Får enbart bild från ett grafikkort i crossfire!

Permalänk
Inaktiv

Får enbart bild från ett grafikkort i crossfire!

Hej!

Jag kan enbart få bild från ett av mina grafikkort som jag kör i crossfire. Båda syns i maskinvaruegenskaper och i catalyst control center, men jag får bara bild om jag kopplar skärmen till ett utav dem. Vad kan jag göra? Graffekorten är HD 5770 och mitt moderkort är ett Asus Maximus III

Tacksam för svar

Robin

Permalänk
Medlem

Enkelt, ta bort crossfirebryggan = ingen crossfire om du vill ha bild samtidigt från bägge kortet.
Om du bara vill skifta din skärm till det andra kortet så måste du ange det andra kortet som det aktiva att ge bild i catalyst

En variant som kanske kan funka också är, stäng av datorn skifta kabeln till det andra kortet sätt på skärmen, och sen starta datorn

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

En fråga som nästan känns viktigare. Vad är det som egentligen är problemet, varför måste du koppla skärmen till det andra kortet? Är det så att du har fler än 2 skärmar?

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggustavsson:

Enkelt, ta bort crossfirebryggan = ingen crossfire om du vill ha bild samtidigt från bägge kortet.
Om du bara vill skifta din skärm till det andra kortet så måste du ange det andra kortet som det aktiva att ge bild i catalyst

En variant som kanske kan funka också är, stäng av datorn skifta kabeln till det andra kortet sätt på skärmen, och sen starta datorn

Skrivet av MichaSWE:

En fråga som nästan känns viktigare. Vad är det som egentligen är problemet, varför måste du koppla skärmen till det andra kortet? Är det så att du har fler än 2 skärmar?

Hej!

Jo, men det jag finner suspekt är att jag i morse körde skärmen på en slot för det undre kortet. När jag sedan rebootade datorn en gång så blev det ingen bild, men när jag bytte till det övre grafikkortet så kom det bild på skärmen igen. Därför började jag funder på om detta kan vara en indikation på en defekt eller att något är fel.

Jag minns att jag kunde ställa in sådant i bios på min andra dator så att jag fritt kunde byta mellan DVI-portarna.

Men är det så det ska vara i crossfire? Att man bara får bild från det ena grafikkortet och det andra finns där och fungerar men genererar inte bild såvida man inte anger det som primär källa?

Och vad gäller mitt BIOS: kan inte titta på grafikkort där. Hur kommer man åt den avancerade BIOS-menyn på ett ASUS maximus formula III med AMI - bios?

Tacksam för svar.
Robin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MichaSWE:

En fråga som nästan känns viktigare. Vad är det som egentligen är problemet, varför måste du koppla skärmen till det andra kortet? Är det så att du har fler än 2 skärmar?

Och ja, jag har för avsikt att använda fler än två skärmar. Ska använda TV plus datorskärm.

Permalänk
Hedersmedlem

Ok en sista fråga exakt vilken modell har du på dit grafikkort. Generellt kan man dock redan nu säga att köra 3 skärmar samtidigt funkar inte ordentligt utan extra hårdvara som tex http://www.matrox.com/graphics/en/products/gxm/th2go/

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MichaSWE:

Ok en sista fråga exakt vilken modell har du på dit grafikkort. Generellt kan man dock redan nu säga att köra 3 skärmar samtidigt funkar inte ordentligt utan extra hårdvara som tex http://www.matrox.com/graphics/en/products/gxm/th2go/

Hej!

Det är två stycken Sapphire HD 5770. Problemet är att om jag kopplar ur skärmen ur DVI-uttaget på det ena och kopplar in det i det andra så kommer ingen bild. Är inte det ett tecken på defekt?

Jag ska inte köra mer än 2 skärmar.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej Det är alltså 2 sådan här kort du har i CF och vill köra 2 skärmar på http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?cid=1&gid=3... ? I så fall skall det inte vara några problem att köra båda skärmar via det första kortet (normalt det som sitter lägst upp) Att det inte funkar att byta mellan korten när datorn är igång är fullt normalt. Det finns ju inte heller någon som helst anledning att göra detta vad jag kan se. Ha båda skärmarna i master kortet att det någon gång mellan varven strular lite för att systemet inte lyckas läsa in drivisar etc rätt är inte helt ovanligt men börja inte koppla runt skärmarna för det. Starta om datorn så den laddar drivisarna rätt. Händer det ofta så testa lite olika drivisar och se vilka som funkar bäst

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming