Permalänk
Avstängd

Dreamhack Summer 2012

Tjenare, jag funderar att fara till DHS 2012. Det blir min första gång, jag bor i Luleå och vill veta det billigaste sättet att komma dit på, och det ska inte gå för långsamt, kan inte fara med bil.

• Någon ide på vad man ska ha med sig? (förutom: dator, datortillbehör, pengar, tandborste.)
• Bästa platsen att sitta på, t.ex: D hallen B hallen?
• Vad finns det att göra förutom att spela?
• Något mer att tänka på?

Tacksam för svar!

Permalänk

Denna packlista följer jag alltid. Den har i princip allt man kan behöva. Dock har jag alltid köpt mat där och förbeställt cola, funkar perfekt.
Jag personligen föredrar D-hallen (den stora) då stora scenen är där och i allmänhet är det mer röj.

Eftersom du är där på sommaren så har de ofta nåt uteställe med bar o grejer. Även grill fanns att tillgå om jag inte minns fel. Träffa människor, Sweclockersträff, gå ut o gå är väl saker jag har gjort. Jönköping är riktigt fint på sommaren

När det gäller transport så är jag osäker. Jag antar att tåg är det smartaste alternativet, men du bör kolla med folk som bor uppåt norr.

Ha det så trevligt, och hoppas vi ses
mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ljungan11:

Denna packlista följer jag alltid. Den har i princip allt man kan behöva. Dock har jag alltid köpt mat där och förbeställt cola, funkar perfekt.
Jag personligen föredrar D-hallen (den stora) då stora scenen är där och i allmänhet är det mer röj.

Eftersom du är där på sommaren så har de ofta nåt uteställe med bar o grejer. Även grill fanns att tillgå om jag inte minns fel. Träffa människor, Sweclockersträff, gå ut o gå är väl saker jag har gjort. Jönköping är riktigt fint på sommaren

När det gäller transport så är jag osäker. Jag antar att tåg är det smartaste alternativet, men du bör kolla med folk som bor uppåt norr.

Ha det så trevligt, och hoppas vi ses
mvh

Tack så mycket för listan!
Har funderat på D-hallen för att folk rekommenderar det också mest.
Tar nog tåg som du sa, men tror du att det finns tåg från Luleå till Jönköping?

Permalänk
Avstängd

Jag har hört att datorer och sådant har blivit stulna där, men hur ofta händer det?
Är det värt att ta med 25m nätverkssladd?

Permalänk
Medlem

Datorer är inte ofta det blir stulet, är mest smågrejer som möss och tangentbord. Ofta så sitter man ju några stycken tillsammans som kan passa varandras grejer om man går iväg.
Jag hade med mig 25m när jag åkte dit, det är väl lite att ta i men hellre det än för lite iallafall, så ta med den du!

Däremot så kostar tåg nästan 2000:- tur och retur och det tar ca. 17-18 timmar att åka, så jag skulle överväga en annan lösning.
Kanske tåg från Luleå till Stockholm och därifrån haka på "DH-tåget"?

Permalänk

Ja, det finns tåg från Luleå till Jönköping. Men du måste byta i Stockholm och Nässjö, och resan tar närmare 19(!!) timmar.

Jag tror det är vanligare att mobiler, plånböcker osv. stjäls än datorer och skärmar men när jag är där har jag alltid varit där i sällskap större än 3, och då har alltid någon stannat kvar om man ska på toa eller liknande och om alla ska iväg (t.ex. käka) så rullar man ihop sin musmatta och lägger den i väskan, gömmer undan musen lite och skjuter in tangentbordet. Man tar självklart med småsaker som plånböcker, mobiler, musikspelare, tobak & gud vet vad.

Och du bör ta med dig 25m för att vara på den säkra sidan.

ps, försök att inte dubbelposta, ds

Edit: PUCKTVÅA!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ljungan11:

Ja, det finns tåg från Luleå till Jönköping. Men du måste byta i Stockholm och Nässjö, och resan tar närmare 19(!!) timmar.

Jag tror det är vanligare att mobiler, plånböcker osv. stjäls än datorer och skärmar men när jag är där har jag alltid varit där i sällskap större än 3, och då har alltid någon stannat kvar om man ska på toa eller liknande och om alla ska iväg (t.ex. käka) så rullar man ihop sin musmatta och lägger den i väskan, gömmer undan musen lite och skjuter in tangentbordet. Man tar självklart med småsaker som plånböcker, mobiler, musikspelare, tobak & gud vet vad.

Och du bör ta med dig 25m för att vara på den säkra sidan.

ps, försök att inte dubbelposta, ds

Edit: PUCKTVÅA!!

Okej, men jag tar mig på den säkra sidan. Vad tycks? http://www.inet.se/kundvagn/visa/1078599/dreamhack
Om jag har tur så kan jag ta bilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av roze1337:

Okej, men jag tar mig på den säkra sidan. Vad tycks? http://www.inet.se/kundvagn/visa/1078505/dreamhack
Om jag har tur så kan jag ta bilen

Jag skulle nog vilja ha ett kaxigare lås än det där om jag ändå köpte lås. Men du behöver inte vara rädd, datorer/skärmar är inte ofta det försvinner. Är som sagt mest smågrejer som möss, musmattor, plånböcker, snus & cigaretter m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av freddan:

Jag skulle nog vilja ha ett kaxigare lås än det där om jag ändå köpte lås. Men du behöver inte vara rädd, datorer/skärmar är inte ofta det försvinner. Är som sagt mest smågrejer som möss, musmattor, plånböcker, snus & cigaretter m.m.

Okej, skippar nog låset där, men när jag drar iväg från datorn så ska jag alltså lägga musen, tangentbordet och musmattan i t.ex: en påse? Och det hade ju sett lite misstänksamt ifall någon hade kommit och kopplat ur någon dator och gå därifrån x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av roze1337:

Okej, skippar nog låset där, men när jag drar iväg från datorn så ska jag alltså lägga musen, tangentbordet och musmattan i t.ex: en påse? Och det hade ju sett lite misstänksamt ifall någon hade kommit och kopplat ur någon dator och gå därifrån x)

Lägg ner det i väskan t.ex.
Om du ska sova i sovsalen så ta med dig grejerna och lägg dom längst ner i sovsäcken, det gjorde jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av freddan:

Lägg ner det i väskan t.ex.
Om du ska sova i sovsalen så ta med dig grejerna och lägg dom längst ner i sovsäcken, det gjorde jag.

Okej. Jag har hört att man ska ta med sig en grendosa, spelar den någon roll hur lång den är?

Permalänk
Medlem

Ska du börja packa redan eller?

Permalänk
Skrivet av roze1337:

Okej. Jag har hört att man ska ta med sig en grendosa, spelar den någon roll hur lång den är?

Ta bara en grendosa för din skärm, dator och laddare. Tre uttag och 1 meter räcker väl.

Och sen behöver du inte ett lås, gör bara som freddan säger

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Ska du börja packa redan eller?

Haha, du gjorde min dag Nämen jag är så osäker första gången x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljungan11:

Ta bara en grendosa för din skärm, dator och laddare. Tre uttag och 1 meter räcker väl.

Där håller jag faktiskt inte med dig.. Man vet aldrig vad man behöver koppla in för nåt, så jag tycker du skulle satsa på iallafall 5 uttag på grendosan.
Sen nånting som du kommer tycka är värt är att ha med dig en fläkt, fysatan så skönt det är!

Permalänk
Skrivet av freddan:

Där håller jag faktiskt inte med dig.. Man vet aldrig vad man behöver koppla in för nåt, så jag tycker du skulle satsa på iallafall 5 uttag på grendosan.
Sen nånting som du kommer tycka är värt är att ha med dig en fläkt, fysatan så skönt det är!

Du det stämmer nog bra det.

Permalänk
Medlem

tervligt att de redan planeras för DHS12. bara hoppas dom får rätt på allt så de ej blir som winter

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorki:

tervligt att de redan planeras för DHS12. bara hoppas dom får rätt på allt så de ej blir som winter

Invigningen

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Invigningen

ja tex sen tycker jag dom kan investera i giga nät till alla som fungerar nu med:P

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem

Hehe, taggar också inför DHS12. Giganät och fetare invigning hade ju vart kul. Och en roligare expo. Var ju nästintill skittråkig i år ju (winter). Bara ett fåtal feta montrar med feta PA-system, och i stort sett bara fokus på gaming. Hade gärna sett en i alla fall lite bredare expo.

Drar nog till Birdie i sommar också, om det inte krockar. Verkar vara nice.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Hehe, taggar också inför DHS12. Giganät och fetare invigning hade ju vart kul. Och en roligare expo. Var ju nästintill skittråkig i år ju (winter). Bara ett fåtal feta montrar med feta PA-system, och i stort sett bara fokus på gaming. Hade gärna sett en i alla fall lite bredare expo.

jupp hoppas dom kollar nätet så dom får feedback

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem

Samåka?

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av AzzEX FX:

beror på vart i landet du e

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem

Nån som man kan samåka med ifrån linköping?

Visa signatur

Speldator: Fractal Design R4 / ASRock Z77 PRO3 / I5 3570K @4.0 Ghz / Corsair Vengeance LP 8GB / Cooler Master Hyper 212 EVO / Gigabyte HD7950 Windforce @Stock / Fractal Design Integra 650W / 500GB WD Caviar Black / 1TB WD Caviar Blue

Permalänk
Skrivet av roze1337:

Tjenare, jag funderar att fara till DHS 2012. Det blir min första gång, jag bor i Luleå och vill veta det billigaste sättet att komma dit på, och det ska inte gå för långsamt, kan inte fara med bil.

• Någon ide på vad man ska ha med sig? (förutom: dator, datortillbehör, pengar, tandborste.)
• Bästa platsen att sitta på, t.ex: D hallen B hallen?
• Vad finns det att göra förutom att spela?
• Något mer att tänka på?

Tacksam för svar!

1. Silvertejp!
2. D helt klart. Eller i värsta fall C. B hallen är lika b som den låter. Lika hög musik som längst bak i D-hallen, fast ingen scen och den enda som spelas är justin bieber, rockroll och nyancat som loopas om och om igen!
3. Finns jättemycket att göra. Stå framme vid scenen och hoppa? :D, gå runt och kolla vid dreamstore, kolla på tournaments osvosv

Permalänk
Medlem
Skrivet av roze1337:

• Vad finns det att göra förutom att spela?

Tacksam för svar!

Rekommenderar DHGame! Sjukt kul, och jävligt irriterande ibland (när man är fast på samma ledtråd flera timmar), men ändå värt det
Man får en ledtråd, och så ska man komma fram till svaret (ofta bara en ny ledtråd) så att man kan komma vidare till nästa level. Ibland kan man lösa allt vid sin dator men ofta måste man irra runt i halva elmia för att hitta det man söker. Ägnade kanske lite för stor tid till det detta DHW (säkert 60-70% av min vakna tid på dreamhack), men det var det väl värt.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av roze1337:

Tjenare, jag funderar att fara till DHS 2012. Det blir min första gång, jag bor i Luleå och vill veta det billigaste sättet att komma dit på, och det ska inte gå för långsamt, kan inte fara med bil.

• Någon ide på vad man ska ha med sig? (förutom: dator, datortillbehör, pengar, tandborste.)
• Bästa platsen att sitta på, t.ex: D hallen B hallen?
• Vad finns det att göra förutom att spela?
• Något mer att tänka på?

Tacksam för svar!

Luleå här också! Var nyss på DHW11, vilket var mitt första DH. Åkte dit med tåg, vilket tog 18-20h dit. Men har man inte bil/körkort så finns inget annat sätt! (självklart buss, men det är mycket jobbigare)
Satt i B hallen i år, kommer inte sitta i C eller D hallen iaf! D hallen var fullt av små ungar (12-14år), fjortisar osv. plus den dära skitmusiken som spelas, fy in i helvette!
Förutom att spela? Ja, allt möjligt! Tävla, kolla montrar, gå till badhuset osv osv. MYCKET alltså!
Och packlistan gjorde jag kort som fan, vem orkar släpa på så jävla mkt! (och som friluftsmänniskan man blivit uppfostrad till så kan man packa lätt) Men Kudde, CASH (lösa alltså, bankomat kön är alltid lång!), ombyte, handduk, badbrallor!

Visa signatur

LULE HOCKEY
PC: Gigabyte G1.Sniper 2, Intel i7 2600K@4.5, Noctua NH-D14, ASUS GTX580 DirectCUII@925/1850/2100, OCZ Agility SSD + 1Tb HDD, G.Skill Sniper 8Gb 1866Mhz. Allt sitter i ett HAF X Chassi. Sennheiser PC360, Qpad 5k samt 6Gv2
Piguah @battlelog (CliQue.bf3 8v8, 5v5: Mix)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton.hj:

Nån som man kan samåka med ifrån linköping?

Vi kanske kan samåka, kommer åka ifrån katrineholm --> norrköping --> linköping sen till jönköping och har plats för 1 eller 2 stycken.

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joachim1:

Vi kanske kan samåka, kommer åka ifrån katrineholm --> norrköping --> linköping sen till jönköping och har plats för 1 eller 2 stycken.

De låter super! Det kommer med största sannolikhet åka med en kompis till mig om du har plats i bilen!
Betalning och sådant kan diskuteras över PM. Har dock inte klart för
mig om mina elr kompisens föräldrar kommer att skjutsa öht men det är bra att något alternativ! Tack på förhand

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Fractal Design R4 / ASRock Z77 PRO3 / I5 3570K @4.0 Ghz / Corsair Vengeance LP 8GB / Cooler Master Hyper 212 EVO / Gigabyte HD7950 Windforce @Stock / Fractal Design Integra 650W / 500GB WD Caviar Black / 1TB WD Caviar Blue

Permalänk
Medlem

Biljettsläpp 1 Februari. http://dreamhack.se/splash/

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.