Duger denna setup för mina ändamål och några frågor om nätaggregat

Permalänk
Medlem

Duger denna setup för mina ändamål och några frågor om nätaggregat

Undrar lite om denna setup kommer duga.

Det jag primärt kommer använda den för är:

  • Filserver(eventuellt kanske privat hostad "dropbox" liknande funktioner)

    • VPN-server

  • Webbserver

  • Kommer eventuellt utöka för framtida projekt

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2002360&view=m
Angående moderkort så valde jag Asus för jag tidigare haft bra erfarenheter med dom och valde just detta moderkort för det var det billigaste mATX från Asus som hade SATA3(och som var Z68).

Det jag är mest osäker på är om en 2-kärnig processor räcker, har ingen aning om det. Valde denna processor pga låg effekt-förbrukning. Behöver jag en i5a? I så fall, vilken rekommenderar ni för låg strömförbrukning? Sen vet jag inte vilken effekt på nätaggregat jag kommer behöva. Tanken är att jag ska utöka utrymme med 5x3TB(likadana som den HDD jag valt) men eftersom det är så förbaskat dyrt just nu så nöjer jag mig med en tills priserna går ner. Så hur mycket effekt behöver man för detta?

Permalänk
Medlem

i3'an är rätt så kraftig och orkar med det mesta.
Och hårddiskar drar försumbart med ström, ungefär 10 watt vid last.
Så även med 5 diskar så kommer du ligga långt under 200 watt.
Men vad du borde göra är att sklija på lagringdiskarna och OS disken.
WD green är nämligen helt sjukt långsamma som OS diskar.
Komplettera med en SSD (såklart) och allt kommer att bli såå mycket trevligare
Och om moderkortet har SATA 3gbit eller 6gbit kvittar, ingen mekanisk disk är ens i närheten av ens 3gbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

i3'an är rätt så kraftig och orkar med det mesta.
Och hårddiskar drar försumbart med ström, ungefär 10 watt vid last.
Så även med 5 diskar så kommer du ligga långt under 200 watt.
Men vad du borde göra är att sklija på lagringdiskarna och OS disken.
WD green är nämligen helt sjukt långsamma som OS diskar.
Komplettera med en SSD (såklart) och allt kommer att bli såå mycket trevligare
Och om moderkortet har SATA 3gbit eller 6gbit kvittar, ingen mekanisk disk är ens i närheten av ens 3gbit.

Tack för svar!
Bra, då slipper jag dra till på en i5a, var ju nästan dubbelt så mycket effektförbrukning på dom.

Oj! Jag hade hela tiden utgått ifrån att jag skulle ha en SSD men glömde lägga till det i prislistan.
Har uppdaterat listan nu! http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2002360&view=m

Ingen mekanisk disk nej, men SSD är det(och det var det jag hade utgått ifrån bara att jag glömde lägga till SSDn >.<), eller är jag ute och cyklar? Moderkortet har enbart 2 SATA3, den ena kommer användas för SSDn, kanske behöver den andra sen, vem vet. I vilket fall är det ju tråkigt om SSDn ska begränsas pga att man inte la 400kr extra på moderkortet..

Permalänk

Är inte moderkortet lite overkill för en server? Tror du skulle kunna klara dig på ett budgetmoderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Är inte moderkortet lite overkill för en server? Tror du skulle kunna klara dig på ett budgetmoderkort.

Kom gärna med ett förslag
Alltid trevligt om man kan få ner priset en aning!

Permalänk
Medlem

Di borde ju kunna ha en Pentium G630 för dina ändamål, om inte annat i väntan på ännu energisnålare Ivy Bridge.

om du inte tänkt klocka och leka med de features som Z68 medför så kan du ju lika bra köpa ett billigare.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk

Jag hittade detta moderkort som har 4 SATA3 portar och 6st SATA2. Kostar dessutom några hundringar mindre.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=883329

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk

Det här borde vara mer än tillräckligt för dina ändamål:
http://www.inet.se/produkt/1902026/msi-h67ms-e23-b3

Alternativt kan du köra på en AMD plattform och komma undan ännu billigare
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1208089/2011-12-06

Drar något mer ström men det är fortfarande inte mycket.

Edit: Ändrade kundvagnen, hade satt in fel moderkort

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren!

Skrivet av nafs:

Di borde ju kunna ha en Pentium G630 för dina ändamål, om inte annat i väntan på ännu energisnålare Ivy Bridge.

Jag kollade faktiskt på en Pentium innan men insåg att det kan bli problematiskt att inte ha en integrerad grafikdel eftersom jag inte kommer ha något grafikkort. Sen var jag kanske otydlig eller ospecifik men för att ge ett exempel på "eventuellt utöka för framtida projekt" så är det att sätta upp XBMC och streama till TV'n. Kommer jag klara mig med en Pentium för det ändå menar du? I övrigt var dom i stort sett exakt likadana: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=964375,964374 (förutom HT men det kommer jag nog inte behöva).

Skrivet av nafs:

om du inte tänkt klocka och leka med de features som Z68 medför så kan du ju lika bra köpa ett billigare.

Skrivet av '[¿:

Gangster;11690711']Jag hittade detta moderkort som har 4 SATA3 portar och 6st SATA2. Kostar dessutom några hundringar mindre.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=883329

Skrivet av Fönstrputtsaren:

Det här borde vara mer än tillräckligt för dina ändamål:
http://www.inet.se/produkt/1902026/msi-h67ms-e23-b3

Alternativt kan du köra på en AMD plattform och komma undan ännu billigare
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1208089/2011-12-06

Helt sant! Z68 är aningen overkill kanske. Behöver nog bara H67.
AMD är inget alternativ för mig då jag lutar åt Intel's håll(med risk för att låta som en fanboy XD).

Angående MSI-kortet så har det varken Firewire, eSata eller USB3 - eftersom detta är tänkt att agera som en generell server(och inte bara en filserver) så vill jag helst ha så många anslutningsmöjligheter som möjligt eftersom man i framtiden kan tänkas vilja ansluta någonting för att utöka serverns funktionalitét.

Gigabyte-kortet såg bra ut men som jag inte insåg förut så behöver jag ju faktiskt inte Z68.

Vad tror ni om detta moderkort istället?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=831139

Kostar 200kr mera än MSI-kortet men då får jag USB3, eSata och Firewire(visserligen 400, men ändå), 4 SATA2 och 2 SATA3 -portar.
Sen är bara frågan om Pentium-processor räcker eller om jag ska köra på i3an. Skiljer 400kr.

Permalänk

ASUS kort ser bra ut! Skulle jag vart du hade jag kört på i3:an. Visst 400kr mer men samtidigt får du bra prestanda för pengarna för framtida bruk i min mening.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk

Ja Asus kortet ser mycket bra ut. Och jag tycker också att du borde köra på i3an.

Frågan är dock om du inte borde köra i3 2100 istället? Alla SB processorer har väll en upplåts multipel nedåt? Då borde du kunna underklocka den och nå ungefär samma strömförbrukning och om du behöver mer prestanda i framtiden så kan du ju klocka upp den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Gangster;11691368']ASUS kort ser bra ut! Skulle jag vart du hade jag kört på i3:an. Visst 400kr mer men samtidigt får du bra prestanda för pengarna för framtida bruk i min mening.

Skrivet av Fönstrputtsaren:

Ja Asus kortet ser mycket bra ut. Och jag tycker också att du borde köra på i3an.

Frågan är dock om du inte borde köra i3 2100 istället? Alla SB processorer har väll en upplåts multipel nedåt? Då borde du kunna underklocka den och nå ungefär samma strömförbrukning och om du behöver mer prestanda i framtiden så kan du ju klocka upp den igen.

Precis så jag resonerade!

Problemet med 2100 blir väl att jag i så fall måste ha Z68 eftersom jag kommer behöver klocka.. Då räcker med andra ord in en H67.
Värt det? Tror att jag ändå kommer byta till IB nästa sommar(dvs kanske inte direkt när den släpps) beroende på pris.

Permalänk
Medlem

Prestandamässigt tror jag inte det kommer vara en märkbar skillnad i det du kommer använda den till, dock så drar ju G630 lite mer effekt men det finns ju en T-variant för den med...

i3 2120T vs G630 vs G630T

min tanke med G630 var mest att det inte är så jäkla långt bort till IvyBridge och då kanske du blir sugen på en sådan, och då har du inte lagt så mycket på den processor du då ska byta ut.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Prestandamässigt tror jag inte det kommer vara en märkbar skillnad i det du kommer använda den till, dock så drar ju G630 lite mer effekt men det finns ju en T-variant för den med...

i3 2120T vs G630 vs G630T

min tanke med G630 var mest att det inte är så jäkla långt bort till IvyBridge och då kanske du blir sugen på en sådan, och då har du inte lagt så mycket på den processor du då ska byta ut.

Jo precis, det var T-varianten jag länkade till i mitt förra svar till dig(G630T vs i3 2120T).
Det är faktiskt helt sant! Vad är senaste ordet om när IB kommer?

Sen är det nätaggregatet kvar. Någon som har något förslag som stödjer 6 hårddiskar, lågwatts processor och allt annat där i listan?

Permalänk
Medlem

Det här var det senaste om IB, men det är ju dåligt med releasdatum...

Nästa höst är väl en gissning god som någon annan.

Men du vet kanske själv hur du är, är du en som uppgraderar ofta så kanske G630 är något för dig - vem vet den kanske gör jobbet tillräckligt bra dessutom.

Vill du ha något som håller läääääänge så kör du på en i5 2390T eller i5 2500K och underklockar/undervoltar...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Skrivet av Tanax:

Precis så jag resonerade!

Problemet med 2100 blir väl att jag i så fall måste ha Z68 eftersom jag kommer behöver klocka.. Då räcker med andra ord in en H67.
Värt det? Tror att jag ändå kommer byta till IB nästa sommar(dvs kanske inte direkt när den släpps) beroende på pris.

Inte så insatt i Intel moderkort, är det så att det inte går att klocka alls på H67 chipset? I vilket fall drar väll processorerna lika mycket i idle så strömförbrukningen lär inte påverkas speciellt mycket så länge du inte har planer på att folda eller liknande med den. Och nej jag tycker inte det är värt att köpa ett dyrare moderkort endast för klockning, det är fortfarande en serverdator(ish)

Angående Ivy bridge så kulle det väll vara ca 15% högre prestanda/Watt vilket inte är några enorma skillnader. Du klarar dig gott och väl på en SB processor i säkert 3år eller mer för de ändamål du nämnt. Men om du absolut känner att du måste ha en Ivy Bridge processor så visst, köp en G630 eller liknande som du har tillfälligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Det här var det senaste om IB, men det är ju dåligt med releasdatum...

Nästa höst är väl en gissning god som någon annan.

Men du vet kanske själv hur du är, är du en som uppgraderar ofta så kanske G630 är något för dig - vem vet den kanske gör jobbet tillräckligt bra dessutom.

Vill du ha något som håller läääääänge så kör du på en i5 2390T eller i5 2500K och underklockar/undervoltar...

OJ! Trodde IB var planerat till våren-sommaren..
Nåja, jag är inte en som uppgraderar ofta direkt så tror en i3a kommer passa rätt bra för mig!

Skrivet av Fönstrputtsaren:

Inte så insatt i Intel moderkort, är det så att det inte går att klocka alls på H67 chipset? I vilket fall drar väll processorerna lika mycket i idle så strömförbrukningen lär inte påverkas speciellt mycket så länge du inte har planer på att folda eller liknande med den. Och nej jag tycker inte det är värt att köpa ett dyrare moderkort endast för klockning, det är fortfarande en serverdator(ish)

Angående Ivy bridge så kulle det väll vara ca 15% högre prestanda/Watt vilket inte är några enorma skillnader. Du klarar dig gott och väl på en SB processor i säkert 3år eller mer för de ändamål du nämnt. Men om du absolut känner att du måste ha en Ivy Bridge processor så visst, köp en G630 eller liknande som du har tillfälligt.

Tror det var så att P67 var för klockning, H67 för integrerad grafik, Z68 för båda.
Men ja, det blir nog ett H67, det som jag länkade till

Några förslag på nätaggregat?

Permalänk

Ska vara tyst och har i stort sätt alla kopplingar du behöver, saknar en sata kontakt men det är väll bara att man använder en Molex>>sata adapter.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=807372

Annars klarar i stort sätt vilket ATX nätagg som helst att driva det systemet, det drar ju knappt något alls.

Permalänk
Medlem

för å ge lite perspektiv .. jag har en gammal p4 2ghz med 512mb ram som gör allt det där förutomutom å köra xbmc. du kommer ha saft så det räcker ...var lugn ....ska du köra htpc kan det va läga å droppa i ett gfxkort ändå för å får jämnare playback vid blueray.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Ska vara tyst och har i stort sätt alla kopplingar du behöver, saknar en sata kontakt men det är väll bara att man använder en Molex>>sata adapter.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=807372

Annars klarar i stort sätt vilket ATX nätagg som helst att driva det systemet, det drar ju knappt något alls.

Tack så mycket! Det behövs alltså inte mera effekt än det. Kör på något sånt då!

Skrivet av ZOiDVOiD:

för å ge lite perspektiv .. jag har en gammal p4 2ghz med 512mb ram som gör allt det där förutomutom å köra xbmc. du kommer ha saft så det räcker ...var lugn ....ska du köra htpc kan det va läga å droppa i ett gfxkort ändå för å får jämnare playback vid blueray.

Skönt att höra! XBMC är inte första prioriteten men för skojs skull; Vilket grafikkort är rimligt att använda? Spelar inte jättestor roll om det är nVidia eller AMD.

Permalänk
Medlem

Jag tror som sagt att en G630 skulle göra jobbet utan att behöva ansträngas, det finns ju folk som kör detta på atom och fusion...

Fast kör du på en i3, det är om inte annat bra för självförtroendet.
Prova den integrerade grafiken först, den duger för en del. Sedan om du vill prova lite bättre så kör på ett passivt ATI 6450 eller motsvarande nVidia, går du upp i högre ordningens grafikkort börjar de dra effekt i idlemode som du försöker minimera.

Vill du ha en mer kompetent HTPC ur grafikhänseende är inte Intel förstahandsvalet om man tittar på de integrerade grafikkretsarna. Då skulle du ju kära på en Llano-setup, det skulle dessutom bli billigare...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Jag tror som sagt att en G630 skulle göra jobbet utan att behöva ansträngas, det finns ju folk som kör detta på atom och fusion...

Fast kör du på en i3, det är om inte annat bra för självförtroendet.
Prova den integrerade grafiken först, den duger för en del. Sedan om du vill prova lite bättre så kör på ett passivt ATI 6450 eller motsvarande nVidia, går du upp i högre ordningens grafikkort börjar de dra effekt i idlemode som du försöker minimera.

Vill du ha en mer kompetent HTPC ur grafikhänseende är inte Intel förstahandsvalet om man tittar på de integrerade grafikkretsarna. Då skulle du ju kära på en Llano-setup, det skulle dessutom bli billigare...

Tack för tipsen!
Problemet med Pentium processorn är dels att det inte stöder 1333-minnen utan enbart 1066. Dessutom stöder inte moderkortet Pentium-processorer och den enda jag hittade för 1155-plattformen(och H67) som stöder Pentium-processorer hade inte eSata eller Firewire(däremot var det också 200kr billigare).

Tror jag biter det sura äpplet och betalar lite mera för en i3 istället för att få möjligheten till mera anslutningar. Provar utan grafikkort först - första prio är ju som sagt inte att streama media utan det är att agera som en filserver. Sen får vi se hur det går.

Tack för all hjälp allihopa!

Permalänk
Medlem

Sunt resonemang... dumt att vara dumsnål!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Sunt resonemang... dumt att vara dumsnål!

Lite så jag tänkte också

En sista fråga; Ifall jag senare ska streama film, t.ex. blu-ray, via XBMC till TV'n, kommer jag märka någon skillnad på en 5400rpm HDD och 7200rpm HDD? Med andra ord, är det mera värt att satsa på 7200rpm direkt ifall jag senare har planer på att streama HD-media till TV'n?

Permalänk
Medlem

Om det inte är vädigt hög bandbredd på det su ska streama så bör en 5400 varvare räcka...
Men å andra sidan är det inte så mycket dyrare med en 7200 - så här kommer dumsnålheten in igen...

Dock så är ju diskar med 5400rpm tystare, om det är avgörande.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Om det inte är vädigt hög bandbredd på det su ska streama så bör en 5400 varvare räcka...
Men å andra sidan är det inte så mycket dyrare med en 7200 - så här kommer dumsnålheten in igen...

Dock så är ju diskar med 5400rpm tystare, om det är avgörande.

Vad menar du med hög bandbredd i detta sammanhang? :$
7200rpm är faktiskt ganska mycket dyrare just nu när det är brist på hårdvara, cirka 500kr skiljer det. Och jag ska då ha 5 stycken såna.. 2500kr dyrare. Ingenting jag har problem att betala om det är bättre men ja..

Angående ljudnivån så spelar det nog ingen roll, jag ska ha servern ståendes i mitt rum(kanske i garderoben eller nåt, får se) men det är ju inte så att jag ska streama när jag sover.. och när hårddiskarna är i idle så låter dom ju ingenting så ljudnivån är ingen fara!

Permalänk
Medlem

Med bandbredd menar jag bithastigheten på de mediafiler du ska streama, är det bluray-ISOs med DTS master HD så skiljer det sig rätt mycket mot en FVFISO eller en 1080p MKV med DTS. Men jag tycker nog inte att flaskhalsen borde vara en 5400 varvare. Men det finns kanske något poå google om man söker lite...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Med bandbredd menar jag bithastigheten på de mediafiler du ska streama, är det bluray-ISOs med DTS master HD så skiljer det sig rätt mycket mot en FVFISO eller en 1080p MKV med DTS. Men jag tycker nog inte att flaskhalsen borde vara en 5400 varvare. Men det finns kanske något poå google om man söker lite...

Det blir nog en 5400rpm. Efter att ha googlat lite så ser det ut som att 5400rpm bara flaskar när det handlar om att streama okomprimerade orginal-filmer, dvs såna som videoredigerare använder sig av - det behöver inte jag

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite