Permalänk

TV-avgift, ett jävla skämt?!

Var precis en gubbjävel över som var från radio/tv. Han sa att han såg att vi har en TV och att vi ska betala TV-avgift. Jag sa att den inte är inkopplad (Endast inkopplad till TV-spel), men det räcker tydligen att ha en TV hemma för att man ska betala.
Vad gäller? Kan man komma runt detta på något sätt? Göra TV'ns mottagare obrukbar eller liknande? Helt sjukt att betala 2100kr för en tjänst man inte använder sig utav...

Permalänk
Medlem

Gick ju förut att ta bort motagaren för att slippa betala, fast togs nog bort för nått år sen?
Altenativ->
Betala.
Neka till att du har tv(dom kommer i 99.9% att aldrig kunna bevisa att du har en tv i en rättsprocces).
Eller så ringer du om nån vecka o sägar att du sålt den.

Permalänk
Medlem

Ring Radiotjänst på måndag och säg att ni inte har en TV längre. Så var det klart.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

TV-Avgiften är ett skämt.. eller Public service behövs men gillar inte att man ska jaga folk med fackla och högaffel .. ta bort Radiotjänst i Kiruna så tjänar man in en massa pengar.. sen får dom finansiera det på annat sätt.. flörta lite med Anders Borg eller nåt

Borde verkligen bli en folkomröstning om tv-avgiften.. vi bor trots allt i en demokrati

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Var precis en gubbjävel över som var från radio/tv. Han sa att han såg att vi har en TV och att vi ska betala TV-avgift. Jag sa att den inte är inkopplad (Endast inkopplad till TV-spel), men det räcker tydligen att ha en TV hemma för att man ska betala.
Vad gäller? Kan man komma runt detta på något sätt? Göra TV'ns mottagare obrukbar eller liknande? Helt sjukt att betala 2100kr för en tjänst man inte använder sig utav...

Som någon redan har sagt så räcker det med att man har en tv hemma, vad man än använder den till, så ska man betala tv-licens. Har du en mobiltelefon där du kan ta in tv på så ska man betala tv-licens. Har du ett tv kort i datorn så ska man betala tv-licens. Enligt lag.

Så det är nog bara att bita i det sura äpplet och betala om man inte vill ha dom hängandes efter en i tid och otid.
Men jag tror nog att tjänsten kommer att försvinna. Finns inga som helst försvarbara orsaker till varför vi ska ha något som tv-licens år 2011.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Det lär bli en skatt i framtiden istället

Permalänk

Det går faktiskt en hel del bra skit på SVT har jag märkt efetr att ha 'förlorat' alla betal kanaler

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag älskar public service ... men betalar inte tv-avgift... (pinsamt men sant) ...

När jag bodde i falun för ett par år sen var det en gubbe som kom från radiotjänst med jämna mellanrum.. Han såg ut som en riktigt hitman med trenchcoat och allt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Säg att han såg fel, det är hans problem om han har problem med synen, det är dom som ska motbevisa dig och dra det vidare och sånt händer ju aldrig. Dom kör ju bara med tomma hot som dom alltid gjort med polisanmälan osv det funkar tydligen på svenssons..

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Det går faktiskt en hel del bra skit på SVT har jag märkt efetr att ha 'förlorat' alla betal kanaler

Jo då. Det finns ett annat sevärt även på SVT. Men bara för det så finns det ju inga grundläggande belägg längre att behålla något som tv-licensen.

EDIT:
På SVTplay har man tillbringat bra många timmar med. Finns mycket sevärt där att fördriva en och annan timme.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Säg att han såg fel, det är hans problem om han har problem med synen, det är dom som ska motbevisa dig och dra det vidare och sånt händer ju aldrig. Dom kör ju bara med tomma hot som dom alltid gjort med polisanmälan osv det funkar tydligen på svenssons..

Nu har ju Generalkyckling erkänt sitt tv-innehav.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Skrivet av Liv&helvete:

Jo då. Det finns ett annat sevärt även på SVT. Men bara för det så finns det ju inga grundläggande belägg längre att behålla något som tv-licensen.

EDIT:
På SVTplay har man tillbringat bra många timmar med. Finns mycket sevärt där att fördriva en och annan timme.

Jag tycker det är rätt självklart att man iaf någon gång i livet bör lägga lite pengar för att man ska få icke förvrängt eller liknande material ut i dumburken. Det är en rättvis bild som visas. Programmen håller dessutom väldigt hög klass.

Dessutom slipper man den där förbannade jävla reklamen!

Finns många bra program på SVT bla Svenska hemligheter / Svenska rum etc. Vem har inte som tradition vid nyår att se på Grevinnan och betjänten liksom?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

icke förvrängt

Det kan du ju fortsätta tro.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Jag tycker det är rätt självklart att man iaf någon gång i livet bör lägga lite pengar för att man ska få icke förvrängt eller liknande material ut i dumburken. Det är en rättvis bild som visas. Programmen håller dessutom väldigt hög klass.

Dessutom slipper man den där förbannade jävla reklamen!

Finns många bra program på SVT bla Svenska hemligheter / Svenska rum etc. Vem har inte som tradition vid nyår att se på Grevinnan och betjänten liksom?

Reklam vill väl ingen ha. Jag tänkte väl bara att det lär finnas något bättre sätt att finansiera public service än den vi har i dag genom tv-licensen.
Grevinnan och betjänten är ju ett stående inslag på Nyår.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Ja ett jävla skämt är precis vad det är.
Fick hem ett brev från Rånartjänst där det stod att ComHem hade meddelat dem att jag skaffat TV och att jag då skulle betala. Blank avi så rev skiten och slängde den. Tänker inte betala för något jag inte använder och aldrig kommer att använda.

Varför har vi aldrig haft en folkomröstning i ämnet när det är så många som är emot avgiften?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Det största problemet med avgiften enligt mig är att den är så fantastiskt hög. Lägg skiten på skatten så slipper man alla administreringskostnader och personer som ska springa runt och bara är jävliga och sprider dåligt stämning. För om man bara ser det till vad man betalar för tv-tjänsten idag så är tycker iaf inte att de tjänsterna är SÅ bra att det är värda det priset. Men går det att få ner avgiften genom att det läggs på skatten så kan jag tycka att det är bra att det finns.

Ja, jag betalar TV-tjänst idag då jag öppnade dörren när jag precis hade flyttat in och trodde att det var någon trevlig granne som ringde på. Men icke, det var Radiotjänst som kom på besök och bor i en så liten lägenhet så tvn syns ifrån hallen så det var inte lönt att tjafsa emot.

Permalänk
Medlem

Ja jag har ju då ingen TV. Men hade jag haft en 22" tjocjskärmstv och kollat på den när jag käkade ibland. Så skulle jag få betala långt mycket mer än vad TV'n är värd. Lagom. Därför har jag ingen TV utan enbart en dator.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Expertive:

Det största problemet med avgiften enligt mig är att den är så fantastiskt hög. Lägg skiten på skatten så slipper man alla administreringskostnader och personer som ska springa runt och bara är jävliga och sprider dåligt stämning. För om man bara ser det till vad man betalar för tv-tjänsten idag så är tycker iaf inte att de tjänsterna är SÅ bra att det är värda det priset. Men går det att få ner avgiften genom att det läggs på skatten så kan jag tycka att det är bra att det finns.

Ja, jag betalar TV-tjänst idag då jag öppnade dörren när jag precis hade flyttat in och trodde att det var någon trevlig granne som ringde på. Men icke, det var Radiotjänst som kom på besök och bor i en så liten lägenhet så tvn syns ifrån hallen så det var inte lönt att tjafsa emot.

Det beror ju lite på vad man jämför med, om man tycker att 6 kr om dagen är mycket för vad man får för public service. Personligen så tycker jag att man får fantastiskt mycket för dom 6 kr per dag som det kostar. Men visst, jag kan hålla med om att det kan låta mycket med 2.076 kronor om man slår ut det på ett helt år.

Det bästa vore ju om man kom fram till någon annat sätt att finansiera det hela än genom tv-licensen. Nu är jag tjatig.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Liv&helvete:

Det beror ju lite på vad man jämför med, om man tycker att 6 kr om dagen är mycket för vad man får för public service. Personligen så tycker jag att man får fantastiskt mycket för dom 6 kr per dag som det kostar. Men visst, jag kan hålla med om att det kan låta mycket med 2.076 kronor om man slår ut det på ett helt år.

Det bästa vore ju om man kom fram till någon annat sätt att finansiera det hela än genom tv-licensen. Nu är jag tjatig.

Visst får man ganska mycket för de pengarna, men jag väljer hellre kvalitet före kvantitet. Jag tycker inte att alla de tjänster tillsammans är värt det priset, de är inte så bra enligt mig. Jag anser att man borde se över public service hur det är idag och hur det finansieras, för jag tycker att det behövs förändring. Radio är inte alls speciellt intressant för mig, och jag antar att det gäller ganska många med mig. SVT 2 skulle de kunna stänga ner, kommer inte ihåg senaste jag tittade på den. Jag tycker det är fullt tillräckligt med SVT 1. Jag tycker alltså inte att det måste prompt försvinna som andra anser, utan att det krävs förändringar av det, framför allt hur det finansieras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Expertive:

Visst får man ganska mycket för de pengarna, men jag väljer hellre kvalitet före kvantitet. Jag tycker inte att alla de tjänster tillsammans är värt det priset, de är inte så bra enligt mig. Jag anser att man borde se över public service hur det är idag och hur det finansieras, för jag tycker att det behövs förändring. Radio är inte alls speciellt intressant för mig, och jag antar att det gäller ganska många med mig. SVT 2 skulle de kunna stänga ner, kommer inte ihåg senaste jag tittade på den. Jag tycker det är fullt tillräckligt med SVT 1. Jag tycker alltså inte att det måste prompt försvinna som andra anser, utan att det krävs förändringar av det, framför allt hur det finansieras.

Är det någon kanal man skulle kunna lägga ner i och med public service, så är det väl SVT24.

Men sen har vi ju kanaler som Kunskapskanalen, SVTWord och SVTB ( Barnkanalen ) som även dom igår i public service. Så det är ju inte bara SVT 1 och SVT2, Sveriges radio ( med alla dessa kanaler ) och UR ( Utbildningsradion ) som man räknar med i public service utan det finns ju "underkanaler" som man kanske inte tänker på som man också får för dom 6 kronorna per dag som det kostar.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Liv&helvete:

Är det någon kanal man skulle kunna lägga ner i och med public service, så är det väl SVT24.

Men sen har vi ju kanaler som Kunskapskanalen, SVTWord och SVTB ( Barnkanalen ) som även dom igår i public service. Så det är ju inte bara SVT 1 och SVT2, Sveriges radio ( med alla dessa kanaler ) och UR ( Utbildningsradion ) som man räknar med i public service utan det finns ju "underkanaler" som man kanske inte tänker på som man också får för dom 6 kronorna per dag som det kostar.

De föll helt ur glömska, antagligen eftersom jag aldrig kollar på dem. Jag tycker ingen av de kanalerna, möjligen barnkanalen är något man borde bli tvingad att betala för om man har tv. Ha de då som vilken annan tilläggskanal och finansiera via det viset istället anser jag. Som sagt, förändra finansieringen och få en lägre avgift, kanske genom att begränsad utbudet lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liv&helvete:

Det beror ju lite på vad man jämför med, om man tycker att 6 kr om dagen är mycket för vad man får för public service. Personligen så tycker jag att man får fantastiskt mycket för dom 6 kr per dag som det kostar. Men visst, jag kan hålla med om att det kan låta mycket med 2.076 kronor om man slår ut det på ett helt år.

Det bästa vore ju om man kom fram till någon annat sätt att finansiera det hela än genom tv-licensen. Nu är jag tjatig.

Sjäöv tycker jag att jag får otroligt lite för 2000kr om året. De få timmar som jag kollar på SVT varje år så hade det inte varit värt 2000kr. Lägre timpris för att gå på bio för mig.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Var precis en gubbjävel över som var från radio/tv. Han sa att han såg att vi har en TV och att vi ska betala TV-avgift. Jag sa att den inte är inkopplad (Endast inkopplad till TV-spel), men det räcker tydligen att ha en TV hemma för att man ska betala.
Vad gäller? Kan man komma runt detta på något sätt? Göra TV'ns mottagare obrukbar eller liknande? Helt sjukt att betala 2100kr för en tjänst man inte använder sig utav...

'Du betalar för att äga en mottagare för tv-signaler. Så det är inte mycket du kan göra tyvärr.

Köp en monitor eller projektor och spela på.

Men vill du mygla, så kan du ringa Radiotjänst och säga att du sålt din TV och således ej skall betala licensen längre.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det finns absolut, ABSOLUT, ingen anledning att betala.

Ring in till radiotjänst och meddela dom att du inte har någon TV, kommer det ändå en faktura så får du ringa och skälla ut dom ordentligt. Att en idiot från r-tjänst påstår sig ha sett något hos dig bär ingen som helst vikt.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Ja ett jävla skämt är precis vad det är.
Fick hem ett brev från Rånartjänst där det stod att ComHem hade meddelat dem att jag skaffat TV och att jag då skulle betala. Blank avi så rev skiten och slängde den. Tänker inte betala för något jag inte använder och aldrig kommer att använda.

Varför har vi aldrig haft en folkomröstning i ämnet när det är så många som är emot avgiften?

Har klarat mig i från dem i snart 4år trots mitt abonnemang från comhem. Jävla ocker att jag ska betala för kanaler jag inte använder för att få ha dem som jag vill ha.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Enligt lag så får de inte lägga den avgiften på skatten.
Är ju en tjänst man köper i princip.
Sen så ringer en snubbe på så får de inte gå in även om man tillåter det. Så är de bara att ringa och snacka med radiotjänst om man nu orkar med det.

Jag tycker inte avgiften är så farligt hög.
Folk lägger ju mängder med pengar på bilskatt/försäkring som man isf hade kunnat klara sig långt mycket utan?
Vad är skillnaden? köra en bil oskattad eller titta på tv utan att betala? Det går ju lika bra vara sig. fast är ju större risk att åka fast av farbror blå med bilen än att någon knackar på dörren.

Hur gammalt är folket här egentligen? majoriteten verkar vara runt 18-20 men beter sig långt mycket omoget för sin ålder isf.

Ni ska ju även tänka på Att SVT SR mm ska ju nå alla åldergruppar och försöka nå så stort intresse det bara går.
Alla gillar inte samma sak men det ni gillar så som entonig musik i mörka rum är väl det ni gillar men hur många älder gillar sånt? gillar ni folk musik etc? Kom igen. att säga att det inte går något bra på De fria kanalerna de vet de tusan om det är ett bra argument isf har man bara grymt dålig smak eller är det okunskap på hög nivå.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Word -=FULLMOON=- !

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Enligt lag så får de inte lägga den avgiften på skatten.
Är ju en tjänst man köper i princip.
Sen så ringer en snubbe på så får de inte gå in även om man tillåter det. Så är de bara att ringa och snacka med radiotjänst om man nu orkar med det.

Jag tycker inte avgiften är så farligt hög.
Folk lägger ju mängder med pengar på bilskatt/försäkring som man isf hade kunnat klara sig långt mycket utan?
Vad är skillnaden? köra en bil oskattad eller titta på tv utan att betala? Det går ju lika bra vara sig. fast är ju större risk att åka fast av farbror blå med bilen än att någon knackar på dörren.

Hur gammalt är folket här egentligen? majoriteten verkar vara runt 18-20 men beter sig långt mycket omoget för sin ålder isf.

Ni ska ju även tänka på Att SVT SR mm ska ju nå alla åldergruppar och försöka nå så stort intresse det bara går.
Alla gillar inte samma sak men det ni gillar så som entonig musik i mörka rum är väl det ni gillar men hur många älder gillar sånt? gillar ni folk musik etc? Kom igen. att säga att det inte går något bra på De fria kanalerna de vet de tusan om det är ett bra argument isf har man bara grymt dålig smak eller är det okunskap på hög nivå.

Kunde inte ha sagt det bättre själv.
Och jo då, jag betalar licensen. Även om man vissa gånger kan känna att det kanske finns roligare saker att lägga pengarna på.
Och jag skulle nog vilja säga, påstå till och med, att jag tillhöra den äldre än majoriteten här. Vi finns, men vi gör inte så mycket väsen utav oss. Men vi finns.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Enligt lag så får de inte lägga den avgiften på skatten.
Är ju en tjänst man köper i princip.
Sen så ringer en snubbe på så får de inte gå in även om man tillåter det. Så är de bara att ringa och snacka med radiotjänst om man nu orkar med det.

Såklart det inte är tillåtet att hipp som happ lägga till saker på skatten Men det är bara att ändra lagen, det står ju knappast i grundlagen så det är bara att köra på!

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Klart man betalar licensen, SVT och SR är värda varenda krona!
Sånt hat man känner när man ska kolla på t.ex. skidskytte på TV4, det är BARA reklam och highlights.

Till er som kommer med kommentarer som: "Lägg det på skatten istället" och "Be Anders Borg om pengar". Om det är staten som står för SVT så är det Staten som STYR SVT.
Tror ni att SVT skulle FÅ sända ett enda klipp om t.ex. hur äldre människor svälts ihjäl på löpande band hos Reinfeldts hjärtevän Carema?
Anders Borg skulle gladeligen sitta och välja ut varenda program som skulle få sändas.
"Vad är det här, BAMSE? Han som står upp mot det oskyldiga och älskade kapitalets hjälte Krösus Sork när han försöker återinföra slaveriet? Nej fy vale det är inget för barn att se på! Ta istället den här inte alls vinklade mixtapen med klipp på mig och Reinfeldt när vi slår hole in one på golfbanan, lyfter bilar över huvudet och räddar barn ur brinnande hus till tonerna av nationalsången.".

Och vice versa om nu "de rödgröna" skulle varit i majoritet så klart.

Kolla på den dokumentär som gick på SVT (!) i veckan som hette MEDIALIZED, den tar bl.a. upp fenomenet "Fox News" i USA, där man får se hur tydligt vinklat det blir när TV bara styrs av pengar.

Edit: Men jag tycker precis som många andra, att det är synd att TS ska bli tvungen att betala TV-licens när han inte är inkopplad på TV-nätet. Det borde finnas något sätt att lösa det.

Visa signatur

"Det dryga femtiotalet poliser utrustade med sablar och gevär kunde inte hindra att arbetarna efter mötet tågade vidare mot hamnen där de rev avspärrningarna runt fabriksområdet och hamnade i slagsmål med strejkbrytare och polis."