Datorn fryser, felmeddelande vid start "Overclocking failed"

Permalänk
Medlem

Datorn fryser, felmeddelande vid start "Overclocking failed"

Har fått ett lite irriterande problem med datorn på sistonde. Har haft det ett tag egentligen men nu har det äntligen(eller vet inte om det är äntligen egentligen) börjat komma upp ett felmeddelande när det händer.

Datorn stänger av sig helt på måfå utan någon tyngre belastning. Bilden fryser och samtidigt går ljudet på rundgång. Sedan måste jag stänga av strömmen till datorn för att det skall gå att starta om.
När jag sedan gör det kommer jag fram till en ruta som säger:

_____________________________________________
AMIBIOS(C)2010 American Megatrends, Inc.

ASUS P8P67 LE ACPI BIOS Revision 0701
CPU: Intel(R) Core(TM) i52500K CPU @ 3.30GHz

Total Memory 8192MB (DDR3-1333)

USB Devices total: 0 Drive, 2 Keyboards, 2 Mice, 3 Hubs

Detected ATA/ATAPI Devices...
SATA6G_2 SAMSUNG HD103SJ

Overclocking failed! Please enter Setup to re-configure your system.
Press F1 to Run SETUP
_________________________________________________

Det räcker med att gå in i UEFI och klicka "discard changes and exit" eller "save changes and exit" för att den skall starta, men sedan dör den efter ett tag igen. Det verkar vara helt slumpmässiga avstängningar.

Jag har inte överklockat någonting vilket gör att jag tycker det är lite märkligt.
Problemet har funnits ett tag, och när det först började uppstå stängde jag av den automatiska energispar funktionen för CPUn i hopp om att det skulle hjälpa. Jag har även försökt skruva upp hastigheten på ram-minnena till 1600, och då fick jag samma ruta så jag satte dem på 1333 igen.
Problemet med de slumpmässiga nedstängningar kvarstod dock.

Jag har nyligen köpt in ett nytt ljudkort, och felmeddelandet började poppa upp efter att jag installerat det. Innan dess hände samma sak fast utan att jag fick ett felmeddelande om "Overclocking failed".

Dator spec.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 64BIT
Processor: Intel i5 2500K 3,3GHz
Processorkylare: Referens
Moderkort: ASUS P8P67 LE
Minne: 2x Corsair Vengeance 1600Mhz 4gb (klock på 1333Mhz)
Grafikkort: Gigabyte 6950 2GB Referens
Hårddisk: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Nätaggregat: FSP 700W (en lite äldre variant inte helt säker på modell, ingen 80+ eller så)
Övrig kylning: 2st 120mm, en i fronten för insug och en där bak för utsug.
Övriga komponenter: Samsung SH-S223C 22X DL Svart CD läsare, Asus Xonar DX ljudkort.

Tack på förhand!
//NiquiV

EDIT:
Jag har testat att köra memtest i drygt 1timme eller så, fick inga problem med minnena då.
EDIT2:
Testade än en gång att köra memtest, denna gången i drygt 2 timmar. Testet körde 4 gånger utan att få några som helst problem.

Permalänk
Medlem

Har samma problem med slumpässig avstänging och frysning men inga meddelanden vid start...

Permalänk
Medlem

Detta låter precis som mitt problem , jag återkommer om jag kommer på en lösning på mitt.

Permalänk

Låter som överhettning på en komponent. Misstänker chipsetet.

1. Ta bort strömmen och öppna datorn. Kontrollera att alla (cpu, chipset etc) kylarna sitter fast. Om du har möjlighet så ta av dem och sätt på ny kylpasta, sätt tillbaka dem.

2 Rensa bios (clr cmos).

3 Ladda hem HV-monitor och kolla temperaturarna när du kör.

Hör av dig hur det går. MHV Mikael

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Tack så mycket Mikael!

Laddade ned HV-monitor direkt för att titta på temperaturerna och kan direkt konstatera att CPUn är väldigt varm.
Oavsett om det är felet till att datorn stänger av sig eller inte beställer jag lite ny kylning och kylpasta. Skall ta och öppna datorn på måndag när det är lätt att få tag i återförsäljaren som sålde mig datordelarna. Uppdaterar när jag vet mer!

Permalänk
Medlem

Hittat någon lösning på problemet?

Köpte förra veckan två ASUS P8P67-M PRO moderkort med Intel i5 2500k och 8gb DDR3 1600mhz minnen.
Dock går det inte och köra på 1600mhz utan måste köras på 1333mhz.

Först börja den ena datorn strula, stängdes av i BF3 och fick bluscreen, sedan när datorn startades upp igen gjorde det tre omstarter för att sen visa felmeddelandet "overclocking failed".

Startade nyligen upp den andra datorn som fungerat felfritt fram tills jag uppdaterade BIOSet till 1002 igår, efter en kallstart så blev det tre snabba omstarter och felmeddelandet "overclocking failed".

Gick in i BIOS och ställde om minnerna igen till 1333mhz och hoppas att det löst problemet för den ena datorn men det är absurt hur dåligt det här egentligen är. Flera verkar ha samma problem med felmeddelandet "overclocking failed", men lyckas inte hitta någon som har en lösning på problemet!

Funderar på att om jag inte löser det här så skickar jag tillbaka moderkortet och begär om att byta till Gigabyte istället. Allt för många med P8P67 moderkort har samma problem utan någon lösning.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd

Hade samma problem på mitt P8P67.. till slut dog kortet bara.. byttes mot sabertooth kortet. Läste en jäkla massa på olika forum men dessa frysningar mm. verkar inte ha någon lösning.

Pnorberg: tittade igenom din hemsida.. fy satan sikken talang du har!!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Hade samma problem på mitt P8P67.. till slut dog kortet bara.. byttes mot sabertooth kortet. Läste en jäkla massa på olika forum men dessa frysningar mm. verkar inte ha någon lösning.

Pnorberg: tittade igenom din hemsida.. fy satan sikken talang du har!!

Verkar som att det inte finns någon lösning på detta. Får se hur det ser ut efter några dagar om det löst sig, om inte så blir det och försöka byta ut till annat märke.

OFT: Tack tack

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Kontrollera att BCLK/PEG frequency står på 100 och inget annat. Mitt moderkort ville ställa om sig till 103 hela tiden tills jag ändra sen hade jag inga problem. Värt och checka iaf.

Permalänk
Medlem

Då jag fått samma meddelande som OP 2 gånger så tänkte jag dels bumpa och dels hjälpa till med lösning.

Kör med följande specs, ingen överklockning förutoma att jag kör X.M.P. på minnena för att kunna köra dem i 1866MHz:
Intel Core i7 2600K 3,4GHz
Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC15000/1866MHz CL9 2x4GB (CMZ8GX3M2A1866C9)
Asus Sabertooth P67 B3

Testar att posta i ASUS forum, återkommer om jag hittar något mer.

Permalänk

Har problem med frysningar jag också, vilket händer relativt ofta. Har inte sett detta meddelande om "overclocked failed" som du får. Jag har likadant moderkort, processor och minnen som dig. Jag har inte heller överklockat något och detta händer oftast för mig när jag inte ens sitter vid datorn, dvs den står bara i idle. Inga konstiga temperaturer för mig och har annan kylare än standard på cpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiquiV:

Har fått ett lite irriterande problem med datorn på sistonde. Har haft det ett tag egentligen men nu har det äntligen(eller vet inte om det är äntligen egentligen) börjat komma upp ett felmeddelande när det händer.

Datorn stänger av sig helt på måfå utan någon tyngre belastning. Bilden fryser och samtidigt går ljudet på rundgång. Sedan måste jag stänga av strömmen till datorn för att det skall gå att starta om.
När jag sedan gör det kommer jag fram till en ruta som säger:

_____________________________________________
AMIBIOS(C)2010 American Megatrends, Inc.

ASUS P8P67 LE ACPI BIOS Revision 0701
CPU: Intel(R) Core(TM) i52500K CPU @ 3.30GHz

Total Memory 8192MB (DDR3-1333)

USB Devices total: 0 Drive, 2 Keyboards, 2 Mice, 3 Hubs

Detected ATA/ATAPI Devices...
SATA6G_2 SAMSUNG HD103SJ

Overclocking failed! Please enter Setup to re-configure your system.
Press F1 to Run SETUP
_________________________________________________

Det räcker med att gå in i UEFI och klicka "discard changes and exit" eller "save changes and exit" för att den skall starta, men sedan dör den efter ett tag igen. Det verkar vara helt slumpmässiga avstängningar.

Jag har inte överklockat någonting vilket gör att jag tycker det är lite märkligt.
Problemet har funnits ett tag, och när det först började uppstå stängde jag av den automatiska energispar funktionen för CPUn i hopp om att det skulle hjälpa. Jag har även försökt skruva upp hastigheten på ram-minnena till 1600, och då fick jag samma ruta så jag satte dem på 1333 igen.
Problemet med de slumpmässiga nedstängningar kvarstod dock.

Jag har nyligen köpt in ett nytt ljudkort, och felmeddelandet började poppa upp efter att jag installerat det. Innan dess hände samma sak fast utan att jag fick ett felmeddelande om "Overclocking failed".

Dator spec.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 64BIT
Processor: Intel i5 2500K 3,3GHz
Processorkylare: Referens
Moderkort: ASUS P8P67 LE
Minne: 2x Corsair Vengeance 1600Mhz 4gb (klock på 1333Mhz)
Grafikkort: Gigabyte 6950 2GB Referens
Hårddisk: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Nätaggregat: FSP 700W (en lite äldre variant inte helt säker på modell, ingen 80+ eller så)
Övrig kylning: 2st 120mm, en i fronten för insug och en där bak för utsug.
Övriga komponenter: Samsung SH-S223C 22X DL Svart CD läsare, Asus Xonar DX ljudkort.

Tack på förhand!
//NiquiV

EDIT:
Jag har testat att köra memtest i drygt 1timme eller så, fick inga problem med minnena då.
EDIT2:
Testade än en gång att köra memtest, denna gången i drygt 2 timmar. Testet körde 4 gånger utan att få några som helst problem.

Även om ni inte överklockat, gå in i BIOS och verifierat att moderkortet inte står på High Performance i Basic läget, det gjorde det för en kompis som hade enormt mycket problem. High Performance-läget ställer klockar upp kortet till helt sjuka nivåer som är installbila som tusan!

Visa signatur

Asus ATX VIA PT890Pro | Kingston 512MB DDR2 PC2-3200 400MHz | Intel Celeron 430 1.8GHz | Thermalright - Ultra-120 eXtreme x2 | Tagan TG1100W | Samsung Diskettstation (Floppy) | Intel 32GB X25-E Extreme (SSD) | Seagate 1,5TB (för skolarbeten och pappas jobb)| Albatron GeForce 7200GS 256MB | Club 3D ATI Radeon HD 4870X2 2GB (PhysX) | Lian Li PC-P80 | Noctua 120mm x2. Köpt med hjälp av min kompis som sa att det var bra

Permalänk
Medlem

Testade omboot igår och datorn vägrar POSTa. Såg då att "MEMOK!"-lampan lyste och tryckte då in knappen bredvid i ca 2 sek. Då POSTade datorn med meddelandet att MemOK fixat problemet och minnena nu körde i 1333MHz. Väl inne i BIOS ändrade jag XMP-profilen till 1600MHz och bootade om. Nu fungerade det ca 5 gånger utan problem.

Det verkar allstå som att XMP "överklockar" mina minne för att ens kunna köra dem i sin standard-hastighet (1866MHz), och att det är denna överklockning som failar. Lite trist, ska testa att manuellt överklocka minnena för att se om det hjälper.

Testade detta, men det hjälpte inte mig, kanske det hjälper andra:
http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=668046

Permalänk

Gammal tråd, samma problem

Hej! åkte på samma problem för ca 10 minuter sedan, startade om datorn 3 gånger utan resultat, drog sedan ut strömmen och stängde av på nätagget och fick sedan fram detta meddelande när jag testade starta igen:

Nu är jag inne på datorn och den fungerar förhoppningsvis som den ska.. hade en uppdatering av igår när jag skulle stänga av datorn, så jag vet inte om det har med uppdateringen att göra eller annat.

Störande iallafall!

Visa signatur

Fractal Design Torrent | GeForce RTX 3080 TI |AMD Ryzen 9 5900X | 1TB 980 PRO, 1TB 860 EVO, 2TB 970 EVO PLUS, 2TB Firecuda 510 | 32GB RAM | Alienware AW3423DW QD-OLED + Asus 27" Rog Swift PG278Q | dbx286s + GoXLR | Shure SM7B + Yellowtec M!ka onair | Beyerdynamic DT 770 PRO 250 ohm | Logitech G903 Wireless + Logitech G Powerplay | Logitech g915 wireless keyboard | Sony A7III + Tamron AF 28-75/2,8