Permalänk

Skolarbete: Makt

Hej!
Jag håller på med ett skolarbete ang. makt. Jag skulle vilja ha lite åsikter från olika folk om vad makt kan vara osv, så det skulle vara kul om ni ville hjälpa mig genom att svara på en eller flera av frågorna!

Vad är makt?
Vem har makt?
På vilket sätt har du makt?
På vilka sätt är makt bra?
På vilka sätt är det dåligt?

Om ni inte orkar svara på alla frågor, så ta en eller två, alla svar hjälper till, oavsett vad ni tycker eller hur mycket ni skriver!

Permalänk
Avstängd

Varje medborgare i Sverige har makt genom att få rösta på vilket parti han vill som då kan vinna och styra landet.
Utöver det så kan en medborgare vara chef eller politiker, då har personen makt över vilka beslut som ska fattas.

Edit: Makt är dåligt då det används för att förbjuda åsiktsfrihet och religionsfrihet.
Eller när personer i maktställning tar beslut om folkmord baserat på religionstillhörighet eller politisk-tillhörighet.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd

Filosofisk synvinkel?:)

Vad är makt? - Kul!:D
Vem har makt? - Inte jag.:P (Officiellt;)).
På vilket sätt har du makt? Det är hemligt.;)
På vilka sätt är makt bra? Man får (göra?) det man vill!:D
På vilka sätt är det dåligt? - Du kan riskera att bli utan sex.:P ---> *Kvinnor tänder på makt:D*

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Musikälskare

Vad är makt? Definitionen att vara bättre än de som står under en (hierarkiskt eller ekonomiskt)
Vem har makt? Folk med mycket pengar eller högt uppsatta i hierarkien (se ovan)
På vilket sätt har du makt? On da intrawebz, ja på vissa sidor som jag själv har skapat
På vilka sätt är makt bra? Så länge de inte missbrukas
På vilka sätt är det dåligt? Om det missbrukas

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flashen:

Vad är makt? Definitionen att vara bättre än de som står under en (hierarkiskt eller ekonomiskt)
Vem har makt? Folk med mycket pengar eller högt uppsatta i hierarkien (se ovan)
På vilket sätt har du makt? On da intrawebz, ja på vissa sidor som jag själv har skapat
På vilka sätt är makt bra? Så länge de inte missbrukas
På vilka sätt är det dåligt? Om det missbrukas

Makt är till för att missbrukas? Annars är det inte bra makt?:D Bara en tanke!;)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Vad är makt? Jag tycker det är helt fel att blanda in pengar i det hela, då detta bara indirekt leder till makt.

Wikipedia har en bra förklaring:
Makt är ett sociologiskt, teologiskt, organisationsteoriskt och filosofiskt begrepp som beskriver möjligheten att efter egen vilja fatta beslut som verkställs. Makt är ett relativt begrepp, som förutsätter minst två parter: en part A som begär något, och en annan part B som uppfyller denna begäran. Premissen för att A skall ha makt är att B är beroende av A. Beroendet kan vara olikartat till karaktären, och A kan i vissa fall framkalla detta förhållande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Makt

Och detta kan man formulera sig på många sätt.

Vem har makt? Vem som har makt, så är det inget som är fast utan varierar med tid och rum.

På vilket sätt har du makt? Jag är knappast i någon position som kan kalla sig för att ha makt, jag kan då välja att hamna i en sådan situation, men till inget nytta. (bättre att vara där nere i det lugna)

På vilka sätt är makt bra?Ur enskild individs synvinkel så kan man få sin vilja igenom. Ur samhällssynhåll, så kan man få ett samhälle åt det hållet man man anser är bra. Ofta är det en stor skara (pöbel) som vill ha ett liknande samhälle och då kan de bilda ett sådant.

På vilka sätt är det dåligt? Det kan missbrukas, utnyttja personer som har det dåligt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Makt är förmågan/möjligheten att påverka något/någon efter ens vilja.

Bra/dålig makt kan liknas med vad som är gott och ont. Det som är bra maktutövande för den ene kan innebära dåligt maktutövande för den andra. Likväl som någons goda uppsåt kan tolkas som ondskefullt för någon annan.

Själv har jag makten att ha en åsikt.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Pfeffer definierar i Managing with Power: Politics and Influence in Organizations makt som ”den potentiella förmågan att påverka beteenden, ändra handlingsförlopp, övervinna motstånd och få människor att göra sådant som de annars inte skulle gjort”. Även Focault snackar om makt, finns massvis av information på t.ex Google Scholar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Vad är makt?
Vem har makt?
På vilket sätt har du makt?
På vilka sätt är makt bra?
På vilka sätt är det dåligt?

Vad är makt?

Möjligheten att kunna påverka och ha inflytande.

Vem har makt?

Det är svårare att svara på. Alla har väl någon sorts makt och man kan ha makt över väldigt många olika saker, tex politisk makt, makt att styra sitt eget liv.
, makt över modebranschen, makt i miljöfrågor, ekonomisk makt, sexuell makt osv.

På vilket sätt har du makt?

Jag röstar i valen var fjärde år och det kan ju räknas som makt.
I jobbet har jag viss makt genom att få besluta en del saker som ligger till grund för företagets produkter som i sin tur används av andra.
Jag har makt över mitt eget liv i rätt stor utsträckning.

På vilka sätt är makt bra?

Finns det politisk makt att genomföra positiva förändringar kan det vara bra, tex i miljöfrågor.
Makt behövs i viss mån för att organisera samhället.

Att ha makt över sitt eget liv är givetvis oftast positivt.

På vilka sätt är det dåligt?
Makt kan lätt gå till överdrift med psykopater och diktatorer och andra som ser makten som ett självändamål och använder den till att skapa elände för
de som de har makt över.
Makt kan användas som förtryck och det sker och har skett genom hela världshistorien.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Vad är makt?
Makt är personer som kan påverka andras beteende. För kan du påverka personer, då kan du få som du vill=makt

Vem har makt?
Den duktige retorikern som kan övertyga andra! Ett bra exempel på detta är just Hitler (okej, det va en hyperinflation som hjälpte, men det är ett enkelt exempel!).

På vilka sätt är det dåligt?
Så som de flesta säger, det är lätt att missbruka, Hitler är även här ett bra exempel!

Nej, är inte nazist pga. att jag skriver att Hitler är ett bra exempel!

Edit: En svenska uppg. (tal) som jag höll om just detta.

Språk ger makt

Varför blev Barack Obama USAs president istället för John McCain? Kanske röstade folket på hans politik, kanske lyckades han få makten för att hans tal överglänste McCains?

Kan det vara så att den som behärskar språket bättre får större makt? Och vad är ens makt? Makt definierar i alla fall jag med att man får andra människor att tycka likadant som en själv, för att få det är det självklart att man måste vara en bra retoriker, man måste alltså behärska språket.

En person med stort ordförråd har lättare att uttrycka sig och beskriva saker och händelser utförligare, mer målande och levande, än den med mer begränsat ordförråd. Detta ger då möjligheter att nå andra människor vid kommunikation, vare sig det rör sig om skriftlig eller muntlig dialog.

Men för att övertyga människor spelar inte bara konsten att få folket att lyssna in, utan även ordval och hur man beskriver saker och ting. För hur någonting beskrivs påverkar hur vi uppfattar saker, detta skildrar professor Jan Anward i artikeln ”Språket styr tanken” från Finanstidningen. Där beskriver han den språkliga relativitetsteorin. Den är rätt svår att förstå men jag ska försöka förklara genom ett exempel: när min familj köpte vår sommarstuga för många år sedan följde det med ett trädgårdsland som inte var skött på flera år som var fullt av ogräs. Om någon av er hade gått förbi där då så hade ni direkt tänkt, - Vilket dåligt skött trädgårdsland. Men om vi istället hade satt upp en skylt där det stod ”beträd ej ogräsodlingen” för att dölja sanningen hade vi troligen sluppit de hånfulla kommentarerna om det ovårdade trädgårdslandet. För då hade en del av er troligen uppfattat det som just en ogräsodlingen fast det egentligen var samma sak, men såklart också tyckt att vi var lite konstiga som odlade ogräs. Så beroende på vilka ord du väljer eller hur du väljer att beskriva saker kan du styra hur folk tänker och uppfattar saker. Detta används mycket flitigt av just politiker

för att få åhörarna att tycka som de själva tycker. Vilket självklart är betydligt svårare!

Ni kanske också har undrat någon gång varför politikerna svarar väldigt omständligt och utdraget på även relativt enkla frågor. Detta används ofta av politiker för att verka insatta och trovärdiga, även inom ämnesområden man inte är så kunnig i. Ett komplicerat svar döljer också misstag och ger inte heller möjlighet till att analysera vad dom faktiskt egentligen menar. När det är svårt att förstå vad politikerna menar så lämnar det dessutom mindre möjligheter för massmedia att lyfta fram kritik.

Ett annat fenomen som politikerna använder flitigt är komplicerade ord. Det används mycket för att det ska låta intellektuella och trovärdiga och därigenom få folkets stöd. Viktigt för en politiker är också att behärska ett ”brett språk”, med det menar jag att man måste nå så många tänkbara väljare som möjligt och kunna förklara sin politik på ett begripligt sätt för väljarna när det väl behövs.

I artikeln ”Språk är makt - men inte alltid som du tror” menar även professor Björn Melander att språket påverkar hur vi tänker. Han påstår att genom att ändra språket så ändrar vi också uppfattning om saker, till exempel så försöker skogsbolagen ändra ordet kalhygge till föryngringsområde. Om man tittar närmare på orden så ser man att kalhygge symboliserar ett dött område där träd just har blivit nedkapade. Medans föryngringsområde symboliserar ett område där någonting håller på att växa, man använder alltså istället ett ord som framhäver det positiva för att vi ska få en bättre inställning till avverkningar så att fler anlitar skogsbolagen så att dom tjänar mer pengar.

Björn Melander skriver också i samma artikel ”Tanken att språket kan tjäna makten kan också flyttas upp en nivå som inte gäller enskilda ord och uttryck, utan snarare handlar om texter. Hur vi beskriver, diskuterar och överhuvudtaget resonerar om olika företeelser styr naturligtvis vår bild av det som behandlas”

Sammantaget kan man säga att ett bra språk och stort ordförråd kombinerat med god argumentationsteknik ger möjligheter att nå långt i livet även om man inte siktar på att bli politiker eller någon annan makthavare. Men om någon av er siktar på att bli världens mäktigaste man som Barack Obama när ni blir äldre så rekommenderar jag er att lära er att behärska språkets makt.

Visa signatur

LULE HOCKEY
PC: Gigabyte G1.Sniper 2, Intel i7 2600K@4.5, Noctua NH-D14, ASUS GTX580 DirectCUII@925/1850/2100, OCZ Agility SSD + 1Tb HDD, G.Skill Sniper 8Gb 1866Mhz. Allt sitter i ett HAF X Chassi. Sennheiser PC360, Qpad 5k samt 6Gv2
Piguah @battlelog (CliQue.bf3 8v8, 5v5: Mix)