Sänka ljudnivån på ett Asus GeForce GTX 570 DirectCU II

Permalänk
Medlem

Sänka ljudnivån på ett Asus GeForce GTX 570 DirectCU II

Hej, har ett förhållandevis nytt Asus GeForce GTX 570 DirectCU II som jag vill få tystare. Det är förvisso rätt tyst redan nu men då jag har ett väldigt tyst bygge i övrigt (om än med bra luftgenomströmning, flera 140mm noctua fläktar och noctua cpu kylare m.m.) samt jobbar i en mycket tyst miljö med video och ljud så stör mig kortet rätt mycket.

Kortet: https://www.inet.se/produkt/5409285/asus-geforce-gtx-570-1280...

Var länge sedan jag spelade spel och kortet används endast till CUDA applikationer så jag har mer eller mindre ingen koll på vilka slags möjligheter det finns för att styra fläktarnas hastigheter, övervaka värmen etc på dylika kort.

Tror/vet ni ”om” det är möjligt att få de befintliga fläktarna att snurra lite långsammare med något slags program eller via motstånd etc?

Jag kan även tänka mig att byta fläktarna eller ja hela kylningen med fläktar etc. om det finns något mycket bättre alternativ (vatten är inget alternativ, iaf inte om det inte är från fabrik monterade och slutna system).

Om jag byter fläktar eller fixar motstånd, hur gör man isf då fläktarnas fästen är mindre än normala chassi-fläktar samt med fyra sladdar mot de vanliga tre, finns det adaptrar eller ja?
Plus, hur ser man till att inte skada kortet p.g.a. överhettning, finns det inbyggt skydd för dylikt etc?

Toppen om jag får några bra svar, mvh /Pontus

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

Ställ in en egen fläktkurva i MSI Afterburner (och låt kortet gå lite varmare) Så slipper du mecka sönder en av de bästa kylarna

Annars har väl ASUS något eget program med tror jag

Permalänk
Medlem

Kör på MSI afterburner. Klockrent. No puns intended

Permalänk
Medlem

ASUS GPU Tweak funkar också utmärkt för att ställa in fläktkurva samt sänka volten för mindre värmeutveckling.

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem

Var hittar jag ASUS GPU Tweak, d.v.s. för nedladdning av senaste version från Asus typ? Hittar inte på Asus hemsida, skit då, men många tack för svaren!

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

Var hittar jag ASUS GPU Tweak, d.v.s. för nedladdning av senaste version från Asus typ? Hittar inte på Asus hemsida, skit då, men många tack för svaren!

http://lmgtfy.com/?q=ASUS+GPU+Tweak

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1045941-asus-gpu...

Tog 3 sekunder för mig.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Tack men hmm, var från Asus jag ville ladda hem programet typ från den officiella sidan och är för ot för att klara det still, MSI appen var ju däremot lättfunne, hur som helst tack för Sweclockerslänken.

Any how, får ned kortets fläktar till 10% men det är way to high, det låter skit, samtidigt som temperaturen ligger på stadiga 31 - 32 grader. Det är framför allt fläkten just över GPUn som låter illa, maler typ, inte ett konstant surrande utan det går i vågor, stannar jag den genom att hålla fast den med fingret så blir datorn nästan helt tyst samtidigt som temperaturen endast stiger ett par grader. Jag vill sänka den till typ 1% men misstänker att det kanske inte går så då kvarstår fläktbyte och isf de där knepiga kontakterna, what to do about them?

Tack återigen för all hjälp mvh /Pontus w

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Hedersmedlem

kolla i bios om du kan ställa om fläktarna där:) om det är vanliga fläktar som stör dig så skulle jag rekommendera något fläktreglage som du kan montera på en 5,25" plats då kan du styra alla chassifläktar via fronten

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk

Har du kollat om du har senaste BIOS-versionen för kortet? Mitt 560Ti srån samma serie blev betydligt mycket tystare efter jag flashat till nytt bios, speciellt i lägen då det inte jobbade maximalt.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

kolla i bios om du kan ställa om fläktarna där:) om det är vanliga fläktar som stör dig så skulle jag rekommendera något fläktreglage som du kan montera på en 5,25" plats då kan du styra alla chassifläktar via fronten

Hej, hur gör man för att kolla fläkthastigheten på ett grafikkorts fläktar i bios eller grafikkortets bios?
Fläktkontrollers har jag redan som ligger och skräpar, för visso för 3.5 och för montering bak i pci luckorna men still, hjälper föga då fläktarna ju har någon slags speciell koppling och då jag isf skulle behöva en adapter eller nå, så som jag skrev tidigare.

Problemet som synes är ju att varken MSI Afterburner eller ASUS GPU Tweak låter mig sänka fläkthastigheten lägre än 10%.

Frågan är om man bara skall skippa fläktarna helt och sätta på andra fläktar men isf?
1. Har grafikkortet något slags överhettningsskydd så att det inte skadas?
2. Går det att på något annat sätt smidigt reglera fläktarna (som då kopplas in externt utanför kortet) automatiskt så att de roterar snabbare ju hetare kortet blir?
3. Eller finns det någon slags adapter som man kan sätta på vanliga fläktar så att de passar till grafikkortets utgångar?

Skrivet av n_sandstrom:

Har du kollat om du har senaste BIOS-versionen för kortet? Mitt 560Ti srån samma serie blev betydligt mycket tystare efter jag flashat till nytt bios, speciellt i lägen då det inte jobbade maximalt.

Tack, skall testa det, måste dock leta upp kartongen för att veta exakt vilken version av kortet jag har då det endast tycks finnas en BIOS-uppdatering och det endast för några få revisioner, men återigen, tror inte det kan bli så stor skillnad då jag som det är nu trots allt trycker ned fläktarna från 25% till 10% vilket dock inte räcker, jag skulle vilja ha ned dem till kanske 5% eller lägre.

Mvh /Pontus

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

Hej, hur gör man för att kolla fläkthastigheten på ett grafikkorts fläktar i bios eller grafikkortets bios?
Fläktkontrollers har jag redan som ligger och skräpar, för visso för 3.5 och för montering bak i pci luckorna men still, hjälper föga då fläktarna ju har någon slags speciell koppling och då jag isf skulle behöva en adapter eller nå, så som jag skrev tidigare.

Problemet som synes är ju att varken MSI Afterburner eller ASUS GPU Tweak låter mig sänka fläkthastigheten lägre än 10%.

Frågan är om man bara skall skippa fläktarna helt och sätta på andra fläktar men isf?
1. Har grafikkortet något slags överhettningsskydd så att det inte skadas?
2. Går det att på något annat sätt smidigt reglera fläktarna (som då kopplas in externt utanför kortet) automatiskt så att de roterar snabbare ju hetare kortet blir?
3. Eller finns det någon slags adapter som man kan sätta på vanliga fläktar så att de passar till grafikkortets utgångar?

Tack, skall testa det, måste dock leta upp kartongen för att veta exakt vilken version av kortet jag har då det endast tycks finnas en BIOS-uppdatering och det endast för några få revisioner, men återigen, tror inte det kan bli så stor skillnad då jag som det är nu trots allt trycker ned fläktarna från 25% till 10% vilket dock inte räcker, jag skulle vilja ha ned dem till kanske 5% eller lägre.

Mvh /Pontus

Jag är nog tvungen att ifrågasätta ditt motiv just nu. Du kan inte leva med 10% volym på ett grafikkort med en av de bästa after market kylarna på marknaden? Endera är du FÖR känslig eller så har du fel grafikkort

Köp ett passivt kylt graifkkort och skaffa en server som står i ett annat rum som kör dina CUDA applikationer.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Testat "speedfan" ? använder det för mina fläktar på grafikkortet. Där kan du välja fritt på vilken procent du vill ha fläkten på (allt från 0% till 100% funkar )

Visa signatur

Chassi: FD define R3. CPU: Intel i5 2500K. Moderkort: Asus P67-Mpro. Grafik: XFX Radeon 6950. Kylare: CM hyper 212 plus. HDD: WD Caviar Black 7200 rpm. Minne: Corsair 8GB 1600Mhz. PSU: FSP 650W 80+ Gold. Operativsystem: Windows 7 Ultimate 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag är nog tvungen att ifrågasätta ditt motiv just nu. Du kan inte leva med 10% volym på ett grafikkort med en av de bästa after market kylarna på marknaden? Endera är du FÖR känslig eller så har du fel grafikkort

Köp ett passivt kylt graifkkort och skaffa en server som står i ett annat rum som kör dina CUDA applikationer.

Nej du är inte tvungen, mitt motiv har inget med mina frågor att göra, suck, det där inlägget tillförde ingenting, varför inte svara på mina frågor i stället?

Men bara för att tydliggöra: Jag klipper film på datorn (mitt jobb) i Adobe Premiere med CUDA support för just det kortet och vill p.g.a. ljudläggning av just film ha en nära nog knäpptyst dator, ja iaf en som låter mindre än den gör nu. Mitt tidigare Radeon x1900xt kylde jag t.ex. med en Thermalright kylare och Noctua fläkt och fick det i praktiken att bli nästan ljudlöst. Och nej, det är inget alternativ att placera själva datorn i ett annat rum p.g.a. otillgänglighet i samband med inkoppling av externa videoenheter, raid-enheter etc samt för att jag varken orkar, får eller vill dra sladd och göra hål i väggar etc.

Så åter till mina frågor:

Frågan är om man bara skall skippa fläktarna helt och sätta på andra fläktar men isf?
1. Har grafikkortet något slags överhettningsskydd så att det inte skadas?
2. Går det att på något annat sätt smidigt reglera fläktarna (som då kopplas in externt utanför kortet) automatiskt så att de roterar snabbare ju hetare kortet blir?
3. Eller finns det någon slags adapter som man kan sätta på vanliga fläktar så att de passar till grafikkortets utgångar?

Mvh /Pontus w

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

Prova ett väl isolerat chassi kanske vore nått?

Visa signatur

Phanteks Enthoo Primo Intel i7 3930K@4.7Ghz Asus Rampage IV Extreme
Corsair DDR3 16GB 1600MHz Corsair AX 1500 3x R9 290x
Projekt tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshi94:

Testat "speedfan" ? använder det för mina fläktar på grafikkortet. Där kan du välja fritt på vilken procent du vill ha fläkten på (allt från 0% till 100% funkar )

Tack för tipset.

Får upp informationen ang värmen på GPUn men ingen information om fläktarna på grafikkortet, ej heller lyckas jag få datorn att ändra hastighet på de fläktar som syns där d.v.s. de som är kopplade till moderkortet, jag sänker hastigheten men inget händer, kan det ha att göra med att de fläktarna redan har motstånd, hmm?

Tänkte du att jag skulle koppla separata fläktar till grafikkortet inkopplade till moderkortet och låta Speedfan justera kurvorna via värmeutvecklingen på GPUn?

Skrivet av kimzz:

Prova ett väl isolerat chassi kanske vore nått?

Jag vet inte, jag har ett Difine R3, inte så isolerat men ok. Känns dock lite bakvänt att skaffa ett isolerat chassi när alla andra komponenter håller låg ljudnivå, ja t.o.m. min Velociraptor låter förhållandevis lite tycker jag jämfört med fläktarna på Asus-kortet och då är det speciellt brummandet, det ojämna ljudet jag stör mig på.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

Jag vet inte, jag har ett Difine R3, inte så isolerat men ok. Känns dock lite bakvänt att skaffa ett isolerat chassi när alla andra komponenter håller låg ljudnivå, ja t.o.m. min Velociraptor låter förhållandevis lite tycker jag jämfört med fläktarna på Asus-kortet och då är det speciellt brummandet, det ojämna ljudet jag stör mig på.

Alltså, du måste väl ändå ha ett måndagsexemplar? DirectCU2 på 10% skall ju inte gärna låta mer än en velociraptor? Då är nåt fel.

Som han FX9 sa, om du inte kan leva med lägsta farten på ett av de mest tysta korten måste nåt vara fel, och jag undrar om det inte är ditt exemplar. Han "trollade" inte...

Permalänk
Medlem

Hej, skrev inget om att han trollade utan ifrågasatte varför han drog upp det han gjorde, jag ämnar inte skapa diskussion utan vill bara ha hjälp och då inte hjälp med att avgöra mitt motiv.

Testade faktiskt tre olika GTX 570 kort (bal även ett Gigabyte Windforce) innan jag bestämde mig för det jag har nu, vilket mycket riktigt lät betydligt mindre än de andra, skit samma, det låter för mycket still. Raptorn låter mer när läsarmen får jobba, men inte när den endast roterar och har den därtill ett mindre irriterande ljud än grafikkortet. Kylaren må vara bra men fläktarna låter för mycket, kan vara så att mitt kort börjat leva om mer sedan jag valde, misstänker nästan det men isf marginellt. Nej jag vill veta hur jag går vidare men får inga vettiga svar.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

Tack för tipset.

Får upp informationen ang värmen på GPUn men ingen information om fläktarna på grafikkortet, ej heller lyckas jag få datorn att ändra hastighet på de fläktar som syns där d.v.s. de som är kopplade till moderkortet, jag sänker hastigheten men inget händer, kan det ha att göra med att de fläktarna redan har motstånd, hmm?

Tänkte du att jag skulle koppla separata fläktar till grafikkortet inkopplade till moderkortet och låta Speedfan justera kurvorna via värmeutvecklingen på GPUn?

Jag vet inte, jag har ett Difine R3, inte så isolerat men ok. Känns dock lite bakvänt att skaffa ett isolerat chassi när alla andra komponenter håller låg ljudnivå, ja t.o.m. min Velociraptor låter förhållandevis lite tycker jag jämfört med fläktarna på Asus-kortet och då är det speciellt brummandet, det ojämna ljudet jag stör mig på.

Skrivet av Yrch:

Alltså, du måste väl ändå ha ett måndagsexemplar? DirectCU2 på 10% skall ju inte gärna låta mer än en velociraptor? Då är nåt fel.

Som han FX9 sa, om du inte kan leva med lägsta farten på ett av de mest tysta korten måste nåt vara fel, och jag undrar om det inte är ditt exemplar. Han "trollade" inte...

Min tanke exakt

Skrivet av Gerthoi:

Hej, skrev inget om att han trollade utan ifrågasatte varför han drog upp det han gjorde, jag ämnar inte skapa diskussion utan vill bara ha hjälp och då inte hjälp med att avgöra mitt motiv.

Testade faktiskt tre olika GTX 570 kort (bal även ett Gigabyte Windforce) innan jag bestämde mig för det jag har nu, vilket mycket riktigt lät betydligt mindre än de andra, skit samma, det låter för mycket still. Raptorn låter mer när läsarmen får jobba, men inte när den endast roterar och har den därtill ett mindre irriterande ljud än grafikkortet. Kylaren må vara bra men fläktarna låter för mycket, kan vara så att mitt kort börjat leva om mer sedan jag valde, misstänker nästan det men isf marginellt. Nej jag vill veta hur jag går vidare men får inga vettiga svar.

Då ska jag komma med ett mer konkret besked här då. Mitt förra inlägg var bara för att få mer bakgrundsfakta så jag kunde ge ytterliga hjälp och det är som följer:

Gör en ful-mod med 2x12 cm fläktar som du tejpar fast under grafikkortet(samt koppla bort de inbyggda fläktarna till grafikkortet, dock inte kylflänsen såklart.. Koppla dem sedan till en fläktkontroller med temperaturmätare och fläktstyrning i en 5.25" slot i datorn.

http://www.endpcnoise.com/

Kolla in den sidan. Mest dedikerade sidan på nätet om hur du ska få en tyst dator

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT