX 6950 2GB@950/1400, 1,2V | RAM: Corsair 8GB 1600MHz, 1.5V | Motherboard: MSI P67A-C45 REV B3 | HDD1: Western Digital 7200RPM 1TB | HDD2: Samsung 7200RPM 700GB | OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Laserskärning är sannolikt en myt. Testa atiflash utanför windows, atiwinflash funkar sämre och inte alltid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Laserskärning är sannolikt en myt. Testa atiflash utanför windows, atiwinflash funkar sämre och inte alltid!

Tror du det? Jag har nämligen att 6950 med bios switch men eftersom jag lästa en del på nätet om att de tagit bort shaders med laser för länge sedan så har jag inte ens provat att flasha. Kanske värt att prova då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Laserskärning är sannolikt en myt. Testa atiflash utanför windows, atiwinflash funkar sämre och inte alltid!

Jo jag köpte ju mitt innan de började laserskära, så jag behöver ju inte oroa mig för den delen i alla fall.

Visa signatur

- You are now breathing manually -

CPU: 2500k@4.2GHz, 1.320V with Noctua DH-14 | GFX: XFX 6950 2GB@950/1400, 1,2V | RAM: Corsair 8GB 1600MHz, 1.5V | Motherboard: MSI P67A-C45 REV B3 | HDD1: Western Digital 7200RPM 1TB | HDD2: Samsung 7200RPM 700GB | OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Jag har problem att få till det.. Det står att mitt kort är ett 6990 i programet REB och därför kan jag inte välja att unlocka till 6970.
Det sjuka är att det står HD6990 i windows update också och har samma symtom när jag kör på intel plattform som AMD plattfrom. Någon som vet ??

Det står ingen beskrivning hur man använder ATIflash kan någon förklara?

Permalänk
Medlem

Du använder atiflash EXAKT som atiwinflash exakt samma typ

atiflash -unlockrom 0
atiflash -f -p 0 modded.bin

Jag tror du måste ta hem senaste GPU-z och ta ut BIOSet via det.
Och kör inte med RBE utan ta techpowers scrips som aktiverar de extra shaders.

Sen när det gäller laserskärning så ärr det än känslig och relativt dyr process. Har någon av er sett bevis på att kretsarna laserskärs?
Jo, jag kan förstå att extra shaders inte aktiveras efter flashning men är det i sig ett bevis? Jag har inte sett några bevis som talar varken för eller e´mot laserskärning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Du använder atiflash EXAKT som atiwinflash exakt samma typ

atiflash -unlockrom 0
atiflash -f -p 0 modded.bin

Jag tror du måste ta hem senaste GPU-z och ta ut BIOSet via det.
Och kör inte med RBE utan ta techpowers scrips som aktiverar de extra shaders.

Sen när det gäller laserskärning så ärr det än känslig och relativt dyr process. Har någon av er sett bevis på att kretsarna laserskärs?
Jo, jag kan förstå att extra shaders inte aktiveras efter flashning men är det i sig ett bevis? Jag har inte sett några bevis som talar varken för eller e´mot laserskärning.

Vad gör jag för fel? Jag har ett 64bitar Windows 7..

http://i.imgur.com/qqHny.jpg

Permalänk
Medlem

Steg 4 har inget med atiflash att göra!
Lägg original bios i mappen och kalla den original.bin. Kör därefter run.bat.
När du har gjort detta så ska det finnas där en fil som heter modded.bin.

Nu blir det trixigt! Du måste skapa en bootdisk och boota utanför windows in i kommandotolken.
Jag tog fram en gammal Win98 bootdisk och la in det på ett USB-minne till sammans med följande filer:
atiflash.exe
original.bin
modded.bin

Starta om datorn och boota in i kommandotolken!
Skriv sedan
atiflash -unlockrom 0
atiflash -f -p 0 modded.bin

Anledningen varför du ska ha med original.bin är att om du brickar ditt kort så ska du kunna flasha tillbaka originalbios i blindo.

EDIT: atiflash funkar ej i Win7 64bits. Du måste ut ur Windows!

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Steg 4 har inget med atiflash att göra!
Lägg original bios i mappen och kalla den original.bin. Kör därefter run.bat.
När du har gjort detta så ska det finnas där en fil som heter modded.bin.

Nu blir det trixigt! Du måste skapa en bootdisk och boota utanför windows in i kommandotolken.
Jag tog fram en gammal Win98 bootdisk och la in det på ett USB-minne till sammans med följande filer:
atiflash.exe
original.bin
modded.bin

Starta om datorn och boota in i kommandotolken!
Skriv sedan
atiflash -unlockrom 0
atiflash -f -p 0 modded.bin

Anledningen varför du ska ha med original.bin är att om du brickar ditt kort så ska du kunna flasha tillbaka originalbios i blindo.

EDIT: atiflash funkar ej i Win7 64bits. Du måste ut ur Windows!

Så det går att flasha tillbaka till originalet om man gör fel, i blindo ja, men det borde ju inte vara så svårt att göra det ifall något fel händer med kortet.

Visa signatur

- You are now breathing manually -

CPU: 2500k@4.2GHz, 1.320V with Noctua DH-14 | GFX: XFX 6950 2GB@950/1400, 1,2V | RAM: Corsair 8GB 1600MHz, 1.5V | Motherboard: MSI P67A-C45 REV B3 | HDD1: Western Digital 7200RPM 1TB | HDD2: Samsung 7200RPM 700GB | OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med dubbla kort så jag flashar ett kort i taget, blir det fel så är det bara att flasha tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Steg 4 har inget med atiflash att göra!
Lägg original bios i mappen och kalla den original.bin. Kör därefter run.bat.
När du har gjort detta så ska det finnas där en fil som heter modded.bin.

Nu blir det trixigt! Du måste skapa en bootdisk och boota utanför windows in i kommandotolken.
Jag tog fram en gammal Win98 bootdisk och la in det på ett USB-minne till sammans med följande filer:
atiflash.exe
original.bin
modded.bin

Starta om datorn och boota in i kommandotolken!
Skriv sedan
atiflash -unlockrom 0
atiflash -f -p 0 modded.bin

Anledningen varför du ska ha med original.bin är att om du brickar ditt kort så ska du kunna flasha tillbaka originalbios i blindo.

EDIT: atiflash funkar ej i Win7 64bits. Du måste ut ur Windows!

Känner mig lite dum... men hur gör jag för att komma till kommandotolken?

Om jag har windows 7 på usb:n som jag kan boota med är det bara att lägga in de tre filerna där?

Permalänk
Medlem

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Här hittar du lite olika bootdiskar. Välj någon DOS/Win98 variant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Själv kör jag med dubbla kort så jag flashar ett kort i taget, blir det fel så är det bara att flasha tillbaka.

Antar att du har BIOS-switch på båda korten?

Visa signatur

- You are now breathing manually -

CPU: 2500k@4.2GHz, 1.320V with Noctua DH-14 | GFX: XFX 6950 2GB@950/1400, 1,2V | RAM: Corsair 8GB 1600MHz, 1.5V | Motherboard: MSI P67A-C45 REV B3 | HDD1: Western Digital 7200RPM 1TB | HDD2: Samsung 7200RPM 700GB | OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av ieex:

Antar att du har BIOS-switch på båda korten?

Inget bios-switch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Inget bios-switch!

Tappert, kanske gör ett försök med att låsa upp till helgen då!

Visa signatur

- You are now breathing manually -

CPU: 2500k@4.2GHz, 1.320V with Noctua DH-14 | GFX: XFX 6950 2GB@950/1400, 1,2V | RAM: Corsair 8GB 1600MHz, 1.5V | Motherboard: MSI P67A-C45 REV B3 | HDD1: Western Digital 7200RPM 1TB | HDD2: Samsung 7200RPM 700GB | OS: Windows 7 x64