Intel Core i7 3770 "Ivy Bridge" i prestandatest

Permalänk
Skrivet av Buio:

Undrar om de kunde göra någon liknande teknik som Nvidia Optimus för stationära. Använda den inbyggda för surf/desktop med det tunga externa grafikkortet helt avstängt. Vore trevligt för strömförbrukningen överlag. Jag vet själv inte hur bra Optimus fungerar för bärbara dock, kanske finns nackdelar.

Det gör de redan med Z68-chipset och Lucid Logics kretsar. Verkar funka sisådär, man kan välja i-läge eller d-läge. I i-läget matas bild primärt från IGP och i tyngre applikationer renderas bilden på det separata kortet för att sedan skickas ut via moderkortets grafikport. Nackdelen med det är att prestandan blir lidande och dessutom verkar det vara lite sisådär med nedstängningen av det separata kortet. I d-läge matas bild alltid via det separata grafikkortet, men man har tillgång till IGP för t.ex. transcoding, prestanda blir i princip som med ett single-grafikort, men även strömförbrukningen. Kort sagt verkar de behöva fila en del på tekniken innan den blir användbar på riktigt.
http://www.sweclockers.com/recension/13939-intel-z68-for-sand...
I stort sett enda andra användningsområdet för den integrerade grafikkretsen i processorn om man kör med separat grafikkort är väl annars transcoding av video, men det kommer kanske mer användningsområden allt eftersom mjukvara programmeras att dra nytta av den extra beräkningskraften.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Går det använda den inbyggda GPU:n tillsammans med en extern för tex. flera skärmar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Känns som att jag kommer att skippa diskret grafikkort nästa gång jag köper delar till en dator. Senaste grafikkortet jag köpte var enbart för att få acceleration av HD-video (ett 8400GS PCI-kort så att jag kunde använda en skrot-dator som HTPC). Jag har dessutom nästan helt gått över till Linux så man känner liksom inget sug att spela datorspel heller. Har nästan tappat motivationen att uppgradera datorn överhuvudtaget för allting funkar ju bra även på 5 år gamla datorer numera... Men ibland vill man ha mer processorkraft, särskilt då jag redigerar mycket video och videokomprimering är ju ganska tungt. SSD-disk gjorde också stor skillnad men det har jag ju redan köpt.

Hehe. Känner igen det där. Visst, jag sitter på windows också, och spelar lite. Men spelen är för det mesta mellan 5-10 år gamla (nu har jag iofs ett lite bättre grafikkort i stationära datorn, trodde jag skulle börja spela nya spel i somras.)
Nu redigerar jag inte video heller så jag behöver inte särskilt mycket processorkraft heller, min E8400 jobbar på bra och jag känner mig inte behov av uppgradering på ett tag framöver, förutom en SSD.

För mig är det mer intressant med ny(a) skärm(ar) och ett mekaniskt tangentbord (corsairs är förjävla härligt).

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cyne:

Om IB ger en ökning på 10-20% så skulle jag säga definitivt nej. Du måste ha ett riktigt ordentligt grafikkort (eller flera) för att processorn ska börja bli en flaskhals.

Skrivet av Gide0n:

Knappast troligt att det skulle göra någon skillnad annat än i plånboken, bättre att lägga pengarna på ny grafikhårdvara när 28 nm-generationen kommer

Bra, då behöver jag inte oroa mig alls =). Tänkte samma sak att jag ska byta ut mina 5770 till nvidias nya flaggskepp när dom kommer

Permalänk
Medlem

Om man håller på med Photoshop och Illustrator, görs beräkningarna på grafikkortet då, eller är det processorn som styr hur snabbt det går?

Permalänk
Medlem

Vad skall man säga?

En tillverkare som utvecklar en produkt med förbättringar så samtliga områden och som sedan släpper en realistisk rapport om hur denna presterar.

Intel och AMD är som dag och natt. Det finns flertalet adjektiv som exakt beskriver vad AMD gjorde i sin lansering av Bulldozer, varav inga är tillåtna användas.

(inte fanboi:ism, bara en analys av hur dessa två behandlar kunder och driver sin verksamhet.)

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Skrivet av VagenTG:

Om man håller på med Photoshop och Illustrator, görs beräkningarna på grafikkortet då, eller är det processorn som styr hur snabbt det går?

För det mesta är det processorn som bestämmer hur fort beräkningarna går. Det finns dock ett antal effekter som utnyttjar GPU (främst då i de senaste versionerna av programmen), men flertalet beräkningar utförs fortfarande på CPU.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden, men någon som "vet" hur HD4000 står sig mot HD3000 och framförallt ett vanligt grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Det gör de redan med Z68-chipset och Lucid Logics kretsar. Verkar funka sisådär, man kan välja i-läge eller d-läge. I i-läget matas bild primärt från IGP och i tyngre applikationer renderas bilden på det separata kortet för att sedan skickas ut via moderkortets grafikport. Nackdelen med det är att prestandan blir lidande och dessutom verkar det vara lite sisådär med nedstängningen av det separata kortet.......

Intressant, jag hade missat det. Tänkte att det skulle inte vara så dumt att dra ner elförbrukningen när man "idlar" och har väldigt bra kraft när det behövs. Ska kolla på Lucids lösning.

Nu går ju moderna grafikkort ner ordentligt för desktopbruk, men det är fortfarande rejäl skillnad mot en inbyggd förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orion_:

Vad skall man säga?

En tillverkare som utvecklar en produkt med förbättringar så samtliga områden och som sedan släpper en realistisk rapport om hur denna presterar.

Intel och AMD är som dag och natt. Det finns flertalet adjektiv som exakt beskriver vad AMD gjorde i sin lansering av Bulldozer, varav inga är tillåtna användas.

(inte fanboi:ism, bara en analys av hur dessa två behandlar kunder och driver sin verksamhet.)

Tror det du iakttar är ett resultat av underläge och desperation. Rollerna i sådant här beteende var omvända när prestandaövertaget var omvänt.

Permalänk

Hade förväntat mig att se typ 5GHz i CPU-Z där haha Synd att den inte klockades lite...

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Härligt, äntligen en efterträdare till min i7 920

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer.

Visa signatur

Gigabyte Z390 AORUS MASTER | i7 9700K | Corsair 32GB | EVGA GTX 1080 8GB ACX 3.0 FTW | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supermotard:

Hade förväntat mig att se typ 5GHz i CPU-Z där haha Synd att den inte klockades lite...

Jag hade gärna sett den högre än 5GHz efterssom min 2600K gör 5GHz på vatten just nu

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av strastrids:

Går det använda den inbyggda GPU:n tillsammans med en extern för tex. flera skärmar ?

??

Permalänk
Skrivet av Celcius:

Trevligt trevligt!
Men man undrar ju lite hur kineserna alltid är först med prestandatester, känns ju som om de får tag på exemplar hur tidigt som helst!

Därför att mycket av utveckling och produktion görs i kina.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad är grejjen med integrerad grafikprocessor? Används den till vardags och det diskreta grafikkortet när man spelar (för att spara energi)? Kan låta obegåvat, men jag har inte orkat sätta mig in i Intels alla processorer, det är ju ingen hejd på vad de sprutar ut nya modeller nu för tiden.

För ägare av 2500K/2600K inget. 99% av dessa har deskreta grafikkort. MEN de lägre modellarna av SB är standard bland nya kontors datorer. Och där är intergrerad grafik standard.

Skrivet av Inanimate:

Undrar lite detta också. Hört talas om att man med integrerade grafiken kan styra windows och med sin GPU accelerera videos eller rentav hjälpa CPU med det den ska göra. Kan ju ha helt fel.

Jepp. Den intergrerade grafiken har idag stöd för video acceleration. Men ett deskret garfikkort är nästan alltid snabbare och bättre.

Skrivet av VagenTG:

Om man håller på med Photoshop och Illustrator, görs beräkningarna på grafikkortet då, eller är det processorn som styr hur snabbt det går?

Photoshops senaste varianter har bra stöd för grafikkort och där överlåts många beräkningar till grafikkortet.

Fråga: Är det någon som vet om Intels tidigare styrkretsar kommer att kunna ta Ivy Bridge ? Tänker på P67 och Z68.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Fråga: Är det någon som vet om Intels tidigare styrkretsar kommer att kunna ta Ivy Bridge ? Tänker på P67 och Z68.

Det handlar väl om att moderkortstillverkarna skall komma ut med nya BIOS-versioner som stödjer IB, men det ska funka vad jag förstått. Väldigt mycket som för satt i separata kretsar sitter nu inbyggd i CPUn.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lazze2k5:

Att ha en snabb processor men klent grafikkort på workstations är inte särskilt ovanligt. Min jobb-workstation som har ett par år på nacken och snart ska bytas ut kör 4500mhd vilket visserligen är i det klenaste laget. Men mycket mer behövs inte då jag inte jobbar med tung grafik utan sitter med webbutveckling. Processorn används däremot rätt mycket till kompileringar, SQL Server och annat trams.

Precis samma historia på där jag arbetar (programmerare). Alla har en laptop, men många har även en stationär för att göra lite större kompileringar och så. Just nu kör vi med Core i7 2600 och kör med den inbyggda gfx:en på våra stationära (Linux) maskiner.

På laptops ser jag det som en direkt nackdel om den INTE använder de gfx-chip som sitter i Intels CPUer. Man har absolut ingen nytta av mer gfx-kraft på ett arbetsredskap och de laptops som har diskreta gfx-kort har sämre batteritid.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Svarscitat på om man kunde släcka ner diskret GPU och använda sig av den integrerade, svar ja. NVIDIA Synergy.

Det finns ngt som heter NVIDIA Synergy, som är Optimus för stationära som kommer ut inom kort.

Hittade: http://www.nordichardware.se/nyheter/71-graphics/42953-nvidia...

Visa signatur

Dator 1: ASUS P8Z77-V PRO, MSI GTX 1060 3GB OC, Intel 2700K @stock, CM Hyper 212+, HAF 932 Advanced + DemcifleX filters, 4x4(16)gb Vengeance LP 1866 CL9, G400 mus, LG IPS236V IPS, 1TB Samsung F3 HDD, Samsung EVO 1TB SSD, TP-Link 300mbps 802.11n PCI, Realtek Gbit PCI, Logitech C270 webcam.
Dator 2: Laptop Acer 5742G (8GB RAM, NVIDIA 540M, Bluray, Samsung EVO 500GB SSD)

Permalänk
Medlem

Ivy Bridge kommer med integrerad grafikprocessor: om jag har ett dedikerat fristående grafikkort, finns det då någon funktion för det integrerade? Kommer det någon utgåva från Ivy Bridge serien utan integrerad grafik?

Är Ivy Bridge serien någonting för oss med dedikerade/fristående grafikkort?

Permalänk
Medlem

Köpte precis en Llano A8 3800 som HTPC. Kanske va lite väl snabb med det köpet :/
Men den lär klara biffen utan problem ändå. Oh well
Gillar att både Intel och AMD kör med GPU i CPU. Kan få tag i riktigt billiga starka maskiner för antingen HTPC eller bara billig desktop.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Men om vi tittar på en stationär dator. Kommer moderkorten vara utrustade med en VGA-utgång precis som med äldre moderkort med integrerad grafik, eller är det tänkt att endast användas ihop med diskreta grafikkort? Och om VGA-utgången finns, kan man köra med två skärmar?

Ivy bridge kommer att stödja tre skärmar via den integrerade grafiken beroende på moderkort. antagligen kommer du dock behöva ett nytt moderkort med z77 z75 eller q77 chipset. Sandy bridge stödjer 2 skärmar.

Detta är alltså direkt på moderkortet via displayport/dvi/hdmi.

Permalänk
Medlem

Hur stor är skillnaden mellan intel i7 2700k och Ivy Bridge 3770?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackout:

Hur stor är skillnaden mellan intel i7 2700k och Ivy Bridge 3770?

Vill minnas mellan typ 7 och 20 ish% i allmänhet men får nog vänta in testresultat för att veta helt säkert.
tdp är ivy 77w och sandy 95w.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt