Problem med corsair force gt.

Permalänk
Medlem

Problem med corsair force gt.

Hejsan, nu är det såhär att jag kopplade in en corsair force gt 120gb igår, och efter det så installerade jag Windows på nytt på den. Efter installationen så tänkte jag aktivera shci, trim samt köra en prestandaklassificering för att få ut så mycket prestanda som möjligt.. Jag följde en guide som gjorde så att man kunde aktivera shci i bios utan problem, sen gjorde jag det och startade om datorn så att windows egna drivrutiner msshci installerades.. Men när jag sedan ska göra ett test av min ssd i ASS-SSD så står det inte msshci-OK som det ska göra, så nu undrar jag vad som kan ha gått snett? Sen har jag även ett till problem, och det är att jag inte kan göra en prestandaklassificering av mitt system. Det händer ingenting när jag trycker att den ska starta testet fast jag har alla dom nyaste drivrutinerna och allt installerat. Om det är till någon hjälp så är min dator köpt i delar och ihopbyggd av mig själv.

Jag ber om ursäkt för väldigt dålig grammatik och stavning, men jag sitter och skriver från min mobiltelefon.

Tack på förhand // Patrik

Permalänk

Vad står där om inte *ahci* ?
Se efter i Kontrollpanelen - Enhetshanteraren - Lagringstyrenheter, om du har någon AHCI drivrutin laddad.

När det gäller "Prestandainformation och verktyg" så testas disken först i slutet.
När du klickar "Utvärderar" så skall en pop-up-ruta visa sig. Så vad händer ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Vad står där om inte *ahci* ?
Se efter i Kontrollpanelen - Enhetshanteraren - Lagringstyrenheter, om du har någon AHCI drivrutin laddad.

När det gäller "Prestandainformation och verktyg" så testas disken först i slutet.
När du klickar "Utvärderar" så skall en pop-up-ruta visa sig. Så vad händer ?

Det står msahci bara, inte msahci- OK som det står för andra.. Jag sitter inte vid datorn just nu, men jag ska kika på det när jag kommer hem från jobbet! När man trycker på utvärdera eller vad det nu står så händer det ingenting alls, den laddar inte ens.. Den utvärderar inga komponenter alls..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aktiverar du AHCI efter windowsisntallationen? Jag aktiverar alltid den före, vet inte om det har någon betydelse. Möjligtvis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Aktiverar du AHCI efter windowsisntallationen? Jag aktiverar alltid den före, vet inte om det har någon betydelse. Möjligtvis!

japp nu vart det så, jag försökte att aktivera det innan installationen, men när jag startade datorn då så fick jag bluescreen varje gång, så jag följde en guide och skulle installera den efteråt istället, men du ser ju hur det gick! :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Enligt "AS SSD Diskbench" så har du alltså rätt drivrutin men du får ingen utvärdering av "Offset/Alignment @ 4k Cluster".
När man håller musen över "ahci" så visas drivrutinens namn. Kör du senare version 1.6 ? (Klicka Update i Help fliken).
Äldre version 1.2 visade inte status.

Register uppdateringen med AHCI-Fixen har inte med detta att göra över huvud taget.
Den ändrade bara ett enda värde från tre till noll så att Windows blev förberedd på att ladda AHCI drivrutinen.

När du öppnat Kontrollpanelen - System, och tittar på raden för "Klassifiering: ",
står där möjligen en klickbar textrad i stil med "hårdvaran har ändrats, uppdatera informationen." ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Enligt "AS SSD Diskbench" så har du alltså rätt drivrutin men du får ingen utvärdering av "Offset/Alignment @ 4k Cluster".
När man håller musen över "ahci" så visas drivrutinens namn. Kör du senare version 1.6 ? (Klicka Update i Help fliken).
Äldre version 1.2 visade inte status.

Register uppdateringen med AHCI-Fixen har inte med detta att göra över huvud taget.
Den ändrade bara ett enda värde från tre till noll så att Windows blev förberedd på att ladda AHCI drivrutinen.

När du öppnat Kontrollpanelen - System, och tittar på raden för "Klassifiering: ",
står där möjligen en klickbar textrad i stil med "hårdvaran har ändrats, uppdatera informationen." ?

Nu har jag kommit hem från jobbet, och msahci löste sig när jag uppdaterade as-ssd benchmark, tack så mycket för hjälpen !

Men problemet med att klassificera datorn och dess hårdvara står fortfarande kvar.. När jag går in på prestandainformation och -verktyg så står det Windows experience index för datorn har inte bestämts ännu -----> klassificera den här datorn, och när jag sedan trycker på detta så händer inte ett smack.. Före innan jag formaterade datorn så funkade detta galant.. Kan det ha någonting att göra med att jag inte har aktiverat Windows än eller liknande ? Det finns ingen klickbar rad som du frågade om heller.. :/

Permalänk

Det bör inte ha något med Aktivering att göra, men varför vänta om du ändå har kört alla Windows Update som finns ?

Den klickbara raden jag var ute efter ligger faktiskt på Prestandasidan...
"Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Prestandainformation och -verktyg"

Jag fick den nu efter att jag pillar med mina minnen men den förhindrar inte att jag direkt kör Utvärderar. Det första som händer är att pop-up-rutan kommer och skärmen går över i låggrafikläge utan effekter.

Programmet som startar är C:\Windows\System32\WinSAT.exe - "Verktyget för systemutvärdering i Windows". Du kan köra programmet manuellt via CMD -fönster (Kör... CMD). Jag får 7.9 på mitt SSD-RAID.

Citat:

C:\User\Waxinator> C:\Windows\System32\WinSAT -?
... en massa hjälp ...

formal --> Utför fullständig utvärdering
disk --> Utför utvärdering av lagringsutrymme

C:\User\Waxinator> C:\Windows\System32\WinSAT disk
> Körtid 00:00:00.02
> Disk Sequential 64.0 Read 521.52 MB/s 7.9
> Disk Random 16.0 Read 274.06 MB/s 7.9
> Responsiveness: Average IO Rate 0.19 ms/IO 7.9
> Responsiveness: Grouped IOs 4.55 units 7.9
> Responsiveness: Long IOs 0.66 units 7.9
> Responsiveness: Overall 3.02 units 7.9
> Responsiveness: PenaltyFactor 0.0
> Disk Sequential 64.0 Write 774.58 MB/s 7.9
> Genomsnittlig lästid med sekventiella skrivåtgärder0.566 ms 7.9
> Svarstid: 95:e percentilen 2.154 ms 7.6
> Svarstid: maximal 6.907 ms 7.9
> Genomsnittlig lästid med slumpmässiga skrivningar0.357 ms 7.9
> Total körtid 00:01:09.73

Jag testade nu att rensa alla mina prestandadata med kommandot:
C:\User\Waxinator> C:\Windows\System32\WinSAT forgethistory
Nu säger prestandasidan att ingen utvärdering gjorts ännu.

C:\User\Waxinator> C:\Windows\System32\WinSAT formal
Nu utvärderas alla delarna och värdena uppdaterar Prestandasidan (7,4).

Fördelen med att köra via CMD är att du ser eventuella feltexter i ett fönster som inte stängs.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Det bör inte ha något med Aktivering att göra, men varför vänta om du ändå har kört alla Windows Update som finns ?

Den klickbara raden jag var ute efter ligger faktiskt på Prestandasidan...
"Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Prestandainformation och -verktyg"

Jag fick den nu efter att jag pillar med mina minnen men den förhindrar inte att jag direkt kör Utvärderar. Det första som händer är att pop-up-rutan kommer och skärmen går över i låggrafikläge utan effekter.

Programmet som startar är C:\Windows\System32\WinSAT.exe - "Verktyget för systemutvärdering i Windows". Du kan köra programmet manuellt via CMD -fönster (Kör... CMD). Jag får 7.9 på mitt SSD-RAID.

Jag testade nu att rensa alla mina prestandadata med kommandot:
C:\User\Waxinator> C:\Windows\System32\WinSAT forgethistory
Nu säger prestandasidan att ingen utvärdering gjorts ännu.

C:\User\Waxinator> C:\Windows\System32\WinSAT formal
Nu utvärderas alla delarna och värdena uppdaterar Prestandasidan (7,4).

Fördelen med att köra via CMD är att du ser eventuella feltexter i ett fönster som inte stängs.

Tack så jättemycket för hjälpen! Nu fungerade det som det ska när jag körde genom cmd Du har varit till stor hjälp !

Fick totalt 7.5 med maxpoäng på Grafik och spelgrafik.