Använda SSD som cache?

Permalänk

Använda SSD som cache?

Jag har de sista två veckorna försökt få min SSD (OCZ Agility 3 60gig) att fungera som cache till min större mekaniska hdd utan att lyckas. Jag förstår inte vad som är fel, jag har testat att följa ett antal olika guider på nätet bl.a. härifrån sweclockers utan att lyckas. Det som händer är att när jag kör installationsprogrammet för Win7 efter att ha ställt in RAID 0 i bios så syns inga diskar i listen längre. Vad gör jag för fel egentligen?
Mitt moderkort är ett Asus P8Z68-V Pro Gen3 och samtliga diskar är inkopplade på Intels sata-portar!

Visa signatur

(i7 2600K) (gt dominator 3x2gb 2000mhz) (asus 580gtx) (asus p8z68-v pro gen3) (wd500gb sata2) (ocz agility 3 60gb ssd cache)

Permalänk

Windows installations DVD innehåller mycket drivrutiner men inte till allt...
I det läget kan du själv lägga till drivrutiner för RAID-kontrollern på moderkortet från CD'n för moderkortet.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Windows installations DVD innehåller mycket drivrutiner men inte till allt...
I det läget kan du själv lägga till drivrutiner för RAID-kontrollern på moderkortet från CD'n för moderkortet.

Om vi säger som så här att jag börjar om helt från början, går in i BIOS och ändrar från ACHI till RAID. Ska jag sedan skapa en RAID 0 för min SSD och OS-disk? Och sedan installera Win7 samt drivrutinerna för RAID från moderkortsskivan?

Visa signatur

(i7 2600K) (gt dominator 3x2gb 2000mhz) (asus 580gtx) (asus p8z68-v pro gen3) (wd500gb sata2) (ocz agility 3 60gb ssd cache)

Permalänk

Om du börjar från början så är det viktiga att installationen märker att du har RAID i datorn så drivrutinerna förbereds för detta. Disken du installerar på behöver varken sitta på en RAID port eller om den gör det så behöver den inte paras ihop med andra diskar i RAID set. Du kan alltså ha diskarna kopplade ensamma på en RAID kontroller, men drivrutinen som stödjer RAID chippet måste laddas i Windows uppstarten.

Så ja blir väl svaret...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

ssd som cache

jag ställde in raid i bios istället för achi och sparade inställningarna och installerade operativet på nytt (ett måste) sedan installerade jag intel rst och aktiverade ssd till cache till min mekaniska. har prövat göra samma i bios men det var långt enklare med intel rst

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Skrivet av matte2k11:

jag ställde in raid i bios istället för achi och sparade inställningarna och installerade operativet på nytt (ett måste) sedan installerade jag intel rst och aktiverade ssd till cache till min mekaniska. har prövat göra samma i bios men det var långt enklare med intel rst

Jag lyckades nu äntligen! Det var enklare än jag trodde, jag krånglade nog till det en massa förrut.

1. Ändrade från ACHI till RAID i bios
2. I med Win7 skivan o starta installationen
3. Ladda in RAID drivrutinerna
4. Installera klart Win7
5. Starta IRST programmet och accelerera
6. Färdigt!

Visa signatur

(i7 2600K) (gt dominator 3x2gb 2000mhz) (asus 580gtx) (asus p8z68-v pro gen3) (wd500gb sata2) (ocz agility 3 60gb ssd cache)

Permalänk

Lyckan blev dock kort, vid en omstart av datorn så kom meddelandet "BOOTMGR SAKNAS" upp.. Nåt förslag?

Fast nu efter att ha kört Win startreparation så verkar allt fungera normalt igen..

Visa signatur

(i7 2600K) (gt dominator 3x2gb 2000mhz) (asus 580gtx) (asus p8z68-v pro gen3) (wd500gb sata2) (ocz agility 3 60gb ssd cache)