Satsa på Tegra 2 eller avvakta?

Permalänk

Satsa på Tegra 2 eller avvakta?

Som rubriken lyder ska man satsa på en surfplatta med Tegra 2 eller kan där komma andra Tegra 3 plattor till rimligt pris nästa år? Var en nyhet för ett tag sen: http://www.engadget.com/2011/11/29/acer-lenovo-looking-to-rel...

Mina behov är egentligen en surfplatta jag kan surfa på och använda Skype. Maxpris är 4500 kronor. Vad tycker ni som kör Tegra 2 idag räcker prestandan?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Tegra 2 är kass tyvärr, vill man ha en surfplatta som flyter i webbläsare, flash, videoklipp samt spel så vänta på nästa.
Men men, det är mina tankar förståss

Permalänk
Medlem

Till att surfa och skypa funkar funkar tegra 2 bra. Den klarar oftast flash med. Men vänta ett tag och se om det kommer något intressant. Annars kommer ju mellandagarna snart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Tegra 2 är kass tyvärr, vill man ha en surfplatta som flyter i webbläsare, flash, videoklipp samt spel så vänta på nästa.
Men men, det är mina tankar förståss

Jag har en Samsung Galaxy tab 10.1 3G med Tegra 2 och håller med till 90%. Surfa fungerar faktisk bra så länge man inte ska spela upp flash. Jag skulle absolut avvakta då de flesta kvalitetsplattor med tegra2 är alldeles för dyra (jag fick min vid lanseringen för 3600 vilket är ok pris).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Jag håller inte med, min Tablet har tegra 2 och har inget att anmärka på i hastighet

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk

vänta på tegra 3 och ICS

Permalänk

Tack för alla era svar! Blandade känslor om Tegra 2 alltså? Men min fundering går som så att Tegra 2 kanske får ett lyft i kombination med ICS? Det ska ju vara flertråds stöd och GPU accelerering i det. Vad tror ni?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Det sägs att det är så att ICS ska få sprutt på Tegra 2 ännu mer, men det var man ju inte ännu..

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk

Jag vet inte riktigt var "Tegra 2 är kass tyvärr" kommer ifrån, antingen har du fått en defekt processor eller så har du drabbats av smittad mjukvara.

Jag använder min Tegra 2 till bildredigering, uppackning av .rar och .zip filer, surfande, filmtittande (1080p) med mera. Listan kan bli lång gällande saker processorn sköter felfritt. Websidor med tungt flashinnehåll är inte heller något problem. Det ända jag inte gillar är att spela Flashspel på plattan vilket inte är något jag gör särskilt ofta.

Du kan med fördel vänta en tid tills det att de första plattorna med Tegra 3 släpps vilket lär bli i början på Januari, detta kommer med största sannolikhet leda till ett prisdropp på plattor som husar Tegra 2 processorerna.

Visa signatur

Namn: Hampus Gustafsson Ålder: 29 Bosatt: Göteborg, centrum. Yrke: IT-Tekniker, serverkonfig, runtresande.
Ägare av stationär spelburk, server för fillagring samt en Asus eee pad Transformer.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Att Tegra 2 surfplattor klarar av att spela upp flash filer med tillräcklig bra framerate borde ses som en fördel. Konkurrenten Apple iPad har inte ens stöd för det.

Visa signatur

Fractal define R6 » Corsair RM750X » Asus Z390-F » Intel i7 9700K » Asus Strix GTX 1080Ti » Corsair 32GB 3200Mhz » Samsung 970 Evo Plus 1Tb x2» Creative Soundblaster Z » Logitech Z-906 5.1 » Sennheiser HD 598 » Razer Blackwidow Elite » Mionix Naos 7000 » LG OLED48CX

Server: ODROID-H2+, ODROID-HC1

Permalänk
Medlem

asus transformer prime e ju här när som helst så jag hade tagit den!!:)

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotel_Golf:

Jag vet inte riktigt var "Tegra 2 är kass tyvärr" kommer ifrån, antingen har du fått en defekt processor eller så har du drabbats av smittad mjukvara.

Jag använder min Tegra 2 till bildredigering, uppackning av .rar och .zip filer, surfande, filmtittande (1080p) med mera. Listan kan bli lång gällande saker processorn sköter felfritt. Websidor med tungt flashinnehåll är inte heller något problem. Det ända jag inte gillar är att spela Flashspel på plattan vilket inte är något jag gör särskilt ofta.

Du kan med fördel vänta en tid tills det att de första plattorna med Tegra 3 släpps vilket lär bli i början på Januari, detta kommer med största sannolikhet leda till ett prisdropp på plattor som husar Tegra 2 processorerna.

Tegra 2 har inte äns hårdvarustöd för 1080p @ high profile om jag inte minns helt fel, nu kanske det är sönderkomprimerade filer du menar?
Som sagt, tegra 2 suger flera gånger om, speciellt om man jämför med tegra 3, och därav egentligen ingen anledning att skaffa en.

Permalänk
Medlem

Tegra 2 lanserades i början på 2010 så det är en snart två år gammal plattform som är på väg att ersättas. Största begränsningen jag stött på är avsaknaden av videoavkodning av high profile. Om inte annat så kommer tegra 2 troligen droppa massa i pris när de andra lanseras.

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk

Bra poäng som railman har, vänta tills tegra 3 kommer, om inte annat så spar du pengar på en tegra 2... men tegra 3 är ju såklart bättre, frågan är .. vad ska du ha den till?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080