Referens kort vs icke referens

Permalänk

Referens kort vs icke referens

Hallå,

Jag har funderat lite referens kort vs icke referens kort. Vad jag vet så kommer referens grafikkorten ut först, efter några veckor/månader kommer icke referense kort ut.

1. Referens betyder att all varm luft som bildas blåser ut ur datorn. Bättre för övriga komponenter men sämre kylning för grafikkortet ?
2. Icke referens betyder att en del av luften blåser ut ur datorn men en del åker ut i chassit, Bättre kylningmöjligheter(bättre kylflänsar, fläktar) ?
3. Varför är det inte flera fläktar på referens korten ?
4.När icke referens korten kommer ut så slutar tillverkarna att tillverka referens, varför ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Hallå,

Jag har funderat lite referens kort vs icke referens kort. Vad jag vet så kommer referens grafikkorten ut först, efter några veckor/månader kommer icke referense kort ut. När icke referens korten kommer ut så slutar tillverkarna att tillverka referens, varför ?

1. Referens betyder att all varm luft som bildas blåser ut ur datorn. Bättre för övriga komponenter men sämre kylning för grafikkortet ?
2. Icke referens betyder att en del av luften blåser ut ur datorn men en del åker ut i chassit, Bättre kylningmöjligheter(bättre kylflänsar, fläktar) ?
3. Varför är det inte flera fläktar på referens korten ?

Du värkar kunna allt redan :), men referens är betydligt bättre för SLi/CF för att den fläkten tar in "luft"på ett annat sätt. är inte riktigt haj på det men vet liksom basics. Man kan liksom sätta 2 referens modeller tätt intill varandra utan att det översta "kvävs" Som men 3 slots kyllare så överhetar de oftast. Kan ha helt fel men men..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Hallå,

Jag har funderat lite referens kort vs icke referens kort. Vad jag vet så kommer referens grafikkorten ut först, efter några veckor/månader kommer icke referense kort ut. När icke referens korten kommer ut så slutar tillverkarna att tillverka referens, varför ?

1. Referens betyder att all varm luft som bildas blåser ut ur datorn. Bättre för övriga komponenter men sämre kylning för grafikkortet ?
2. Icke referens betyder att en del av luften blåser ut ur datorn men en del åker ut i chassit, Bättre kylningmöjligheter(bättre kylflänsar, fläktar) ?
3. Varför är det inte flera fläktar på referens korten ?

1) Referenskort är exakt de kort som tillverkaren "specificierat", därav namnet referens, och det är korten som tillverkarna utgår ifrån när de gör sina egna kort. Samma PCB-layout och samma kylare som tillverkarens referenskort - referenskort.

2) Icke referens kan vara precis vad som helst, och det har egentligen ingenting med hurvida kylaren blåser luften ut till baksidan av chassit eller inte. Men det absolut vanligaste är att kyllösningen ser annorlunda ut och att mestadelen av "luften" stannar inuti chassit.

3) Fler fläktar räcker inte direkt. Du vet nog själv hur baksidan på ett grafikkort ser ut och det är inte många kcm man har att spruta ut luften på. Och referens ska ju vara någon typ av "optimal" som passar "alla", och där man lämnar ytterliggare modifikationer/förbättringar till tillverkarna.

Men det vanliga är ändå att "referenskort" menas till en "referenskylare" och dessa ser ofta (numer typ alltid?) ut så att de tar in luft på ena sidan av kortet och sprutar ut det på baksidan av chassit.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Hallå,

Jag har funderat lite referens kort vs icke referens kort. Vad jag vet så kommer referens grafikkorten ut först, efter några veckor/månader kommer icke referense kort ut. När icke referens korten kommer ut så slutar tillverkarna att tillverka referens, varför ?

1. Referens betyder att all varm luft som bildas blåser ut ur datorn. Bättre för övriga komponenter men sämre kylning för grafikkortet ?
2. Icke referens betyder att en del av luften blåser ut ur datorn men en del åker ut i chassit, Bättre kylningmöjligheter(bättre kylflänsar, fläktar) ?
3. Varför är det inte flera fläktar på referens korten ?

1: ja och nej. Det finns icke referenskort som blåser ut varmluften ur chassit.
2: generellt sett ja.
3: Det behövs inte? Sannolikheten att värmen stoppar överklockningen tidigare ökar dock. Fördelen med mer påkostade kylare är oftast att korten blir svalare, kan klocka högre och är tystare.
Gissningsvis måste tillverkarna planera för hur bättre kylare ska se ut/fungera innan de kan lanseras. Innan dess så får man nöja sig med referenskorten. Olika grafikkorts serier är olika bra i referensutförande. Alla HD 4850 blev vanligtvis för varma med vanlig referenskylaren. Kolla tester innan du avgör vad som passar dina behov bäst.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av simme300:

Du värkar kunna allt redan :), men referens är betydligt bättre för SLi/CF för att den fläkten tar in "luft"på ett annat sätt. är inte riktigt haj på det men vet liksom basics. Man kan liksom sätta 2 referens modeller tätt intill varandra utan att det översta "kvävs" Som men 3 slots kyllare så överhetar de oftast. Kan ha helt fel men men..

Ja referens verkar vara bättre till SLI/CF, kan väl vara undantag om man mycket mellanrum mellan grafikkorten och/eller sidofläkt.

Skrivet av anden12:

1) Referenskort är exakt de kort som tillverkaren "specificierat", därav namnet referens, och det är korten som tillverkarna utgår ifrån när de gör sina egna kort. Samma PCB-layout och samma kylare som tillverkarens referenskort - referenskort.

2) Icke referens kan vara precis vad som helst, och det har egentligen ingenting med hurvida kylaren blåser luften ut till baksidan av chassit eller inte. Men det absolut vanligaste är att kyllösningen ser annorlunda ut och att mestadelen av "luften" stannar inuti chassit.

3) Fler fläktar räcker inte direkt. Du vet nog själv hur baksidan på ett grafikkort ser ut och det är inte många kcm man har att spruta ut luften på. Och referens ska ju vara någon typ av "optimal" som passar "alla", och där man lämnar ytterliggare modifikationer/förbättringar till tillverkarna.

Men det vanliga är ändå att "referenskort" menas till en "referenskylare" och dessa ser ofta (numer typ alltid?) ut så att de tar in luft på ena sidan av kortet och sprutar ut det på baksidan av chassit.

3. Ja det är ju sant, glömde bort det.

Varför slutar dom tillverka referens efter att icke referens har kommit? läser lite nu och då att folk söker referens kort

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Varför slutar dom tillverka referens efter att icke referens har kommit? läser lite nu och då att folk söker referens kort

Det gör dom inte. Referenskorten tillverkas "hela tiden" men folk som eftersöker dessa vill antagligen ha sina kort några kronor billigare, och väljer referenskort eftersom de kör dubbla grafikkort...

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Referenskort behöver inte blåsa ut luften ur chassit, ta t.ex GTX 560 Ti.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Anden12 har redan besvarat alla frågor
hoppas du fick lite mer insyn i det hela nu

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av anden12:

Det gör dom inte. Referenskorten tillverkas "hela tiden" men folk som eftersöker dessa vill antagligen ha sina kort några kronor billigare, och väljer referenskort eftersom de kör dubbla grafikkort...

Jaså, kanske det är så att det tillverkas/säljs mer av icke referens, att det är därför jag har fått för mig att referens inte tillverkas längre.

Skrivet av Rydisen:

Referenskort behöver inte blåsa ut luften ur chassit, ta t.ex GTX 560 Ti.

De flesta referens blåser väl ut luften ?

Skrivet av Mithras:

Anden12 har redan besvarat alla frågor
hoppas du fick lite mer insyn i det hela nu

Ja, nu har jag fått svar på de frågor jag undrat över.

Tack för alla svaren jag fått

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

som redan sagt är referens tex amd's eller nvidias mall som står för kortet. sen att dem ofta blir mindre populära är för att vi entusiaster väljer ofta en bättre kyl lösning från någon tillverkare. som tex gigabytes windforce eller liknande. på så sätt kan vi tjäna några grader när vi ska pressa kortet hårdare i överklockning.

sen beror valet i fråga mycket om i vilken omgivning man väljer att sätta kortet i.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

De flesta referens blåser väl ut luften ?

Japp, de flest, men inte alla

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det Ts (och alla andra här?) kallar referenskort verkar vara korten med kylare som använder en radialfläkt (~centrifugalfläkt).
Skillnaden är väl inte så viktig i sammanhanget men det kan ju vara bra att skilja på begreppen

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Bjebbosten:

Jaså, kanske det är så att det tillverkas/säljs mer av icke referens, att det är därför jag har fått för mig att referens inte tillverkas längre.

Det är faktiskt precis tvärt om om man ser till hela marknaden, eftersom i princip alla OEM-tillverkare använder referenskort och referenskorten dessutom i de flesta länder faktiskt ÄR billigare. Kolla Walmart eller Bestbuy eller för den delen Media Saturn någon gång - det är f*nimig enbart referens de säljer. Jag har aldrig sett ett icke-referenskort i en Dell, HP, Acer eller Alienware heller.

Sverige/Norden är ett undantag, vi vill ha OC-kort och/eller tysta kort och marknaden är justerad därefter. Referenskorten kostar mer från "entusiastbutiker" typ Inet eller Komplett eftersom entusiaster inte efterfrågar referenskort i lika stor omfattning och därmed får de inte volymerna på beställningarna att sänka priserna med.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Referenskort behöver inte blåsa ut luften ur chassit, ta t.ex GTX 560 Ti.

Vad menar du? Det ser sannerligen ut som det tycker jag. Men jag kan ju inte så mycket om just detta.
http://www.nvidia.com/object/product-geforce-gtx-560ti-gtx-55...

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Vad menar du? Det ser sannerligen ut som det tycker jag. Men jag kan ju inte så mycket om just detta.
http://www.nvidia.com/object/product-geforce-gtx-560ti-gtx-55...

Det ser sannerligen inte ut som det tycker jag.
Luften trycker ju ner luft, som åker ut på alla möjliga håll och kanter.

För övrigt, du väckte alltså en 1½ år gammal tråd för det?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H