2x SSD och Raid0, AHCI/RAID vilket ska jag välja?

Permalänk
Medlem

2x SSD och Raid0, AHCI/RAID vilket ska jag välja?

Hej. Denna frågan har säkert svarats på någonstans någon gång förut. Men jag sitter lite i skiten nu.

Jag har precis köpt ett nytt moderkort. Gigabyte GA-870A-UD3 och 2 st OCZ Agility 3 (60GB) ssd-diskar.
Har även 2st 500gb mekaniska diskar som jag också ska sätta in sen.

Jag vill köra dessa två SSD diskarna i Raid0, för att få ut en sjuhelvetes datahastighet.
Jag blir inte klok på vad jag ska välja i bios, ska jag köra AHCI eller RAID på min Onchip sata type?

Jag har nu suttit ett jävla tag och försökt installera win7 med "raid" valt i bios utan att det lyckas.
Först så hittar inte win7 installationen min "disk" jag definierat i Sata3-raid meny. Så liter bländrade i boken så fattar jag att jag ska välja några SB850 raid drivrutiner jag hittar på skivan till moderkortet.

Visst, nu hittar den disken, MEN jag kan inte installera windows på den p.g.a. ett fel (0x80300001).
Jag blir fan inte klok nu..

Alltså, om jag väljer AHCI, kommer jag kunna köra raid0 på både SSD diskarna och de mekaniska? Det är liksom hela grejen att jag får dessa raidade.... =/

Visa signatur

// Me Lols - Zajber

Permalänk
Medlem

Jag blir fan inte klokare nu, men 5-7 försök senare med samma inställningar så hoppar skiten igång utan att jag behöver installera drivrutiner ens. Får se om jag klarar mig igenom installationen utan problem bara.

Nu kör jag "raid" i bios. Bara SSD-diskarna installerade. inget annat.

Visa signatur

// Me Lols - Zajber

Permalänk
Entusiast

Du ska köra RAID. Det ska ha alla inställningar som AHCI plus att man kan köra RAID också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vill inte vara den som förstör glädjen men ssd i raid kommer ta död på dem snabbare än ahci.
trim är ganska viktigt iom garbage datan på ssd enheterna.
intel ska vara på g att fixa trim stöd för raid i rst mjukvaran men det är inte sagt när de blir klart.

samt att du inte får någon fenomenal 4k ökning. så windows/program bootar med ytterst liten marginal snabbare.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Entusiast
Skrivet av XrOo:

Vill inte vara den som förstör glädjen men ssd i raid kommer ta död på dem snabbare än ahci.
trim är ganska viktigt iom garbage datan på ssd enheterna.
intel ska vara på g att fixa trim stöd för raid i rst mjukvaran men det är inte sagt när de blir klart.

samt att du inte får någon fenomenal 4k ökning. så windows/program bootar med ytterst liten marginal snabbare.

Finns dock fler anledningar än prestanda att köra RAID0. Han kanske vill ha en större volym då 60 GB kan vara lite snålt att installera OS och program på. Det går ju att installera på två olika diskar men det är ju mycket smidigare att ha en disk med alla program eftersom de ändå kommer dumpa massa skit i C:.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Mycket smidigare med en död SSD enhet också
Fast det spelar ju ingen roll tydligen.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

På hemsidan står det raid kompatibel. Vad innebär detta då?

Jag kör för övrigt från datorn jag försökte installera nu. Men är inte ALLS imponerad på boot-tider m.m.
jag har försökt köra något benchmark med ChrystalDiskinfo men den hittar inte disken alls.
Någon annat gratis program för detta?

En annan sak, varför skulle diskarna förstöras alls, visst jag antar att dom har en livsläng. Men snackar vi om 5 år eller 1 månad? Och hur mycket skulle det förstöras av raid0?

Kommer det inte komma något trimstöd för raid då?

Visa signatur

// Me Lols - Zajber

Permalänk
Medlem

Nu blir jag verkligen bekymrad.

Jag kört HD Tune Pro 5. Och jag har en read speed på MAX 338mb/s.
Det är ju i klass med vad jag har på mina gamla mekaniska diskar i raid0.
Jag kör ju fan Sata III!

Är jag lurad?

Visa signatur

// Me Lols - Zajber

Permalänk
Entusiast

Hur bra RAID 0 fungerar beror på hur bra controller det är. Man får inte alltid dubbla hastigheten. Sen kan man ju undra vad du behöver så galna överföringshastigheter till. Kopierar du ofta väldigt stora filer fram och tillbaks mellan SSD? Jättehöga sekventiella läs och skrivhastigheter ser bra ut på pappret men är inte så användbart i praktiken. Den största fördelen med SSD är den korta söktiden vilket gör den ruskigt snabb på att hantera många små läsningar och skrivningar. Alltså sånt som operativsystemet och program brukar hålla på med.

RAID gör inte allting magiskt bättre utan det finns en hel del nackdelar som man bör ha koll på. Vad jag minns var det där stödet för TRIM i RAID till för Intels Rapid Storage Matrix eller vad det nu heter. Alltså Intels egna chipset. Du kör väl AMD så är inte säker på att det dyker upp där eller kör de också med Intel controller för SATA?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tanken var att starta windows på 1 sekund, BF3 på 0.5 sekunder och att installera windows från USB3-minnen skulle ta max 20sekunder.

Men istället tar allt lika lång tid som innan.

Jag har en MB Air som gör allt detta. Kanske inte BF3 då, men Elastomania tar 0.5 sekunder att starta.

Visa signatur

// Me Lols - Zajber

Permalänk
Medlem

Dessutom säljer man skitdiskarna med "Max performance READ: 525MB/s"
Så när båda diskarna i raid ger dryga 340MB/s så blir man ju lite fundersam på hur man ska bete sig för att göra sådana drömmätningar. :/

Visa signatur

// Me Lols - Zajber

Permalänk
Medlem

TRIM ser till att "rensa" block/sektioner som kan skrivas över osv. Detta fungerar idag inte i RAID.
Hur länge en enhet lever kan jag inte svara på.
Googla vettja. TRIM finns av en orsak. Sen vad AHCI och RAID har tillsammans är en funktion i form av kommunikation.
Men sen skiljer det väldigt mycket.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zajber:

Tanken var att starta windows på 1 sekund, BF3 på 0.5 sekunder och att installera windows från USB3-minnen skulle ta max 20sekunder.

Men istället tar allt lika lång tid som innan.

Jag har en MB Air som gör allt detta. Kanske inte BF3 då, men Elastomania tar 0.5 sekunder att starta.

Du kommer inte få windows att starta på en sekund utan att pilla en massa med det. Vissa Ultrabooks ska klara någon form av snabbstart men de har lite speciallösningar för det. Tror du har lite orealistiska förväntningar på vad en SSD kan prestera. Att starta ett OS snabbt kräver väldigt mycket mer än bara en snabb disk.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zajber:

Hej. Denna frågan har säkert svarats på någonstans någon gång förut. Men jag sitter lite i skiten nu.

Jag har precis köpt ett nytt moderkort. Gigabyte GA-870A-UD3 och 2 st OCZ Agility 3 (60GB) ssd-diskar.
Har även 2st 500gb mekaniska diskar som jag också ska sätta in sen.

Jag vill köra dessa två SSD diskarna i Raid0, för att få ut en sjuhelvetes datahastighet.
Jag blir inte klok på vad jag ska välja i bios, ska jag köra AHCI eller RAID på min Onchip sata type?

Jag har nu suttit ett jävla tag och försökt installera win7 med "raid" valt i bios utan att det lyckas.
Först så hittar inte win7 installationen min "disk" jag definierat i Sata3-raid meny. Så liter bländrade i boken så fattar jag att jag ska välja några SB850 raid drivrutiner jag hittar på skivan till moderkortet.

Visst, nu hittar den disken, MEN jag kan inte installera windows på den p.g.a. ett fel (0x80300001).
Jag blir fan inte klok nu..

Alltså, om jag väljer AHCI, kommer jag kunna köra raid0 på både SSD diskarna och de mekaniska? Det är liksom hela grejen att jag får dessa raidade.... =/

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?63273-...

du kan gå igeom den..

Permalänk
Medlem

Har en kompis som har likadan dator som mig
Skillnaden är att jag för 1 Force 120gb sata2 o han kör 2st force 40gb i raid0.
O jag kan säga att det är märkbar skillnad, hans dator startar snabbare, stänger av snabbare, laddar spel o annat mkt snabbare, packa upp filer går helt sjukt snabbt.
han har körd dom så sen dom kom ut, alltså 2 år ?
Har inte märkt att dom har blivit slöare eller konstiga.
Kan du köra på raid 0 så gör de. det blir snabbare.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset sarimner86! Nu har jag både mer ledigt på hårddisken och vad jag tror är något snabbare starter av datorn.

Fler tips mottages med glädje!

Visa signatur

// Me Lols - Zajber

Permalänk
Skrivet av Zajber:

Tack för tipset sarimner86! Nu har jag både mer ledigt på hårddisken och vad jag tror är något snabbare starter av datorn.

Fler tips mottages med glädje!

lungt..

en fråga.. vilken färg är det på sata porten på monderkortet som går till din SSD?

Permalänk
Medlem

Ehm, blå tror jag. Ljusblå.

Visa signatur

// Me Lols - Zajber

Permalänk
Skrivet av Zajber:

Ehm, blå tror jag. Ljusblå.

SSD ska alltid sitta i Vit/grå port fick jag lära mej för ett tag sen för å få ut de mesta..

Permalänk
Medlem

Är inte de vita sata II controllern?

Visa signatur

// Me Lols - Zajber

Permalänk
Skrivet av Zajber:

Är inte de vita sata II controllern?

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=697201110001A3093 från ditt moderkort..

där de står X4 bör du ha diskarna om du kör raid 0..

Permalänk
Medlem

Ok, men vad är vitsen med att köpa SATA III om jag ska använda SATA II portarna för att köra raid. Detta blir helt ologiskt.

Är 3 GBps hastigheten per sata-port eller för hela sata-bussen?

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=8972011115959a290

De vita du pratar om är Nr.9 alltså två st Sata II portar.
De ljusblåa är sata III och är 6 st.

Har jag då:
2 sata II portar som delar på 3GBps alltså 1.5GBps per disk och:
6 sata III portar dom delar på 6GBps alltså 1 GPps per disk?

Visa signatur

// Me Lols - Zajber

Permalänk

den bilden du vissar vissar fel.. kolla ditt kort http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3786#ov
bländra ner så står de som sata portar

dom vita är sata 3 och asså 6Gbps.. plus att din disk stödjer söta 3.. och dom ljusblå är sata 2..

Permalänk

kollade manualen nu.. men i den står de att som blå e sata 3. men på frma sidan på den sidan till ditt kort så står de att dom vita är sata 3..

Permalänk

kolla http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

en tråd jag skapat.. kolla va godspeed skriver på 2 sidan i sen tråden så står de om sata portar..

Permalänk
Medlem

Dom blå är Sata III.. Det är inte en intel-kontroller på moderkortet.

Jag testar att flytta raidet till Sata II portarna om det funkar och ser vad som händer.

Uppdaterade bioset nyss och datorn vägrar starta om (blåskräm vid boot) jag har funktionen raid5 aktiverad i bios. Jävla helvetes skit skräp. Jag använder inte raid5 så varför ska det spela någon roll?

Visa signatur

// Me Lols - Zajber

Permalänk
Skrivet av Zajber:

Dom blå är Sata III.. Det är inte en intel-kontroller på moderkortet.

Jag testar att flytta raidet till Sata II portarna om det funkar och ser vad som händer.

Uppdaterade bioset nyss och datorn vägrar starta om (blåskräm vid boot) jag har funktionen raid5 aktiverad i bios. Jävla helvetes skit skräp. Jag använder inte raid5 så varför ska det spela någon roll?

okej varför vissar bilden att dom vita är stata 3 de kan ja inte hajja.. och de där med raid5 hajjar jag inte heller att den kommer upp.. :S

Uppdat: jag va inne å kolla mina sata configuration i bios.. där står de att mina vita/grå portar är sata6G.. men de kanske e anorlunda på amd-moderkort..

Har läst lite till.. du måste enebla i bios dom portarna som du flyttat till i raid.. sen om du måste omintallera systemet vet jag inte..

Permalänk
Medlem

Dom har säkert en standardbild för sina moderkort. Gigabyte gör ju även modermodem för inthell.

Det står i manualen samt på silkscreenen att det är sata II på de vita. Så jag litar mer på PCB-designern än en bild på hemsidan

Visa signatur

// Me Lols - Zajber

Permalänk
Skrivet av Zajber:

Dom har säkert en standardbild för sina moderkort. Gigabyte gör ju även modermodem för inthell.

Det står i manualen samt på silkscreenen att det är sata II på de vita. Så jag litar mer på PCB-designern än en bild på hemsidan

ok.. har du kollar i bios oxå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zajber:

Hej. Denna frågan har säkert svarats på någonstans någon gång förut. Men jag sitter lite i skiten nu.

Jag har precis köpt ett nytt moderkort. Gigabyte GA-870A-UD3 och 2 st OCZ Agility 3 (60GB) ssd-diskar.
Har även 2st 500gb mekaniska diskar som jag också ska sätta in sen.

Jag vill köra dessa två SSD diskarna i Raid0, för att få ut en sjuhelvetes datahastighet.
Jag blir inte klok på vad jag ska välja i bios, ska jag köra AHCI eller RAID på min Onchip sata type?

Jag har nu suttit ett jävla tag och försökt installera win7 med "raid" valt i bios utan att det lyckas.
Först så hittar inte win7 installationen min "disk" jag definierat i Sata3-raid meny. Så liter bländrade i boken så fattar jag att jag ska välja några SB850 raid drivrutiner jag hittar på skivan till moderkortet.

Visst, nu hittar den disken, MEN jag kan inte installera windows på den p.g.a. ett fel (0x80300001).
Jag blir fan inte klok nu..

Alltså, om jag väljer AHCI, kommer jag kunna köra raid0 på både SSD diskarna och de mekaniska? Det är liksom hela grejen att jag får dessa raidade.... =/

Kör raid, och gå in på internet och tanka ner drivers för ditt moderkort och lägg på ett usb!

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!