Hur bli av med bounty (vakter bara attackerar)?

Permalänk
Medlem

Hur bli av med bounty (vakter bara attackerar)?

Tjena alla Skyrim spelar!
Jag har spelat ganska mycket Skyrim på sista tiden och jag tycker det är ett sjukt bra och roligt spel, betyg 10/10 lätt!
Men nu till saken. Jag har en jävla hög bounty på mig (kommer dock inte ihåg hur mkt...) så frågan är, hur fan blir jag va med det? vet att man ska "yielda" men förstår inte hur man ska göra det? springer atm runt i Whiterun och försöker men det resulterar bara med att jag blir slaktade av guardsen...
Någon som vet hur man gör? undrar även hur man inreder sitt hus. Har det billigaste i Whiterun atm och skulle gärna vilja göra om där inne.

Kör race Dark elf och är infekterad till vampyr i lvl 21, om det nu skulle ha någonting med saken att göra
Tacksam för tips och hjälp
Spelar såklart på PC btw!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av holmpa94:

Tjena alla Skyrim spelar!
Jag har spelat ganska mycket Skyrim på sista tiden och jag tycker det är ett sjukt bra och roligt spel, betyg 10/10 lätt!
Men nu till saken. Jag har en jävla hög bounty på mig (kommer dock inte ihåg hur mkt...) så frågan är, hur fan blir jag va med det? vet att man ska "yielda" men förstår inte hur man ska göra det? springer atm runt i Whiterun och försöker men det resulterar bara med att jag blir slaktade av guardsen...
Någon som vet hur man gör? undrar även hur man inreder sitt hus. Har det billigaste i Whiterun atm och skulle gärna vilja göra om där inne.

Spring in med vapen uppe, och sänk det (R).

Skrivet av holmpa94:

Kör race Dark elf och är infekterad till vampyr i lvl 21, om det nu skulle ha någonting med saken att göra
Tacksam för tips och hjälp
Spelar såklart på PC btw!

... så länge som du inte är vampyr, vill säga! Är du i "högsta" stadiet av vampyrism så kommer alla hata dig, punkt slut. Enda lösningen vad jag vet är att hålla dig på lägre nivå genom att dricka lite blod regelbundet.

Edit: Hm, det här hör ju inte riiktigt hemma i videotråden. Jag bryter ut till en ny tråd istället.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Apropå detta så råkade jag ut för något liknande fast jag försöker vara laglydig.

När jag ser en sån där grupp med en fånge och några imperials som vakter brukar jag sätta igång och anfalla vakterna som den Stormcloak jag är. Ulfrik sa ju till mig att jag fick fritt angripa imperials var jag än såg dem.
Problemet är dock att även Stormcloakvakter verkar se mina attacker som ett brott och börja attackera mig.
Dom verkar inte bete sig helt logiskt tycker jag.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jo jag förstod att man inte skulle vara i "combat mode" när man går in i städer, och jag provade göra så som du sa, det gav samma resultat >död.
Men det där med att vampyr tjohejsan måste jag prova, kan man på något sätt bli återställd till det vanliga igen? och vart får jag blod ifrån?:D
Är lite noob än så länge...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av holmpa94:

Jo jag förstod att man inte skulle vara i "combat mode" när man går in i städer, och jag provade göra så som du sa, det gav samma resultat >död.
Men det där med att vampyr tjohejsan måste jag prova, kan man på något sätt bli återställd till det vanliga igen? och vart får jag blod ifrån?:D
Är lite noob än så länge...

Du kan bli återställd, gå till taverns och fråga om de hört några rumors, så bör du få en hint att gå till en snubbe i Morthal.

Blod får du från sovande människor.
Bryt dig in hos någon som sover, gå fram till dem och tryck E (om du inte bytt knapp för use, förstås).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

tack för hjälpen fan!:D ska kolla direkt!:D

Permalänk
Medlem

sprang upp till Morthal och väntade till 2:00 pm ca, sen gjorde jag mig osynlig och smög in till den där ungen som ligger och sover på undervåning. Det gick problem fritt, men när jag skulle suga blood ur han gick det inte lika bra längre. Det stod bara typ att jag kunde usa sängen, alltså lägga mig i den eller prata med lilla grabben. Försökte igen, denna gång helt utan armor och vapen men det blev samma resultat.
Vad kan då vara problemet? Är jag inte 100% vampyr eller? faan va mysko det är....

Permalänk

Om du inte får alternativet att suga blod så är du nog ingen vampyr... har för mig att om man får på tok för hög bounty får är det kört, vakterna attackerar oavsett vad du gör. Hade det problemet i morrowind, tror de blev lite väl sura när jag hade länsat en stads vault och sprang runt i samma armor som vakterna..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av holmpa94:

sprang upp till Morthal och väntade till 2:00 pm ca, sen gjorde jag mig osynlig och smög in till den där ungen som ligger och sover på undervåning. Det gick problem fritt, men när jag skulle suga blood ur han gick det inte lika bra längre. Det stod bara typ att jag kunde usa sängen, alltså lägga mig i den eller prata med lilla grabben. Försökte igen, denna gång helt utan armor och vapen men det blev samma resultat.
Vad kan då vara problemet? Är jag inte 100% vampyr eller? faan va mysko det är....

Barn är ju odödliga, testade du på en vuxen också?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Big fail by me, det borde jag kunna ha lista ut...
Ja , jag gick till stallet under Whiterun och sög blod av kärringen i huset där, det funkade fint! Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmpa94:

Big fail by me, det borde jag kunna ha lista ut...
Ja , jag gick till stallet under Whiterun och sög blod av kärringen i huset där, det funkade fint! Tack för all hjälp!

Kom ihåg att dricka med jämna mellanrum bara, du ökar ju en nivå i vampyr för varje ingame dygn du inte druckit, vid lvl 4 så kommer alla anfalla dig igen, lvl 1-3 är safe!

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk

Öppna konsol, klicka på vakten och skriv in kommandot för att betala sin bounty. Minns inte kommandot, googla runt så skall du finna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Öppna konsol, klicka på vakten och skriv in kommandot för att betala sin bounty. Minns inte kommandot, googla runt så skall du finna.

Ja men ska vi köra så då finns det ju console kommandon för allt i hela spelet, han kan ju t.ex. ta bort sin vampyr status helt med ett console command.. Alla kanske inte känner för att fuska?

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Skrivet av Essin:

Ja men ska vi köra så då finns det ju console kommandon för allt i hela spelet, han kan ju t.ex. ta bort sin vampyr status helt med ett console command.. Alla kanske inte känner för att fuska?

Det är inte att fuska. Jag fick skyhög bounty av misstag och kunde inte batala av den då alla vakter attackerade mig on-sight även om jag hade mina vapen icke-equippade. Att lösa buggar i spelet med konsol ser jag knappst som fusk. Folk gör som dom vill, jag gav er en bra lösning, om ni vill använda den är upp till er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det är inte att fuska. Jag fick skyhög bounty av misstag och kunde inte batala av den då alla vakter attackerade mig on-sight även om jag hade mina vapen icke-equippade. Att lösa buggar i spelet med konsol ser jag knappst som fusk. Folk gör som dom vill, jag gav er en bra lösning, om ni vill använda den är upp till er.

Är du säker på att det är en bugg? Om vi tänker vilken tid det är så verkar det snarare troligt att om du gjort något dumt nog så kommer vakterna slå ihjäl dig no matter what.. Då ska ända alternativet om man nu inte vill leva med sin bounty enligt mig vara att reloada en save innan man gjorde det som skapade bountyn.. För med ditt sätt så har du ju både kvar itemet du stal (eller vad du nu gjorde för att få skyhög bounty) samt att du inte betalar några pengar för att bli av med den (för jag antar att konsollen inte drar några pengar av dig). Den kombinationen är lika med att du fuskat till dig något utan att få någon konsekvens..

Du får gärna förklara hur du fick bounty "av misstag" ^^

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem

Det finns ju ett Markhart-löp där man inte KAN betala sig ur bountyknipan alls,
eftersom det är nödvändigt att man hamnar i finkan för att kunna slutföra questet.

Permalänk
Skrivet av Essin:

Är du säker på att det är en bugg? Om vi tänker vilken tid det är så verkar det snarare troligt att om du gjort något dumt nog så kommer vakterna slå ihjäl dig no matter what.. Då ska ända alternativet om man nu inte vill leva med sin bounty enligt mig vara att reloada en save innan man gjorde det som skapade bountyn.. För med ditt sätt så har du ju både kvar itemet du stal (eller vad du nu gjorde för att få skyhög bounty) samt att du inte betalar några pengar för att bli av med den (för jag antar att konsollen inte drar några pengar av dig). Den kombinationen är lika med att du fuskat till dig något utan att få någon konsekvens..

Du får gärna förklara hur du fick bounty "av misstag" ^^

Skrivet av Hammar:

Det finns ju ett Markhart-löp där man inte KAN betala sig ur bountyknipan alls,
eftersom det är nödvändigt att man hamnar i finkan för att kunna slutföra questet.
EDIT: Detta är förövrigt ett relativt vanligt problem då jag såg massor med forum poster med folk i samma situation.

I slutet av denna quest (A forsword conspiracy) när man bryter sig ur fängelset så kan det bugga och att du automatiskt väljer terroristernas sida och på så vis blir hela markarth fientlig mot dig, det går då inte betala av sin bounty igenom att tala med en vakt, med konsolkommandot så kan du betala din bounty. Du förlorar pengar på det precis som vid en vanlig bötes situation så jag anser inte att detta är fusk. Bethesda har inte fixat buggen. Ni får tycka som ni vill, det löste mitt problem i alla fall.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

I slutet av denna quest (A forsword conspiracy) när man bryter sig ur fängelset så kan det bugga och att du automatiskt väljer terroristernas sida och på så vis blir hela markarth fientlig mot dig, det går då inte betala av sin bounty igenom att tala med en vakt, med konsolkommandot så kan du betala din bounty. Du förlorar pengar på det precis som vid en vanlig bötes situation så jag anser inte att detta är fusk. Bethesda har inte fixat buggen. Ni får tycka som ni vill, det löste mitt problem i alla fall.

Dold text

I om du inte tänkt välja den sidan så finns det ju garanterat något konsolkommando för att sätta questen i rätt fas. Just den questen kan ju bugga ur innan man kommer dit du pratar om (så man inte kan komma vidare) och det kan lösas via konsolen. Har man tänkt att göra det valet som questen buggar till och ändå betalar in via konsolen är det helt klart fusk eftersom vissa saker är så allvarliga att de borde få alla att hata en bortom böter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

I om du inte tänkt välja den sidan så finns det ju garanterat något konsolkommando för att sätta questen i rätt fas. Just den questen kan ju bugga ur innan man kommer dit du pratar om (så man inte kan komma vidare) och det kan lösas via konsolen. Har man tänkt att göra det valet som questen buggar till och ändå betalar in via konsolen är det helt klart fusk eftersom vissa saker är så allvarliga att de borde få alla att hata en bortom böter.

Det som är bra här är ju att Skyrim är ett singleplayer spel, så det är ju upp till var och en att bestämma vad som är fusk eller inte. Att betala vakter via konsollen eller ladda om en save spelar väll ingen roll. Likaså hur man "råkat" bråka med vakterna, varför ladda en save och spela om den biten istället för att bara betala dem? Själv råkade jag "skrika" på Jarlen i Whiterun när jag skulle trycka på springa-fort-knappen, ett sånt feltryck kan ju sabba hela spelet.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Skrivet av Cyne:

Det som är bra här är ju att Skyrim är ett singleplayer spel, så det är ju upp till var och en att bestämma vad som är fusk eller inte. Att betala vakter via konsollen eller ladda om en save spelar väll ingen roll. Likaså hur man "råkat" bråka med vakterna, varför ladda en save och spela om den biten istället för att bara betala dem? Själv råkade jag "skrika" på Jarlen i Whiterun när jag skulle trycka på springa-fort-knappen, ett sånt feltryck kan ju sabba hela spelet.

Jo jag tänkte först ladda om men märkte att den senaste sparfilen jag hade var långt tillbaks alltså innan jag ens påbörjat questen. Hur som helst, vare sig det är fusk eller ej är upp till varje person själv att bestämma. Jag gav tråden en lösning, om TS vill använda den eller inte är upp till honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Det som är bra här är ju att Skyrim är ett singleplayer spel, så det är ju upp till var och en att bestämma vad som är fusk eller inte. Att betala vakter via konsollen eller ladda om en save spelar väll ingen roll. Likaså hur man "råkat" bråka med vakterna, varför ladda en save och spela om den biten istället för att bara betala dem? Själv råkade jag "skrika" på Jarlen i Whiterun när jag skulle trycka på springa-fort-knappen, ett sånt feltryck kan ju sabba hela spelet.

Nu pratade jag inte om att råka göra något av misstag. Jag sade att om man tänkt välja den sida som gör att alla blir arga på en så fuskar man om man betalar bort det via konsolen eftersom man då undviker de tänkta konsekvenserna av ens handlande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin:

Ja men ska vi köra så då finns det ju console kommandon för allt i hela spelet, han kan ju t.ex. ta bort sin vampyr status helt med ett console command.. Alla kanske inte känner för att fuska?

Det är inte fusk, det är helt okej enligt chim. Och Bethesda har själva sagt att chim är kanon.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Nu pratade jag inte om att råka göra något av misstag. Jag sade att om man tänkt välja den sida som gör att alla blir arga på en så fuskar man om man betalar bort det via konsolen eftersom man då undviker de tänkta konsekvenserna av ens handlande.

Jag fick aldrig välja. Om nu vissa anser detta som fusk så får dom väl göra det, jag har i alla fall gett TS en lösning på sitt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag fick aldrig välja. Om nu vissa anser detta som fusk så får dom väl göra det, jag har i alla fall gett TS en lösning på sitt problem.

Du gillar att tjata om din "det är väl inte mitt fel att den självmordsbenägna sköt sig, jag bara visade honom hur pistolen fungerade och la den framför honom, att han sedan använde den är ju inte mitt fel?"

I detta fall verkar det ju som sagt ha funnits en bugg, men ditt sätt att resonera är väldigt farlig och jag hoppas att du inte tänker på det sättet i alla sammanhang (se metaforen ovan för ett extremfall..)

Skrivet av P-NILZ:

Det är inte fusk, det är helt okej enligt chim. Och Bethesda har själva sagt att chim är kanon.

Och vad är chim?
På vilket sätt är inte att ta bort vampyrstatus i console samma sak som att fuska?

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Skrivet av Essin:

Du gillar att tjata om din "det är väl inte mitt fel att den självmordsbenägna sköt sig, jag bara visade honom hur pistolen fungerade och la den framför honom, att han sedan använde den är ju inte mitt fel?"

I detta fall verkar det ju som sagt ha funnits en bugg, men ditt sätt att resonera är väldigt farlig och jag hoppas att du inte tänker på det sättet i alla sammanhang (se metaforen ovan för ett extremfall..)

Jag tror bestämt att herren gravt överanalyserar situationen. Vi pratar om en konsolkommando. Snälla någon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag tror bestämt att herren gravt överanalyserar situationen. Vi pratar om en konsolkommando. Snälla någon...

Jo jag sa ju själv att det var ett extremfall, men eftersom du tjatade så enormt om att svära dig fri från ansvar då du "bara visat han en lösning" så började man ju undra om du fungerar på det sättet oavsett situation så jag tog ett extremfall för att testa ^^

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem

Ska man dra det till sådana extremfall så fuskar ju jag också då, liksom säkert alla andra. Jag laddar senaste savefilen om jag gör fel då är ju det också fusk i så fall, ger ju ungefär samma resultat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fusk eller inte. Är rätt tydligt att folk har olika definitioner av fusk.

Enligt mig är det fusk att på något sätt ta reda på hur man löser ett problem i spelet utanför spelet. Exempel på detta är att titta på en youtube-video hur man ska göra.
Tycker även det är fusk att göra som killen i den här tråden som googlar fram ett kommando som löser ens problem.

Enligt min uppfattning har det blivit mer fusk under senare år. På ett sätt tycker jag detta är märkligt eftersom dagens spel görs så lätta att alla klarar av dem utan problem.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Ska man dra det till sådana extremfall så fuskar ju jag också då, liksom säkert alla andra. Jag laddar senaste savefilen om jag gör fel då är ju det också fusk i så fall, ger ju ungefär samma resultat.

Inte alls! Men konsollen kan du först göra det som får folk att hata dig (t.ex. sno någonting) för att sedan göra allt bra genom konsollen, då har du det du snodde, fast UTAN den naturliga konsekvensen i spelet. Om du däremot snor den, märker att alla hatar dig och inte vill ha det så och laddar om, då har du ju inte längre det du snodde, ser du den enorma skillnaden?

Edit: Jag kan förstå det för att rätta till en bugg, vilket jag också reserverade mig för i första inlägget, men då ska man som sagt inte heller behålla en eventuell perk från att göra alla sura till att börja med..

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin:

Inte alls! Men konsollen kan du först göra det som får folk att hata dig (t.ex. sno någonting) för att sedan göra allt bra genom konsollen, då har du det du snodde, fast UTAN den naturliga konsekvensen i spelet. Om du däremot snor den, märker att alla hatar dig och inte vill ha det så och laddar om, då har du ju inte längre det du snodde, ser du den enorma skillnaden?

Nu handlade ju inte herr Zeuxlarssons problem om att sno något utan om att han ALDRIG fick göra valet i den questen. Så i hans fall anser jag det INTE vara fusk att använda konsollen då det uppenbarligen var en bugg, och som han sa själv han hade ingen relativt ny sparfil heller.

Sen om TS ska använda det eller inte vet jag inte då det inte framkommer om det var en bugg eller inte. Sen om det "bara" är vampyrtjosan som gör att dom vill döda honom direkt så löser det ju sig på annat sätt utan fusk

Kanske är blind men ser inte att TS skriver något i tråden efter han ätit blod om dom fortfarande vill döda honom direkt eller om han kan "köpa sig fri".

Kanske vore bra att få ett svar innan det eskalerar till nåt utan att ha alla fakta.

Vad jag tycker i alla fall är att så länge buggarna inte fixas och man av någon anledning inte har en sparfil utan att förlorar timtals av spelande p.g.a. just en bugg använd konsollen å fixa det då.
Jag anser att det INTE är fusk utan bara att få spelet att fungera någorlunda. Det handlar ju faktiskt om att njuta när man spelar inte att behöva spela om samma sak om å om å om igen bara för en bugg.

Nu alla som undrar om jag fuskar själv, nej jag har inte kunskapen att fuska på Xbox samt inte heller viljan att fuska. Har aldrig fuskat eller moddat ett enda spel jag spelat på varken PC eller konsol. Men det hindrar mig inte från att tycka att i vissa fall är det nödvändigt om man vill njuta av ett spel inte bli förbannad över buggar.

Visa signatur