AMD A8-3870K och A6-3670K hos distributör – upplåsta Llano för överklockare

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Om folk är vana vid K för olåst är det väl bara bra med standardisering, nu tror jag ju dock att Black Edition borde vara lika välkänt.

Sen vad gäller modellnamnet A-3870 så är det ju för att den följer upp första snabbaste Llanon A-3850, så om du tycker det liknar Intel Ivy Bridge så är det isf Intel som härmat AMD och inte tvärtom?

okej, de va också en poäng, men intel har ju 2500/2600k nu som är andra generationens i5/i7 efter s1366/1156. sen blir det ju 3;e generationen dvs 3770 osv, och K för unlocked. känns iaf som intel och amd mer eller mindre har samma id för sina cpu:er nu, hade amd hållit sig kvar till BE så kommer det nog underlätta, och slippa missförstånd.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

okej, bortsett från allt tjafs om bokstaven k vs black edition så är ju detta en ytterst trevlig nyhet nu blir ju sockeln fm1 en mer utbredd plattform, om de nu kan klocka hyfsat så de presterar bra i spel, för de är ju billigare än intels. som jag förstått det är det väl grafikkretsen som följt med i överklockningen och där satt gränsen (kan ha jättefel), så upplåst multipel känns helt rätt, plus att det blir lättare för en bredare publik

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av lacrits:

Sjukt att AMD måste kalla dom för "K" för att visa att dom är upplåsta.. Dom följer SB med sina "K" modeller.. Varför behåller dom inte sitt "Black Edition" (BE) för att visa på att dom är upplåsta?!?! Skärpning AMD, ni kan gå er egen väg!!!

[EDIT] Oj, jag var visst först! Har bara hänt en gång innan i mitt liv.. till morsans ägg

Nja det var välle dom första i5/7 till 1156 som fick beteckingen K för att visa att dom var upplåsta alltså ingen speciellt för just SB, dock lite surt att AMD inte kunde komma på något eget eller som u säger ha kvar BE

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusstaf:

Konstigt att de valde att använda samma suffix som Intel.
Men jag antar att de tänkte att alla ändå vet vad det betyder med ett k, när alla ändå känner till Intels k-serier.

Kan bli intressant att se hur bra de klockar dock, kan inte påstå att min A8-3850 klockar särskillt bra..
Så fort man drar upp frekvenserna minsta lilla har windows en tendens att blåskärma spontant efter någon timmes användning, även fast temperaturerna håller sig vid 30-45 grader vid idle och full load (aldrig sett den över 50). Har prövat alla möjliga kombinationer med basfrekvenser, strömtillförsel och minneskonfigurationer, men minsta lilla överklockning och det blir instabilt.

Tycker inte att en minimal (100-300MHz) överklockning ska orsaka 1-2 blåskärmar per dag..
Utan överklockning kanske jag får en blåskärm 1-2 gånger per månad, och då av helt andra orsaker.
Antar att jag kan ha fått ett måndagsexemplar.

Kan hända att man byter upp sig till en Ivy Bridge någon gång i vår, eller om man lyckas hålla sig tills 2013 med Haswell. Men man vill ju inte riktigt stödja monopolen som intel verkar få mer och mer..

Det är inte processorn i sig som ger de blåskärmarna, de kommer för att du överklockar PCIe och allt möjligt när du bussklockar FM1. Vi har inte en aning idag hur bra Llano klockar eftersom alla saker omkring begränsar när man bussklockar utan dividers eller frekvenslås.

Skrivet av Teddis:

Hursomhelst, verkligen.

i7-3770K
A8-3870K

Aj too see a resemblance ^^ En SIBA katalog-spekulant kan ju falla för det

Fast där härmar Intel AMD i så fall, Intel hade kunnat behålla det gamla systemet och kallat dem 3700K, men nu blev de 3770K av någon anledning.

Permalänk
Medlem

3870 är ju helt klart bättre än 3770!!! De icke lärda lär ju falla för det. Det känns som om AMD helt har gett upp och nu driver me Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zl33ter:

3870 är ju helt klart bättre än 3770!!! De icke lärda lär ju falla för det. Det känns som om AMD helt har gett upp och nu driver me Intel.

Är det därför Intel kopierar namnschemat? Jag förstår ingenting.

Permalänk
Medlem

För att fortsätta lite på ert "gnäll" kan ni ju googla 3850 och 3870 och ati, istället, så ser ni vem som var först med beteckningen, en ledtråd är grafikkort i samma tidsperiod som 8600-serien från nvidia.

Äh, jag vill inte höra mer om beteckningarna, det som är intressant är hur de presterar!:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

För att fortsätta lite på ert "gnäll" kan ni ju googla 3850 och 3870 och ati, istället, så ser ni vem som var först med beteckningen, en ledtråd är grafikkort i samma tidsperiod som 8600-serien från nvidia.

Äh, jag vill inte höra mer om beteckningarna, det som är intressant är hur de presterar!:)

Det jag tänkte på också, har faktiskt ett 3870 liggande här hemma

Permalänk
Avstängd

AMD var först, Intel härmade, Intel fanboys är ju blinda för allt ont mot Intel så nej Intel var absolut först.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

AMD var först, Intel härmade, Intel fanboys är ju blinda för allt ont mot Intel så nej Intel var absolut först.

Jag är ju inte något fan av ett märke, men IB verkar vara det solklara valet framöver. Men jag måste också säga att det är trams att anklaga AMD för att ha stulit namnschemat här.

Permalänk
Medlem

Långsökt kanske men K står för Black i CMYK färgmodellen.
Så vem härmar vem?

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Långsökt kanske men K står för Black i CMYK färgmodellen.
Så vem härmar vem?

Egentligen så betyder K i CMYK "Key color" men ja, det är Black! Svart då alltså

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Låter trevligt detta! Får se om man kan hitta tester på dessa!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Senaste nytt: Intel patenterar bo*staven som sitter mellan j och l i alfabetet. Ingen får använda den utan att å*a på att betala royalties.
Nåja, kan Apple patentera konceptet "en surfplatta som är plan, tunn och/eller rektangulär" så...

VARFÖR ändra på BE till K när (1) Intel (deras största konkurrent) använder samma benämning. (2) När BE är såpass känt redan så behöver man inte ändra det.

Vad har apple med skiten att göra?

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Skit samma vad de kallar dem. Kalas att de lanserar dem upplåsta iaf

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu finns de listade på Prisjakt.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk

Skall bli intressant att se hur bra de klockar. Med ett pris på strax över tusenlappen kan de ju vara intressanta för en budgetspelburk.

Visa signatur

~Pelle~