Permalänk
Medlem

Hjälp med datorbygge !

Skall tillsammans med en kompis bygga en dator. Vi funderat på att köpa dessa delar men ville gärna höra med någon kunnig vad den tror om builden (min första egen ihopsatta dator). kommer delarna funka bra tillsammans ? (operativsystem o hårdisk är ej med då jag redan fixat det)

Moderkort:ASUS P8Z68-V PRO/GEN3
Processor:Intel Core i7-2600K 3,4GHz / 8MB / Socket 1155
Minnen:2x Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x4GB)
Grafikkort:ASUS Radeon HD 6970 2GB OC EAH6970DCII
Nätagg: Antec PowerSupply (PSU) High Current Gamer 900W
Chassi: Cooler Master HAF X

slängde med en dvd brännare oxå :Samsung DVD±RW Samsung 22X SATA Bulk Svart

Hoppas ni härliga sweclockers kan hjälpa mig. Extremt tacksam för all hjälp ! Mvh Erik

Permalänk
Medlem

ser helt okej ut, vad ska ni ha datorn till? såvida ni inte ska hålla på med bildredigering tjänar ni inte så mkt på en 2600k 2500 funkar nästan lika bra i spel. nätagget är helt okej dock behöver ni 900w utan jag skulle köpt ett på 750/850 modulärt ist.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Datorn skall användas främst till spel så det du sa om processorn är till stor hjälp ! anledningen till nätagget är att webhallen hade det på rea just nu (går på 995 kr ) men har kollat på modulära oxå. Har du nått tips på ett prisvärt modulärt nätagg i 750/800 w ??

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, som sagt tidigare detdär med 2600k mot 2500k

Annars angående nätagget så kan du ha kvar det, man ska aldrig snåla även om det är långt över vad som behövs, så slipper du byta i framtiden

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Sten_Sux:

Skall tillsammans med en kompis bygga en dator. Vi funderat på att köpa dessa delar men ville gärna höra med någon kunnig vad den tror om builden (min första egen ihopsatta dator). kommer delarna funka bra tillsammans ? (operativsystem o hårdisk är ej med då jag redan fixat det)

Moderkort:ASUS P8Z68-V PRO/GEN3
Processor:Intel Core i7-2600K 3,4GHz / 8MB / Socket 1155
Minnen:2x Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x4GB)
Grafikkort:ASUS Radeon HD 6970 2GB OC EAH6970DCII
Nätagg: Antec PowerSupply (PSU) High Current Gamer 900W
Chassi: Cooler Master HAF X

slängde med en dvd brännare oxå :Samsung DVD±RW Samsung 22X SATA Bulk Svart

Hoppas ni härliga sweclockers kan hjälpa mig. Extremt tacksam för all hjälp ! Mvh Erik

Det ser ut att funka bra ihop, dock en sak jag skulle kunna säga är att ni klarar er lika bra på P67 som Z68 som chipset på moderkortet (Z68 är mer om man vill ha överklockning samtidigt som man använder den interna grafiken i processorn), det blir billigare med P67. Angående RAM så kan du lika gärna köpa samma minne fast i 16GB varianten, samma minnen, men du får oftast ett lägre pris om du tar ett paket med 4*4GB än om du tar 2 packet 2*4GB, ta det som är billigare där du köper.

Om ni överhuvud taget ska överklocka rekommnderar jag att ni lägger till en CPU kylare, eftersom intels stock-kylare är kass. Ta en corsair H80, enkel att installera (kommer med bild anvisningar om du blir förvirrad under någon del av proceduren) och väldigt tyst
/Lycka till
P.S. Har samma chassi, väldigt enkelt att bygga i, men se till att köpa en förlängare till 8pins kontakten till CPUn, de flesta nätaggens är för kort för att dra på backsidan av chassit, så då får man ta den över grafikkorten istället.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

Allt ser fint o fräsht ut...Allt du saknar en som sagt en kylare för de mesta, vid överklockning...
Sen vad jag personligen hade gjort är att byta 2600k till 2500k som vissa sa här och PENGARNA jag får imellan skulle jag skaffat en SSD med
En ny dator idag utan SSD....njaaaa.....:P Du förstår

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Ser bra ut, som sagt tidigare detdär med 2600k mot 2500k

Annars angående nätagget så kan du ha kvar det, man ska aldrig snåla även om det är långt över vad som behövs, så slipper du byta i framtiden

Nej!

Man ska snåla på watten.... mest tid går till surf/idle. Kolla på en verkningsgradskurva mot en användarprofil. AMD är strömsnåla graffe.. jag skulle köra på låga watt.

Hmm.. 500 w räcker säkert. Vill man ha kvalite så kör enermax eller seasonic. Bra pris på antec agget, men de är inte så tysta enligt vad jag erfarit.

Chassit är väl inte så bra? HAF? Kör ett FD Arc... eller antec. CM 690 är annars utmärkt för alla kylbehov och billigt.

Köp ett begagnat chassi... spara pengar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Det ser ut att funka bra ihop, dock en sak jag skulle kunna säga är att ni klarar er lika bra på P67 som Z68 som chipset på moderkortet (Z68 är mer om man vill ha överklockning samtidigt som man använder den interna grafiken i processorn), det blir billigare med P67. Angående RAM så kan du lika gärna köpa samma minne fast i 16GB varianten, samma minnen, men du får oftast ett lägre pris om du tar ett paket med 4*4GB än om du tar 2 packet 2*4GB, ta det som är billigare där du köper.

Om ni överhuvud taget ska överklocka rekommnderar jag att ni lägger till en CPU kylare, eftersom intels stock-kylare är kass. Ta en corsair H80, enkel att installera (kommer med bild anvisningar om du blir förvirrad under någon del av proceduren) och väldigt tyst
/Lycka till
P.S. Har samma chassi, väldigt enkelt att bygga i, men se till att köpa en förlängare till 8pins kontakten till CPUn, de flesta nätaggens är för kort för att dra på backsidan av chassit, så då får man ta den över grafikkorten istället.

Tack så mycket för tipsen!
Har även kollat på P67 kort men då jag planerat att överklocka processorn i framtiden så kanske Z68 ändå är ett bättre alt ? (budgeten ligger på ca 13000 max och är uppe i 11k nu med dessa delar så nägra småslantar hit och dit spelar ingen roll).
CPU kylaren slänger jag nog med också de verkar som en bra investering. 8-pins förlängaren blir även den ett måste på listan. hade vart lite snopet att inte kunna göra snygga kabeldragningar efter allt planerande..:P
Och tack så mycket för tipset om ram minnena det, stämde ! var lite lat när jag leta upp dom hehe.

Det chassit verkar rå nice ! Vad har du för build ? vore kul att jämföra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puma25:

Allt ser fint o fräsht ut...Allt du saknar en som sagt en kylare för de mesta, vid överklockning...
Sen vad jag personligen hade gjort är att byta 2600k till 2500k som vissa sa här och PENGARNA jag får imellan skulle jag skaffat en SSD med
En ny dator idag utan SSD....njaaaa.....:P Du förstår

JO det ligger mycket i det du säger men har hört så himla mycket skit om SSD hårdiskar att de ska vara instabila o så. Är inte så jätte tekniskt lagd så en bluescreen start hade nog kunnat få mig att gå in i väggen. Hade tänkt att vänta tills tekniken blitt lite mer mogen Men jag har absolut funderat på att köpa en SSD särskillt nu när alla andra vanliga hårdiskar blivit så fruktansvärt mycket dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford:

Nej!

Man ska snåla på watten.... mest tid går till surf/idle. Kolla på en verkningsgradskurva mot en användarprofil. AMD är strömsnåla graffe.. jag skulle köra på låga watt.

Hmm.. 500 w räcker säkert. Vill man ha kvalite så kör enermax eller seasonic. Bra pris på antec agget, men de är inte så tysta enligt vad jag erfarit.

Chassit är väl inte så bra? HAF? Kör ett FD Arc... eller antec. CM 690 är annars utmärkt för alla kylbehov och billigt.

Köp ett begagnat chassi... spara pengar!

varför i hela friden skulle han välja ett 500w nätagg? om har har ett 900w nätagg är det ju inte precis som att datorn drar 900w hela tiden.. Systemet är dessutom cf ready..

900w är dock kanske lite overkill men det skadar inte om du tänkt overclocka i framtiden

Visa signatur

▪ 2500K @ 3,3 GHz - Sabertooth p67 - 8 GB 1600Mhz - 8800gt (7970inc) - 120 GB intel 320 + 500 GB WD black
▪ HP Probook 6450

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford:

Nej!

Man ska snåla på watten.... mest tid går till surf/idle. Kolla på en verkningsgradskurva mot en användarprofil. AMD är strömsnåla graffe.. jag skulle köra på låga watt.

Hmm.. 500 w räcker säkert. Vill man ha kvalite så kör enermax eller seasonic. Bra pris på antec agget, men de är inte så tysta enligt vad jag erfarit.

Chassit är väl inte så bra? HAF? Kör ett FD Arc... eller antec. CM 690 är annars utmärkt för alla kylbehov och billigt.

Köp ett begagnat chassi... spara pengar!

Valde en PSU med mycket watt PGA att jag i framtiden kanske tänkt att köpa ytterliggare ett 6970 och tänkte att lite extra kräm inte skulle skada.
Vad gäller chassit så har jag inte hört något dåligt om det tidigare men ska söka runt lite extra, tack för tipset !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Ser bra ut, som sagt tidigare detdär med 2600k mot 2500k

Annars angående nätagget så kan du ha kvar det, man ska aldrig snåla även om det är långt över vad som behövs, så slipper du byta i framtiden

Tack!
jag tänkte lite åt det hållet oxå. Särskillt då nätagget dessutom var nedsatt

Permalänk
Medlem

Z68 är bra OM du kör med intels integrerade grafik i cpu, annars är P67 att föredra vad jag förstått. båda funkar med överklockning.

Annat att tänka på är väl om du tänkt använda SLI/Crossfire vid val av moderkort.
Som andra sagt, speldator får du mer för pengarna med 2500K istället.

EDIT: Såg även att du var tveksam till SSD, var inte det, men läs på vilka som är stabila.
kan inget annat än rekommendera intel 510 serien då jag själv sitter på en sån i min dator och har aldrig nånsin haft något strul. Bara en otroligt snabb datorupplevelse. min laptop jag tyckte var snabb när jag köpte den är som extra seg sirap i jämförelse idag när jag har ssd i stationära

Visa signatur

F-D Define R3-Svart Intel Core i5 2500K 3,3GHz MSI P67A-C45 REV B3 Corsair 8GB (4x2048MB) 1333MHz@1600 1,5V MSI Radeon HD6950 2GB Hårddisk: OS-Disk, 120GB SSD Intel 510 XtraHDD 500GB Samsung Spinpoint F3 Optiarc AD-7260S DVD±RW Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk Acer TFT 22" P226HQ LED Corsair TX 650W V2 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av zachie:

Z68 är bra OM du kör med intels integrerade grafik i cpu, annars är P67 att föredra vad jag förstått. båda funkar med överklockning.

Annat att tänka på är väl om du tänkt använda SLI/Crossfire vid val av moderkort.
Som andra sagt, speldator får du mer för pengarna med 2500K istället.

Okej, det jag inte riktigt förstått bara är om man väljer mellan integrerad grafik elr grafikkort eller om dessa kan sammarbeta ?
Sedan har jag funderat på att köpa ett likadant grafikkort och köra Crossfire men då kortet tar typ 3 platser så kanske det kommer bli för trångt ?
Har du några andra tips på moderkort som funkar bättre ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sten_Sux:

JO det ligger mycket i det du säger men har hört så himla mycket skit om SSD hårdiskar att de ska vara instabila o så. Är inte så jätte tekniskt lagd så en bluescreen start hade nog kunnat få mig att gå in i väggen. Hade tänkt att vänta tills tekniken blitt lite mer mogen Men jag har absolut funderat på att köpa en SSD särskillt nu när alla andra vanliga hårdiskar blivit så fruktansvärt mycket dyrare

Corsair SSDs med Sandforce tycks ha mycket Bluescreen, men håller du dig till intel eller Samsung s ska de gå
Köpte själv för en månad sen Samsung 830 - 126 gb...Fyfan säger jag bara
http://www.webhallen.com/sok/?title=samsung+830&search_box_se...
Du ångrar dig inte..och Samsung...de grejer du kan även fråga runt o forumet om denna SSD...tror knappt de nåt strul me dem

Permalänk
Hedersmedlem

Tja tänkte bara ge mig in lite i diskussionen angående effekten på PSUn. Som nämnts tidigare så räcker en highend PSU från tex seasonic (mycket bra agg, har själv ett X-560) eller Enermax (dessa går dock bort mer eller mindre pga de hutlösa priser dem ligger på i Sverige) på 500W gott och väl. Ok jag hade iofs rekommenderat runt 550W med tanke på att jag alltid vill ha lite extra marginal, för att man inte vet hur brutalt ts vill klocka framöver eller om han gillar att kasta in ett dussin lagrings diskar med tiden.

Att köpa ett system som skall vara SLI eller CF "ready" kan ju vara en god tanke. Dock bör man tänka på att det i så fall gäller även ett lämpligt moderkort och inte minst ett chassi med god ventilation. Det är också bara lönt om man vill göra det inom en hyfsat snar framtid. Tänker man vänta ett år, så har det troligtvis redan kommit mycket roligare singelkort lösningar, så det sällan är värt med ett till kort av den gamla modellen. Om dem ens går att få tag i längre.

Oavsett, så även för ett system med 2st 6970 en 2500k/2600k med 2-3 diskar och vanligt standard lullul, samt lite lagom mycket OC. så behöver du inga 900W totalt http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970...
Det räcker gott med runt 800W. Anledningen till den extra marginalen är, dels åldrande på kondningarna men även att det helst skall vara ytters sällan som man går över tröskeln för då agget drar igång fläkten på allvar (vid bench ok men vid spelande nja helst inte).

Det allra viktigaste är att köpa ett agg som är bra anpassat till sitt system, inte bara att kolla sig blind på effekten. Välj ett kvalitetsagg med verkningsgrad som följer den typiska användningen av ditt system, på ett vettigt sätt. Jag skulle föreslå tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=433869 för CF ready. Om du vill köra single kort och kanske hålla nere priset lite till förmån för något annat kul så kolla på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=963097 (OBS riktigt bra men rätt fult tänk på det) Singel kort med lite mer budget http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=944499 och slutligen singel i lyxklassen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=708956

Lycka till

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoDeD:

varför i hela friden skulle han välja ett 500w nätagg? om har har ett 900w nätagg är det ju inte precis som att datorn drar 900w hela tiden.. Systemet är dessutom cf ready..

900w är dock kanske lite overkill men det skadar inte om du tänkt overclocka i framtiden

För att det räcker med ett highend agg därikring. För att man förmodligen sparar energi på det sättet. För att man kan satsa pengar på kvalite istället på onödig effekt.

Men priset är bra på det agg han kollat in så varför inte köra på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sten_Sux:

Okej, det jag inte riktigt förstått bara är om man väljer mellan integrerad grafik elr grafikkort eller om dessa kan sammarbeta ?
Sedan har jag funderat på att köpa ett likadant grafikkort och köra Crossfire men då kortet tar typ 3 platser så kanske det kommer bli för trångt ?
Har du några andra tips på moderkort som funkar bättre ?

Jag tror man måste välja antingen eller. inget samarbete mellan dem vad jag känner till.

Angående moderkort så har jag tyvärr väldigt dålig koll på vilka som är bättre prestanda och platsmässigt för CF (i synnerhet när graffet är så stort). Själv kör jag enbart singelkort.
(Jag köpte ett sli-ready moderkort sist när jag köpte ny dator för att kunna uppgradera GPUn, det blev dock en ny dator istället för nytt graffe den gången.)

Visa signatur

F-D Define R3-Svart Intel Core i5 2500K 3,3GHz MSI P67A-C45 REV B3 Corsair 8GB (4x2048MB) 1333MHz@1600 1,5V MSI Radeon HD6950 2GB Hårddisk: OS-Disk, 120GB SSD Intel 510 XtraHDD 500GB Samsung Spinpoint F3 Optiarc AD-7260S DVD±RW Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk Acer TFT 22" P226HQ LED Corsair TX 650W V2 80+ Bronze

Permalänk
Skrivet av Sten_Sux:

Tack så mycket för tipsen!
Har även kollat på P67 kort men då jag planerat att överklocka processorn i framtiden så kanske Z68 ändå är ett bättre alt ? (budgeten ligger på ca 13000 max och är uppe i 11k nu med dessa delar så nägra småslantar hit och dit spelar ingen roll).
CPU kylaren slänger jag nog med också de verkar som en bra investering. 8-pins förlängaren blir även den ett måste på listan. hade vart lite snopet att inte kunna göra snygga kabeldragningar efter allt planerande..:P
Och tack så mycket för tipset om ram minnena det, stämde ! var lite lat när jag leta upp dom hehe.

Det chassit verkar rå nice ! Vad har du för build ? vore kul att jämföra

Jag sitter på en rätt så highend build:
i7 2600K (kyld med corsair H80)
ASUS Maximus IV Extreme
16GB RAM Corsair Vengence 1600MHz
2*ASUS Direct CU II GTX 580
1TB WD Caviar Black HDD
128GB Crucial M4 SSD
Samsung Blueray reader
1250W OCZ Gold
Cooler Master HAF X

*Edit*
Angående Z68, så är det (enligt mig) bara värt det om man ska köra med interna grafiken på processorn, annars kan man spara ca 300 och köra på P67 och lägga pengarna på en lite bättre SSD

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ford:

För att det räcker med ett highend agg därikring. För att man förmodligen sparar energi på det sättet. För att man kan satsa pengar på kvalite istället på onödig effekt.

Men priset är bra på det agg han kollat in så varför inte köra på det.

Håller med helt och hållet. Jag lämnade ju lite olika förslag i mitt förra inlägg till TS som borde funka utmärkt oavsett han prioriteringar.

Skrivet av zachie:

Jag tror man måste välja antingen eller. inget samarbete mellan dem vad jag känner till.

Angående moderkort så har jag tyvärr väldigt dålig koll på vilka som är bättre prestanda och platsmässigt för CF (i synnerhet när graffet är så stort). Själv kör jag enbart singelkort.
(Jag köpte ett sli-ready moderkort sist när jag köpte ny dator för att kunna uppgradera GPUn, det blev dock en ny dator istället för nytt graffe den gången.)

Njä man måste inte välja antingen eller. Det finns tekniker för att dra nytta av båda. Det är dock inget som ger mer prestanda än att bara köra på ett separat grafikkort. Det finns dock andra användningsområden. Lucid Virtu som är den vanligaste tekniken är dock fortfarande rätt omogen och funkar i långt ifrån alla sammanhang. Jag skrev lite om det i mitt HePC bygge kolla min sign.

Skrivet av danielmw2:

Jag sitter på en rätt så highend build:
i7 2600K (kyld med corsair H80)
ASUS Maximus IV Extreme
16GB RAM Corsair Vengence 1600MHz
2*ASUS Direct CU II GTX 580
1TB WD Caviar Black HDD
128GB Crucial M4 SSD
Samsung Blueray reader
1250W OCZ Gold
Cooler Master HAF X

*Edit*
Angående Z68, så är det (enligt mig) bara värt det om man ska köra med interna grafiken på processorn, annars kan man spara ca 300 och köra på P67 och lägga pengarna på en lite bättre SSD

Nja. Då Z68 är en lite modernare design så finns där ibland även lite fler features och funktioner. Men en del av de "gamla" P67 ger helt klart bra "bang for the buck" fortfarande. Jag byggde nyligen en SLI burk med 2 klockade gtx560ti och en klockad 2600k på ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=831133 väldigt trevligt kort :). Det jag tycker är viktigast är att man faktiskt tänker över vad man behöver/vill ha och vad man aldrig kommer att använda (tex inbyggd grafik). Sedan ser man vad man hittar som klarar ribban utan att man betalar för massa onödiga funktioner.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming