Permalänk
Medlem

"Anti-Rasist" & "Anti-Vit" ?

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Pk smygrasism och alla vänder sig mot varandra.
I weep for the future.
Det här är f.ö. fel forumdel.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Hmm, Intressant. =o/

Visa signatur

[Antec three hundred][MSI 970A-G45][AMD Phenom II X6 1100T 3.3GHz Black Edition][XFX Radeon HD6970 2GB][WD VelociRaptor][CORSAIR 750w PSU][Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE][Samsung T220]

Permalänk
Medlem

Fick lite anti-svart-vibbar av videon.
Såå, vad ska vi diskutera? Massinvandringen eller jobb och bidrag?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Tänk om alla rasister kunde följa hans råd, så mycket enklare det skulle vara att debattera då. Istället för att säga att de kommer hit och tar våra jobb och lever på bidrag, så säg rakt ut vad ni menar att det handlar om att ni ej vill ha hit dem överhuvudtaget. (där ni = rasister)
Angående jobb och bidragssystemet så kan man diskutera detta med, men det blir knepigt att diskutera med en person som har en "hemlig agenda".

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Kan någon sammanfatta videon och vad vi diskuterar?
Den är för lång så orkar ej kolla på den nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Kan någon sammanfatta videon och vad vi diskuterar?
Den är för lång så orkar ej kolla på den nu.

"Svarta invandrare i maskopi med anti-vita, som bl.a. sitter i regeringen, vill ta över Sverige och utrota Svensken, vi måste agera, genom att tala om hur verkligheten ser ut och slå in kunskapen i samhället så att folk öppnar ögonen och tar hotet på allvar."

Fritt sammanfattat.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Haha. Gjorde min kväll!

Btw, kollade lite på den här dokumentären 100 dagar om SD i riksdagen. Åkesson, och framför allt Ekeroth, (m.fl.) är ju Sveriges bästa ståuppare.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk

Vänta, va?

Visa signatur

Hej, hur mår du?

Permalänk
Medlem

Så mycket sanning i denna film, man får sig ett par tankeställare.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

"Om "anti-rasist" INTE är ett kodord för anti-vit...
kom med ett så kallat "anti-rasistiskt" argument som INTE leder till en värld utan vita"

öööööööööööööööööööööööööö va?

Permalänk
Medlem

Löjlig film. Den superviktiga "vitheten" är en svag egenskap, suck it up.

Permalänk
Medlem

Mina synpunkter om invandringen; Som jag ser det så leder det till kulturkrockar och språkförbistring, och folk i stort föredrar ju att hålla sig till det de känner igen och är bekväma med. Och detta är väl det som leder till att invandrare flyttar till samma områden som andra med samma nationalitet, och de infödda svenskarna flyttar därifrån. Samma sak gäller ju när det kommer till jobb, risk för kulturkrockar och språkproblem leder till att arbetsgivare hellre väljer infödingar före invandrare förutsatt att kompetensen är rätt. Så då får vi de områden som finns i både stora och små städer där det bor mest invandrare och som har dåliga eller inga jobb alls. Kombinera de faktorerna med den utanförskap från samhället som de säkert känner, samt att många som flyr hit troligtvis har en hel del hemska upplevelser bakom sig. Då är det bäddat för problem.

Lösning? Tja om alla släppte alla fördomar och rädslor skulle det säkert bli en hel del skillnad i samhället. Men det är nog väldigt svårt, jag tror inte att jag klarar av det i alla fall. En annan icke PK men kanske mer realistisk lösning vore ju att invandringen minskades till en takt som samhället bättre klarar av, så att båda sidor kan anpassa sig. Problemet med det senare är däremot, att kommer man med ett sånt förslag så är man flämlingsfientlig och rasist. Folk ser allt så jävla svart och vitt. Ignorera att det finns problem så försvinner dom, verkar vara konsensus.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Ganska roligt att dom samlade ihop alla vit-fientliga klipp från världen över som visades på youtube sista 5 år, slog ihop det i en stol "dokumentär" och ville få det att se ut som om det handlar om någon internationell organisation som vill utrota alla vita från hela världen.... Får en skum känsla att jag har redan hört talas om någonting liknande

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Hedersmedlem

Fel forumdel, som sagt. Skickar tråden till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt.

*tråd flyttad*

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Skrivet av tomten51:

"Om "anti-rasist" INTE är ett kodord för anti-vit...
kom med ett så kallat "anti-rasistiskt" argument som INTE leder till en värld utan vita"

öööööööööööööööööööööööööö va?

Det finns rasister i alla "raser".

Öööööööööööööööööhhh va?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd

Jag bemödar mig inte att kolla på youtubelänkar från forum. Antingen får folk skriva begripliga inlägg med källhänvisning till t.ex. youtube, eller så finns det inte så mycket att diskutera. Handlar det om pseudovetenskapen inom afrocentrismen? Rasism mot vita förekommer nog i exakt samma utsträckning som mot svarta, båda lika snurriga. Framförallt är "vita" inte någon homogen (där "gen" även kan läsas bokstavligt) grupp, precis som "svarta" inte är det.

Det är också rätt trivialt att konstatera att rasism _mot_ en själv kan upplevas som mer skrämmande än mot andra. Lärdomen är inte främst "alla kan vara rasister" (för det är självklart) utan ens egna rasism är mycket svårare att se och introspektera än andras rasism mot en själv. _Det_ är en viktig lärdom.

*Föreställer mig en video fylld av obehaglig ghettohets mot den vite mannen*

Edit: Ok, jag kikade väl lite på videon. Det handlade alltså om vanlig låtsasintellektualiserad rasism mot folk som kommer hit, inte någon gangstavideo... Värdelöst.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Tänk om alla rasister kunde följa hans råd, så mycket enklare det skulle vara att debattera då. Istället för att säga att de kommer hit och tar våra jobb och lever på bidrag, så säg rakt ut vad ni menar att det handlar om att ni ej vill ha hit dem överhuvudtaget. (där ni = rasister)
Angående jobb och bidragssystemet så kan man diskutera detta med, men det blir knepigt att diskutera med en person som har en "hemlig agenda".

Förstår hur du tänker där på personligen så hör jag enbart detta från ungdomar, jag är själv bara 16 år men där jag bor har det var varigt väldigt mycket om sånt här.

I högstadiet hade vi ett så kallat "Skol val" där alla klasser skulle delta, och SD vann med hästlängder, har för mig SD vann på dom flesta skolorna faktiskt, inte alls konstigt då dom flesta ungdomar inte har koll på politik. Det är ju ungdomar som använder orden "dom tar våra jobb" "dom lever på socialbidrag".

Fast vad vet jag om detta egenteligen, har inte så mycket kontakt med personer i 20 års åldern så borde väll inte säga att det är ungdomar som använder dessa meningar. Vore inte allt mycket skönare om det bara fanns ett land i världen ? Elller fred på jorden så hade dessa konflikter aldrig uppstått!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem

Fantastiskt, hur naturens lagar fungerar.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Jag kan knappt tro att jag slösade tid från mitt liv på att titta på den där smörjan. För det första var ena norrbaggens röst så otroligt enerverande nasal att jag hade lust att klappa honom på käften. Sedan är det bara gammal, ofräsch rasistretorik i dålig förklädnad. Antingen är du med oss i vår nationella raskamp för den vita rasens framtid eller så är du en rasförrädare och förtjänar att behandlas därefter. I skuggan av Breiviks dåd är det ytterst obehagligt att höra; särskilt ur munnen på norrmän. Hela videon sammanfattas väldigt bra vid 43:00. Man är trött på att ropa "rasist" verkar övertrumfa alla andra argument. Nu vill man ge igen med samma mynt och hitta på ett tillmäle som man lätt kan kasta i ansiktet på sina meningsmotståndare. "Rasförrädare" har en del otrevliga associationer, så man har uppfunnit begreppet "anti-vit" som betyder samma sak men annonserar inte rakt ut att man sympatiserar med rasister, nazister och fascister.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Jag håller med Anton Major.

Skrivet av lord_dubbdäck:

Problemet med det senare är däremot, att kommer man med ett sånt förslag så är man flämlingsfientlig och rasist. Folk ser allt så jävla svart och vitt. Ignorera att det finns problem så försvinner dom, verkar vara konsensus.

Joru. Som andra har sagt : Det går inte att diskutera invandring i Sverige. Det blir lite absurt när man spenderar större delen av sin tid i ett västerländskt land där 'mångkultur' inte är ett permanent oförklarat och allerstädes närvarande mantra. Sverige har haft en självmordsbombare och har stadsdelar som är på väg söderut till och med men det spelar ingen roll. Är man för monokultur eller frågar sig vad som är så bra med somalisk kultur om individerna inte är kvalificerade för arbetsmarknaden är man granne med Hitler och borde utsättas för kampanjer på Facebook. Föreslår man att Newark inte är nåt föredöme skulle man antagligen få döda ekorrar i postlådan. Eller ännu värre..våldsdåd i Stockholms förorter eller Malmö varenda dag och det registreras liksom inte riktigt hos folk. Svensk kultur har innan 70-talet varit en del av västerlandets = Pressfrihet, yttrandefrihet, religionsfrihet, jämlikhet. Tror ni era farmödrar skulle tycka det var en bra idé att låta massvis med människor från kulturer som ej hört talas om de sakerna bo i Sverige? Denna ändring började för ca 30 år sedan och jag kommer nog aldrig hålla med den. Så länge ingen kan förklara meningen med 'multikultur' i alla fall, och det tror jag inte ni kan. Avpixlat.info är lite rasistisk ibland, jo, men allt för ofta känns det som att den visar saker de flesta av Sveriges politiker (och media) inte vill låtsas existerar.

Edit. Jag gillade inte videon jättemycket heller.

M0rditz: Vanligare då gener blandas mer nu än förr, men fortfarande väldiga undantag. Kan man inte räkna med att recessiva drag som vit hy inte kommer försvinna, men bli ganska ovanliga? Det gör inte mig så mycket egentligen då vit hy är lite av ett aber i solen, men samtidigt kommer rapporter då och då om vad brister på D-vitamin kan göra. Visst, vita kan behöva tillskott ibland också, men inte i lika stor skala.

3am på nyårsmorronen är inte en bra tid att kommunicera överhuvudtaget..
Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Filmen belyser i alla fall en sak, invandringsdebatten saknar intellektuell hederlighet och förespråkarna använder sig ständigt av motsägelsefulla och felaktiga argument. Bara slutmålet gäller - ingen ska kritisera den av staten sanktionerade invandringen. En artikel i DN belyser en del av problemet:

"Svante Nordin har nu också gett sig in i invandringsdebatten, och talar om vad han kallar ”en intellektuell revolution”. I en artikel i Axess skriver han om den ”massiva invandringen” och hur den har gjort ”själva idén om Sverige och svensk kultur så problematisk att man numera bara vågar tala om ’svensk kultur’ inom citattecken”.

– Jag är kritisk till den politiska korrektheten, som använder eufemismer och sopar under mattan.

Ditt sätt att argumentera ligger nära Sverigedemokraternas retorik. Att det finns en konspiration av politiskt korrekta. Du väljer att skriva massiv invandring som ligger nära ett av SD:s favoritord, det olycksbådande ”massinvandring”. Tolkar jag dig rätt när jag läser din text som ett uttryck för att den svenska kulturen skulle vara hotad?

– Jag vänder mig mot att man mörkar och därmed låter SD vara de enda som pratar om detta.

Det är väl ingen som förnekar att Sverige har blivit ett stort invandrarland?

– Jo, det tycker jag att de gör som talar om invandring som något som pågått i tusen år. De vägrar se det nya som skedde på 1970-talet. Den invandring som fanns tidigare var av en helt annan karaktär och kvantitet. Det var tyska köpmän, valloner och folk som kom över finska gränsen. Nu kommer invandrare från ett helt annat håll än tidigare. Ta den muslimska invandringen – den fanns inte tidigare.

Är det problemet, att muslimerna blivit fler?

– Jag tar inte ställning till invandringen. Det jag vill peka på är att mångkultur och integration är vandras motsatser. Men nu talar man om det som synonymer. Jag strävar efter intellektuell klarhet.

http://www.dn.se/kultur-noje/professorn-varnar-for-valdet

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag håller med Anton Major.
Avpixlat.info är lite rasistisk ibland, jo, men allt för ofta känns det som att den visar saker de flesta av Sveriges politiker (och media) inte vill låtsas existerar.

För mig är det helt banalt att personer faktiskt anser att den sidan kan vara ett alternativ bland nyhetskällorna. Jag ville undvika ordet propaganda då det helt enkelt är för värdeladdat, men den underliggande funktionen ter sig inte allt för olik; att helt selektivt klippa och klistra i nyhetsflödet för att förmedla en skev bild av samhället. Jag påstår inte att författarna bakom blogginläggen ljuger, men deras uppsåt är tydligt. Jag ser inte en gnutta till att vara opartiskt eller att överhuvudtaget granska uppgifter och/eller ställa dem i sin kontext. Mot denna bakgrund kan jag inte förstå hur sidan kan ses som en nyhetskälla. Antingen har man inte ovan krav av en nyhetskälla eller så vill man få sin egen verklighetsbild bekräftad.
Vidare anser jag inte att det finns något sunt debattklimat på sidan. De får gånger jag sett en saklig debatt föras bland kommentarerna så dröjer det inte länge innan påhopp kommer ifrån personer som ej tidigare deltagit i debatten.

Permalänk
Medlem

Jag håller helt med Memento Mori.

Badcash också, till delar.

Det är också lite varför avpixlat.info finns - de normala massmedierna har bevisligen ganska svårt för vidröra problem med invandring, inkl. bild och namn på förövare med utländskt ursprung. Ja, avpixlat.nu har klar agenda och de som kommenterar är sällan Nalin Pekgul, men de existerar av samma orsak som SD: Alla andra tassar runt problemen och känslorna som dagens invandringspolitik kan ge upphov till. Den är faktiskt ett ganska nytt påfund, men det känns när man är i Sverige som att den funnits förevigt och är lika självklar som demokrati. (Ironiskt nog, i vissa fall.) Avpixlar hittar som nämnt inte på ty det behövs knappast och där är den springande punkten.

Jag har inte ens sett spekulationer om att invandringen skulle ha något att göra med Malmö, direkt eller indirekt, mer 'ovanligt mycket illegala vapen'. Jaja, men man brukar inte bli kriminell utan trasslig barndom eller brist på val. Ilmar 'Israel kan gott spela utan publik' Reepalu ville ju nyligen göra avvisningar lite enklare (vilket inte innebär att de blir enkla att uftföra) och fick 'en storm' mot sig i partiet, men vi får väl se hur Malmö ser ut när där bor <20% som varit svenska i mer än tre generationer.

Skrivet av badcash:

För mig är det helt banalt att personer faktiskt anser att den sidan kan vara ett alternativ bland nyhetskällorna. Jag ville undvika ordet propaganda då det helt enkelt är för värdeladdat, men den underliggande funktionen ter sig inte allt för olik; att helt selektivt klippa och klistra i nyhetsflödet för att förmedla en skev bild av samhället. Jag påstår inte att författarna bakom blogginläggen ljuger, men deras uppsåt är tydligt. Jag ser inte en gnutta till att vara opartiskt eller att överhuvudtaget granska uppgifter och/eller ställa dem i sin kontext. Mot denna bakgrund kan jag inte förstå hur sidan kan ses som en nyhetskälla. Antingen har man inte ovan krav av en nyhetskälla eller så vill man få sin egen verklighetsbild bekräftad.
Vidare anser jag inte att det finns något sunt debattklimat på sidan. De får gånger jag sett en saklig debatt föras bland kommentarerna så dröjer det inte länge innan påhopp kommer ifrån personer som ej tidigare deltagit i debatten.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Hela resonemanget är logisk trasigt och det är beklagligt att vissa tycks svälja skiten helt okritiskt. Det kanske handlar om personer som inte kan stå för sina rasistiska åsikter utan att behöva rättfärdiga dem. Om vi fortsätter på det logiskt trasiga resonemanget (vilket i och för sig är fruktlöst) kan man komma fram till att om alla anti-rasister är anti-vita så är man rasist om man inte är anti-vit. Med samma resonemang kan man komma fram till att den som är rasist är anti-människa, vilket leder till att antingen är man anti-vit eller så är man anti-människa och om vita också är människor så är anti-människor även anti-vita. Detta betyder att rasister även är anti-rasister.

Som ni märker är resonemanget helt galet och bygger på felaktiga premisser. I själva verket är en anti-vit person rasist på precis samma sätt som en anti-svart person är rasist. Om en rasist är en anti-rasist så har begreppet helt förlorat sin betydelse.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Men Axpixlat bedriver ingen egen journalistik. Ofta när det kommer upp ett nytt blogginlägg är något saxat ifrån antingen de rikstäckande morgontidningarna, SVT Play, SR mm, och så är det någon vinkel på det.
Källorna för inläggen är alltså redan publicerat material ifrån tidningar, nyhetsbyråer och nyhetsredaktioner.
Vad Avpixlat gör är att samla ihop massa nyheter, vrider och snurrar på dem och tar dem ur sin kontext. Som jag skrev i mitt förra inlägg, deras uppsåt är tydligt; de vill förvränga människors verklighetsbild för att bilda opinion.
Det lite paradoxala i sammanhanget är att Avpixlat-anhängare med omnejd ofta beskyller etablerade medier för att censurera, men väldigt ofta använder de alltså just dessa etablerade medierna för att hitta nyheter att skriva om - jag får inte riktigt ihop det.

Permalänk
Skrivet av badcash:

Men Axpixlat bedriver ingen egen journalistik. Ofta när det kommer upp ett nytt blogginlägg är något saxat ifrån antingen de rikstäckande morgontidningarna, SVT Play, SR mm, och så är det någon vinkel på det.

Roligt för dig att du har en egen definition på ordet journalistik. Annars: Journalistik kallas den framställning, insamling, urval och bearbetning av innehåll som präglas av rapportering från verkliga, och ofta aktuella, händelser, nyheter. http://sv.wikipedia.org/wiki/Journalistik
Där avpixlat tar med mycket information som inte finns i de vanliga medierna, främst uppgifter som är extremt kränkande mot den personliga integriteten.

Skrivet av badcash:

Som jag skrev i mitt förra inlägg, deras uppsåt är tydligt; de vill förvränga människors verklighetsbild för att bilda opinion.

Deras uppsåt är såklart tydligt, inget snack om saken och jag tror knappast någon inte vet vad de är ute efter. Dock angående förvränga verkligheten, så tycker jag aftonbladet m.m är värre. Jag syftar alltså på direkta sakfel i deras artiklar och inte åsikter.

Skrivet av badcash:

Det lite paradoxala i sammanhanget är att Avpixlat-anhängare med omnejd ofta beskyller etablerade medier för att censurera, men väldigt ofta använder de alltså just dessa etablerade medierna för att hitta nyheter att skriva om - jag får inte riktigt ihop det.

Och jag får inte ihop vad du inte förstår. De tar information ifrån andra medier och kompletterar denna med information ifrån olika ställen, då med sådan information som de tycker de vanliga medierna utelämnar.

Sist jag är inget fan av Avpixlat och läser sällan deras artiklar, men ibland så är det faktisk de bland de vanliga medierna som har mest information. Och det jag är ute efter är främst detaljer om brotten. Inte för att veta vem som gjorde vad, utan för det är intressant och se hur folk resonerar.
Detta går såklart läsa på vissa forum också vilket jag även gör, avpixlat har det dock mer skrivet i en kort sammanfattning. (istället för att läsa X-hundra inlägg)

*edit*
Man kan kritisera avpixlat för att i princip enbart ha hängt upp sig på invandring i deras nyhetsrapportering, men detta har såklart med deras syfte att göra.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Roligt för dig att du har en egen definition på ordet journalistik. Annars: Journalistik kallas den framställning, insamling, urval och bearbetning av innehåll som präglas av rapportering från verkliga, och ofta aktuella, händelser, nyheter. http://sv.wikipedia.org/wiki/Journalistik
Där avpixlat tar med mycket information som inte finns i de vanliga medierna, främst uppgifter som är extremt kränkande mot den personliga integriteten.

Deras uppsåt är såklart tydligt, inget snack om saken och jag tror knappast någon inte vet vad de är ute efter. Dock angående förvränga verkligheten, så tycker jag aftonbladet m.m är värre. Jag syftar alltså på direkta sakfel i deras artiklar och inte åsikter.

Och jag får inte ihop vad du inte förstår. De tar information ifrån andra medier och kompletterar denna med information ifrån olika ställen, då med sådan information som de tycker de vanliga medierna utelämnar.

Sist jag är inget fan av Avpixlat och läser sällan deras artiklar, men ibland så är det faktisk de bland de vanliga medierna som har mest information. Och det jag är ute efter är främst detaljer om brotten. Inte för att veta vem som gjorde vad, utan för det är intressant och se hur folk resonerar.
Detta går såklart läsa på vissa forum också vilket jag även gör, avpixlat har det dock mer skrivet i en kort sammanfattning. (istället för att läsa X-hundra inlägg)

*edit*
Man kan kritisera avpixlat för att i princip enbart ha hängt upp sig på invandring i deras nyhetsrapportering, men detta har såklart med deras syfte att göra.

Så klart kan man ta en definition ifrån Wiki och gilla den. Men för mig innefattar journalistik att man sakligt granskar uppgifter och ställer dem i sitt sammanhang och att man är kritisk till uppgiftslämnare.
Skilj här på journalistik och nyhetsrapportering . Det finns säkert någon definition på Wiki för detta som du kan läsa in dig på. Axpixlat sysslar, enligt min mening, med det senare. Det finns sällan en journalistisk dimension i de inlägg som kommer upp på Avpixlat, utan de rapporterar/förmedlar nyheter.

Aftonbladet är knappast ett faktauppslagsverk, men det är en helt annan diskussion.

Om du inte förstår så tar jag det en gång till, förhoppningsvis lite tydligare. Det finns en kritik ifrån Avpixlat-anhängare att stora medier, t.ex. DN, SvD, nyhetsredaktioner på SVT, TV4 mm, censurerar nyheter.
Men eftersom Avpixlat inte själv sysslar med journalistisk arbete utan endast rapportering, så måste de nyheter som presenteras på sidan ha sitt urspring någonstans. Väldigt ofta är nyhetskällan just dessa medier, vilket kör censur-kritiken väldigt paradoxal. Hoppas det blev tydligare för dig nu.

Permalänk
Skrivet av badcash:

Så klart kan man ta en definition ifrån Wiki och gilla den. Men för mig innefattar journalistik att man sakligt granskar uppgifter och ställer dem i sitt sammanhang och att man är kritisk till uppgiftslämnare.

Och det menar du att Avpixlat inte gör? Att de sedan är lika blåögda som aftonbladet m.m, när de får höra något som stämmer in med deras agenda är en annan sak. Alltså väljer granska sådant som de inte gillar, sedan kommer med deras vinklade åsikter precis som de andra medierna också gör.

Skrivet av badcash:

Skilj här på journalistik och nyhetsrapportering . Det finns säkert någon definition på Wiki för detta som du kan läsa in dig på. Axpixlat sysslar, enligt min mening, med det senare. Det finns sällan en journalistisk dimension i de inlägg som kommer upp på Avpixlat, utan de rapporterar/förmedlar nyheter.

Ja avpixlat intervjuar väldigt få personer, gör själv få egna studier m.m, de rapporterar mer vad andra har kommit fram till. De är också som jag tidigare nämnde lika blåögda som aftonbladet m.m om de får höra något som de gillar, är det något som de ogillar, ja först då kommer granskningen in.

Skrivet av badcash:

Aftonbladet är knappast ett faktauppslagsverk, men det är en helt annan diskussion.

Vilket jag inte heller har påstått. Dock är våra medier bra på att rapportera att händelser har inträffat och man kan slarvigt använda deras information, även om man bör fixa denna själv. P.g.a. att information förändras och vrids ju längre ifrån källan man kommer.

Skrivet av badcash:

Om du inte förstår så tar jag det en gång till, förhoppningsvis lite tydligare. Det finns en kritik ifrån Avpixlat-anhängare att stora medier, t.ex. DN, SvD, nyhetsredaktioner på SVT, TV4 mm, censurerar nyheter.
Men eftersom Avpixlat inte själv sysslar med journalistisk arbete utan endast rapportering, så måste de nyheter som presenteras på sidan ha sitt urspring någonstans. Väldigt ofta är nyhetskällan just dessa medier, vilket kör censur-kritiken väldigt paradoxal. Hoppas det blev tydligare för dig nu.

Nej inte det minsta tydligare. För att avpixlat använder de stora medierna till att få viss information och sedan hämtar den informationen som de saknar på andra sätt, som att se på forum och själv börja hämta information från förundersökningsprotokoll m.m. Om du bara går in på avpixlat blogg/hemsida (eller vad den nu ska kallas), så ser du direkt att de har information som aldrig skulle ha presenteras på de vanliga medierna. Och den största orsaken är såklart att informationen är integritetskränkande och att de vanliga medierna inte känner något behov att rapportera personers etnicitet varenda gång ett brott har skett.

*edit*
Det jag tycker avpixlat främst gör är att komplettera information om händelser ifrån andra medier, alltså för personer som vill veta mer om vissa händelser så kan de läsa på avpixlat. De vinklar såklart informationen åt ett annat håll än de vanliga medierna, men läser man flera olika artiklar så kan man få en bra överblick över det hela. Där man tar hänsyn till mediernas agenda.
Det negativa med avpixlat är såklart att de bara inriktar sig på vissa folkgrupper, så att man inte kan få mer information om alla brott.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".