Ta CD/DVD genom tullen

Permalänk
Medlem

Ta CD/DVD genom tullen

Hur är det om man vill ta över 100 skivor med sig genom tullen, där de allra flesta är hembrända?
Har nån här gjort det, eller kan tänka sig om man måste säga till i förväg eller hur det nu är?
Jag vet inget själv, men tanken på att man bara promenerar rakt genom tullen med en låda flera hundra skivor .. det låter som att det inte ska gå riktigt så enkelt.

Tankar, tips, information?

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Skrivet av TomKe:

Hur är det om man vill ta över 100 skivor med sig genom tullen, där de allra flesta är hembrända?
Har nån här gjort det, eller kan tänka sig om man måste säga till i förväg eller hur det nu är?
Jag vet inget själv, men tanken på att man bara promenerar rakt genom tullen med en låda flera hundra skivor .. det låter som att det inte ska gå riktigt så enkelt.

Tankar, tips, information?

Får man fråga från och till vilka länder? Amerikanska myndigheter brukar ju vara lite (eller väldigt mycket) paranoida och ana terrorister i mossen för lite allt möjligt.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Får man fråga från och till vilka länder? Amerikanska myndigheter brukar ju vara lite (eller väldigt mycket) paranoida och ana terrorister i mossen för lite allt möjligt.

Ah, good point. Och inom EU är det ju formodligen lättare för en från svedala.

Men om man säger både inom och utom EU? Det är väl mer en fråga om att komma ut först, mer än att komma in.
Det är inget "förberedelse till fuffens", utan ren rak undran.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Skrivet av TomKe:

Ah, good point. Och inom EU är det ju formodligen lättare för en från svedala.

Men om man säger både inom och utom EU? Det är väl mer en fråga om att komma ut först, mer än att komma in.
Det är inget "förberedelse till fuffens", utan ren rak undran.

Inom EU, med bil är det ju ändå bara vissa stickprovskontroller och jag tror möjligen kanske att nån kan säga "Oj vad mycket CD-skivor!" Säger man då "Jo, jag ska vara bort ett tag så jag tar med skivsamlingen." så tror jag inte det är nåt bekymmer. Flyg vet jag inte, är det tullkontroller på flyg inom EU? Har aldrig flugit så jag vet inte. Men allvarligt talat så tror jag inte det är särskilt farligt. Sålänge det inte kommer en Aftonbladet-rubrik "Terrorister smugglade bombritningar på hembrända CD-skivor" så tror jag att det är lugnt.

Men utom EU, svårt att säga, det gör nog väldigt skillnad på land. Till Kina? "Aah, Mr. Swensson, you sell pirate copies today? Don't forget pay chinese tax." USA är väl som sagt kanske det enda som skulle direkt oroa mig. Men det blir säkert dubbelt så illa om man är svettig och darrig oberoende av vilket land man kommer till.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror nog på innehållet på skivorna, usa ska du nog inte försöka med, de har rätt att granska allt när du passerar gränsen, inom eu är det fritt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har släpat massor skivor in och ut ur diverse länder och aldrig fått några frågor om det.

Vi hade en central cd-robot som brände skivor med produktpresentationer och liknande och ibland fick man i uppdrag att ta med sig sådana till mässor, säljkontor ute i världen osv. Så skivorna var "hembrända", men inte olagliga. Men det mest intressanta är kanske att ingen någonsin reagerat över att man haft 50 skivor i sitt incheckade bagage.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Åk inte till australien bara man har ju sett på tv hur bombad i huvudet dem är där borta allting är ju fuffens tycker dem.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Rekordmedlem

Australien har nog inga problem med plast, de är däremot oerhört kinkiga på biologiska saker, de vill inte ha in djur och växter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kom just på att man k-a-n-s-k-e skulle slå en pingla till tullen och fråga, innan man skapar en sånhär tråd.
Men era erfarenheter är väldigt hjälpfulla med.

Man vill ju ha med sig materialet, annars vad göra?Ägna två veckor åt att köra över innehållet på alla skivor - typ några TB data - till en online storage tjänst, och sen ägna veckor åt att tanka ner alltihop igen när man är på plats? Och tanka ner till vad? Några hundra nyinköpta skivor för några tusenlappar och ägna veckor åt att bränna? Känns så puckat liksom, och känsligt. Vissa av grejorna är ju oersättliga.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Hedersmedlem

DVD-skivor på spindel tar inte speciellt mycket plats. 100 skivor får ju utan problem tom plats i handbagage. Har du fodral som du måste ha med så är det en annan sak.

Kan relaterat säga att DVD-skivor köpta i Kina, dvs till 99.5% piratkopior, kan vara kinkigt om någon verkligen vill bråka. Har en bekant som efter ett halvårs vistelse i Kina tog med sig inhandlade skivor till Belgien, där det blev gnäll i tullen, som slutade med att hon fick kasta sina skivor eller betala en massa pengar för att få ta in dem i landet. Det är dock den enda sådana historien jag hört, och då var det väldigt många personer i den bekantskapskretsen som tog med sig skivor hem från Kina. Minst ett 50-tal per person (5:-/film…).

I Kina-DVD-fallet så syns det tydligt att det är piratkopior. Hembrända skivor är ju annorlunda, på så sätt att det ju faktiskt mycket väl kan vara eget material. Det är givetvis lagligt att ha med sig. Kommer de ägna tid åt att kontrollera? Högst troligen inte. Kommer de slänga utan att ha kontrollerat? Nej.

Om det skulle vara eget lagligt hopkok så finns det ju givet inga repressalier — det är lagligt att flytta på DVD-skivor (om du inte har en sån enorm mängd att det överskrider gränser för hur mycket egendom man får flytta — men med dagens DVD-priser så snackar vi många tusen skivor isf).

Om det är material som är olagligt att inneha i landet man vill in i, så är det ju klart inte OK. Nästa fråga är ju hur ofta de kontrollerar. Min Kinahistoria ovan tyder på att det är väldigt, väldigt, väldigt sällan.

Annars känns lättaste sättet att antingen

  1. Tanka hem det när man kommer fram, beroende på internetuppkoppling på plats; att tanka 1 TB på 10 Mbps tar 10 dygn. Görbart på 100 Mbps-uppkoppling, så länge det inte finns någon trafikbegräsning. Tyvärr är det väl mest i Sverige man får tag i det för rimligt pris.

  2. Lägga det på hårddisk och ta med. Tar mindre plats, men om det redan bara finns på skivor så är det ju jobbigt.

Jaja, lite ofokuserade tankar i ämnet iaf.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Ringde tullen. Typiskt, det gamla vanliga: "Det här ska du prata med Ove om, och han är tillbaka den 19e" :/

Skrivet av giplet:

Jag har släpat massor skivor in och ut ur diverse länder och aldrig fått några frågor om det.

Vi hade en central cd-robot som brände skivor med produktpresentationer och liknande och ibland fick man i uppdrag att ta med sig sådana till mässor, säljkontor ute i världen osv. Så skivorna var "hembrända", men inte olagliga. Men det mest intressanta är kanske att ingen någonsin reagerat över att man haft 50 skivor i sitt incheckade bagage.

Intressant. Hur var dom förpackade? Var det i hårdplast fodral, som köp-CD? eller pappersfickor typ?

Och hur många gånger passerade du tullen såhär?

Skrivet av phz:

DVD-skivor på spindel tar inte speciellt mycket plats. 100 skivor får ju utan problem tom plats i handbagage. Har du fodral som du måste ha med så är det en annan sak.

Det blir nog pappersfickor, med genomskinligt fönster. Det är så jag har det nu. Men spindel är kanske mer diskret ändå. En 50-skiv spindel är ju inget man som tulltjänsteman längtar efter att öppna upp och börja bläddra i direkt. Och Tomma spindlar borde inte vara svårt att få tag i. Bra idé.

Skrivet av phz:

.. slutade med att hon fick kasta sina skivor eller betala en massa pengar för att få ta in dem i landet. Det är dock den enda sådana historian jag hört, och då var det väldigt många personer i den bekantskapskretsen som tog med sig skivor hem från Kina. Minst ett 50-tal per person (5:-/film…).

Shit :S, kasta mina skivor blir det inte tal om. Jag måste se till att jag har koll på detta till 100% .. så man inte står där med brallorna nere och måste slänga eller missa planet.

Skrivet av phz:

I Kina-DVD-fallet så syns det tydligt att det är piratkopior. Hembrända skivor är ju annorlunda, på så sätt att det ju faktiskt mycket väl kan vara eget material. Det är givetvis lagligt att ha med sig. Kommer de ägna tid åt att kontrollera? Högst troligen inte. Kommer de slänga utan att ha kontrollerat? Nej.

Om det skulle vara eget lagligt hopkok så finns det ju givet inga repressalier — det är lagligt att flytta på DVD-skivor (om du inte har en sån enorm mängd att det överskrider gränser för hur mycket egendom man får flytta — men med dagens DVD-priser så snackar vi många tusen skivor isf).

Om det är material som är olagligt att inneha i landet man vill in i, så är det ju klart inte OK. Nästa fråga är ju hur ofta de kontrollerar. Min Kinahistoria ovan tyder på att det är väldigt, väldigt, väldigt sällan.

Låter lovande, även om jag kan erkänna att kanske inte alla är .. ”rumsrena”. Bra tankar .. man får igång hjärncellerna själv.

Jag har också en känsla av att det kan bli värre om man sticker iväg utanför EU. Och USA, ja, dom har väl stora paranoian på allting numera, efter dom blev tagna i tvåan av Bin Laden & co.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TomKe:

Jag har också en känsla av att det kan bli värre om man sticker iväg utanför EU. Och USA, ja, dom har väl stora paranoian på allting numera, efter dom blev tagna i tvåan av Bin Laden & co.

Inom EU så kan jag inte se vad som skulle föranleda att de skulle kolla igenom ditt bagage pga DVD:er. Storbritannien är storleksordningar nervösare än övriga EU-länder tycker jag personligen, men kan inte ens tänka mig att de skulle bråka.

Australien är kända för att vara hårda, men som tidigare sagts mest angående djur/mat/etc. USA är hårda, men mest angående att inte ha något på kroppen inne i flygplanet. Singapore har jag hört en del räviga historier om, gällande personer som fått starta sina laptops och fått dem genomsökta på jakt efter piratkopierat material och en del andra märkligheter.

Dock har jag alldeles för få mätvärden för att säkerställa ett generellt samband i något av fallen. Sant är dock att det är väldigt liten risk att öht bli explicit kontrollerad, inte minst som svensk medborgare (värre om det står Irak/Afghanistan/Somalia/… i passet, oavsett vad man tycker om det).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.