Frågor om SSD och moderkort

Permalänk
Medlem

Frågor om SSD och moderkort

tjena, satt o läste lite trådar, och såg massa intressanta frågor, men jag kände att frågorna var för stora och skulle förstöra TS's tråd, så jag gör en egen tråd här istället

Fråga 1: Stämmer detta?
De vita/gråa SATA-portarna på ett intelmoderkort är SATA3 och bör absolut användas till SSDer.
De blåa SATA-portarna närmast RAM-minnena är Marvell-portar, de skall aldrig användas till en disk med windows, endast lagring.
De blåa SATA-portarna närmast botten är SATA2-portar och kan användas till både windows och lagring. Bör ej användas till SSD.

Fråga 2:
Om man har en SSD ska man ju köra moderkortet på AHCI läge, men om man har en SSD och två hårddiskar som man vill köra i RAID, ska man välja AHCI eller RAID då?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

1. Enligt manualen. Intels portar är bäst och Marvels är för extra platser.
2. Prestandamässigt så är AHCI till fördel för SSD.
Skall du därutöver köra RAID så bestämmer du i BIOS vilka portar som skall ha RAID och vilka som skall ha IDE eller AHCI.
Tänk på att om du sätter din systemdisk (SSD) i RAID -port så krachar uppstarten om Windows inte är förberedd.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

1. Enligt manualen. Intels portar är bäst och Marvels är för extra platser.
2. Prestandamässigt så är AHCI till fördel för SSD.
Skall du därutöver köra RAID så bestämmer du i BIOS vilka portar som skall ha RAID och vilka som skall ha IDE eller AHCI.
Tänk på att om du sätter din systemdisk (SSD) i RAID -port så krachar uppstarten om Windows inte är förberedd.

men på #1, är intels SATA3 portar alltid dom vita/gråa?

på #2, jag kan inte välja AHCI eller RAID på varje port, kan bara välja för alla.

specs i sign.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

De två grå portarna är snabbare SATA 3.0 6GB/s, de fyra ljusblå portarna är SATA 2.0 3GB/s och den ensamma marinblå (+ bakre eSATA) är Marvels SATA 3.0 6GB/s.

Samtliga portar kan köra SATA 2.0 3GB/s diskar. Moderkortet struntar i om du kopplar in en SSD, HDD eller DVD i sata portarna så länge som inkopplade disken syns i BIOS så du kan starta upp Windows.

Moderkortets BIOS inställningar har antingen IDE, AHCI eller RAID på Intels portar. Marvels portar har egen inställning i BIOS för IDE eller AHCI. Du kan prova att koppla SSD där. Du kan köra SSD som singeldisk i en RAID port men du förlorar TRIM funktionen då.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

De två grå portarna är snabbare SATA 3.0 6GB/s, de fyra ljusblå portarna är SATA 2.0 3GB/s och den ensamma marinblå (+ bakre eSATA) är Marvels SATA 3.0 6GB/s.

Samtliga portar kan köra SATA 2.0 3GB/s diskar. Moderkortet struntar i om du kopplar in en SSD, HDD eller DVD i sata portarna så länge som inkopplade disken syns i BIOS så du kan starta upp Windows.

Moderkortets BIOS inställningar har antingen IDE, AHCI eller RAID på Intels portar. Marvels portar har egen inställning i BIOS för IDE eller AHCI. Du kan prova att koppla SSD där. Du kan köra SSD som singeldisk i en RAID port men du förlorar TRIM funktionen då.

Trim har jag inte ens hittat än. Tänkte jag skulle installera om datorn nån dag och aktivera trim, det ska ju tydligen bli bättre då

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Trim har jag inte ens hittat än. Tänkte jag skulle installera om datorn nån dag och aktivera trim, det ska ju tydligen bli bättre då

Funktionen Trim ligger i Windows 7 och körs automatiskt när SSD körs via IDE eller AHCI och behöver inte installeras.

Trim funktionen skickar info till disken om vilka filer som inte längre skall finnas och därför kan suddas vid lämpligt tillfälle.
Raderingen utförs i bakgrunden för att ha det gjort vid nästa skrivning. Hårddiskar skriver bara över det gamla med nytt utan att sudda först.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Funktionen Trim ligger i Windows 7 och körs automatiskt när SSD körs via IDE eller AHCI och behöver inte installeras.

Trim funktionen skickar info till disken om vilka filer som inte längre skall finnas och därför kan suddas vid lämpligt tillfälle.
Raderingen utförs i bakgrunden för att ha det gjort vid nästa skrivning. Hårddiskar skriver bara över det gamla med nytt utan att sudda först.

säker på det? varför ser jag då trådar överallt där man säger åt TS att sätta på TRIM-läge så går det fortare?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

För att kolla ifall trim är aktiverat:
run cmd (as admin)

skriv in: fsutil behavior query DisableDeleteNotify

If the result is '0' TRIM is enabled.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebben:

För att kolla ifall trim är aktiverat:
run cmd (as admin)

skriv in: fsutil behavior query DisableDeleteNotify

If the result is '0' TRIM is enabled.

aah, tackar, verkar som om jag har det aktiverat då

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |