Permalänk

Kylpasta på CPU:n

Hej

Hur mycket kylpasta ska man ha på sin cpu för att det ska vara optimalt?

Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hej

Hur mycket kylpasta ska man ha på sin cpu för att det ska vara optimalt?

Fredrik

Ett riskorn brukar folk säga

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Metoden att applicera kylpasta beror på kylaren. Vilken har du?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Brukar försöka ha så lite som möjligt som fortfarande är heltäckande (om man sprider ut det jämt med något, typ rakblad eller kreditkort).

Riskorn är ett bra utgångsmått dock

Visa signatur

Case: Fractal Design Arc MoBo: Asus SaberTooth P67 B3 CPU: Intel Core i5 2500k @4.5 GHz Cooler: Noctua NH-D14 GFX: Asus Geforce GTX 690 RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz SSD: Intel 320 series 160GB HDD: WD Caviar Green 2 TB PSU: Corsair TXV2 650W Monitor: LG IPS231P Accessories: Steelseries Sensei ¤ MS Sidewinder X4 ¤ Steelseries Siberia V2

Permalänk

Jag har köpt en Noctua NH - D14 men kan man ta så lite så det endast är en tunn hinna eller ska det ligga ett tunt täcke?

Tar cpu:n skada eller blir det dålig kylning där det är helt bart med pasta?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svj0hn:

Brukar försöka ha så lite som möjligt som fortfarande är heltäckande (om man sprider ut det jämt med något, typ rakblad eller kreditkort).

Riskorn är ett bra utgångsmått dock

Jag brukar köra likadant överlag, dock så är det lite beroende på kontaktytan sen får man lappa en del kylare om man vill ha riktigt bra resultat, men i grunden tycker jag tunt lager är överlag bästa sättet även om det debatteras mycket om just detta.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Jag har köpt en Noctua NH - D14 men kan man ta så lite så det endast är en tunn hinna eller ska det ligga ett tunt täcke?

Tar cpu:n skada eller blir det dålig kylning där det är helt bart med pasta?

För mycket kylpasta försämrar värmelednings förmågan mellan kylaren och processorn.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att du läser titeln på den här:

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

tråden och sedan tittar igenom den.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk

Lappa kylare?

Du menar att det viktigaste är att ytan är täckt och inte för mycket, hellre för tunt än för tjockt, eller?

Rätta mig om jag har fel ju tjockare pasta desto sämre kylning?

Så ett tunt är att fördra framför ett tjockt lager, hellre då att man ser den silvriga ytan än att man inte ser den?

Förstår vi varandra?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Lappa kylare?

Du menar att det viktigaste är att ytan är täckt och inte för mycket, hellre för tunt än för tjockt, eller?

Rätta mig om jag har fel ju tjockare pasta desto sämre kylning?

Så ett tunt är att fördra framför ett tjockt lager, hellre då att man ser den silvriga ytan än att man inte ser den?

Förstår vi varandra?

Precis vad jag sa.

Skrivet av som99:

För mycket kylpasta försämrar värmelednings förmågan mellan kylaren och processorn.

Vad lappning är: Edit: kan vara så att jag formulerade mig så det uppfattades fel.
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/875144-faq-lappa-processorkylare/

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Hej

Fint då har jag bättre humm om vad det är. Har läst att den pastan man har på fördelas ut (smälter ut) på cpu efter några timmar, om så är fallet är det ju ingen fara om man råkar missa en fläck på cpu, eller?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hej

Fint då har jag bättre humm om vad det är. Har läst att den pastan man har på fördelas ut (smälter ut) på cpu efter några timmar, om så är fallet är det ju ingen fara om man råkar missa en fläck på cpu, eller?

Smälter ut gör den väl inte direkt, mer att den går in i porer och ojämnheter.

Riskornsmetoden gör oftast så att en lite rundad fyrkant i mitten av CPUn täcks, det behöver inte gå ut hela vägen till kanten eftersom de varma delarna är i mitten. Det kan vara någon cm ram som inte har nån pasta alls på sig utan att det påverkar temperaturen.

Att det är bra med en tunn hinna är ju för att metall mot metall leder värme bäst om det är helt slätt, så pastan fyller bara ut de pyttesmå hål och skåror som finns på ytorna.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Borde heta värmeledningspasta och inte kylpasta eftersom pastan har inget alls med kylningen att göra, den bara hjälper till att leda värmen från cpu:n till kylaren ..

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Defender:

Borde heta värmeledningspasta och inte kylpasta eftersom pastan har inget alls med kylningen att göra, den bara hjälper till att leda värmen från cpu:n till kylaren ..

Bra namn, vi tar patent på det namnet

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Hej

Kan någon vara vänlig och lägga upp en bild på den optimala mängden pasta till cpu:n!
Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hej

Kan någon vara vänlig och lägga upp en bild på den optimala mängden pasta till cpu:n!
Fredrik

Ta en titt här. http://www.youtube.com/watch?v=ffK7L0Qj13Q

Själv föredrar jag riskornsmetoden

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hej

Kan någon vara vänlig och lägga upp en bild på den optimala mängden pasta till cpu:n!
Fredrik

Ta på samma mängd som ett okokt riskorn. Det kommer spridas ut bra av trycket som kylaren sätter på processorn.

Permalänk

Så man behöver inte sprida ut pastan över cpu:n innan man sätter på kylaren?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Så man behöver inte sprida ut pastan över cpu:n innan man sätter på kylaren?

nej det ska du helst inte (blir ganska lätt luftbubblor när man gör det och de planas ut och gömmer sig där i flera lager och värmer på mera än det ska vara)

gjorde ett sånt test med att få ett par luftbubblor på en äldre dator som vi har hemma idle 36 grader ok tänkte jag lite högt för och vara idle i bios och fläkten snurrade på och rengjorde och torkade bort samt suddade på kylaren som innan (tog en liten klick ungefär lika liten och smetade ut i en cirkel med lite lufthål här och där och andra gången så la jag bara på en klick rengjorde innan och fick ner temp till 29 grader enligt bios ^^)

cpu fläten snurrade inte ens längre XD orkade knappt dra runt och då satte jag den i den andra fläktplatsen som fanns och då snurrar den i ca 1300 rpm

cpun är en äldre amd dualcore 5000+ btw och stockkylare :3
oklockad också.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Så man behöver inte sprida ut pastan över cpu:n innan man sätter på kylaren?

Nej, bara en liten klick i mitten.

Permalänk

tänka sig, då har man lärt sig något nytt

Har alltid trott att cpu måste vara täkt av pasta. Ni menar man lägger en liten klick i mitten och när kylaren lägger sin tyngd på CPU:n och pastan så plattas den ut och eventuella luftbubblor trycks bort?

Tänka sig att man aldrig blir fullärd!

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Jag sprider alltid ut kylpastan på hela processorn. Jag tvivlar på att det bli bubblor, efter kylpastan är värmts upp ett tag så har den helt jämn och fin när man lyfter på kylaren.
Så måste man ju göra när man monterar en kylare som man inte kan röra på utan endast rakt på och skruva åt? (som jag har)

Permalänk

Inget verkar vara rätt eller fel bara man inte har på för mycket!

Frågan är då sist, finns risken att man har på för lite pasta så det inte blir någon kylning alls?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Inget verkar vara rätt eller fel bara man inte har på för mycket!

Frågan är då sist, finns risken att man har på för lite pasta så det inte blir någon kylning alls?

Det blir alltid hyfsad kylning eftersom ytorna är relativt platta, men det är bra om man iaf får lite i mitten där det gäller.

Vissa kylare kör dock med något rundad botten för att få mer kontakt i mitten där värmen är fokuserad, se t.ex. Silver Arrow:

Så här la jag på pasta sist, översta raden är test1, riskornsmetoden, det hade antagligen fungerat fint, men jag ville ha lite mer spridning så jag provade igen med dubbla riskorn och då blev det som andra raden, sen gjorde jag samma sak med dubbla riskorn och lät det sitta.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd

Det är ju bara applicera ~ett okokt riskorn (eller LITE mindre tom) i mitten av cpun, sedan skruva fast kylaren över i ett steg, alltså inte hålla på att ta bort den och sätta tillbaka den osv, sen trycks kylpastan ut av trycket

Det ska även vara rent på kylaren och cpun innan applicering, t-röd/Aceton/liknande eller "Atric clean" (först vätska nr1 sen nr2).
Inte svårt alls med andra ord.

Permalänk
Skrivet av Svj0hn:

Brukar försöka ha så lite som möjligt som fortfarande är heltäckande (om man sprider ut det jämt med något, typ rakblad eller kreditkort).

Riskorn är ett bra utgångsmått dock

man ska inte! sprida pastan..

Visa signatur

i5 + antec 620 35c idle | asus 6870 | asus p8h61/usb3 | corsair 8gb xms3 | fractal design tesla 650watt | antec dark fleet 85

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxor1337:

man ska inte! sprida pastan..

Men för t.ex H212 så är det ju som små "kanaler" på kylarens undersida, så om man inte gör det kommer den inte att spridas över hela

Visa signatur

Case: Fractal Design Arc MoBo: Asus SaberTooth P67 B3 CPU: Intel Core i5 2500k @4.5 GHz Cooler: Noctua NH-D14 GFX: Asus Geforce GTX 690 RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz SSD: Intel 320 series 160GB HDD: WD Caviar Green 2 TB PSU: Corsair TXV2 650W Monitor: LG IPS231P Accessories: Steelseries Sensei ¤ MS Sidewinder X4 ¤ Steelseries Siberia V2

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Det blir alltid hyfsad kylning eftersom ytorna är relativt platta, men det är bra om man iaf får lite i mitten där det gäller.

Vissa kylare kör dock med något rundad botten för att få mer kontakt i mitten där värmen är fokuserad, se t.ex. Silver Arrow:

http://www.frostytech.com/articleimages/201012/TRsilverarrow_...

Så här la jag på pasta sist, översta raden är test1, riskornsmetoden, det hade antagligen fungerat fint, men jag ville ha lite mer spridning så jag provade igen med dubbla riskorn och då blev det som andra raden, sen gjorde jag samma sak med dubbla riskorn och lät det sitta.

http://i41.tinypic.com/200rbio.png

Tänkt att två små strängar kan spridas ut så mycket ändå!

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S.