Permalänk
Medlem

våga överklocka mer? hd6850@1ghz+kylning

hej
jag undrar om jag kan överklocka mer, kör min just nu @1000 med vcore 1181mv, jag har en bra kylare och med den så ligger load på 57c och idle 34c, så jag undrar om jag kan trycka på mer? hur ser man tempen på vramen? hur gör man ett stabilitettest? jag har kört fyra 3dmark vantage rundor (bara grafikkort) då är det väl jättestabilt, eller? och förresten jag söker bättre kylning till ramminnen, vad rekommenderar ni?(har stock just nu, minnet är inte överklockat)

mvh

Permalänk
Medlem

Låter lite konstigt om den bara ligger i 57c i load @1000mhz. Har för mig att referens korten ligger på ca 820mhz. Så med en ökning på ~20% känns det som kortet borde vara mycket varmare. Vad använder du för program för att mäta temperaturen?

Ladda ner och använd Furmark istället för 3dmark vantage.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Låter lite konstigt om den bara ligger i 57c i load @1000mhz. Har för mig att referens korten ligger på ca 820mhz. Så med en ökning på ~20% känns det som kortet borde vara mycket varmare. Vad använder du för program för att mäta temperaturen?

Ladda ner och använd Furmark istället för 3dmark vantage.

Referns ligger på 775mhz och jag använder msi afterburner för båda att överklocka och mäta tempen jag får samma temp i båda gpu z och hwmonitor och msi afterburner, ska testa det du sa, hur länge ska jag köra programmet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

hur länge ska jag köra programmet

Inte allt för länge om du inte vill ha en bastu i rummet eller att ditt grafikkort smäller ^_^

Permalänk
Medlem

wow 57 grader i 1.181v når nästan 90 med min klock. har dock original kylaren.
angående furmark kör tills tempen är stabil brukar ta 3-5 min kanske men 15 min är väll ett bra test tror inte den blir mycket varmare på en timme till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

wow 57 grader i 1.181v når nästan 90 med min klock. har dock original kylaren.
angående furmark kör tills tempen är stabil brukar ta 3-5 min kanske men 15 min är väll ett bra test tror inte den blir mycket varmare på en timme till.

Skit vad högt!!:0 nu tycker jag synd om ditt grafikkort men din är snyggare, mitt är katatsrofful ska försöka få den finare under jullovet, ett galleri kommer att laddas upp:D
Förresten går garantin om man byter kylare/modda kylaren? Tror inte att jag har garantin kvar det syns på grafikkortet

Men sök på google det finns sjukt många mods till stockkylaren, men är inte värt att förstöra kylaren, köp dej en begagnad kylare. Ska testa furmark i fem minuter

Jag har har stockkylaren till minnerna och tycker inte att den kyler så bra, även om det är en fläkt som blåser på den, vet du något bra kylning till dem? Kan man se tempen på minnerna? vill också kyla mosfeterna för att de förstörs med tiden och grafikkortet blir en sämre överklockare :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Skit vad högt!!:0 nu tycker jag synd om ditt grafikkort men din är snyggare, mitt är katatsrofful ska försöka få den finare under jullovet, ett galleri kommer att laddas upp:D
Förresten går garantin om man byter kylare/modda kylaren? Tror inte att jag har garantin kvar det syns på grafikkortet

Men sök på google det finns sjukt många mods till stockkylaren, men är inte värt att förstöra kylaren, köp dej en begagnad kylare. Ska testa furmark i fem minuter

Jag har har stockkylaren till minnerna och tycker inte att den kyler så bra, även om det är en fläkt som blåser på den, vet du något bra kylning till dem? Kan man se tempen på minnerna? vill också kyla mosfeterna för att de förstörs med tiden och grafikkortet blir en sämre överklockare :/

Ja, garantin går.

Vad hitta du för mods på google? sökte lite men hitta inget.

Stockkylare till minnen? på mitt kort sitter det bara en sån här:

Om du inte menar den här, fast det är VRM kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

hej
jag undrar om jag kan överklocka mer, kör min just nu @1000 med vcore 1181mv, jag har en bra kylare och med den så ligger load på 57c och idle 34c, så jag undrar om jag kan trycka på mer? hur ser man tempen på vramen? hur gör man ett stabilitettest? jag har kört fyra 3dmark vantage rundor (bara grafikkort) då är det väl jättestabilt, eller? och förresten jag söker bättre kylning till ramminnen, vad rekommenderar ni?(har stock just nu, minnet är inte överklockat)

mvh

Hehe, jag ligger på exat samma temps Testa dina settings, o det va stabilt, tackar för dom ligger på 34 idle o 57 max load:P

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Hedersmedlem

Anandtech har klockat lite olika 6850 vid release och kom fram till en del intressanta resultat gällande minnesfrekvens och maxklock för detta grafikkortet.
Kan vara av intresse här.

http://www.anandtech.com/show/4002/amd-radeon-hd-6850-overclo...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Hehe, jag ligger på exat samma temps Testa dina settings, o det va stabilt, tackar för dom ligger på 34 idle o 57 max load:P

har du samma kylare som mej? ladda upp en bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

har du samma kylare som mej? ladda upp en bild

Nej jag har en Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus ll

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Fin kylare hur många pci-e platser tar den?(kan man köra crossfire med den)

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Ja, garantin går.

Vad hitta du för mods på google? sökte lite men hitta inget.

Stockkylare till minnen? på mitt kort sitter det bara en sån här:
http://www.techpowerup.com/reviews/HIS/Radeon_HD_6850/images/...

Om du inte menar den här, fast det är VRM kylaren.
http://tpucdn.com/reviews/HIS/Radeon_HD_6850/images/cooler3_s...

Jo jag har sett någon som har moddat typ en sån kylare(har inte sparat sidan och hittar inte den nu, men ska försöka förklara vad han gjorde), han har tagitbort plast täcket(cover) och har ocskå tagit bort orginalfläkten och fästade en 92mm/större fläkt på kylaren så att det bara blåste på kylareflänserna, om du har och ill behålla garantiet så tycker jag att du ska ta det lungt, så att du kan sätta tillbaka fläkten när du behöver det :). Tror inte att det heatsinket du länkade är för vram, utan till mosfeterna, de som har hand om späningen
Ladda upp bilder om du gör något det kanske hjälper någon eller ger någon lite ideer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Hehe, jag ligger på exat samma temps Testa dina settings, o det va stabilt, tackar för dom ligger på 34 idle o 57 max load:P

Ingen orsak
Jag har höjt vcoren till 1193, blev lite orolig eftersom alla har mycket högre vcore. Men kommer att sänka den när jag har lite tid över förresten hur många poäng får du med den klocken i 3dmark vantage?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Ja, garantin går.

Vad hitta du för mods på google? sökte lite men hitta inget.

Stockkylare till minnen? på mitt kort sitter det bara en sån här:
http://www.techpowerup.com/reviews/HIS/Radeon_HD_6850/images/...

Om du inte menar den här, fast det är VRM kylaren.
http://tpucdn.com/reviews/HIS/Radeon_HD_6850/images/cooler3_s...

Såg nyss att du har överklockat minnerna, ahhh inget bra alls (är inte 100% säker) men dina minnen har ingen bra kylning, det finns inga kylflänser på dina minnen och desutom får de varm luft på sig, jag som har stockkylflänsen vågar inte överklocka :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Såg nyss att du har överklockat minnerna, ahhh inget bra alls (är inte 100% säker) men dina minnen har ingen bra kylning, det finns inga kylflänser på dina minnen och desutom får de varm luft på sig, jag som har stockkylflänsen vågar inte överklocka :/

En fråga hur överklockar man egentligen ett grafikkort eller cpu m.m funderar själv på det då det känns som ja behöver en liten boost ibland

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Jo jag har sett någon som har moddat typ en sån kylare(har inte sparat sidan och hittar inte den nu, men ska försöka förklara vad han gjorde), han har tagitbort plast täcket(cover) och har ocskå tagit bort orginalfläkten och fästade en 92mm/större fläkt på kylaren så att det bara blåste på kylareflänserna, om du har och ill behålla garantiet så tycker jag att du ska ta det lungt, så att du kan sätta tillbaka fläkten när du behöver det :). Tror inte att det heatsinket du länkade är för vram, utan till mosfeterna, de som har hand om späningen
Ladda upp bilder om du gör något det kanske hjälper någon eller ger någon lite ideer

ah, har faktiskt haft en 92mm, den på processorn, men den paja av någon okänd anledning.(sorry för storleken, men den va redan uppladdad)

Har tyvärr ingen bild när den är på tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Såg nyss att du har överklockat minnerna, ahhh inget bra alls (är inte 100% säker) men dina minnen har ingen bra kylning, det finns inga kylflänser på dina minnen och desutom får de varm luft på sig, jag som har stockkylflänsen vågar inte överklocka :/

har inte höjt någon volt på dem så de borde inte bli varmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

En fråga hur överklockar man egentligen ett grafikkort eller cpu m.m funderar själv på det då det känns som ja behöver en liten boost ibland

Det är inte så svårt att överklocka men man tar stora risker när man inte har det som krävs (kylning) för att överklocka grafikkort så rekommenderar jag msi afterburner, inte alls så svårt det är bara att leka lite med frekvensen och om den inte blir stabil så höj volten lite åttaget tills du får den stabil. För att överklocka cpu så är det bäst att överklocka via bios(sök på youtube) och samma sak höj vcoren för att få den stabil, men kom ihåg att inte ha för hög vcore för att då ökar riskerna att paja moderkortet (om mosfeterna inte blir tillräkligt kylda, kan de bli varma och lossnar från moderkortet, men de nya moderkorten är vällkylda så det är iget att oroa sej för) och ju mer du höjer vcoren ökar strömförbrukningen, så låt inte vcore vara på autoför att du höjs vcoren rjalt* utube and google are your friends

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

har inte höjt någon volt på dem så de borde inte bli varmare.

Men då är det chill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Ingen orsak
Jag har höjt vcoren till 1193, blev lite orolig eftersom alla har mycket högre vcore. Men kommer att sänka den när jag har lite tid över förresten hur många poäng får du med den klocken i 3dmark vantage?

något på 17000 har jag för mig ganska bra för ett 6850

EDIT: körde ett test, fick 17053 GPU score

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Fin kylare hur många pci-e platser tar den?(kan man köra crossfire med den)

Den tar upp 3st, Det ser ut som det går men det e fan precis, kanske så det ligger i motkortet under

EDIT: 3st med grafikkortet då kylaren tar 2st

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

något på 17000 har jag för mig ganska bra för ett 6850

EDIT: körde ett test, fick 17053 GPU score

Haha fina resultat du får, jag får se vad jag får imon ska också testa med högre volt kanske får mer poäng

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Den tar upp 3st, Det ser ut som det går men det e fan precis, kanske så det ligger i motkortet under

EDIT: 3st med grafikkortet då kylaren tar 2st

Det kan inte jag har bara två pci e
Det går att köracrossfire med min kylare men går prrcis också,men då är det lika gärna att köra den passiv xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

hej
jag undrar om jag kan överklocka mer, kör min just nu @1000 med vcore 1181mv, jag har en bra kylare och med den så ligger load på 57c och idle 34c, så jag undrar om jag kan trycka på mer? hur ser man tempen på vramen? hur gör man ett stabilitettest? jag har kört fyra 3dmark vantage rundor (bara grafikkort) då är det väl jättestabilt, eller? och förresten jag söker bättre kylning till ramminnen, vad rekommenderar ni?(har stock just nu, minnet är inte överklockat)

mvh

Har inte samma temps som dig nu:( hehe satt in bättre fläktar i chassit så ligger på 31 idle nu

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Har inte samma temps som dig nu:( hehe satt in bättre fläktar i chassit så ligger på 31 idle nu

Haha bra ju jag vet inte om jag har nämnt det men jag kör bara med en 120mm och kylaren har plats för två ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

något på 17000 har jag för mig ganska bra för ett 6850

EDIT: körde ett test, fick 17053 GPU score

får bara 16 600p men det är så för att jag kör graikkortet i 8x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

får bara 16 600p men det är så för att jag kör graikkortet i 8x

Ja men det e ju bra e me

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Ja men det e ju bra e me

jag överklockade minnet lite, (till 1210mhz) och får 17064 XD, har testat på 1225 men inget vidare hur får man msi afterburner att höja/visa mem voltage

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

jag överklockade minnet lite, (till 1210mhz) och får 17064 XD, har testat på 1225 men inget vidare hur får man msi afterburner att höja/visa mem voltage

Bra fråga, använder inte msi afterburner själv så har dålig koll men du kan ju höjja i BIOS.
Eller kör med AMD overdrive, tycker jag är ganska bra program, där kan du justera/övervaka det mesta:)

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com