Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Var precis en gubbjävel över som var från radio/tv. Han sa att han såg att vi har en TV och att vi ska betala TV-avgift. Jag sa att den inte är inkopplad (Endast inkopplad till TV-spel), men det räcker tydligen att ha en TV hemma för att man ska betala.
Vad gäller? Kan man komma runt detta på något sätt? Göra TV'ns mottagare obrukbar eller liknande? Helt sjukt att betala 2100kr för en tjänst man inte använder sig utav...

Enligt lagen får du skaffa tv utan att betala direkt. Du har 14 dagar på dig att bestämma om du ska ha kvar teven lr inte, så om du sagt att teveb precis är ny så får dem inte ta betalt direkt! Läs lagtexten! Vet inte om någon annan redan tagit upp detta. Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Var precis en gubbjävel över som var från radio/tv. Han sa att han såg att vi har en TV och att vi ska betala TV-avgift. Jag sa att den inte är inkopplad (Endast inkopplad till TV-spel), men det räcker tydligen att ha en TV hemma för att man ska betala.
Vad gäller? Kan man komma runt detta på något sätt? Göra TV'ns mottagare obrukbar eller liknande? Helt sjukt att betala 2100kr för en tjänst man inte använder sig utav...

Säg att du sålt den, behöver inte krångla mer än så

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Jag tycker inte avgiften är så farligt hög.

Avgiften är JÄVLIGT hög om man inte använder TVn till att se på TV med. Om man som TS bara spelar TVspel på TVn och inte ens har den inkopplad mot tv-nätet så är det ett jävla hån mot honom att han ska betala TV-licens.

Permalänk
Medlem

Till er som köpt konceptet och säger att SVT inte är styrd av staten så vill jag bara poängtera att det är den sittande regeringen som bestämmer vilken kostnad det skall vara på tvlicensen. Så att SVT är politiskt oberoende är falskt, Rövartjänst är så inihelvete politiskt styrd...

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Men om man väldigt sällan tiitar på svt1 eller 2 då ? Då är avgiften sjukt hög.. jag kan ärligt säga jag kollar nästan bara på tv4,5,6 och det är också väldigt sällan.. bara för man köper en tv betyder ju inte att man sitter på och glor på svt dygnet runt för fan. Sen har ju dom flesta digitalbox osv.. Bort med tv avgiften den är bara skit.

Permalänk
Medlem

Det är väl inget att klaga över, kollar du aldrig på svtplay eller svt ? Vill ni ha en jul utan julkalendern? Ingen Arne weise? Om inte annat gör SR bra radio, och väldigt bra väder koll och olyckor..

Känner du att du aldrig använder något av radio och teve tjänsten så skit i agget betala.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Enligt lag så får de inte lägga den avgiften på skatten.
Är ju en tjänst man köper i princip.
Sen så ringer en snubbe på så får de inte gå in även om man tillåter det. Så är de bara att ringa och snacka med radiotjänst om man nu orkar med det.

Jag tycker inte avgiften är så farligt hög.
Folk lägger ju mängder med pengar på bilskatt/försäkring som man isf hade kunnat klara sig långt mycket utan?
Vad är skillnaden? köra en bil oskattad eller titta på tv utan att betala? Det går ju lika bra vara sig. fast är ju större risk att åka fast av farbror blå med bilen än att någon knackar på dörren.

Hur gammalt är folket här egentligen? majoriteten verkar vara runt 18-20 men beter sig långt mycket omoget för sin ålder isf.

Ni ska ju även tänka på Att SVT SR mm ska ju nå alla åldergruppar och försöka nå så stort intresse det bara går.
Alla gillar inte samma sak men det ni gillar så som entonig musik i mörka rum är väl det ni gillar men hur många älder gillar sånt? gillar ni folk musik etc? Kom igen. att säga att det inte går något bra på De fria kanalerna de vet de tusan om det är ett bra argument isf har man bara grymt dålig smak eller är det okunskap på hög nivå.

Att man ska behöva betala för SVT och SR bara för att man har en tv är väl ändå rätt fel.. Det är ju nästan som att du skulle få betala en avgift till aftonbladet 2500kr/år för att du har en dator.. för du KAN ju faktiskt surfa in där och läsa tidningen.

Lite dålig jämförelse mot en bilskatt/bilförsäkring .. Bilskatt finansierar vägarbeten och sådant och jag använder ju vägarna när jag har en bil.. Finns som inga alternativ här..

Sen kan du ju faktiskt ställa av bilen IFALL du inte ska använda vägarna.. så ska det vara

Bilförsäkring klarar man sig heller inte utan.. Bra om du kör oförsäkrat och kör ihjäl någon, då kanske den familjen aldrig får någon ersättning pga du inte har råd att betala det enorma skadeståndet.. Bra jämförelse mot att finansiera SVT..

Skrivet av running_wild:

Det är väl inget att klaga över, kollar du aldrig på svtplay eller svt ? Vill ni ha en jul utan julkalendern? Ingen Arne weise? Om inte annat gör SR bra radio, och väldigt bra väder koll och olyckor..

Känner du att du aldrig använder något av radio och teve tjänsten så skit i agget betala.

Skickades från m.sweclockers.com

Arne Weise var ju flera år sedan han slutade

2500-3000kr/år är ändå mkt med tanke på vad man får..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

*Tittar du inte på SVT? Du ska ändå betala radio- och tv-avgift.
*Använder du bara tv:n för att spela spel eller titta på film? Du ska betala radio- och tv-avgift. 
*Har du dålig mottagning? Du ska ändå betala radio- och tv-avgift.

Jag tycker det är helt fel att man ska tvingas betala en avgift endast för att man äger en tv-mottagare. Jag skulle med glädje få svt-kanalerna borttagna ur min lägenhet för att slippa betala. Det enda jag använder min tv till är att kolla på filmer genom datorn på den. Senaste året har jag kollat på tv kanske tre gånger, och då har det varit TV4.

Synd att monitorer i en rimlig storlek kostar som dom gör, annars hade jag gärna haft en monitor utan tv-mottagare. Projektor är tyvärr inget alternativ för mig då jag har ganska så begränsade mörkläggningsmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UltraLord:

*Tittar du inte på SVT? Du ska ändå betala radio- och tv-avgift.
*Använder du bara tv:n för att spela spel eller titta på film? Du ska betala radio- och tv-avgift. 
*Har du dålig mottagning? Du ska ändå betala radio- och tv-avgift.

Jag tycker det är helt fel att man ska tvingas betala en avgift endast för att man äger en tv-mottagare. Jag skulle med glädje få svt-kanalerna borttagna ur min lägenhet för att slippa betala. Det enda jag använder min tv till är att kolla på filmer genom datorn på den. Senaste året har jag kollat på tv kanske tre gånger, och då har det varit TV4.

Synd att monitorer i en rimlig storlek kostar som dom gör, annars hade jag gärna haft en monitor utan tv-mottagare. Projektor är tyvärr inget alternativ för mig då jag har ganska så begränsade mörkläggningsmöjligheter.

Finns billiga.. en kompis har köpt en sån här och är mkt nöjd för priset..

Ingen tv-mottagare.. = ingen tv-avgift.. dock fanns den i max 40" full hd

http://www.swedx.se/product_info.php?products_id=480

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Ett bakomliggande syfte med public service är ju informationssystem vid händelse av katastrofer/konflikter/oförutsedda samhällsfaror. Det är bara att inse, de flesta äger en tv eller en radio. Så länge man har ett fungerande nätverk av sändningsstationer har man en bra grovgrund för ett snabbt informationsflöde till allmänheten om det skulle behövas.

Det många hakar upp sig på är namnet. Tv licensen täcker mer än bara tv, det går till radiotjänst och ska således räcka för drift och underhåll av sänd stationer och annan utrustning/byggnader samt programutveckling för både TV och Radio. Om du nyttjar SVT-play ska du ju även betala TV-licens då detta är vad som ska täcka kostnaden för det.

Jag har länge funderat över TV licens. Varför inte göra om systemet så att alla som vill ha publick service kanalerna får ett "konto" med ett dekoderkort liknande boxer, viasat eller comhem?
Efter som de flesta teveapparaterna nu för tiden redan är försedda med en digitaldekoder som klarar dessa kort så finns ju tekniken. För de som har comhem, viasat eller boxer och behöver kortplatsen för detta kort så debiterad avgiften igenom det paket de köpt av sin leverantör. Samma konto som används för tv:n kan då användas för inloggning på SVT-play. På så vis så slipper de som inte nyttjar dessa tjänster att betala för dem.

Det enda problemet som jag ser då är ju radion. Även detta finansieras ju igenom "TV licensen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Att man ska behöva betala för SVT och SR bara för att man har en tv är väl ändå rätt fel.. Det är ju nästan som att du skulle få betala en avgift till aftonbladet 2500kr/år för att du har en dator.. för du KAN ju faktiskt surfa in där och läsa tidningen.

Lite dålig jämförelse mot en bilskatt/bilförsäkring .. Bilskatt finansierar vägarbeten och sådant och jag använder ju vägarna när jag har en bil.. Finns som inga alternativ här..

Sen kan du ju faktiskt ställa av bilen IFALL du inte ska använda vägarna.. så ska det vara

Bilförsäkring klarar man sig heller inte utan.. Bra om du kör oförsäkrat och kör ihjäl någon, då kanske den familjen aldrig får någon ersättning pga du inte har råd att betala det enorma skadeståndet.. Bra jämförelse mot att finansiera SVT..

Arne Weise var ju flera år sedan han slutade

2500-3000kr/år är ändå mkt med tanke på vad man får..

jag menar om vi inte hade betalat licensen hade vi aldrig haft arne

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Skrivet av running_wild:

Det är väl inget att klaga över, kollar du aldrig på svtplay eller svt ? Vill ni ha en jul utan julkalendern? Ingen Arne weise? Om inte annat gör SR bra radio, och väldigt bra väder koll och olyckor..

Känner du att du aldrig använder något av radio och teve tjänsten så skit i agget betala.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej jag kollar aldrig på SVT. Med risk för att låta negativ så ja, jag skiter i julkalendern och julteven. Jag lyssnar inte på radio hemma.
Tycker det är ett rent hån att jag ska betala 2100kr/året för en tjänst jag inte använder, har inte ens en antennkabel i hemmet. En ganska ansenlig summa för mig som lever på studielån kan tilläggas.

Hörde nåt om att man kan koppla ur mottagardelen i TVn för att göra den obrukbar i TV-syfte (Det blir basicly en monitor) för att slippa TV-avgiften. Någon som vet om detta fungerar idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Hörde nåt om att man kan koppla ur mottagardelen i TVn för att göra den obrukbar i TV-syfte (Det blir basicly en monitor) för att slippa TV-avgiften. Någon som vet om detta fungerar idag?

Nej, den luckan stängdes för 20 år sen eller så, men det är imponerande att ryktet aldrig dör.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Ni ska ju även tänka på Att SVT SR mm ska ju nå alla åldergruppar och försöka nå så stort intresse det bara går.
Alla gillar inte samma sak men det ni gillar så som entonig musik i mörka rum är väl det ni gillar men hur många älder gillar sånt? gillar ni folk musik etc? Kom igen. att säga att det inte går något bra på De fria kanalerna de vet de tusan om det är ett bra argument isf har man bara grymt dålig smak eller är det okunskap på hög nivå.

Det är självklart att det ska nå ut till många olika personer, men jag tycker inte att de behöver så många kanaler och så stor bredd de har idag. Jag tycker bara det "viktigaste" ska vara med, sådant innehåll som passar för public service. För jag tycker att de ska försöka få ner avgiften, och får då kanske fler att betala den utan att gå bärsärk över den. Det är ändå en avgift man tvingas att betala för att man har en tv-mottagare. Annars kan man ju lägga in alla andra kanaler som existerar för folk gillar ju olika, och får då en skyhög avgift men jävlar vilken bredd och kvalitativ tv! Dessutom är den inte styrd av någon vi litar på! Någon måtta får det ju vara enligt mig...

Skrivet av Cogo:

Klart man betalar licensen, SVT och SR är värda varenda krona!
Sånt hat man känner när man ska kolla på t.ex. skidskytte på TV4, det är BARA reklam och highlights.

Till er som kommer med kommentarer som: "Lägg det på skatten istället" och "Be Anders Borg om pengar". Om det är staten som står för SVT så är det Staten som STYR SVT.
Tror ni att SVT skulle FÅ sända ett enda klipp om t.ex. hur äldre människor svälts ihjäl på löpande band hos Reinfeldts hjärtevän Carema?
Anders Borg skulle gladeligen sitta och välja ut varenda program som skulle få sändas.
"Vad är det här, BAMSE? Han som står upp mot det oskyldiga och älskade kapitalets hjälte Krösus Sork när han försöker återinföra slaveriet? Nej fy vale det är inget för barn att se på! Ta istället den här inte alls vinklade mixtapen med klipp på mig och Reinfeldt när vi slår hole in one på golfbanan, lyfter bilar över huvudet och räddar barn ur brinnande hus till tonerna av nationalsången.".

Och vice versa om nu "de rödgröna" skulle varit i majoritet så klart.

Kolla på den dokumentär som gick på SVT (!) i veckan som hette MEDIALIZED, den tar bl.a. upp fenomenet "Fox News" i USA, där man får se hur tydligt vinklat det blir när TV bara styrs av pengar.

Edit: Men jag tycker precis som många andra, att det är synd att TS ska bli tvungen att betala TV-licens när han inte är inkopplad på TV-nätet. Det borde finnas något sätt att lösa det.

Du försvarar public service väldigt mycket, tycker du att den fungerar bra som den gör idag? Är det bra att det blir ramaskri över deras metoder att driva in pengarna, att så många smiter från att betala och ett stort hat mot det från en stor del av befolkningen?

Hur mycket kostar inte all denna administration och alla anställda som ska "driva in". Samt alla personer som smiter ifrån avgiften.

Ja, SVT gör jättebra sportsändningar och jag vill jättegärna ha kvar dem och ja, jag betalar avgiften.

Men skulle man se det såhär att om avgiften var frivillig så skulle jag inte betala den som det ser ut idag, då väljer jag hellre bort det.

Pga av de problemen som uppstår med radiotjänst, att den retar upp så många människor, att så många smiter och att den är så hög så anser jag att det behövs förändringar av den. Om det innebär att minska utbudet, ändra finansiering och hur den sköts är bara mina små tankar på vad som kanske kan ses över.

Permalänk
Skrivet av kode:

Nej, den luckan stängdes för 20 år sen eller så, men det är imponerande att ryktet aldrig dör.

Fan, alltså är så jävla arg nu. Inte ens min TV. En av de jag delar lägenheten med som har en TV (endast inkopplad till spel). Men vi är 3 kompisar som delar lägenhet så hade känts elakt att låta honom stå för allt. Men så sjukt surt. Även om vi är 3 som delar vill jag inte betala fucking 700kr för en tjänst som inte används på en TV som inte ens är min och som jag inte använder till nåt. Helt sjukt.

Permalänk
Medlem

SVT och SR har mycket bra och intressanta program. SVT Play är grymt och P3 och P4 likaså.
SVT skulle kunna banta bort en del program som jag aldrig ser på.

Eller behåll samhällsinformationen (nyheter och liknande) och lägg ut övriga program som någon man får betala extra för.
Sammantaget på en veckas sändningar kan man hitta ett flertal timmars högkvalitativa program.

Nu har jag varit utan tv i två år, men till slut skaffat en. Tyvärr är det så att jag oftast streamar till den från SVT Play istället, lustigt nog :). Om jag får en lapp från radiotjänst så tror jag nog att det skulle kunna vara värt nu när man inte längre är studerande.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Enligt lag så får de inte lägga den avgiften på skatten.
Är ju en tjänst man köper i princip.
Sen så ringer en snubbe på så får de inte gå in även om man tillåter det. Så är de bara att ringa och snacka med radiotjänst om man nu orkar med det.

Jag tycker inte avgiften är så farligt hög.
Folk lägger ju mängder med pengar på bilskatt/försäkring som man isf hade kunnat klara sig långt mycket utan?
Vad är skillnaden? köra en bil oskattad eller titta på tv utan att betala? Det går ju lika bra vara sig. fast är ju större risk att åka fast av farbror blå med bilen än att någon knackar på dörren.

Hur gammalt är folket här egentligen? majoriteten verkar vara runt 18-20 men beter sig långt mycket omoget för sin ålder isf.

Ni ska ju även tänka på Att SVT SR mm ska ju nå alla åldergruppar och försöka nå så stort intresse det bara går.
Alla gillar inte samma sak men det ni gillar så som entonig musik i mörka rum är väl det ni gillar men hur många älder gillar sånt? gillar ni folk musik etc? Kom igen. att säga att det inte går något bra på De fria kanalerna de vet de tusan om det är ett bra argument isf har man bara grymt dålig smak eller är det okunskap på hög nivå.

Bilförsäkring betalar jag för att jag inte vill behöva betala hundratusentals kronor som jag i värsta fall skulle kunna blir tvungen att betala vid en olycka där jag befinns skyldigt till att orsaka olyckan. Bilskatten betalar jag för att jag använder min bil och den förorenar och kräver vägar att köras på. Utan SVT tror jag inte att mitt liv direkt hade blivit sämre. Tittar jag på TV så har jag givetvis betalat TV'n samt att jag säkerligen betalar för ett kanalpaket eller liknande. Att betala summor som motsvarar mer än vad TV kostar under de åren som man behåller TV känns ju då såklart omotiverat. Att du påstår att det är ovinklat får helt klart stå för dig. Det finns inget som är ovinklat.

Att det visst går några program på SVT som faktiskt är något att se någon gång ibland skulle ju inte göra det värt att jag betalar med än vad det kostar att se på bio för den tiden som jag lägger på att se de få programmen. SVT och SR är lika vinklade som de som sköter programmen väljer att vara. Tar man bara in rasister att driva programmen ja då hade med stor sannolikhet programmen varit vinklade att stödja deras syn. Både radio och TV behöver sitt stöd från politikerna som det är.

För min del kunde de lagt det på ett sätt som copyswede sysslar med. Dyrare TV=mer pengar till SVT. Att jag skulle betalat över 2000kr om året om jag hade en gammal 22" TV hemma med inbyggd VHS känns inte rimligt någonstans. Nu är det bestämt att så ska det vara. Jag anser att det är ett fel sätt att tvinga folk att betala för deras program trots att de inte vill se det. Kör igång en kod som man får om man betalar TVlicensen utan sin personliga kod så kan man inte se på SVT. PROBLEM SOLVED.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Fan, alltså är så jävla arg nu. Inte ens min TV. En av de jag delar lägenheten med som har en TV (endast inkopplad till spel). Men vi är 3 kompisar som delar lägenhet så hade känts elakt att låta honom stå för allt. Men så sjukt surt. Även om vi är 3 som delar vill jag inte betala fucking 700kr för en tjänst som inte används på en TV som inte ens är min och som jag inte använder till nåt. Helt sjukt.

Vet inte.. Du kanske missade mitt inlägg högst upp?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Vet inte.. Du kanske missade mitt inlägg högst upp?

TV'n är inte ny, men tack ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cloudstone:

Ring Radiotjänst på måndag och säg att ni inte har en TV längre. Så var det klart.

This! Gör det inte krångligare än vad det är.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

TV'n är inte ny, men tack ändå.

Den kan vara begagnad ny..

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

TV-avgiften är ett stort skämt, de måste hitta en annan lösning framöver.

Ringde en dam till mig och krävde att jag skulle börja betala TV-avgift för nån månad sedan efter att ja beställt en TV på komplett i september. Jag sa direkt att ja hade köpt den i present till en kompis men det köpte hon inte och var otrevlig som bare den utan anledning och började gorma om att man var tvungen att betala enligt lag osv, hon krävde även namn och ort på personen som ja köpt personen till.. jag sa ett random vanligt namn samt ett ortsnamn nära mig. Hon svarade surt.. "hmm ja det finns faktiskt en person vid det namnet som betalar tv-avgift i orten".

Det värsta jag vet är att bli otrevligt bemött, man ska aldrig vara otrevlig mot folk om man har ett sådant yrke även om "användaren" har gjort fel. Så av principskäl kommer jag inte ens att fundera på att betala avgiften framöver.

De får vara mer kreativa och locka folk att betala avgiften genom andra förmåner istället, interaktiva tjänster eller liknande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av KulanZ:

TV-avgiften är ett stort skämt, de måste hitta en annan lösning framöver.

Ringde en dam till mig och krävde att jag skulle börja betala TV-avgift för nån månad sedan efter att ja beställt en TV på komplett i september. Jag sa direkt att ja hade köpt den i present till en kompis men det köpte hon inte och var otrevlig som bare den utan anledning och började gorma om att man var tvungen att betala enligt lag osv, hon krävde även namn och ort på personen som ja köpt personen till.. jag sa ett random vanligt namn samt ett ortsnamn nära mig. Hon svarade surt.. "hmm ja det finns faktiskt en person vid det namnet som betalar tv-avgift i orten".

Det värsta jag vet är att bli otrevligt bemött, man ska aldrig vara otrevlig mot folk om man har ett sådant yrke även om "användaren" har gjort fel. Så av principskäl kommer jag inte ens att fundera på att betala avgiften framöver.

De får vara mer kreativa och locka folk att betala avgiften genom andra förmåner istället, interaktiva tjänster eller liknande.

Beställ TVn i föräldrarnas namn nästa gg

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Jag tycker inte avgiften är så farligt hög.

Roligt för dig, men för många så är den väldigt hög.

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Folk lägger ju mängder med pengar på bilskatt/försäkring som man isf hade kunnat klara sig långt mycket utan?
Vad är skillnaden? köra en bil oskattad eller titta på tv utan att betala? Det går ju lika bra vara sig. fast är ju större risk att åka fast av farbror blå med bilen än att någon knackar på dörren.

Bilen använder personer och sliter på vägen, sedan hör även försäkringen dit.
Tv har många till helt andra ändamål än att se på svt. Jämför detta med vissa lantbruksredskap, där vederbörande kan strunta i att betala vägskatt om personen ändå inte ska använda den på det svenska vägnätet.

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Ni ska ju även tänka på Att SVT SR mm ska ju nå alla åldergruppar och försöka nå så stort intresse det bara går.

Svts uppgift ska enbart vara att förmedla fakta, denna fakta ska sedan presenteras på ett blättbegripligt sätt. Ingen mening finns att blanda in åldersgrupper och liknande, ett och samma nyhetsprogram får räcka åt alla. Vi borde i o.f.s. även ha en nyhetsrapportering på engelska istället för finska.

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Alla gillar inte samma sak men det ni gillar så som entonig musik i mörka rum är väl det ni gillar men hur många älder gillar sånt? gillar ni folk musik etc? Kom igen. att säga att det inte går något bra på De fria kanalerna de vet de tusan om det är ett bra argument isf har man bara grymt dålig smak eller är det okunskap på hög nivå.

Vad har smak med svts utbud att göra, ska de tvinga på folk att betala för skiten med motiveringen att de sänder samhällsnyttiga program, så ska de enbart göra det. Det är inte heller vi som klagar på svts utbud som har bevisbördan på att varenda program som de sänder är så extremt samhällsnyttig, utan det är svt som får bevisa det.
Musik och annan dritt har på svt har mig veterligen ingen samhällsnyttig funktion på svt, som vi inte kan f in någon annanstans.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Det är förjävligt att behöva betala för dom här sakerna, speciellt när man inte använder dom!

Men Kan man inte koppla bort tv-mottagaren i tv-n så att man slipper det?:)
Annars finns det ju tv utan tv-mottagare (blir ungefär som en dator-skärm, och såg det på swedx):D

Lycka till!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Jag tycker inte avgiften är så farligt hög.
Folk lägger ju mängder med pengar på bilskatt/försäkring som man isf hade kunnat klara sig långt mycket utan?
Vad är skillnaden? köra en bil oskattad eller titta på tv utan att betala? Det går ju lika bra vara sig. fast är ju större risk att åka fast av farbror blå med bilen än att någon knackar på dörren.

Största orsaken är väl att man ska betala för nått man inte använder. Dvs jag har en tv till tvspel, jag kollar aldrig på svt, varför ska jag betala för det?
Förstår inte riktigt jämförelsen med bil då man nyttjar tjänsten. Jag betalar skatt/försäkring på bruksbilen för jag använder den på allmänna vägar. Jag har även en bil stående hemma i garaget under ombyggnad, samt en banreggad hoj, dessa behöver jag inte betala skatt för då ej används på allmänna vägar utan enbart på bana. Känns väl rätt logiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dero:

Största orsaken är väl att man ska betala för nått man inte använder. Dvs jag har en tv till tvspel, jag kollar aldrig på svt, varför ska jag betala för det?
Förstår inte riktigt jämförelsen med bil då man nyttjar tjänsten. Jag betalar skatt/försäkring på bruksbilen för jag använder den på allmänna vägar. Jag har även en bil stående hemma i garaget under ombyggnad, samt en banreggad hoj, dessa behöver jag inte betala skatt för då ej används på allmänna vägar utan enbart på bana. Känns väl rätt logiskt?

Det är därför det heter TV-licens. Du ska betala en avgift för att få ha tv hemma. Ungefär som en vapenlicens...

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Gör alla kanaler till betalkanaler sen får de som vill se SVT betala för det. Tekniken finns så det är bara larv att ha en avgift alla ska betala.

Permalänk
Skrivet av Buffer:

Det är därför det heter TV-licens. Du ska betala en avgift för att få ha tv hemma. Ungefär som en vapenlicens...

Det heter väl tv-avgift, men att även vissa kallar denna för tv-licens? Nackdelen med att kalla det för licens, är att ordet licens antyder att staten reglerar vem som ska få ha tv och vad de ska få använda den till, riktigt där är vi inte ännu.
Sedan är det stor skillnad på vapenlicens och tv-avgift, då man vid vapenlicens inte måste skaffa jaktlicens på alla vapen, med motiveringen att man kan skjuta djur med dem.

Så jag ser ingen vettig anledning till att tvingas betala en avgift per hushåll bara för att en viss mackapär finns i hushållet.

Däremot bör staten ha någon nyhetsförmedlingsmedia, såsom tv, radio och internet, vilket rimligen bekostas av skattepengar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Ä.