Klocka ner minne för att klocka upp(Q6600)

Permalänk
Medlem

Klocka ner minne för att klocka upp(Q6600)

Hej!

Skulle vilja inleda tråden med att påpeka att jag är någorlunda "novice" när det gäller överklockning.
Har sökt runt lite på forumet gällande att behöva klocka ner minnen för att kunna överklocka sin processor och hittat en del matnyttig information.

Har kört min Q6600, 2.4ghz @ 2,8 fram tills nyss, då jag tänkte att jag nog kan få ut lite extra kräm, då jag sitter med väldigt låg temp(~25C idle), så bestämde mig för att klocka upp till 3,2(400*8). Problemet jag stöter på är att jag då måste klocka ner mina minnen från 1333mhz till 1066 för att kunna få maskinen att köra stabilt. Som jag förstått måste man "ge lite för att få lite", men har inte hittat någon förklaring gällande just varför man måste klocka ner minnena. Någon större prestandaförlust har jag inte märkt av med mina underklockade ramminnen.

Det jag egentligen bara funderar över är: Hur kommer det sig att minnena inte kan fortsätta köras stabilt om man inte underklockar dessa, när man överklockar processorn?

EDIT: Riggen ser ut som följande:
Moderkort: Asus P5QC
Processor: Intel Q6600
Minnen: G.Skill Ripjaw 8gb ddr3-1333 PC3-10666

Visa signatur

Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät.
-haxorn

Permalänk
Medlem

ökar du volten på CPUn när du klocka den ?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Självklart. Annars hade jag nog inte kommit långt.

Visa signatur

Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät.
-haxorn

Permalänk
Medlem

En med liknande/samma problem http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/829487-q6600-overcl... läs lite där så kanske du får fram en lösning, det gör ingen märkbar skillnad att du klockar ner minnena lite:P jag kör i 800MHz på mina o jag lider inte ett skit av de XD

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

För det första så bör du inte avgöra om du ska klocka processorn mer med vad den har för temp i idle.

Jag vet inget om att man måste klocka ned minnena under sin standardfrekvens. Men som det är på mitt moderkort så om man höjer frekvensen hos nordbryggan så höjs både processor- och minnesfrekvensen vilket i mitt fall ledde till att jag behövde gå in och ställa in inställningar för just bara minnena så att de gick nära standardfrekvensen igen.