Firmware till SSD disken innan eller efter jag installerat OS?

Permalänk
Avstängd

Firmware till SSD disken innan eller efter jag installerat OS?

Fick hem min nya dator får 2-3 dagar sedan och har kollat på alla möjliga guider hur jag ska installera min SSD. Frågan jag har är om jag ska installera firmware på den innan jag installerar windows 7 på skivan. Skulle då använda mig av min äldre dator. Kan det bli något krångel? Och vilka inställningar ska jag tänka på att ändra innan jag gör detta?

SSD'n: Solid-State Drive 510 - 120GB

Jag är inte speciellt insatt i datorer så skulle vara bra med en "noob" vänlig förklaring.

Tack!

Permalänk
Medlem

Själv uppdaterade jag min ssd innan körde in os, uppdaterade även mitt bios till moderkortet.
Har funkat fint.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

ladda ner och bränn ut firmware'n till ssd'n
kör ssd firmware uppdateraren innan installation

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Till intel kan du nog bara tanka ner intel ssd toolbox och flasha direkt i i windows, utan massa program igång ionödan dock, men med andra ssd diskar är jag skeptisk om saken.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Inaktiv

Har flashat min ocz vertex 2 flera gånger i windows. Har läst någonstans att det inte är att rekommendera om det är din systemdisk. Det har ju funkat för mig men det kanske bara var ren tur

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Tack för alla svar! Ska ladda ner toolboxen när jag kommer hem, verkar vara det smartaste och framför allt minst komplicerade.

Permalänk
Medlem

Varför uppdatera om allt fungerar som det ska ?