Snabb fråga på skillnad mellan 7200 och 5400

Permalänk

Snabb fråga på skillnad mellan 7200 och 5400

Hejsan!

Jag har en
HDT722525DLA380 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=47451) på 7200 RPM och jag funderar på att köpa en ny laptop som har en 5400 RPM hårddisk

Hur stor skillnad tror Ni jag kommer märka? På en nyare laptop med 5400 RPM och denna hårddisken som jag har nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badkrukan:

Hejsan!

Jag har en
HDT722525DLA380 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=47451) på 7200 RPM och jag funderar på att köpa en ny laptop som har en 5400 RPM hårddisk

Hur stor skillnad tror Ni jag kommer märka? På en nyare laptop med 5400 RPM och denna hårddisken som jag har nu?

Asså, jag anser inte skillnaden på 7200 RPM är överhängande jämfört med 5400 RPM, visst söktider kommer öka men sen om du inte ska spela så är det inte så stor skillnad. Så spelar du så kommer du ev märka det...

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zatheer:

Asså, jag anser inte skillnaden på 7200 RPM är överhängande jämfört med 5400 RPM, visst söktider kommer öka men sen om du inte ska spela så är det inte så stor skillnad. Så spelar du så kommer du ev märka det...

jag har alltid tyckt spel är ganska förlåtande för långsamma diskar.

jag stör mig alltid på att windows och webbläsare etc är segt.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk

Tror inte du kommer märka någon skillnad alls. Om du däremot pillar in en SSD i maskinen så får du vad som känns som ett riktigt monster att leka med. Min HP Pavilion dv2-1090eo är riktigt trevlig nu.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skulle aldrig klara av en 5400rpm till systemet. Jag böt ut min 7200rpm till ssd i datorn och kommer aldrig gå tillbaka till hårddisk igen. Sen böt jag även ut min 5400rpm disk i bärbara mot en ssd och vilken stor skillnad det blev allt laddar mycket snabbare. Köpte båda ssd diskarna på halva priset sen i htpc skulle jag klara mig säkert fint på en 5400 rpm till systemet men eftersom jag köpte 1.5 tb black väldigt billigt så blev det en sån disk i den. Jag tänkte att att en 5400 kanske inte riktigt orkade med en full hd film via tvn så därför blev det en av dem bästa 7200rpm disken

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Eftersom skillnaden mellan 5400 och 7200 är ca. 30% kommer accesstiden att påverkas i motsvarande grad.

Genomsnittliga access- och söktider är det inte någon skillnad på. Däremot är det ofta lite mindre cashe på 5400 och några få % på överföringshastighet. WD Blue mot Black.

Permalänk
Medlem

En ny 5400 RPMs lär vara i princip lika snabb som en gammal 7200.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Fysikens lagar gäller även HDD's accesstider -> är snurret 30% högre/lägre så påverkas accesstiden i motsvarande grad.

Däremot är överföringstiden beroende av gränssnittets bandbredd vilket inte påverkas av snurret i samma utsträckning.

Snurrigt va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixxxer22:

Genomsnittliga access- och söktider är det inte någon skillnad på. Däremot är det ofta lite mindre cashe på 5400 och några få % på överföringshastighet. WD Blue mot Black.

Skämtar du? Access tiden är ju den som är mindre på en bra 7200rpm disk så där har du fel även på överföringshastigheter bror lite på med ta en ny wd green 2 tb earx den har väldigt höga överföringshastigheter jämför men många mindre 7200rpm diskar och cach brukar ligga på 64 mb på 2 tb diskar på 5400rpm dock inte samsung f4.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Accesstiden utgörs i huvudsak av 2 faktorer:

1. Tiden att flytta läs/skriv-huvudet till sökt spår
2. Tiden för att skivan skall snurra fram till sökt plats

1 påverkas inte av snurret vilket 2 gör

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån men söktider på två diskar jag hade liggandes i 5400 o 7200 RPM ger en snitt söktid på 12.6ms för 5400 RPM och 8.4s för 7200 RPM medans en SSD ger ca 4.3ms så det är små saker som knappt är märkbara mer än under långa laddningstider ex spel banor motsvarande.

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Skämtar du? Access tiden är ju den som är mindre på en bra 7200rpm disk så där har du fel även på överföringshastigheter bror lite på med ta en ny wd green 2 tb earx den har väldigt höga överföringshastigheter jämför men många mindre 7200rpm diskar och cach brukar ligga på 64 mb på 2 tb diskar på 5400rpm dock inte samsung f4.

Ta en titt. Möjligt att de skriver fel på prisjakt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=343256,312047,804480,581136

Vad har jag fel i? Vart skämtar jag?

Permalänk
Medlem

Jämför du en samsung f4 2tgb och en samsung f3 tb är f3 disken betydligt snabbare som systemdisk samma sak med wd 2 tb green jämför med 1 tb black

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av zatheer:

Inte för att vara sån men söktider på två diskar jag hade liggandes i 5400 o 7200 RPM ger en snitt söktid på 12.6ms för 5400 RPM och 8.4s för 7200 RPM medans en SSD ger ca 4.3ms så det är små saker som knappt är märkbara mer än under långa laddningstider ex spel banor motsvarande.

Låter ungefär rätt, har inte testat min 7200 RPM sen jag flyttade den från marvellkontrollern, men den är märkbart snabbare. SSDn låter dock rätt sölig då accesstider på dem ska ligga på ~0,1ms.

5400 RPM diskar har knappat ifatt på hastigheten, fortfarande söligare än 7200 dock. Som jag skrev innan så lär hans gamla 7200 och ny 5400 vara ungefär lika snabba. Hade jag blivit tvingad till att gissa på en vinnare hade jag gissat på den nya 5400an.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Jämför du en samsung f4 2tgb och en samsung f3 tb är f3 disken betydligt snabbare som systemdisk samma sak med wd 2 tb green jämför med 1 tb black

Och det beror bara på rpm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixxxer22:

Och det beror bara på rpm?

1 tb diskarna jag jämför nu med är 7200 rpm dem andra 5400rpm.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Låter ungefär rätt, har inte testat min 7200 RPM sen jag flyttade den från marvellkontrollern, men den är märkbart snabbare. SSDn låter dock rätt sölig då accesstider på dem ska ligga på ~0,1ms.

5400 RPM diskar har knappat ifatt på hastigheten, fortfarande söligare än 7200 dock. Som jag skrev innan så lär hans gamla 7200 och ny 5400 vara ungefär lika snabba. Hade jag blivit tvingad till att gissa på en vinnare hade jag gissat på den nya 5400an.

Hittat någon gadjet till Win vista som e lite allmänt kaiko med min SSD i och med att den i samma gadjet ligger på ca 99999 RPM men det är det bästa jag har... Tror inte den är fungerande med SSD då jag använder samma som jag hittade ca 2007/08 ish...

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badkrukan:

Hejsan!

Jag har en
HDT722525DLA380 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=47451) på 7200 RPM och jag funderar på att köpa en ny laptop som har en 5400 RPM hårddisk

Hur stor skillnad tror Ni jag kommer märka? På en nyare laptop med 5400 RPM och denna hårddisken som jag har nu?

Jag tror du kommer att få märkbara problem att sätta in din 3½" disk i en laptop.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Jag tror du kommer att få märkbara problem att sätta in din 3½" disk i en laptop.

Fo3

Jag tror du kommer upptäcka något extremt om du läser tråden.igen!

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Badkrukan:

Hejsan!

Jag har en
HDT722525DLA380 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=47451) på 7200 RPM och jag funderar på att köpa en ny laptop som har en 5400 RPM hårddisk

Hur stor skillnad tror Ni jag kommer märka? På en nyare laptop med 5400 RPM och denna hårddisken som jag har nu?

Du får inte glömma bort att du har olika system i övrigt, iom stationär vs bärbar där det beroende på ålder på den förstnämnda innebär att den är lite snabbare, så även där kan det differentiera.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badkrukan:

Hejsan!

Jag har en
HDT722525DLA380 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=47451) på 7200 RPM och jag funderar på att köpa en ny laptop som har en 5400 RPM hårddisk

Hur stor skillnad tror Ni jag kommer märka? På en nyare laptop med 5400 RPM och denna hårddisken som jag har nu?

Jag personligen anser inte skillnaden vara stor nog att man hänger upp sig enbart på det. Din upplevelse av datorns respons påverkas mera av mängden minne du har samt hur mycket program du ständigt har rullandes i bakgrunden.
Teoretiskt så är 5,4krpm, precis som diskuterat, eventuelt aningen långsammare att få läs-/skrivarmen i rätt possition på roterande skivan jämfört med en samma generations 7,2krpm. Även läs och skrivhastigheten brukar vara lite långsammare för 5,4krpm. Men många gånger så märker du inte skillnaderna i dagligt bruk. Det goda med hårddisken är att den är relativt lätt att byta ut om det visar sig vara ett stort problem.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om en hybriddisk?
Seagate Momentus XT med 4GB-8GB SSD...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Jag tror du kommer upptäcka något extremt om du läser tråden.igen!

Vad menar du?

Har du läst tråden???

OP kombinerar 7200rpm 3½ disk med en laptop med 5400rpm disk i sin fråga.
(Som jag för övrigt citerade)
Om vilken skillnad han kommer att märka med sin nuvarande disk jämfört med lap-topens 5400rpm.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Vittnesmål om vad kortare accesstid kan betyda i praktiken:
#11719262

Nästan vilken fungerande hårddisk som helst verkar snabb mot en icke-fungerande. I detta fall hade han haft en problem disk, vilket kan medföra att skillnaden som upplevs är av andra orsaker än av access tiden.
I de flesta fall märker man knappt skillnad när man går från långsammare till snabbare. Däremot är det många flere som uppfattar skillnaden när man går från snabbare till långsammare. Har om och om fått se detta, då komppisar köpt sig 10krpm eller ssd diskar, och säger att det inte är så stor skillnad. Men om man lägger tillbaks den gamla disken så märker de skillnaden. Med andra ord har deras upplevelse av datorn inte förbättrats innan man verkligen jobbar på att visa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warzo:

Nästan vilken fungerande hårddisk som helst verkar snabb mot en icke-fungerande. I detta fall hade han haft en problem disk, vilket kan medföra att skillnaden som upplevs är av andra orsaker än av access tiden.
I de flesta fall märker man knappt skillnad när man går från långsammare till snabbare. Däremot är det många flere som uppfattar skillnaden när man går från snabbare till långsammare. Har om och om fått se detta, då komppisar köpt sig 10krpm eller ssd diskar, och säger att det inte är så stor skillnad. Men om man lägger tillbaks den gamla disken så märker de skillnaden. Med andra ord har deras upplevelse av datorn inte förbättrats innan man verkligen jobbar på att visa det.

Så du menar att man inte märker skillnad från en 5400 rpm och ssd?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Så du menar att man inte märker skillnad från en 5400 rpm och ssd?

Nej, t.ex. om du aldrig läser något av den så märker du inte någon skillnad, eftersom du inte använder. Eller om du köper av de första SSD:n som var väldigt dåliga på skrivningar. Varför svarar jag såhär? Jo för att det torde vara rätt klart att vi snackade 5,4krpm och 7,2krpm, även om jag inte nämnde det i inlägget du citerade, så förväntade jag mig att du förstod av sammanhanget. Om man vill vrida på det som sägs, kan man ge vilket svar som helst.

När jag böt från 10krpm till SSD (WD VRaptor 150GB -> kingston(intel) 40GB) märkte jag inte någon skillnad på användningen av datorn. Det är så många faktorer som spelar in, samt även känslomässiga värden, så det är väldigt svårt att ge ett deffinitivt svar. Visst är det en benchmark skillnad, kanske även en verklig skillnad, men hur mycket pengar är det värt att lägga på den skillnaden? Helt klart, om trådskaparen till samma pris får välja mellan en 5400 eller en 7200 rpm, och bekymret är hastighet så är ju valet väldigt lätt. Men få gånger i livet är det så simpelt, tyvärr.

Permalänk
Skrivet av warzo:

Nej, t.ex. om du aldrig läser något av den så märker du inte någon skillnad, eftersom du inte använder. Eller om du köper av de första SSD:n som var väldigt dåliga på skrivningar. Varför svarar jag såhär? Jo för att det torde vara rätt klart att vi snackade 5,4krpm och 7,2krpm, även om jag inte nämnde det i inlägget du citerade, så förväntade jag mig att du förstod av sammanhanget. Om man vill vrida på det som sägs, kan man ge vilket svar som helst.

När jag böt från 10krpm till SSD (WD VRaptor 150GB -> kingston(intel) 40GB) märkte jag inte någon skillnad på användningen av datorn. Det är så många faktorer som spelar in, samt även känslomässiga värden, så det är väldigt svårt att ge ett deffinitivt svar. Visst är det en benchmark skillnad, kanske även en verklig skillnad, men hur mycket pengar är det värt att lägga på den skillnaden? Helt klart, om trådskaparen till samma pris får välja mellan en 5400 eller en 7200 rpm, och bekymret är hastighet så är ju valet väldigt lätt. Men få gånger i livet är det så simpelt, tyvärr.

Om du inte märkte någon skillnad i hur snabbt program startar vid uppstart och hur responsivt systemet är vid tex surfning så måste det varit något fel på din SSD. Nu bytte jag visserligen inte från en raptor till SSD men skillnaden var enorm. Det första jag märkte det på, förutom alla installationer som var många gånger snabbare, var surfning i firefox. Det gick från att ladda lite i taget på sidor med mycket information, som tex Aftonbladet, till att det kändes som att hela sidan hade laddat klart innan man klickade på länken/favoriten eller vad man nu klickade på. En normal sida som inte fanns i något minne gick från att ta 5 sek till närmare halvsekunden.

Jag tror jag gick från en 120gb 7200rpm Maxtor till en OCZ Vertex 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixxxer22:

Om du inte märkte någon skillnad i hur snabbt program startar vid uppstart och hur responsivt systemet är vid tex surfning så måste det varit något fel på din SSD. Nu bytte jag visserligen inte från en raptor till SSD men skillnaden var enorm. Det första jag märkte det på, förutom alla installationer som var många gånger snabbare, var surfning i firefox. Det gick från att ladda lite i taget på sidor med mycket information, som tex Aftonbladet, till att det kändes som att hela sidan hade laddat klart innan man klickade på länken/favoriten eller vad man nu klickade på. En normal sida som inte fanns i något minne gick från att ta 5 sek till närmare halvsekunden.

Jag tror jag gick från en 120gb 7200rpm Maxtor till en OCZ Vertex 2.

Hmmm, enligt benchmark så är söktiden 0,1 ms och medel läshastighet på 270 MB/s. Det kanske även bör nämnas att jag använt mig av 3 olika SSD med olika chip i var och en av dem. Så jag har inte bara testat en.
Att surfande påverkas av SSD är väldigt förvånande för mig, jag antar att du har väldigt lite minne i datorn, och datorn tvingas swappa en massa när du laddar ner sidor med bilder. Jag själv har haft 8GB minne de senaste 4 åren, eftersom arbetsminne är ett väldigt effektivt sätt att "snabba upp datorn". Skillnaden att gå från 120GB till en SSD kommer säkert att märkas mera än vad jag märkte av att gå från raptor -> SSD på en dator och från 500GB 7,2krpm -> SSD på andra datorn.