lagringsskatt på interna hårddiskar?

Permalänk
Medlem

lagringsskatt på interna hårddiskar?

tja, undrar om det blivit någon form av lagringsskatt på interna hårddiskar?
märkt att priserna skilljer sig något enormt mellan svenska internet handlare och utländska typ wesellcd

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Ja, då är den lite lägre än vad tidigare tänkt var till och med.

http://www.sweclockers.com/nyhet/14658-copyswede-halverar-kop...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Nej, avgiften gäller endast på externa hårddiskar, så dom berörs inte alls och skillnaden i pris är av annan anledning.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flancen:

tja, undrar om det blivit någon form av lagringsskatt på interna hårddiskar?
märkt att priserna skilljer sig något enormt mellan svenska internet handlare och utländska typ wesellcd

Priserna beror på översvämningar i thailand. Finns knappt diskar att få tag i för konsumentmarknaden för närvarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Om CopySwede får som de vill kommer de ta ut "kopieringsersättningsavgift" på alla medium som kan lagra saker, vilket redan sker med äldre medium som kassett, WHS, CD och så vidare. Är nog en tidsfråga innan de börjar ta ut avgifter på minneskort och interna hårddiskar också.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Bara hoppas svinen inte tar på interna hårddiskar då ska det bunkras igen dem ska inte få mina pengar.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Priserna beror på översvämningar i thailand. Finns knappt diskar att få tag i för konsumentmarknaden för närvarande.

Skickades från m.sweclockers.com

påverkas alla typer av hårddiswkar eller gäller det bara vanliga 3,5 tum och inte SSD?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flancen:

påverkas alla typer av hårddiswkar eller gäller det bara vanliga 3,5 tum och inte SSD?

Översvämningarna har bara påverkat mekaniska diskar vad jag vet, dock alla storlekar. SSD:er går sakta men säkert åt rätt håll dock, vilket är skönt att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Översvämningarna har bara påverkat mekaniska diskar vad jag vet, dock alla storlekar. SSD:er går sakta men säkert åt rätt håll dock, vilket är skönt att se.

ok, då kanske man skulle kunna ta en SSD som systemdisk när dagen för dator beställning kommer i väntan på att 2TB lagrings diskar blir billiga igen:p

något tips på märke och modell? antar att de flesta är snabbare än en mekanisk disk:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flancen:

ok, då kanske man skulle kunna ta en SSD som systemdisk när dagen för dator beställning kommer i väntan på att 2TB lagrings diskar blir billiga igen:p

något tips på märke och modell? antar att de flesta är snabbare än en mekanisk disk:p

Jag kan varmt rekommendera en SSD som systemdisk. Kika på Crucial M4 i valfri storlek, det är ett säkert val. Det finns Sandforce-baserade diskar som ska ha lite högre prestanda, men det har varit väldigt mycket strul och stabilitetsproblem med dem, så personligen hade jag valt en Intel- eller Crucial-disk, eftersom de statistiskt sett är mer pålitliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Jag kan varmt rekommendera en SSD som systemdisk. Kika på Crucial M4 i valfri storlek, det är ett säkert val. Det finns Sandforce-baserade diskar som ska ha lite högre prestanda, men det har varit väldigt mycket strul och stabilitetsproblem med dem, så personligen hade jag valt en Intel- eller Crucial-disk, eftersom de statistiskt sett är mer pålitliga.

oki, snabb tilläggsfråga då, får man med något att montera 2,5" enhter med? ifall ens chassi saknar 2,5" plats?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

oki, snabb tilläggsfråga då, får man med något att montera 2,5" enhter med? ifall ens chassi saknar 2,5" plats?:)

beror på disk, jag fick inte det med min intel

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flancen:

oki, snabb tilläggsfråga då, får man med något att montera 2,5" enhter med? ifall ens chassi saknar 2,5" plats?:)

Oftast inte, på grund av att de vill pressa priserna. Ibland finns det "retail" eller "bulk" att välja på. Retail brukar innehålla en adapter. Däremot så kan jag säga att det är ganska onödigt, eftersom en SSD-disk inte är stötkänslig. Det räcker att tejpa fast den någonstans (min hänger löst ), så länge du inte flyttar datorn ofta, då finns det ju risk för att sladdarna åker ur antar jag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av flancen:

tja, undrar om det blivit någon form av lagringsskatt på interna hårddiskar?
märkt att priserna skilljer sig något enormt mellan svenska internet handlare och utländska typ wesellcd

Lustigt exempel du tog upp, jämför man wesellcd och inet så ligger wecellcd ca 70% över inet om man vill ha 2Gbyte utrymme då borde det hänt nått med priset i utlandet, wesell cd har inget som är billigare vad jag ser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Om CopySwede får som de vill kommer de ta ut "kopieringsersättningsavgift" på alla medium som kan lagra saker

Så om du vill ha en ny hjärna, köp den NU!

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

generellt är allt dyrare i sverige och handlarna "skyller" på transporter som höjer priset, inom MC världen är det skitsnack, de är bara giriga.. så jag handlar mina MC prylar från UK... same stuff men sjukt mycket billigare å då betalar jag DYR frakt från UK till sverige..vilket våra handlare inte gör deras frakter är mycket billigare då de har större beställningar i samma leveranser.och ändå är det mycket billigare för mig trotts dyr frakt.

jag kan mycket väl tänka mig att de gäller sverige också speciellt när vi inte är bang på att köpa tuffa IT prylar i sverige.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Oftast inte, på grund av att de vill pressa priserna. Ibland finns det "retail" eller "bulk" att välja på. Retail brukar innehålla en adapter. Däremot så kan jag säga att det är ganska onödigt, eftersom en SSD-disk inte är stötkänslig. Det räcker att tejpa fast den någonstans (min hänger löst ), så länge du inte flyttar datorn ofta, då finns det ju risk för att sladdarna åker ur antar jag.

+1 på den. Jag har min monterad under 5,25"-buren med dubbelhäftande tejp. Inga problem, då en ssd väger väldigt lite.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Så om du vill ha en ny hjärna, köp den NU!

hahahahahhahaa den såg jag ;D

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

generellt är allt dyrare i sverige och handlarna "skyller" på transporter som höjer priset, inom MC världen är det skitsnack, de är bara giriga.. så jag handlar mina MC prylar från UK... same stuff men sjukt mycket billigare å då betalar jag DYR frakt från UK till sverige..vilket våra handlare inte gör deras frakter är mycket billigare då de har större beställningar i samma leveranser.och ändå är det mycket billigare för mig trotts dyr frakt.

jag kan mycket väl tänka mig att de gäller sverige också speciellt när vi inte är bang på att köpa tuffa IT prylar i sverige.

Vi har en väldigt bra konkurrens på just elektronikprodukter. Så jag skulle säga att många elektronikprodukter är förhållandevis billiga i Sverige i jämförelse med resten av världen. Speciellt om man ser till att vi har ganska hög momsskatt (och den får du ju pröjsa oavsett, om du beställer utanför EU).

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Om CopySwede får som de vill kommer de ta ut "kopieringsersättningsavgift" på alla medium som kan lagra saker, vilket redan sker med äldre medium som kassett, WHS, CD och så vidare. Är nog en tidsfråga innan de börjar ta ut avgifter på minneskort och interna hårddiskar också.

Källa på det? Eller är det en kvalificerad gissning? Men det vore ju inte så oväntat om det blev så, är ju totalt ologiskt varför man skall betala straffavgift på vissa (externa) hårddiskar och inte på andra (interna). Skulle ju bli fina inkomster för Copy$wede

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yrch:

Källa på det? Eller är det en kvalificerad gissning? Men det vore ju inte så oväntat om det blev så, är ju totalt ologiskt varför man skall betala straffavgift på vissa (externa) hårddiskar och inte på andra (interna). Skulle ju bli fina inkomster för Copy$wede

Ingen officiell källa, men inför kopieringsersättningsavgiften på hårddiskar hade jag en hel del med dem att göra, där vi även pratade om framtiden..

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Vi har en väldigt bra konkurrens på just elektronikprodukter. Så jag skulle säga att många elektronikprodukter är förhållandevis billiga i Sverige i jämförelse med resten av världen. Speciellt om man ser till att vi har ganska hög momsskatt (och den får du ju pröjsa oavsett, om du beställer utanför EU).

det finns knep, vid utlandsköp, att dem skickar dem som "Gifts/Toys" och / eller med ett lägre värde skrivet på fraksedeln.

EDIT gäller endast utanför EU.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Ingen officiell källa, men inför kopieringsersättningsavgiften på hårddiskar hade jag en hel del med dem att göra, där vi även pratade om framtiden..

Förstår Ja det är väl en ganska "beprövad" taktik, att sakta flytta fram sina positioner. Att först argumentera utifrån ståndpunkten att även externa hårddiskar borde innefattas i begreppet lagringsmedia särskilt lämpat för privatkopiering (eller hur det nu var de uttryckte sig) och sen påpeka det ologiska i att inte interna hårddiskar omfattas när externa gör det. Lösningen i Copyswedes värld måste ju då rimligen vara att även interna hårddiskar bör omfattas. Vi får väl se vad som händer i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Förstår Ja det är väl en ganska "beprövad" taktik, att sakta flytta fram sina positioner. Att först argumentera utifrån ståndpunkten att även externa hårddiskar borde innefattas i begreppet lagringsmedia särskilt lämpat för privatkopiering (eller hur det nu var de uttryckte sig) och sen påpeka det ologiska i att inte interna hårddiskar omfattas när externa gör det. Lösningen i Copyswedes värld måste ju då rimligen vara att även interna hårddiskar bör omfattas. Vi får väl se vad som händer i framtiden

men då kan de ju inte rimligen införa det på SSD diskar, då dessa inte klarar att kopiera fram och tillbaka den enorma mängd data en sann pirat gör med utan att tappa prestanda/funktion:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

men då kan de ju inte rimligen införa det på SSD diskar, då dessa inte klarar att kopiera fram och tillbaka den enorma mängd data en sann pirat gör med utan att tappa prestanda/funktion:)

Det är dock inte det som är deras officiella argument, det de vill åt är den lagliga privatkopieringen. Alltså när du helt lagligt kopierar en fil som du köpt och ger till kompisen.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av widL:

Oftast inte, på grund av att de vill pressa priserna. Ibland finns det "retail" eller "bulk" att välja på. Retail brukar innehålla en adapter. Däremot så kan jag säga att det är ganska onödigt, eftersom en SSD-disk inte är stötkänslig. Det räcker att tejpa fast den någonstans (min hänger löst ), så länge du inte flyttar datorn ofta, då finns det ju risk för att sladdarna åker ur antar jag.

När jag nyligen köpte en Intel 320 på komplett, var den faktiskt flera hundralappar billigare i retail + att man fick med BF3. Då låg ändå deras pris bland de absolut lägsta på prisjakt. Ett utmärkt köp.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Vi har en väldigt bra konkurrens på just elektronikprodukter. Så jag skulle säga att många elektronikprodukter är förhållandevis billiga i Sverige i jämförelse med resten av världen. Speciellt om man ser till att vi har ganska hög momsskatt (och den får du ju pröjsa oavsett, om du beställer utanför EU).

+1 . Stämmer bra det där. Var för något år sedan i Malaysia och kolla bl.a. priser på elektronik, bl.a. ASUS/MSI brädor och Intel CPU (vissa tillverkade i Malaysia t.o.m)
Priserna var samma som här.
Så enda skillnaden är ju att svenska grosisten får viss mängdrabatt som blir den lilla vinsten de har.
Stöd lokal företagsamhet, vet jag.

Visa signatur

tillräcklig.
Arguing on the internet is like the special olympics....you might win but you are still retarded

Permalänk
Medlem

någon som vet något bra test där dom testar flera SSD märken/modeller mot varandra?

sen så såg jag att dom börjat sälja massa diskar med 5400rpm farter i 3,5" storlek, vad är tanken bakom detta? blir dom inte mycket slöare än en 7200 varvare?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

någon som vet något bra test där dom testar flera SSD märken/modeller mot varandra?

Kolla tex på Anandtech för SSD recensioner, Anand är rätt fixerad vid SSDer Annars har ju Sweclockers gjort egna tester, Nordic Hardware och alla andra vanliga sidor

Skrivet av flancen:

sen så såg jag att dom börjat sälja massa diskar med 5400rpm farter i 3,5" storlek, vad är tanken bakom detta? blir dom inte mycket slöare än en 7200 varvare?

5400RPM har väl funnits länge nu, ja de är slöare än en 7200varvare men de är billigare, tystare och mer strömsnåla = passar utmärkt för stora lagringsmängder. Så i dagens läge är SSD till operativsystem, 5400RPM till lagring en utmärkt kombo. Tycker du att SSDer i större storlekar blir för dyrt får du kolla på 7200RPMs diskar, men hårddiskar är som sagt var väldigt dyra just nu pga översvämningarna. så SSDer är ju relativt sett mer prisvärda nu än de var innan, om än att de är fortsatt dyra.