Permalänk
Jubileumsmästare

Dubbla hårddiskar!

Hej!
Ja känner mig ganska dum när ja skriver de här men ja vill bara ha lite information.
Som de ligger till nu vill ja köpa en ny dator, och då vill ja ha en ssd disk som systemdisk och en vanlig hdd som lagringsdisk. Men hur funkar de när ja ska installera program på datorn? Lägger sig programmen automatiskt på ssd disken, eller kan man göra om på något vis så standarden för program är hddn.
Eller ska man göra en mapp på hddn istället?

Som sagt känner mig ganska dum när ja frågar det här.

Tacksam för svar!

BumBum

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Hedersmedlem

När man installerar program får man så vitt jag varit med om alltid välja var man installerar det. Håller du utkik så ser du det. Så det ska gå bra att installera på HDDn istället.

Det ska gå att ändra så att det per standard installeras på ett annat ställa men det kan någon annan få hjälpa dig med.

Permalänk
Jubileumsmästare

Jo men de vet ja ju, men de ja är ute efter är att ställa hddn som standard för installation av program och spel

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Jubileumsmästare

Bump

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

Det går att ändra genom registret, har dock glömt hur. Google bör ha svaret

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BumBumX:

Ett väldigt bra exempel på brott mot följande forumregel:

§ 4
Bumpning. Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning).

Undvik detta framöver

Med vänlig hälsning
MichaelSWE

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av BumBumX:

Jo men de vet ja ju, men de ja är ute efter är att ställa hddn som standard för installation av program och spel

Frågan är då vad ska du med en ssd till om du inte ska installera spel och program på den. det är ju laddtiderna man vill förbättra
jag kör OS, spel och program på ssd och har flyttat min user till hdd.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Jubileumsmästare

Men de är ju bara de att ssd inte har så mycke utrymme, men tror ni de skulle räck att ha en ssd för program och spel på 120 gb och sedan ha en extra för lagring av film och bilder med mera?

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Jubileumsmästare

Låter bra!
Tack för svar

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Jubileumsmästare

Men sen om man märker att ssdn börjar bli full, kan man bara installerar dom program man vill på lagringsdisken?

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

Återigen, ja. Om du läser första svaret igen "När man installerar program får man så vitt jag varit med om alltid välja var man installerar det." så inser du kanske snabbt att du får välja var du vill installera varje program/spel. Om du aldrig har sett det är det för att du bara trycker Next, Next, Next, Ok på alla installationer alternativt att du aldrig installerat något.

Permalänk
Medlem

Vanligen när ett spel eller program installeras så finns det två val, ett är snabb/standard installation eller så finns valet avancerad/anpassad, om du har för vana att välja det senare alternativet så kommer alltid valet upp vart installationen skall genomföras, där väljer man lätt och smidigt var nånstans spelet/programet skall ligga,ett smart alternativ kan ju vara att i ena hdd´n skapa två huvudmappar "spel" och "program" däri sedan låta respektive installera sig. men för favoritprogram/spel använda ssd´n då 120 gig mycket väl räcker till jag själv har den storleken och gjorde en partition för Win på 40 gig (lite i överkant) men sedan en partition till spel/program på resterande utrymme.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930