Installera om Windows på SSD?

Permalänk
Avstängd

Installera om Windows på SSD?

Jag är relativt ny till SSD - en noob, som man säger - och har läst mycket om att man inte ska installera om eller nöta på SSD:n i onödan.

Är folk överbeskyddande eller är det okej att göra detta?

Mitt system,

Asus P8P67 PRO
Intel i5 2500k @ 4.5 (Vattenkyld)
Corsair Vengeance 1600Mhz 8Gb CL9
Geforce 470 GTX (Zalman-fläkt)
Asus Xonar Essence STX
Corsair AX 850w
Corsair SSD Force 120Gb

Har klara sig bra sedan mitten på sommaren - helt utan problem. Men de senaste 10 (eller ja, ungefär 10, jag vet inte exakt) har jag fått 2-3 BSOD:s. Jag testade under dagen att rulla tillabaka drivrutinerna för mitt grafikkort till 275.33 istället för 285.62 (jag vet att det finns två stycken 'beta-rutiner" utöver den senaste jag hade installerad - 285.79 och 290.36).

Vad jag har förstått är det vanligt att drivrutiner för grafikkort ofta skapar problem som dessa? Det är också den enda förändringen jag kan dra mig till minnes att jag har gjort - vet inte exakt när den gjordes dock och/eller om det är relaterat till vartannat.

Ställde också tillbaka Asus P8P67 PRO till 'normal'-profilen och inte den överklockade.

Om detta inte funkar, är det värt att installera om Windows 7 på SSD:n? Eller ska jag fortsätta försöka hitta orsaken?

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Medlem

Du behöver knappast vara orolig för att disken ska slitas nämnvärt för att du installerar om win. Sen kan det väl å andra sidan vara skönare att slippa installera om av praktiska skäl.

Permalänk
Medlem

Till min vetskap bör du inte skapa några problem genom att installera om Windows på en SSD. Ominstallationer kan möjligen göra den aningen långsammare, men mer märkvärdigt är hur långsam den blir av allt som adderas upp desto längre du inte ominstallerar Windows (och alla andra problem som har tendens att uppstå med tiden).

Kolla även om din SSD har de senaste drivrutinerna, om du inte redan gjort det.

Permalänk
Medlem

Så länge du inte gör flera ominstallationer om dagen 365 dagar om året så behöver du inte oroa dig för att förkorta livslängden på din SSD.
Den är gjord för att både skrivas och läsas ifrån, inte bara läsas.
Har installerat om Windows 2 ggr sen jag skaffade min SSD för drygt 7 månader sen och den har sedan dess 6 månader och 26 dagar i uptime och enligt SSDLife (som tar sin data från S.M.A.R.T status) så ligger den fortfarande på 100% hälsa och förväntas med nuvarande användning hålla till September år 2020..

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Giriath:

Ominstallationer kan möjligen göra den aningen långsammare.

Kolla även om din SSD har de senaste drivrutinerna, om du inte redan gjort det.

Har aldrig vågat mickla med drivrutiner till min SSD, och eftersom jag aldrig haft problem har jag aldrig tänkt på det. Men jag får ta att läsa på!

Skrivet av TiasE:

Har installerat om Windows 2 ggr sen jag skaffade min SSD för drygt 7 månader sen.

Har du märkt något av symptomen, så som långsammare eller så, som Giriath (coolt namn, faktiskt, låter som ett monster från Godzilla) pratar om?

Skrivet av sorkki:

Du behöver knappast vara orolig för att disken ska slitas nämnvärt för att du installerar om win. Sen kan det väl å andra sidan vara skönare att slippa installera om av praktiska skäl.

Tycker det är mysigt att installera om! Känns som att julstäda datorn.

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD