Arbetslös? Din uppgift är att må dåligt (NAIRU)

Permalänk
Medlem

Arbetslös? Din uppgift är att må dåligt (NAIRU)

Arbetslös? Din uppgift är att må dåligt - http://cornucopia.cornubot.se/2011/11/gastinlagg-arbetslos-di...

  1. Trösklarna in på arbetsmarknaden är mycket höga i Sverige

  2. Lägstalönerna är höga

  3. Arbetsmarknaden är mycket trög

Hur mycket kan man sänka jämviktsarbetslöshet genom att ta tag i ovanstående problem?

Beroende på hur man räknar så finns det olika arbetslöshetstal som anges men ett generellt värde är att vi måste ha 7% arbetslöshet idag, går vi under den nivån höjer riksbanken räntan så arbetslösheten stiger igen.

Med tanke på att vår arbetsmarknad är så trög måste Anders Borg ta till andra tekniker för att få ner jämviktsarbetslöshet. Handlar oftast om man vara så brutalt elak som möjligt mot dem som är arbetslösa så de skall skrämmas till anpassning.

Anders Borg (Moderaternas finansminister) kan idag tillåta saker som
Ökad invandring för att importera mer arbetslöshet vilket är bra för räntan och jämviktsarbetslöshet
Sänka bidragen till de arbetslösa
Öka kraven på de arbetslösa
Andra sätt för att öka arbetsutbudet

Jobbcoacher, FAS 3 är förmodligen exempel på åtgärder för att få ner räntan. Jobbcoacher är till för att öka trycket på de anställda för om det är fler som söker jobb så skall de påverkas psykologiskt och inte kräva lika mycket i lön (det håller nere inflation). FAS 3 jobben handlar om att förnedra de som är arbetslösa och på så sätt skrämma de som jobbar vilket gör att de skärper sig.

Anders Borg har som mål att sänka jämviktsarbetslösheten till 5%, det borde innebära att mer åtgärder för att pressa de i utanförskap är att vänta

Är det ett pris som är värt och betala för vår tröga arbetsmarknad?
Polis får mer och mer resurser och det kan finnas ekonomiska bakgrunder, man är helt medveten om att ifall man pressar folk i utanförskap leder till ökad kriminalitet, därmed måste det till fler poliser som får mer befogenheter i syfte att skrämma folket.

Permalänk
Entusiast

[foliehatt][/foliehatt]

Så som jag har förstått det handlar mycket av "förnedringen" om att sätta dit fuskare, något som moderaterna verkar jobba hårt på. Att det sedan straffar de som faktiskt vill jobba men inte lyckas få något är mindre relevant. Liknande var det ju när major Björklund bestämde att folk som fuskade med studiestöd ska sättas dit vilket ledde till att alla studenter vid Sveriges ledande tekniska högskolor blev klassade som fuskare och blev hotade med återbetalningskrav bara för att de råkar läsa i en högre takt än humanisterna. Någonstans på vägen blir det fel för vårt kära nya arbetarparti*.

Detta nya arbetarparti som bakom den nya logotypen är förvirrande lik de gamla moderaterna. Att folk är så lättlurade att de tror att ny färg och ordet "nya" skulle göra någon skillnad.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Zotamedu Tips, ta och sök lite på nairu istället. Mycket märkliga beslut får plötsligt en hel del logik. De flesta länder driver sin politik efter dessa ekonomiska lagar idag

http://cornucopia.cornubot.se/2011/11/det-stora-svaret-pa-all...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Zotamedu Tips, ta och sök lite på nairu istället. Mycket märkliga beslut får plötsligt en hel del logik. De flesta länder driver sin politik efter dessa ekonomiska lagar idag

http://cornucopia.cornubot.se/2011/11/det-stora-svaret-pa-all...

Jag rekommenderar dig att kolla upp NAIRU, du har uppenbarligen inte förstått vad som menas med den.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag tycker om hur du spränger in polisen i sista mening, som ett stöd för gissningslekarna.
Är det något personligt agg mot just Borg vi vädrar?
Givetvis tas hänsyn till arbetslösheten vid sättande av räntan men att det skulle vara enkom detta som spelar in är lite som om regeringen skulle spela bach på trasig orgel.
Att sedan åtgärdsprogram skulel finnas till för att hålla populationen i schack är långsökt. Alla idéer behöver inte ha mer tankeverksamhet bakom sig än "måste få ned arbetslöshet på något satans vänster innan nästa valperiod så man har lite siffror att visa upp".

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Jag tycker om hur du spränger in polisen i sista mening, som ett stöd för gissningslekarna.
Är det något personligt agg mot just Borg vi vädrar?

Menar du att det blir mindre sociala problem om man pressar folk i utanförskap i syfte att skrämma de med arbete och hålla sig på "mattan"?

Skrivet av Alakai:

Givetvis tas hänsyn till arbetslösheten vid sättande av räntan men att det skulle vara enkom detta som spelar in är lite som om regeringen skulle spela bach på trasig orgel.

Forska lite i ämnet, du kommer bli förvånad hur mycket som styrs av det

Är är en dokumentär om hur det gick till när den ekonomiska politiken ändrades till att anpassas efter inflation:

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Menar du att det blir mindre sociala problem om man pressar folk i utanförskap i syfte att skrämma de med arbete och hålla sig på "mattan"?

Menar du att jag menar det?

Citat:

Forska lite i ämnet, du kommer bli förvånad hur mycket som styrs av det

Tänker inte forska shit i ämnet. Vad jag tänker göra är att fråga mina kära ekonomer om vad de anser om ämnet och dess samband med invandringen, polisen och räntan.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Tänker inte forska shit i ämnet. Vad jag tänker göra är att fråga mina kära ekonomer om vad de anser om ämnet och dess samband med invandringen, polisen och räntan.

Permalänk

Fast med en vettig arbetsmarknadspolitik a.k.a. sköt dig själv och skit i andra, så skulle vi ha hård konkurrens även om vi inte hade någon arbetslöshet, då folk skulle vilja byta upp sig till bättre arbete.
Men i dagens fascistiska arbetsmarknad så är det svårt att t.ex. sparka en person med motiveringen att man kan få en lika duktig för mindre pengar.

Sedan finns det många faktorer till varför politiken förs som den gör, att fas3 och liknande är för att jaga på vanliga arbetare tror jag dock knappast.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Vi ska helt klart öka kraven på arbetslösa, när jag visste fas 3 var ett år borta sökte jag jobb som satan. Vilket jag säkert inte gjort annars.

Problemet är bara att vi kommer alltid ha en ganska stor mängd arbetslösa. Spelar liksom ingen roll vad man gör för arbetslösheten får inte gå under vissa gränser.

Politiker snackar så mycket skit, det kan vilken ekonom som helst berätta. Det låter kanske inte så bra och säga "FAS 3 jobb är till för att förnedra folk så mycket som möjligt för att skrämma de som har jobb att inte kräva förmycket i lön".

Har man haft oturen och vara lite halvkorkad, ha något psykiskt problem eller liknande så är man rätt körd. De har inte ens möjlighet att lönekonkurrera

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Fast med en vettig arbetsmarknadspolitik a.k.a. sköt dig själv och skit i andra, så skulle vi ha hård konkurrens även om vi inte hade någon arbetslöshet, då folk skulle vilja byta upp sig till bättre arbete.

Njaee, de flesta som jobbat i arbetsmarknader där rörligheten är större upplever mycket bättre livskvalitet. Dels är det lättare och hitta jobb man passar för eftersom folk inte alls är lika rädda för att byta, arbetslösheten tillåts bli lägre. Låt säga att det Danmark kan ha en teoretisk lägstanivå på 5% arbetslöshet medan vi i Sverige inte får gå under 7%. Småföretagande fungerar mycket bättre när rörligheten är stor och i alla undersökningar där man mäter folks trivsel på jobbet så vinner alltid småföretag över större bolag eller offentlig verksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Vi ska helt klart öka kraven på arbetslösa, när jag visste fas 3 var ett år borta sökte jag jobb som satan. Vilket jag säkert inte gjort annars.

Om det skulle bli aktuellt för mig att bli fas-3 så skulle jag överväga självmord.
Men det skulle ju faktiskt vara till fördel för samhället iom att arbetslösa är en parastierande belastning.
En arbetslös färre = win för a-kassa, ams och staten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merrick:

Men det skulle ju faktiskt vara till fördel för samhället iom att arbetslösa är en parastierande belastning.
En arbetslös färre = win för a-kassa, ams och staten.

Nix för då måste någon annan bli arbetslös. Observera att vi MÅSTE ha minst ~7% arbetslösa, annars sticker räntan

Permalänk
Medlem

Det ska fan inte vara kul att vara arbetslös iallafall, det är min åsikt.
Annars kommer hela Sverige bli vänsterpartister, varför ska jag jobba när andra kan göra det?

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Det ska fan inte vara kul att vara arbetslös iallafall, det är min åsikt.
Annars kommer hela Sverige bli vänsterpartister, varför ska jag jobba när andra kan göra det?

Precis, sådana parasiter ska sättas dit. Själv är jag arbetslös men blev det ofrivilligt och har varit det i tre veckor nu men det är svårt på marknaden idag så det är bara att bita ihop och söka det man kan. Kan tänka mig att flytta för jobb om jag är arbetslös länge nog. Inget jag vill men man har inget val alltid. Sen förstår jag inte det där med 7% ni babblar om. Menar ni att om det är mindre än 7% som är arbetslösa så går finanserna åt helvete?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lappa:

Menar ni att om det är mindre än 7% som är arbetslösa så går finanserna åt helvete?

Ungefär det som TS menar. NAIRU är, så vitt jag förstått, den arbetslöshet som är förenlig med konstant inflation, typ. Det går inte åt helsike, men det blir lite svajigare ett tag om arbetslösheten ökar eller minskar, typ. NAIRU skiljer sig åt från land till land. Sverige skall då ha en balans när arbetslösheten ligger på 7%. Om det är den öppna eller riktiga arbetslösheten har jag ännu inte förstått.

Mer jobb, mer pengar, högre levnadskostnad, färre jobb, mindre pengar, lägre levnadskostnad, mer jobb osv osv. Hur det faktiskt går till vet jag ej.
Sen är det också en gåta vari polisen kommer in i bilden.

Sen vill man såklart ha ner den där NAIRU, utan att för den sakens skull öka inflationen, så att landet kan ha en högre produktion med stabil peng.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Det ska fan inte vara kul att vara arbetslös iallafall, det är min åsikt.
Annars kommer hela Sverige bli vänsterpartister, varför ska jag jobba när andra kan göra det?

Det är inte kul och vara arbetslös, räcker med att titta på den genomsnittliga livslängden som förkortas avsevärt (även om man räknar bort potentiella sjukdomar).

Men det är viktigt att väljare får reda på att arbetslösa helt medvetet används för att skrämma de med jobb, man kan säga att de straffas extra mycket i syfte att sprida oro bland de som har turen och få ett fast jobb. Också viktigt att väljare förstår att åtgärderna inte handlar om att fler skall få jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Om det är den öppna eller riktiga arbetslösheten har jag ännu inte förstått.

Har sett något med att den öppna arbetslösheten minst skall vara 4,5%, totala arbetslösheten måste vara knappt 10%.

Skrivet av Alakai:

Sen är det också en gåta vari polisen kommer in i bilden.

Orsaka mer stress, stressade personer arbetar bättre än de som mår bra och är lyckliga och kräver inte lika höga löner. Inte alls omöjligt att ökad övervakning på nätet fungerar bra för att få folk och jobba bättre samtidigt som de inte kan mobilisera sig för motstånd mot tuffare regler.
Den repressiva narkotika politiken kan också ha ekonomiska grunder. När man har tuffa arbetsmarknadslagar gäller det och dammsuga resten av samhället efter grupper som kan göras till förlorare.
Finns det inga förlorare stiger jämviktsarbetslösheten (fler måste bli arbetslösa).

Skrivet av Alakai:

Sen vill man såklart ha ner den där NAIRU, utan att för den sakens skull öka inflationen, så att landet kan ha en högre produktion med stabil peng.

Bästa teknik alla kategorier är ökad flexibilitet på arbetsmarknaden men då stöter M sig med sina kärnväljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Det ska fan inte vara kul att vara arbetslös iallafall, det är min åsikt.
Annars kommer hela Sverige bli vänsterpartister, varför ska jag jobba när andra kan göra det?

För att man får ett liv då? Du utvecklas som person? Du får lätt sociala problem? Du har inkomst?
Klart som fan man mår dåligt om man sitter hemma hela dagarna.
Ja, jag är arbetslös.

Jag skiter i om partiet heter vänster, höger eller upp och nere. Det är politiken som räknas.
Dagens regering är skit åt helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Det ska fan inte vara kul att vara arbetslös iallafall, det är min åsikt.
Annars kommer hela Sverige bli vänsterpartister, varför ska jag jobba när andra kan göra det?

Kan vara bra att känna till att Moderaterna kopierade Göran Perssons (S) ekonomiska politik rakt av. M är mycket mer toppstyrda och därför kan de driva på hårdare än vad Göran Persson kunde men det är samma ekonomiska politik som förs. S behöver ha rörelsen med sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Kan vara bra att känna till att Moderaterna kopierade Göran Perssons (S) ekonomiska politik rakt av. M är mycket mer toppstyrda och därför kan de driva på hårdare än vad Göran Persson kunde men det är samma ekonomiska politik som förs. S behöver ha rörelsen med sig

Alltså jag vet att du inte är mycket för att försöka bygga din argumentation på fakta men seriöst. M mer toppstyrda än S under Göran Persson? Göran Persson är HSB. Det är ju allmänt vedertaget. Perssons ord var lag på den tiden. Han gjorde av med alla som sa något som han inte höll med om. Han är ju definitionen av toppstyrd. Sossarna ska vara glada att partiet inte hette Göran Persson-partiet.

Det är ju ett av skälen att sossarna ser ut som de gör idag för att alla kompetenta personer som var minsta hot mot Persson försvann så snabbt som möjligt under Persson.

Nån måtta får det vara.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Orsaka mer stress, stressade personer arbetar bättre än de som mår bra och är lyckliga och kräver inte lika höga löner. Inte alls omöjligt att ökad övervakning på nätet fungerar bra för att få folk och jobba bättre samtidigt som de inte kan mobilisera sig för motstånd mot tuffare regler.
Den repressiva narkotika politiken kan också ha ekonomiska grunder. När man har tuffa arbetsmarknadslagar gäller det och dammsuga resten av samhället efter grupper som kan göras till förlorare.
Finns det inga förlorare stiger jämviktsarbetslösheten (fler måste bli arbetslösa).

Jag fattar att det skulle se konstigt ut om polisen och samhället inte hängde ihop, lixom. Men vad i hela Canterlot har polisen med NAIRU att göra?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Jag fattar att det skulle se konstigt ut om polisen och samhället inte hängde ihop, lixom. Men vad i hela Canterlot har polisen med NAIRU att göra?

För att ta ett extremt exempel: Tror du terrorism frodas bland lyckliga människor? Om man pressar olika grupper i samhället, ökar klassklyftor, tror du det är bra eller dåligt för kriminaliteten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Alltså jag vet att du inte är mycket för att försöka bygga din argumentation på fakta men seriöst. M mer toppstyrda än S under Göran Persson?

Lyssna på detta programmet: http://catchup.radio1.se/catchup_radio.php?id=3417&category=2...

Citat:

I Aschberg idag är den avhoppade moderaten Anne-Marie Pålsson gäst. Hon hoppade av partiet på grund av den dåliga insynen i partibidragen. Efter sitt avhopp har hon skrivit boken Knapptryckarkompaniet som blivit väldigt omdebatterad i media. Hör henne här berätta vad hon egentligen tycker

Rekommenderas för hon är mycket skärpt och har haft stor insyn

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Orsaka mer stress, stressade personer arbetar bättre än de som mår bra och är lyckliga och kräver inte lika höga löner.

Mjo, fast det är ju inte sant. Dessutom är det knappast stress orsakat av polisen som ger de flesta stressrelaterade problemet idag.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Mjo, fast det är ju inte sant. Dessutom är det knappast stress orsakat av polisen som ger de flesta stressrelaterade problemet idag.

Du missförstod

Om man utsätter personer för ökad ekonomisk stress, då ökar problemen

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Kan vara bra att känna till att Moderaterna kopierade Göran Perssons (S) ekonomiska politik rakt av. M är mycket mer toppstyrda och därför kan de driva på hårdare än vad Göran Persson kunde men det är samma ekonomiska politik som förs. S behöver ha rörelsen med sig

Efter att ha läst dina inlägg så kan jag snabbt konstatera att du svamlar och hittar på grejer, vet inte riktigt vad din poäng är ens..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Efter att ha läst dina inlägg så kan jag snabbt konstatera att du svamlar och hittar på grejer, vet inte riktigt vad din poäng är ens..

Vad är det jag svamlar om?
http://www.youtube.com/watch?v=rvDO-bx3REk
http://www.youtube.com/watch?v=v14JORot3j4

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Du missförstod

Om man utsätter personer för ökad ekonomisk stress, då ökar problemen

Ja, fast det var ju inte det du påstod. Du sa att stressade personer arbetar bättre än de som mår bra och är lyckliga, vilket inte stämmer eftersom stressnivån då är för hög.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Ja, fast det var ju inte det du påstod. Du sa att stressade personer arbetar bättre än de som mår bra och är lyckliga, vilket inte stämmer eftersom stressnivån då är för hög.

ehhh
fattar inte