Permalänk
Medlem

Vilka är dem bästa fläktarna ute?

Undrar vilka som är de bäst presterande fläktar ute på marknaden just nu.

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | CPU: Intel i5 2500k | Moderkort: MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Minne: Corsair 16GB XMS3 Vengeance | GPU: Asus Geforce GTX 560 Ti DCII | HDD WD caviar blue 1T + 640 Gb | Nätaggregat: OCZ Modxstream pro 700 watt | A-Data S510 SSD

Permalänk

Noucta är välkända och kör med 6 års garanti på de flesta produkterna, men det beror även på vad fläktarna ska fylla för funktion.
Ska du igenom en kylfläns vill du ha en fläkt som klarar av att skapa ett högt lufttryck tex.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är den "bästa" fläkten? Den som flyttar absolut mest luft, är absolut tystast, eller en kombination?

Jag brukar anse att Schythe GT-fläktarna håller mycket hög kvalité och relativt låg ljudnivå, och att de passar ypperligt som chassifläktar.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vannis:

Undrar vilka som är de bäst presterande fläktar ute på marknaden just nu.

Det beror på vad du ska ha dem till.

Vissa blåser jättemycket i öppen luft, vissa blåser med högt tryck genom hinder som radiatorer och kylflänsar, vissa är väldigt tysta.

Så vad är "bäst" för dig, något av de tre eller en kombination?

Mer som t.ex.
"Vilken blåser bäst genom en kylfläns utan att låta som en dammsugare?"
"Vilken fläkt är billigast för bra blås som chassifläkt?"

Bra till kylflänsar brukar Scythe Gentle Typhoon sägas vara, till chassi är Slip Stream mer blås för pengarna t.ex.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Sorry att jag var så otydlig. Men hade tänkt till mitt NZXT H2 som har två 120mm fläktar fram och en 120mm på botten. Fläktarna som ingår med chassit är inte tillräckligt bra enligt mig.

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | CPU: Intel i5 2500k | Moderkort: MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Minne: Corsair 16GB XMS3 Vengeance | GPU: Asus Geforce GTX 560 Ti DCII | HDD WD caviar blue 1T + 640 Gb | Nätaggregat: OCZ Modxstream pro 700 watt | A-Data S510 SSD

Permalänk
Medlem

Dom som flyttar mest luft är väl Air Penetrator? Hyffsat pris på dom också

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Air penetraror har långt ifrån bäst luftflöde men har väldigt riktakt luftflöde, T.ex bra att ha i fronten på ett phantom eller i botten på ett h2. Ska du bara trycka luft så är CM sickleflow (2000rpm)rätt sjuka har 70 CFM jämfört med Scythe GT 1850 rpm på 50 CFM. Dock så kan de låte lite, gör inte mig något kör alltid på headset men värt att tänka på.

CFM är mängden luft fläkten blåser igenom på en viss tid kommer inte ihåg exakt vad CFM står för. Om nån vet skriv gärna får panik när jag glömmer sånt.

edit: CFM = Cubic Feet per Minute

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk

nen en scythe gt 1850 motsvarar en normal 1600 rpm fläkt i flöde och ljud så det är inte en rättvis jämförelse

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av vannis:

Sorry att jag var så otydlig. Men hade tänkt till mitt NZXT H2 som har två 120mm fläktar fram och en 120mm på botten. Fläktarna som ingår med chassit är inte tillräckligt bra enligt mig.

Jag tror du var lite otydlig nu igen, ska fläktarna vara tysta? Ska fläktarna flytta mycket luft?

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

nen en scythe gt 1850 motsvarar en normal 1600 rpm fläkt i flöde och ljud så det är inte en rättvis jämförelse

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är inte rättvist? siffrorna talar för sig själva Sickleflow flyttar mer luft men väsnas mer, detta sa jag.
och beroende på vad han är ute efter så får man ju gå på siffrorna. Tycker personligen att Scythe GT är jättebra men den flyttar inte mest luft. Dock så har den väldigt låg Dba/CFm vilket är det alla går på i de flesta fallen.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem

scythe ultra kaze blåser ut 134cfm med en tyst ljudnivå på 46dB. Har tre i mitt 800D, fryser nästan om benen. Men jag har en fläktkontroller så har sänkt dom lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander9612:

scythe ultra kaze blåser ut 134cfm med en tyst ljudnivå på 46dB. Har tre i mitt 800D, fryser nästan om benen. Men jag har en fläktkontroller så har sänkt dom lite.

Wow! får bli sådanna nästa gång!

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem

De ska flytta mycket luft fast samtidigt vara tysta tack för alla snabba svar

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | CPU: Intel i5 2500k | Moderkort: MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Minne: Corsair 16GB XMS3 Vengeance | GPU: Asus Geforce GTX 560 Ti DCII | HDD WD caviar blue 1T + 640 Gb | Nätaggregat: OCZ Modxstream pro 700 watt | A-Data S510 SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vannis:

Sorry att jag var så otydlig. Men hade tänkt till mitt NZXT H2 som har två 120mm fläktar fram och en 120mm på botten. Fläktarna som ingår med chassit är inte tillräckligt bra enligt mig.

Har också ett H2.
Tänkt byta till en Gentle Typhoon till min CPU-kylare, sätta två NF-S12B FLX i botten och där bak.
Har också tänkt byta till två NF-P12 i fronten, och förmodligen sätta en Thermalright X-Silent 140 i toppen.