Dags för en SSD till jul, över 200GB.

Permalänk
Medlem

Dags för en SSD till jul, över 200GB.

Hej!

Hade tänkt införskaffa mig en SSD till jul, och vill då ha en stark och bra SSD med hög kvalitet. SSDn ska införskaffas från Amazon, men de har i princip alla märken vi har, så det tror jag inte är några problem.
Budget ligger runt 3000kr, gärna mindre, kan dock lägga till några hundralappar "för det där lilla extra".
SSDn ska användas som OSdisk, men det är tänkt att lägga in spel som kräver laddningstider (SWtOR, kanske HoN och liknande) på den. Har kollat på Corsairs Force 3 Series, har god erfarenhet av deras nätagg, men har ingen aning hur det ser ut på SSD fronten från dem.

Så vad säger ni Sweclockare, vilken SSD på över 200GB ska jag köpa?

Lite snabba frågor:
Hur är det med en SSD, är de stabila? Har hört en del problem med kontrollerkretsar med mera, men det ska väl inte vara några problem nu?
Såg att bl.a. Intel skickade ut uppgraderingar till de SSDerna de hade problem med, installerar man dem manuellt?

MVH.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

d e ba att tuta och kö!

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst runt lite så funderar jag på om en SSD med Sandforce är en så bra idé. Har läst mycket gott om Samsungs 830, den sägs vara stabil och ganska snabb. Vad säger ni?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av davaa:

Efter att ha läst runt lite så funderar jag på om en SSD med Sandforce är en så bra idé. Har läst mycket gott om Samsungs 830, den sägs vara stabil och ganska snabb. Vad säger ni?

kan meddela att sandforce är fixade sedan ganska långt tillbaka!

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

kan meddela att sandforce är fixade sedan ganska långt tillbaka!

Kan meddela att det dagligen kommer upp trådar men folk som har problem med SF-kretsar.
De flesta hjälps av genom ny firmware men inte alla tyvärr.

OT: Går i samma tankar och har gjort mycket sökande, jämförelser och så vidare. Har bestämt mig för Samsung 830 256GB från Inet för strax under 3200:-

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

En hybrid (SSHD) kanske? Det hade jag nog gått på.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5315116/ocz-ssd-revodrive-3-240gb-... kanske

förlåt såg inte din budget, min simultan förmåga är inte på topp pratar på skype samtidigt ^^ http://www.inet.se/produkt/5315146/corsair-ssd-force-gt-240gb annars är väll den där det stabilaste inom din budget

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk

Kan rekommendera denna då jag har en polare som kör på en!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=866381

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjodden:

Kan meddela att det dagligen kommer upp trådar men folk som har problem med SF-kretsar.
De flesta hjälps av genom ny firmware men inte alla tyvärr.

OT: Går i samma tankar och har gjort mycket sökande, jämförelser och så vidare. Har bestämt mig för Samsung 830 256GB från Inet för strax under 3200:-

Är lite inne på samma bana men har inte bestämt mig än.

Skrivet av Murpie:

En hybrid (SSHD) kanske? Det hade jag nog gått på.

Har funderat på det, frågan är hur stabilt hybridlagring är.

Skrivet av Mr.Azum:

http://www.inet.se/produkt/5315116/ocz-ssd-revodrive-3-240gb-... kanske

förlåt såg inte din budget, min simultan förmåga är inte på topp pratar på skype samtidigt ^^ http://www.inet.se/produkt/5315146/corsair-ssd-force-gt-240gb annars är väll den där det stabilaste inom din budget

Hm.. Är det inte en äldre version i Force series?

Skrivet av Sagofiguren:

Kan rekommendera denna då jag har en polare som kör på en!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=866381

Har även kollat lite på denna.

Usch vad svårt det är att välja.. ^^
Har glömt att nämna att jag sitter på moderkortet Gigabyte GA-P55A-UD3. Har läst att det finns problem med SATA 6Gb/s portarna på dessa moderkort, att de inte kan komma upp i hastigheten de ska etc. Stämmer detta?
Har tänkt mig en rejäl uppgradering till våren när Ivy Bridge kommer, då ska jag självklart skaffa ett moderkort som klarar SATA 6Gb/s.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av davaa:

Hm.. Är det inte en äldre version i Force series?

kan mkt väl stämma jag vet inte riktigt ^^ enda jag vet är att gt är stabilare ^^

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

jag hade endast kollat på intel

jag ahr precis köpt en intel 320 120gb som itne kommit än för de väntar på att corsairtangentbordet ska komma in

Visa signatur

gege

Permalänk
Skrivet av Mr.Azum:

kan mkt väl stämma jag vet inte riktigt ^^ enda jag vet är att gt är stabilare ^^

Källa på det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sagofiguren:

Källa på det ?

Forumet, många som säger köp GT ist. den fick bäst i test i det "stora ssd testet" i somras. http://www.sweclockers.com/recension/14204-ssd-sommaren-2011/...
inte lika många som klagar på gt som andra modeller i forumet heller.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk

Jag är sjukt nöjd med min SSD. Den har dock 1 ½ år på nacken men jag har aldrig upplevd BSOD eller instabilitetsproblem, inte heller har jag uppdaterat firmware.
Om jag slängt ihop en dator till någon annan (säkert 10 st sen dess) så har jag alltid kört på Corsair och ingen av dem har klagat. Då även från nya serien Force 3.
Dock ska det tilläggas att en del tycks ha haft problem just med styrkretsar från Sandforce.
Jag skulle själv rekommendera Intel eller Corsair; Intels verkar väldigt lovande också. Ni som har bättre koll får rätta mig, men kommer Intel's SSD upp i samma hastighet som Corsair?

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem
Skrivet av davaa:

Usch vad svårt det är att välja.. ^^
Har glömt att nämna att jag sitter på moderkortet Gigabyte GA-P55A-UD3. Har läst att det finns problem med SATA 6Gb/s portarna på dessa moderkort, att de inte kan komma upp i hastigheten de ska etc. Stämmer detta?
Har tänkt mig en rejäl uppgradering till våren när Ivy Bridge kommer, då ska jag självklart skaffa ett moderkort som klarar SATA 6Gb/s.

Du har nästan samma moderkort som mig och kommer få samma "problem". Marvell kretsen som sköter Sata 6Gb/s är på svenska skit. Aktiverar du den stryper du grafikkortet utan någon riktigt vinst mot att köra Sata 3Gb/s. Ska länka lite tester/trådar här på SweC imorgon som visar det hela men slutsatsen är att det är mer värt att köra på Sata 3Gb/s för oss. Stirra inte bara på läs/skriv hastigheterna som är på kartongen då dessa är i optimala fall, i verkligheten blir de lägre. Sen är det accesstiden och inte hastigheten som gör SSD bättre än hdd. Vilken SSD som helst gör ringar runt vanliga hårddiskar (där av föredrar jag en stabil Intel/samsung/M4 före en sönder trimmad SSD med SandForce som kan strula ordentligt)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjodden:

Du har nästan samma moderkort som mig och kommer få samma "problem". Marvell kretsen som sköter Sata 6Gb/s är på svenska skit. Aktiverar du den stryper du grafikkortet utan någon riktigt vinst mot att köra Sata 3Gb/s. Ska länka lite tester/trådar här på SweC imorgon som visar det hela men slutsatsen är att det är mer värt att köra på Sata 3Gb/s för oss. Stirra inte bara på läs/skriv hastigheterna som är på kartongen då dessa är i optimala fall, i verkligheten blir de lägre. Sen är det accesstiden och inte hastigheten som gör SSD bättre än hdd. Vilken SSD som helst gör ringar runt vanliga hårddiskar (där av föredrar jag en stabil Intel/samsung/M4 före en sönder trimmad SSD med SandForce som kan strula ordentligt)

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag föredrar också en stabil SSD framför en som går sönder, är inte säker på att jag vill mecka med Firmware heller.
Blir det någon prestandaskillnad mellan SATA 6Gb/s mot 3Gb/s? Vad jag förstår så kommer inte Samsungen långt över 500MB/s read (eller var det write?), 3 Gbit delat med 8 ger ju det i byte, vilket blir 375MB/s, kan då 3GB/s inte använda den till fullo?

Tackar för alla svar hittills!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av davaa:

Jo, jag föredrar också en stabil SSD framför en som går sönder, är inte säker på att jag vill mecka med Firmware heller.
Blir det någon prestandaskillnad mellan SATA 6Gb/s mot 3Gb/s? Vad jag förstår så kommer inte Samsungen långt över 500MB/s read (eller var det write?), 3 Gbit delat med 8 ger ju det i byte, vilket blir 375MB/s, kan då 3GB/s inte använda den till fullo?

Tackar för alla svar hittills!

Korrekt du/vi hamnar runt 320-375MB/s via Sata 3Gb/s. Grejen är att de tidiga Marvell kretsarna är så dåliga att med Sata 6Gb/s aktiverat så vinner man bara ytterst lite i sekventiell läsning och prestandan går upp ett tiotal Mb/s samtidigt som grafikkortet stryps till 8x. Inte ett utbyte som är värt i mina ögon. Att då stänga i en SF som är snabbare ändå tappar ju bara mer.

Just att SF är snabbare märker man ändå bara i benchmarks så att säga - verklig prestanda som boottider osv. märker man inte större skillnad på. Om win7 laddas på 17 eller 20 sekunder känns inte jätte noga. Stabilitet > hastighet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjodden:

Korrekt du/vi hamnar runt 320-375MB/s via Sata 3Gb/s. Grejen är att de tidiga Marvell kretsarna är så dåliga att med Sata 6Gb/s aktiverat så vinner man bara ytterst lite i sekventiell läsning och prestandan går upp ett tiotal Mb/s samtidigt som grafikkortet stryps till 8x. Inte ett utbyte som är värt i mina ögon. Att då stänga i en SF som är snabbare ändå tappar ju bara mer.

Just att SF är snabbare märker man ändå bara i benchmarks så att säga - verklig prestanda som boottider osv. märker man inte större skillnad på. Om win7 laddas på 17 eller 20 sekunder känns inte jätte noga. Stabilitet > hastighet

Skickades från m.sweclockers.com

Aha!
Jo, jag föredrar stabilitet, känns som att jag ska hålla mig borta från SF. Vad tycker du/ni om Samsungs diskar? Eller ska jag köra på Crucials M4? Eller finns det fler stabila men bra alternativ?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av davaa:

Aha!
Jo, jag föredrar stabilitet, känns som att jag ska hålla mig borta från SF. Vad tycker du/ni om Samsungs diskar? Eller ska jag köra på Crucials M4? Eller finns det fler stabila men bra alternativ?

Jag var först helt inne på M4 men "hittade" samsungen och allt blev förstört Grävde vidare i frågan och samsung ägare verkade nöjda som få och den har lite bättre prestanda än M4:an så nu blir det så. Annars är det just Samsung/M4 och intel som stämplars som stabilast. Intel tycker jag dock är fördyra rent pris/prestanda. Har man riktigt Sata 6Gb/s och är inte rädd att behöva mecka en del och måste ha maximal prestanda så får man gå på SF

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk

Jag rösta för att inte köpa via amazon. Jämfört med annan hårdvara verkar det vara högre risk att få en enhet med problem, så se till att köp från nån butik i närheten som du har en bra relation till.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Samsung 830 eller Crucial M4. Själv skyr jag Sandforce som pesten.

Permalänk
Skrivet av davaa:

Hej!

Hade tänkt införskaffa mig en SSD till jul, och vill då ha en stark och bra SSD med hög kvalitet. SSDn ska införskaffas från Amazon, men de har i princip alla märken vi har, så det tror jag inte är några problem.
Budget ligger runt 3000kr, gärna mindre, kan dock lägga till några hundralappar "för det där lilla extra".
SSDn ska användas som OSdisk, men det är tänkt att lägga in spel som kräver laddningstider (SWtOR, kanske HoN och liknande) på den. Har kollat på Corsairs Force 3 Series, har god erfarenhet av deras nätagg, men har ingen aning hur det ser ut på SSD fronten från dem.

Så vad säger ni Sweclockare, vilken SSD på över 200GB ska jag köpa?

Lite snabba frågor:
Hur är det med en SSD, är de stabila? Har hört en del problem med kontrollerkretsar med mera, men det ska väl inte vara några problem nu?
Såg att bl.a. Intel skickade ut uppgraderingar till de SSDerna de hade problem med, installerar man dem manuellt?

MVH.

Kanske det är för många hundralappar extra, men oj vad bra den är: http://www.inet.se/produkt/5315146/corsair-ssd-force-gt-240gb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sagofiguren:

Kan rekommendera denna då jag har en polare som kör på en!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=866381

Håller 100% med, kör en 256a M4 själv. Den är om-nom-nom och lagom stor för att man skall kunna dundra in en hel näve spel och program utan att riktigt bry sig om hur mycket plats som är kvar.

Prestandan är över förväntan och stabiliteten är 100%ig än så länge

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Håller 100% med, kör en 256a M4 själv. Den är om-nom-nom och lagom stor för att man skall kunna dundra in en hel näve spel och program utan att riktigt bry sig om hur mycket plats som är kvar.

Prestandan är över förväntan och stabiliteten är 100%ig än så länge

Kör du med senaste firmware (0009?)? Såg ut att ge en trevlig skjuts i prestanda mot föregående (0001?)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sjodden:

Kör du med senaste firmware (0009?)? Såg ut att ge en trevlig skjuts i prestanda mot föregående (0001?)

Skickades från m.sweclockers.com

Bra fråga, faktiskt inte säker på om jag flashat den. Flashat ett par andra SSD i hemmet, men inte säker på just denna. Pigg är den i alla fall

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Bra fråga, faktiskt inte säker på om jag flashat den. Flashat ett par andra SSD i hemmet, men inte säker på just denna. Pigg är den i alla fall

Haha okej ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av davaa:

Hej!

Hade tänkt införskaffa mig en SSD till jul, och vill då ha en stark och bra SSD med hög kvalitet. SSDn ska införskaffas från Amazon, men de har i princip alla märken vi har, så det tror jag inte är några problem.
Budget ligger runt 3000kr, gärna mindre, kan dock lägga till några hundralappar "för det där lilla extra".
SSDn ska användas som OSdisk, men det är tänkt att lägga in spel som kräver laddningstider (SWtOR, kanske HoN och liknande) på den. Har kollat på Corsairs Force 3 Series, har god erfarenhet av deras nätagg, men har ingen aning hur det ser ut på SSD fronten från dem.

Så vad säger ni Sweclockare, vilken SSD på över 200GB ska jag köpa?

Lite snabba frågor:
Hur är det med en SSD, är de stabila? Har hört en del problem med kontrollerkretsar med mera, men det ska väl inte vara några problem nu?
Såg att bl.a. Intel skickade ut uppgraderingar till de SSDerna de hade problem med, installerar man dem manuellt?

MVH.

Här har du ett par bra tester (om du inte redan sett dem):

Jämförelse olika SSD
http://www.nordichardware.se/test-lab/32-storage/43558-sverig...

Samsung 830
http://www.overclock3d.net/reviews/storage/samsung_830_sata3_...

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk

Varför inte två stycken Samsung 830 Series MZ-7PC128 128GB, kostar i stort sett samma pengar som en 256Gb SSD
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=974936

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodiakonline:

Varför inte två stycken Samsung 830 Series MZ-7PC128 128GB, kostar i stort sett samma pengar som en 256Gb SSD
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=974936

Trim support?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=866381 Precis över budget, men grymt bra. Stabil kontroller, stabil firmware och mycket snabb.

Resultat med min Crucial M4 128GB, dvs. 256 gb presterar ännu bättre.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/