Hard Disk Drive = Hårddisk, Solid State Drive = Hårddisk? Njaaa...

Permalänk
Medlem

Hard Disk Drive = Hårddisk, Solid State Drive = Hårddisk? Njaaa...

SSDs borde ju i framtiden bli mer och mer standard. Men vad ska de svenska återförsäljarna börja kalla dom?

En "hårddisk" är ju väl inpräntat i huvudet på de flesta "normalanvändare" som "det som man lagrar data på". Men att det inte riktigt finns en tanke bakom tekniken som nu kommit med SSDn...

Finns det något ord som dom kommer börja kunna använda? Eller kommer återförsäljarna att fortsätta kalla dom hårddisk?

Ser framför mig en elektronikkedjas reklamutskicka "...den här häftiga datorn med en blixtsnabb SSD-hårddisk"

Och hur kommer nörderiet att hantera det? Kommer det bli lite Ricki Lake ala 97-98 där massa "omg my daughter is a freak"-program där folk sitter och säger "satanism handlar inte om djävulsdyrkan"? Kommer man helt enkelt att sitta och känna sig mer belyst och säga "nej jag använder inga hårddiskar lol".

Permalänk
Entusiast

Försäljarna har redan börjat kalla det för SSD eller ibland slår de till med SSD-disk. Verkar som ett rimligt namn. Ibland står det även flashlagring vilket är ett rätt talande namn.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det blir ännu roligare om man blandar in att väldigt många tror att hårddisk = dator.

"ssd-enhet" skulle jag föredra, då det inte är en disk, men rätt och slätt "ssd" är nog bäst. Folk får lära sig vad det är, helt enkelt.

Jag hör till kategorin som säger "nej, jag har ingen hårddisk", då jag väldigt ofta märker ord.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det blir ännu roligare om man blandar in att väldigt många tror att hårddisk = dator.

"ssd-enhet" skulle jag föredra, då det inte är en disk, men rätt och slätt "ssd" är nog bäst. Folk får lära sig vad det är, helt enkelt.

Jag hör till kategorin som säger "nej, jag har ingen hårddisk", då jag väldigt ofta märker ord.

SSD-enhet låter bäst, tycker jag.

Flashminne är inte heller så dumt, men SSD-enhet är vad jag skulle säga.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det blir ännu roligare om man blandar in att väldigt många tror att hårddisk = dator.

"ssd-enhet" skulle jag föredra, då det inte är en disk, men rätt och slätt "ssd" är nog bäst. Folk får lära sig vad det är, helt enkelt.

Jag hör till kategorin som säger "nej, jag har ingen hårddisk", då jag väldigt ofta märker ord.

Haha, det är ju ganska 90-tal dock att folk säger "hårddisk" om typ chassit.

SSD-enhet låter rätt bra tycker jag. Men kommer folk lära sig att det är "stortsett samma sak som en hårddisk"? Hur många år kommer det att ta?

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Försäljarna har redan börjat kalla det för SSD eller ibland slår de till med SSD-disk. Verkar som ett rimligt namn.

Rimligt vetefan, hur många diskar/skivor har du i din SSD?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Haha, det är ju ganska 90-tal dock att folk säger "hårddisk" om typ chassit.

SSD-enhet låter rätt bra tycker jag. Men kommer folk lära sig att det är "stortsett samma sak som en hårddisk"? Hur många år kommer det att ta?

Jag har 2st i min klass som trodde att dator=hårddisk

(första året på Natur)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Och då har vi nått fram till klassikern
Modermodemet själva hjärtat i hårddisken

http://modermodemet.com/

Permalänk
Skrivet av kadett:

Och då har vi nått fram till klassikern
Modermodemet själva hjärtat i hårddisken

http://modermodemet.com/

haha asså den bilden får mig att LOL:a rätt så hårt

Permalänk
Medlem

Egentligen borde det heta hårdskiva och inte hårddisk. Det har ju ingenting att göra med smutsiga matkärl, som skall rengöras (diskas) eller med butiksdiskar. Får CD (Compact Disc) kalla CD-skiva på svenska liksom de analoga föregångarna.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Hjälpsam

Föredrar funktionsnamnet, tex lagringsminne, hur funktionen uppnås, skall man inte behöva tänka på i vardagen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erben:

komihåg låda

Kan vi starta en facebookgrupp som handlar om att införa detta som samlingsnamn för samtliga minnesenheter för digital data?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Försäljarna har redan börjat kalla det för SSD eller ibland slår de till med SSD-disk. Verkar som ett rimligt namn. Ibland står det även flashlagring vilket är ett rätt talande namn.

Solid State Drive-disk??? känns ju logiskt och bra, eller inte XD till att börja med ingen skiva/disk i en ssd.

Skrivet av KoloN:

Haha, det är ju ganska 90-tal dock att folk säger "hårddisk" om typ chassit.

SSD-enhet låter rätt bra tycker jag. Men kommer folk lära sig att det är "stortsett samma sak som en hårddisk"? Hur många år kommer det att ta?

Glöm inte att dom kallar skärmen för "datan" också, vilket då är fel på två sätt XD

Skrivet av kadett:

Och då har vi nått fram till klassikern
Modermodemet själva hjärtat i hårddisken

http://modermodemet.com/

Bara älskar den bilden XD så sablar klockren, journalisten var verkligen 100% insatt i ämnet!

Tror nog säljarna kommer fortsätta skriva hårddisk och sen ha sin ssd-kategori där under som dom har idag.
Folk kommer aldrig förstå vad en ssd är och att även denna kan fungera som lagrings/systemenhet.
Många jag känner undrar varför min ssd är så tyst och varför deras hårdisk låter så mycket i jämnförelse trots många förklaringar och beskrivningar i flera omgångar.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kadett:

Och då har vi nått fram till klassikern
Modermodemet själva hjärtat i hårddisken

http://modermodemet.com/

Jag tror jag skall ta och köpa en cpu-hållare:

Skrivet av backfeed:

Det blir ännu roligare om man blandar in att väldigt många tror att hårddisk = dator.

"ssd-enhet" skulle jag föredra, då det inte är en disk, men rätt och slätt "ssd" är nog bäst. Folk får lära sig vad det är, helt enkelt.

Jag hör till kategorin som säger "nej, jag har ingen hårddisk", då jag väldigt ofta märker ord.

drive = enhet
Så den nya förkottningen skulle bli SSDD, Solid State Drive Drive.
ungerfär lika smart som att säga att du använder vapnet: AutomatKarbin AK47

Skrivet av Ratatosk:

Föredrar funktionsnamnet, tex lagringsminne, hur funktionen uppnås, skall man inte behöva tänka på i vardagen.

Eller lagringsmedium om man vill svänga sig med lite finare ord.

Permalänk
Medlem

Jag gillar benämningen "snurrdisk" för gamla sortens diskar. Ex vad kör du för hårddisk, ssd eller snurrdisk?
Låter kanske lite fånigt innan man vant sig men det är tydligt.
För återförsäljarna (och vissa andra) så är det ju praktiskt att ha bägge samlade ex som på prisjakt http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=355
Det är intressant att man kallar snurrdiskar för sata med tanke på att även SSD använder sata ...
Här kallar man SSD för Solid State Diskar, vilket känns vettigt.
Visst det kan ju kallas nand-lagring, flashminne eller likn men det rör nog mest till det.
SSD disk, SSD drive eller SSD hårddisk är inge vidare snyggt då D i SSD redan står för drive, men det är nog språkligt slarv vi får vänja oss vid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Jag har 2st i min klass som trodde att dator=hårddisk

(första året på Natur)

Cool, trodde i min enfald att den tiden var passé.
Det var en klassiker i offentliga där jag började min bana, ihop med mugghållaren (cd) och hjälp är all data borta nu (när terminalen gått sönder).
Vi blir nog aldrig av med "hjälp jag har fel på datan" heller .....

Nåja, vi it-tekniker runt om i landet tackar dessa människor för att vi har jobb även imorgon

Permalänk
Medlem

Misstänker det blir samma clown fenomen som med EURO.
Svenskar som utan problem kan säga EUROPA envisas med att säga EVRO istället för EURO som det faktiskt heter.

Så jag gissar på att det blir ÄS ÄS DE.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

drive = enhet
Så den nya förkottningen skulle bli SSDD, Solid State Drive Drive.
ungerfär lika smart som att säga att du använder vapnet: AutomatKarbin AK47

Ehm, måste ju påpeka att AK Där står för Automat Kalashnikov (eller Avtomat Kalashnikova om vi ska vara petiga)
Så nja, inte riktigt samma sak

En bättre liknelse är alla fåntrattar som använder uttrycket "RAM-minne", vilket bi blir Random Access Minne-Minne :/

Permalänk
Medlem

Tycker att det kan heta kort och slätt SSD, tänk på att dom äldre teknikhandikappade generationerna sållas bort mer och mer medan kunniga tar över majoriteten. SSD är bekvämt att säga, lätt att komma ihåg och väldigt talande. Om folk använder SSD så kommer det ju onekligen att spridas mer och mer, känns som ett bättre alternativ n att anpassa sig efter att förenkla allt för andra, då lär som sig ju aldrig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Ehm, måste ju påpeka att AK Där står för Automat Kalashnikov (eller Avtomat Kalashnikova om vi ska vara petiga)
Så nja, inte riktigt samma sak

En bättre liknelse är alla fåntrattar som använder uttrycket "RAM-minne", vilket bi blir Random Access Minne-Minne :/

Bah, du hann vara petig före mig

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mattoys:

Jag tror jag skall ta och köpa en cpu-hållare:
http://www.wettergrens.se/imagedata/internal/data/59/33/12797...

drive = enhet
Så den nya förkottningen skulle bli SSDD, Solid State Drive Drive.
ungerfär lika smart som att säga att du använder vapnet: AutomatKarbin AK47

Eller lagringsmedium om man vill svänga sig med lite finare ord.

Fast SS-enhet ger otäcka Nazivibbar.
CD-skiva och DVD-skiva är andra trista exempel.
Jag tycker inte heller att man skall blanda in engelska förkortningar med svenska ord.
SSD och HDD duger gott som teknisk beskrivning, lagringsminne eller liknande som funktionellt namn.
När jag pratar om datorer, brukar jag själv använda ordet lagringsminne, om hårddisk/hdd och ssd och arbetsminne om ram, tekniken bakom funktionaliteten är ointressant för en nybörjare, det kan komma senare.
Mobiltelefon är mycket mer vettigt namn, än det tekniska namnet cellphone är.

edit Sen skall man heller inte gå till överdrift, vem använder ordet alfanumerisk inmatningsenhet i stället för tangentbord?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

SSDs borde ju i framtiden bli mer och mer standard. Men vad ska de svenska återförsäljarna börja kalla dom?

En "hårddisk" är ju väl inpräntat i huvudet på de flesta "normalanvändare" som "det som man lagrar data på". Men att det inte riktigt finns en tanke bakom tekniken som nu kommit med SSDn...

Finns det något ord som dom kommer börja kunna använda? Eller kommer återförsäljarna att fortsätta kalla dom hårddisk?

Ser framför mig en elektronikkedjas reklamutskicka "...den här häftiga datorn med en blixtsnabb SSD-hårddisk"

Och hur kommer nörderiet att hantera det? Kommer det bli lite Ricki Lake ala 97-98 där massa "omg my daughter is a freak"-program där folk sitter och säger "satanism handlar inte om djävulsdyrkan"? Kommer man helt enkelt att sitta och känna sig mer belyst och säga "nej jag använder inga hårddiskar lol".

en normal anävndare tror att hårddisken är hela datorn.....

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Storage funkar som huvud kategori.... sen sub HDD och SSD..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Storage funkar som huvud kategori.... sen sub HDD och SSD..

Eller, med tanke på var vi är, så kanske "lagring" är en bra huvudkategori, men underkategorierna HDD och SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Ehm, måste ju påpeka att AK Där står för Automat Kalashnikov (eller Avtomat Kalashnikova om vi ska vara petiga)
Så nja, inte riktigt samma sak

En bättre liknelse är alla fåntrattar som använder uttrycket "RAM-minne", vilket bi blir Random Access Minne-Minne :/

haha där fick jag

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mattoys:

Jag tror jag skall ta och köpa en cpu-hållare:
http://www.wettergrens.se/imagedata/internal/data/59/33/12797...

drive = enhet
Så den nya förkottningen skulle bli SSDD, Solid State Drive Drive.
ungerfär lika smart som att säga att du använder vapnet: AutomatKarbin AK47

Eller lagringsmedium om man vill svänga sig med lite finare ord.

Fler tautologier åt folket! Jag vill ha en LED-diod! Min favorit är en teaffär i stan som heter The huset som bildar något så vackert som en psedoanglicismtautologi. Håll tungan i rätt mun när ni uttalar det och lägg ordet på minnet till nästa match hänga gubben.

Vad är det för fel på att bara kalla det SSD? Måste man kalla det något annat? USB heter ju USB, SATA heter SATA. (P)ATA heter iof av någon outgrundlig anledning IDE men det är en annan historia. Akronym är ju fullt godkända namn på massa andra saker och det är ju redan inarbetat i både svenska och engelska.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av kadett:

Och då har vi nått fram till klassikern
Modermodemet själva hjärtat i hårddisken

http://modermodemet.com/

dagens garv!

OT: Själv säger jag SSD'n eller SSD-disken

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Eller, med tanke på var vi är, så kanske "lagring" är en bra huvudkategori, men underkategorierna HDD och SSD

men om man skall hålla svensk linje så funkar inte HDD eller SSD häller så..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

men om man skall hålla svensk linje så funkar inte HDD eller SSD häller så..

Inte DVD, CD, RAM etc etc heller då.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL