SSD för spel och operativsystem 1500 kr

Permalänk
Medlem

SSD för spel och operativsystem 1500 kr

Tjenare!
En SSD ska inhandlas och jag har ingen aning om vilken man ska ha. En riktigt snabb jävel vore grymt så, vad har ni för förslag? 1500 kr kan ni väl försöka hålla er runt Motivera gärna varför ni tycker jag ska köpa just DEN SSD:n

/Erik Hansén

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=873561
Den har fått prisvärd i många tester bland annat sweclockers

jag tror jag ska köpa den själv till jul

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Ska följas. Funderar själv på en SSD i samma prisklass ungefär. Kravet är minst 120 GB.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

med en budget på 1.5k är det m4an som gäller (: annars skulle jag rekommendera intel 510, dock hamnar vi utanför budget som sagt.

Rekommenderar minst 120gb, oavsett märke, annars fylls de jävligt fort vilket är tråkigt!

god jul

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk

Äger själv en Samsung 830, rekommenderar den starkt. Tycker att den känns riktigt pålitlig och stabil.

Visa signatur

Intel SB-E 3930K @ 4.8 ghz | Asus P9X79 | Crucial 48gb 1866mhz | XFX 290X | 2 x Dell Ultrasharp 22" |
___________________________________________
victorlarsson.se

Permalänk
Medlem

Har en crucial m4.

Fick med senaste firmware och installerade windows på 5-10 minuter på Crucial m4.

Inga strul och den funkar skitbra!

Permalänk
Medlem

Tack för många och snabba svar. men om man kollar på Crucial m4 SSD 2,5" 128GB så har den 415 MBps (läs)/ 175 MBps (skriv)

jämfört med t.ex. Corsair SSD Force Series GT 120GB Som har 555 MBps (läs)/ 515 MBps (skriv)

Båda kostar ungefär lika mycket, varför rekommenderas m4:an. Corsairs borde väl vara snabbare?

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Tack för många och snabba svar. men om man kollar på Crucial m4 SSD 2,5" 128GB så har den 415 MBps (läs)/ 175 MBps (skriv)

jämfört med t.ex. Corsair SSD Force Series GT 120GB Som har 555 MBps (läs)/ 515 MBps (skriv)

Båda kostar ungefär lika mycket, varför rekommenderas m4:an. Corsairs borde väl vara snabbare?

Corsairs är snabbare när datan som skrivs/läses kan komprimeras, annars är m4:an snabbare har jag för mig, inte långsammare iaf. Men sedan har det varit en hel del strul med alla sandforceenheter medans m4:an anses väldigt stabil och med väldigt lite problem
EDIT: kollade lite snabbt på testet nu och de har i princip samma prestanda vid normal användning i windows men m4:an har mindre strul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Tack för många och snabba svar. men om man kollar på Crucial m4 SSD 2,5" 128GB så har den 415 MBps (läs)/ 175 MBps (skriv)

jämfört med t.ex. Corsair SSD Force Series GT 120GB Som har 555 MBps (läs)/ 515 MBps (skriv)

Båda kostar ungefär lika mycket, varför rekommenderas m4:an. Corsairs borde väl vara snabbare?

Rekomenderar inte att köpa en F3 disk, goolga/kolla runt på forumet här så förstår du snabbt varför, löjligt mkt strul med dem.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Jag har en Sandforce disk och har inte haft några strul.
Uppdaterade firmware som första steg innan jag installerade OS på den.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem

Jag kan starkt rekomendera Corsair Force GT 120gb. Riktigt snabb och har fungerat felfritt från start. Grymt nöjd !!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniwonka:

Jag kan starkt rekomendera Corsair Force GT 120gb. Riktigt snabb och har fungerat felfritt från start. Grymt nöjd !!!!

Samma här. Haft den i några månader, inga problem alls.

Visa signatur

Intel Core i5 750 4GHz | Thermalright Silver Arrow | MSI GTX 770 Lightning | Corsair XMS3 8GB | ASUS P7P55D-E | Corsair Force GT 120 GB | Spinpoint F3 1TB | Seagate Barracuda 2 TB | Samsung Spinpoint T166 500 GB x2 | Fractal Design Tesla 650W | NZXT Phantom
Benq G2420HDB | Benq XL2420T (120Hz Lightboost) | Qpad MK-85 | Qpad 5K | Qpad QH-90 | Samsung Galaxy S III - Temasek Cyanogenmod 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniwonka:

Jag kan starkt rekomendera Corsair Force GT 120gb. Riktigt snabb och har fungerat felfritt från start. Grymt nöjd !!!!

Verkar inte smart att rekommendera en produkt som en hel har strul med, ÄVEN om du inte har det.

Sluta vara en "fanboy" och försvara ditt egna köp ^^

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

Hej! Jag fick höra att man bör gå efter läs/skrivhastighet för bästa prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Verkar inte smart att rekommendera en produkt som en hel har strul med, ÄVEN om du inte har det.

Sluta vara en "fanboy" och försvara ditt egna köp ^^

Vad dillar du om? Folk som har haft problem med den har troligtvis haft den med äldre firmware, jag fick min med senaste och har inte haft några problem. Har även 2 kompisar som köpt en likadan fast för 1 månad sedan, dem har inte heller haft några problem. Inte nog med det så ligger den i toppfighten på sweclockers tester, och TS frågar efter en snabb ssd för 1500 vilket GTn matchar perfekt.

Så jag är en fanboy som försvarar mitt egna köp bara för att jag rekomenderar en produkt som jag faktiskt kan yttra mig om? Ska jag rekomendera en produkt jag istället inte ens har haft? Skärp dig för fan, kan du inte bidra något till tråden som är vettigt så behöver du inte ens kommentera ?

Permalänk

Vad är bättre med en m4 om man jämför den mot en intel 320?

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniwonka:

Vad dillar du om? Folk som har haft problem med den har troligtvis haft den med äldre firmware, jag fick min med senaste och har inte haft några problem. Har även 2 kompisar som köpt en likadan fast för 1 månad sedan, dem har inte heller haft några problem. Inte nog med det så ligger den i toppfighten på sweclockers tester, och TS frågar efter en snabb ssd för 1500 vilket GTn matchar perfekt.

Så jag är en fanboy som försvarar mitt egna köp bara för att jag rekomenderar en produkt som jag faktiskt kan yttra mig om? Ska jag rekomendera en produkt jag istället inte ens har haft? Skärp dig för fan, kan du inte bidra något till tråden som är vettigt så behöver du inte ens kommentera ?

Men uppenbarligen funkar inte sandforce 100% felfritt, crash, blåskärm osv osv.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=844282

Köpte precis den, verkar som ett safe bet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Men uppenbarligen funkar inte sandforce 100% felfritt, crash, blåskärm osv osv.

Skulle det vara så pass mycket fel med dem så hade dem slutats att sälja, det som tidigare skapat crashar och skit är troligtvis firmwaren men dem har fixat en nyare version. Dem trådarna som jag har läst där folk har haft problem är några månader gamla,dvs problemet är så gott som fixat. Det kan ju jag och många andra intyga. Sen så är inte intels och crusials diskar helt felfria dem heller. Ska man tänka kring dina 100%iga banor så ska man lika gärna skita i att köpa något överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

OCZ SSD Vertex3 120GB MAX IOPS kostar runt 2000:- och är himla bra

Här är 240gb-modellen testad på Sweclockers:

OCZ Vertex 3 Max IOPS 240 GB
I hård kamp med Corsair och Kingston kan OCZ räkna in en delad förstaplats. Vertex 3 Max IOPS Edition tar till vara alla möjligheter med den senaste generationens Sandforce-kontroller och regerar (tillsammans med Force GT och Kingston HyperX) i den absoluta prestandatoppen. Prislappen är i det saftigaste laget, men det handlar trots allt om en renodlad prestandamodell.

Fördelar:
■Skyhög prestanda
■Stöd för SATA 6,0 Gbps

Nackdelar:
■Högt pris per gigabyte

(240GB-modellen är dyr, men 120Gb kostar runt 2000 som sagt!)

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Gigabyte B550M Aorus Pro-P | AMD Ryzen 5 5600G | Gigabyte Radeon RX 6600 Eagle 8GB | Kingston Fury 32GB DDR4 3600Mhz | 500GB Seagate Firecuda 510 M.2 Nvme | 2TB Kingston 2.5 SSD in Raid | Corsair CX 750M 80+ Gold | be quiet! Pure Rock 2 CPU cooler | 5x Arctic P12 PST PWM fans | Windows 11 Home

Permalänk
Skrivet av the_3rm:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=873561
Den har fått prisvärd i många tester bland annat sweclockers

jag tror jag ska köpa den själv till jul

funderat i samma banor, fast corsair force 3 120gb är både billigare och snabbare doc. så lutar mer åt corsair för min del

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Har en crucial m4 och är väldigt nöjd, inget strul hittils.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Louca:

Hej! Jag fick höra att man bör gå efter läs/skrivhastighet för bästa prestanda.

Nej
Man läsa tester, speciellt de som mäter vanliga användningsscenarion och inte bara syntetiska tester. Det finns många intressanta saker att lära sig. T.ex. Samsung 830 är på pappret riktigt dåliga pga. sekventiell skrivhastighet.
www.nordichardware.se/lagring/44273-samsung-ssd-830-exklusivt...
De gula staplarna (tror jag) är enheter byggda med Sandforce-krets. T.ex. Force 3 är ju helt och hållet frånkörd tidsvis, Force GT klarar sig lite bättre.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Har lagt till en liten omröstning där ni kan välja ett eller flera alternativ utefter vilken/vilka ni rekommenderar. Tack så mycket för alla era svar och motiveringar också!

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

Jag valde Force GT pga att efter senaste firmwaren så är den hur stabil som helst.
Inte fått någon Bsod eller frysning.
Rekommenderar den varmt iaf!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

Hur får man nya mjukvaran i diskarna innan win7 installation? Måste jag i med den i en annan dator?

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Hittills verkar det alltså stå mellan Crucial M4 som är en grymt stabil SSD, och en Corsair Sandforce GT som skall vara något snabbare men inte lika stabil? Vissa verkar dock mena på att dessa problem har lösts i senaste Firmware?

Såg att Intels 320 ligger på andra plats i omröstningen, någon som har en bra motivering till det ?

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

Beställde själv precis en Intel 510 120gb från cdon för 1691kr med rabatt.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem

Ingen som har nämnt Samsung 830 än. Snabb i "verkligheten", och enligt rapporterna stabil och driftsäker. Det negativa är att den ligger från ca 1700 kr i pris. Finns några benchmarks i den här tråden.

Men av dem som föreslagits tidigare skulle jag välja Crucial M4 p.g.a. bättre hastigheter, SATA-3 och de allmänt positiva omdömena från ägare till denna disk.

Visa signatur

"Var inte för optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg."

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa en intel 320 120gb vid jul föratt
den är stabil
lång livslängd
tillräcklig prestanda (sitter ju inte och benchar hela dagarna;) )

nackdelen är väl att prestandan inte ligger på tronen. Men det gör inte så mycket för mig då jag inte har några 6gbit/s porrtar på mitt moderkort:-P

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)