Permalänk

Apple keyboard till pc

Hej jag undrar om någon här på forumet har haft problem med att få mediaknapparna till och fungera med en pc. Funderar på att köpa tangentbordet men bara om mediaknapparna fungerar, jag har läst att vissa knappar inte fungerar på en pc men har inte läst något om just mediaknapparna.

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk

Jag har det och kan säga att de iallafall inte funkar från default. Jag har dock inte gjort något med bordet. Så möjligt att du kan mappa om eller liknande.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk

Okej tack så mycket, har du något tips på vad för program man ska använda för att mappa om tangenterna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

Vilken mediaspelare använder du? i tex Winamp kan du mappa media keys manuellt.

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

Apple skickar ju med drivrutiner för sitt keyboard för Windows på OSX - installskivorna (Bootcamp drivers), så har du en sån så. Annars kanske de finns på nätet.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Skrivet av Exigo:

Vilken mediaspelare använder du? i tex Winamp kan du mappa media keys manuellt.

Jag använder inte mediaspelare så mycket, främst spotify.

Skrivet av Cindori:

Apple skickar ju med drivrutiner för sitt keyboard för Windows på OSX - installskivorna (Bootcamp drivers), så har du en sån så. Annars kanske de finns på nätet.

Ofan det hade jag ingen aning om, tack så mycket.

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

Hur kunde du missa det? När man installerar windows genom bootcamp så ber programmet en att skapa bootcamp skivan Eller du kör kanske en hackintosh?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Hur kunde du missa det? När man installerar windows genom bootcamp så ber programmet en att skapa bootcamp skivan Eller du kör kanske en hackintosh?

Han kanske inte kör OS X alls?

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Hur kunde du missa det? När man installerar windows genom bootcamp så ber programmet en att skapa bootcamp skivan Eller du kör kanske en hackintosh?

Han har väll aldrig sagt att han kör OSX? Tror han menar Windows när han skriver PC i titeln

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Precis, han kanske har både en Mac och en PC och vill använda tbg till båda.

Eller så har han en PC och vill ha ett Apple tbg helt enkelt. Hur som helst så vet jag att paketet med Bootcamp drivers brukar ha först en setup.exe, sen en undermapp Drivers där man kan välja och vraka bland drivers för iSight, touchpad och säkert också keyboard. Apple har haft det paketet som download på sin sida men jag hittar det ej längre. Finns på lite tredjepartssidor om man googlar.

For the record så är Bootcamp, till motsatsen av vad de flesta tror, inget man behöver för att installera Windows. Windows har gått att installera sen man bytte till Intel-arkitektur. Bootcamp är endast benämningen på ett verktyg för att partitionera sin hårddisk (vilket går utmärkt via Skivverktyg...) samt namnet på just detta mjukvarupaket som man installerar i Windows för att få stöd för sin hårdvara (dessa drivisar går att hämta manuellt via ATI, Realtek osv och är att föredra då de därmed är senaste uppdateringen).

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk

Jag har ett Mac-tangentbord till min HTPC, har mappat om F12 till DELETE, så vet inte hur det är med mediaknapparna.

Försökte först mappa EJECT som DELETE, men den knappen kunde itne mappas om, den kändes inte igen i programmet, så det finns ju iaf en knapp som inte fungerar i Win.

Jag använde SharpKeys2 för att mappa om iaf. Gratis att ladda ner på nåtet och har fungerat finfint annrs.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Har ganska nyligt suttit och följt en guide hur man skapar mappningar via autohotkey, med många om och men så har jag fått func + F7-13 att fungera som de ska. Sen även funktioner såsom HOME, END och DELETE via andra kombinationer. Jag kan ladda upp den om någon är intresserad?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Tejprullen:

Har ganska nyligt suttit och följt en guide hur man skapar mappningar via autohotkey, med många om och men så har jag fått func + F7-13 att fungera som de ska. Sen även funktioner såsom HOME, END och DELETE via andra kombinationer. Jag kan ladda upp den om någon är intresserad?

Mycket gärna :>

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exigo:

Vilken mediaspelare använder du? i tex Winamp kan du mappa media keys manuellt.

ursäkta att jag snor tråden lite här. jag använder winamp va ute efter att få mediaknapparna att fungera med det, tittade bla på att länka dem till .exe filer som skulle styra winamp men hittade aldrig hur jag kunde göra detta. har du något bra tipps hur man får dem att fungera :P?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

ursäkta att jag snor tråden lite här. jag använder winamp va ute efter att få mediaknapparna att fungera med det, tittade bla på att länka dem till .exe filer som skulle styra winamp men hittade aldrig hur jag kunde göra detta. har du något bra tipps hur man får dem att fungera :P?

Vad har du för tangentbord? Winamp brukar fungera med de flesta.
Om det nu inte gör det, på in på Options>Preferences>Global Hotkeys och klicka i 'enable default' alt. mappa om där inne.

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exigo:

Vad har du för tangentbord? Winamp brukar fungera med de flesta.
Om det nu inte gör det, på in på Options>Preferences>Global Hotkeys och klicka i 'enable default' alt. mappa om där inne.

LOL att jag inte har sett de innan, det var bara att kryssa i "enable" >.<, tack för hjälpen ^.^

Permalänk

Hej alla, vill bara upplysa människor som använder apple keyboard will windows om ett fantastiskt program som jag hittade idag. Programmet aktiverar alla tangenter på tangentbordet inklusive mediaknapparna utan att man behöver mappa om några keys.

http://uxsoft.cz/projects/applewirelesskeyboard/

enjoy

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

En lite irriterande sak med att använda Apples tangentbord är att alt och windows-knapparna har bytt plats med varandra. Det medför att man (jag) tabbar ner en del ur spel innan man har vant sig.

edit: Är i och för sig inte så svårt att inaktivera windows-knappen.