Enhetsbeteckning försvinner vid omstart...

Permalänk
Medlem

Enhetsbeteckning försvinner vid omstart...

Som rubriken säger, hade tidigare samma problem med min RAID men den är nu borttagen, problemet kvarstår dock...

Har 1 Western Digital 1 tb disk som system och lagringsdisk, har sedan 2 st samsung 2tb som lagringsdiskar, ingen RAID utan dom körs som separata diskar.

Partitionerna på WD disken har C: och E: som beteckningar, min ena samsung är D: och den andra F:. Problemet är att såfort jag startar/startar om datorn så försvinner partitionerna, jag måste då gå in i disk management och manuellt ge dom D: och F:, sedan funkar allt perfekt.

Sökte på detta och hittade lite information, om man startar regedit och letar sig fram till HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices så längst ner där finns en lista på alla enhetsbeteckningar som används, ihop med binära värden...där finns då givetvis inte D: och F: med...har provat att avinstallera diskarna i enhetshanteraren, samma sak...provat att fysiskt koppla ur dom, starta datorn för att sedan stänga av och ansluta dom igen...hjälper inte heller...

Har provat att lägga till nya värden i regedit för D: och F: i tron om att windows själv skulle fylla i dom binära värdena, men det hjälpte inte heller...

Vad kan det vara som felar? har uppdaterade drivrutiner till bårde chipset och sata...

Permalänk

Tilldela diskarna andra förut oanvända enhetsbokstäver för test (X, W).

När du manuellt lade in data i Registret, var diskarna åtgärdade då ?
I så fall borde du sett dem där eftersom registret uppdateras direkt (F5 uppdatera).
Sök i resten av Registret efter de borttappade enhetsbokstäverna. ( D:\ resp F:\ )

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA